Historisch Archief 1877-1940
16
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2436
HET ELECTRISCH VER-ZIEN
(TELE-VISIE)
Wanneer wij met het oor kunnen vernemen wat
er op grooten afstand geschiedt, waarom zouden
wij dan aan ons oog ook niet hetzelfde voordeel
kunnen verschaffen? Deze vraag mag vooral
daarom worden gesteld, omdat de voortplanting
van den klank op hetzelfde principe berust als
die van het licht. In beide gevallen ontstaan
golven in den aether, in deze fijne, niet te wegen
stof, die zooals bekend is het heelal vervult en
ieder voorwerp doordringt. De snelheid dezer
golven is echter verschillend. Zoo reageeren ook
onze zintuigen er verschillend op. Ons oor is bijv.
volkomen ongevoelig voor het Licht" maar
daarentegen geheel geschikt om den klank" op
te nemen.
Wanneer wij dus in staat zijn met behulp van
elektrische inrichtingen, de klankgolven op groote
afstanden over te brengen, zoo volgt daaruit
dat het ook mogelijk moet zijn bij het overbengen
van lichtgolven dezelfde effecten te bereiken
als hier, d.w.z. ze op het oogenblik van hun
ontstaan op een andere plaats zichtbaar te maken.
Gelukt dit tot op zekere hoogte, dan is het pro
bleem van het ver-zien opgelost. Evenzoo als wij
in staat zijn een concert te hooren, dat op het
oogenblik waarop het ons oor bereikt, op een geheel
andere ver verwijderde plaats gespeeld wordt,
evenzoo moeten wij in staat zijn met het oog
gebeurtenissen te zien, die zich ergens in de wereld
ver buiten onzen gezichtskring afspelen. Het ver
zien beteekent dus niets anders, dan naast het
uitstekend opgeloste probleem van het over
brengen van den klank, een evenwaardig ten
opzichte van het licht te plaatsen.
Dat wij dit probleem tegenwoordig in hoofd
zaak als opgelost kunnen beschouwen, danken
wij aan tweeërlei oorzaak: ten eerste aan de
uit?Ji5M««f««3lMM«i ??»??'??«?« 'jt»»'.««»K«M»»'»» ?«*««*«??* »
5j<jj»»ijitt«MM>iMiil»«M»«» ?»»,.?«* .?*????«!»§« ????«????«?
??MM'* ****»*««£»**t«t "l*»?»*«"»«»«»?"?»? *****
'?>?»«?»?,< »»«v.«*«*?«??«»???«»???»?«??»???????
t.*'*.,*.,.,.»«««,,'?**,»*?*?»*??...
...»i«'"*?!_ti«^**.«*.*i.»*k.é*t»M*F*»«.ti,. .«.*»»*BMM*
'***?*»*«?*?»«**»>??«**??«.».., *...*? l??P««B»
M «?<».-*'...?»? jn»»^, »,»?>????«»»??????? "li
«?? **??"*».»*??»??*???*???»???«?«»»?? ???«
..;............,.l. J...............
''* "
Een afdruk van de film met het beeld wanneer dit
in verschillende zeer kleine kwadraten is verdeeld.
vinding der plaat-telegrafie, en toen tweede aan
den vooruitgang van het draadlooze verkeer.
Men herinnert zich wellicht nog de opzien
barende gebeurtenis dat Professor Dr. Arthur
Korn uit Berlijn een photographie uit Rome
naar Amerika draadloos overbracht. Het por
tret kwam, ondanks den grooten afstand,
uitstekend weergegeven aan d? andere zijde van
den oceaan aan, waar het onmiddellijk in een
courant werd gereproduceerd.
Dit systeem van draadlooze overbrenging bevat
tevens de oplossing van het probleem van het
ver-zien.
Laten wij nu de hierbij gereproduceerde foto
bekijken, die is samengesteld door afwisseling van
licht en donker.
Men stelle zich nu zulk een plaat voor, die
door een talrijke reeks van evenwijdige en lood
rechte, dicht bij elkaar liggende zeer dunne lijnen
doortrokken is, alle op gelijken afstand van elkaar
en parallel met elkaar loopend. Zoo krijgen wij
op deze foto vele kleine belichte kwadraten in
verschillende nuancen tusschen zwart en wit.
In de donkere gedeelten, b.v. in het haar en
in de pupillen, vinden wij veel donkere, in de
Het portret van een ontsnapten gevangene. Prof. Korn bracht deze foto in 12 minuten,
met behulp van een telefoongeleiding over
lichte, dus b.v. op de wangen, zijn de lichte
kwadraten in de meerderheid en tusschen
deze uiterste zijn alle mogelijke schakeeringen.
Wij hebben dus de plaat door middel van kwa
draten in haar tinten ontleed.
Deze plaat wordt op een doorzichtige film
gephotognpheerd, en daarna om een glazen buis
gerold. De glazen buis staat loodrecht en draait
langzaam om zijn as. Van ter zijde komt een licht
straal (die door verscheidene lenzen zoo dun
en fijn geworden is, dat hij op een langen
naald geijkt) en glijdt tusschen dicht bij elkaar
liggende evenwijdige lijnen over de plaat heen.
De verandering in lichtsterkte is door de
wisseling in de verschillende vakjes ook zeer
verschillend. Binnen in de glazen buis wisselt
de helderheid van den lichtstraal in evenre
digheid met de lichtwaarden waar hij over
heen glijdt. Hij raakt ieder kwadraat esn kort
oogenblik aan. Bij het eene vierkant (de lichte
gedeelten van de teekening) dringt hij gemak
kelijk door de film; op andere plaatsen is
het hem nauwelijks mogelijk door te dringen.
Dan gaat hij door de draaiende glazen buis.
Het is duidelijk, dat hij binnen in de glazen
buis, niet dezelfde lichtsterkte heeft als daar
buiten.
Hij stoot daar op een Selencel". Het
,,selen"eenzwavelachtig chemisch element heeft
n eigenschap: het verandert zijn electrisch
weerstandsvermogen, naarmate de sterkte der be
lichting. In het donker biedt het aan den doorgang
van den electrischen stroom sterken weerstand.
Naarmate de lichtbron sterker wordt, wordt ook
de tegenstand geringer, en lichter en ongehinderd
kan de stroom door het selen" vloeien. Aan een
electrische leiding wordt het kleine selenhoudend
toestel, de zoogenaamde Selencel" geschakeld,
en men zorgt ervoor, dat de lichtstraal, nadat hij
door de om de glazen buis gerolde plaatfilm
gegaan is, op deze in de glazen buis aanwezige
selencel valt. Deze zal nu onophoudelijk haar
electrischen tegenstand veranderen. Ging de
lichtstraal zooeven door een donkere plek
van de plaat, zoo is hij zelf reeds veel zwakker
geworden, met het gevolg dat de selencel" dus
niet of slechts zwak wordt belicht. Haar weer
standsvermogen is daardoor zeer groot en
zelfs een heel zwakke stroom kan door de elek
trische leiding vloeien. Gaat echter de licht
straal door een zeer lichte plek in de glazen
buis, zoo blijft hij zelf heel licht; de selencel"
wordt dus heel sterk belicht en kan slechts geringen
electrischen tegenstand bieden, en een sterke
Foto van een hond, draadlcros overgeseind van
Berlijn naar Londen
Gedeelte uit een schilderij Het groote geheim";
in 12 minuten van Berlijn naar Parijs draadloos
overgeseind
stroom gaat door de leiding. Daar tusschen zijn
allerlei verschillen van den weerstand mogelijk,
en vanzelf van sterkte van stroom. Uit de ver
schillende lichtsterkten zijn dus
stroomschommclingen ontstaan. Wij kunnen nu den electrischen
stroom per draad of draadloos uitzenden. Hiermee
is het verschil in het overbrengen van klank en
licht opgeheven. Net zoo goed als wij de verande
ringen van klank in den vorm van voortdurend
varieerende electrische energie per draad of draad
loos op groote afstanden overbrengen, evenzoo
kunnen wij dit nu ook doen met de
lichtschommelingen. Het komt er nu maar op aan deze
stroomschommelingen voor ons oog zichtbaar te maken,
ze weer in een plaat om te zetten.
Dit is tamelijk eenvoudig. Wanneer wij den
stroom in een electrische lamp leiden dan zullen
hierin wisselende sterktegraden, in den vorm
van lichtschommelingen, zichtbaar zijn. De lamp
zal nu eens sterker dan weer zwakker licht geven,
al naar gelang de stroom zwakker of sterker is.
ledere lichte plaats zal dus een lichter worden
der lamp, iedere donkere een verzwakking van
het lichtvermogen doen ontstaan.
Het licht van de lamp wordt door een
lenzensysteem tot n fijnen straal verzameld, dien men
in dicht naast elkaar liggende lijnen over een
photographisch papier laat heen glijden, dat evenals
de zooeven genoemde film om een glazen buis
gewikkeld is. De afmetingen zoowel als de vlugheid
der omdraaiing van deze glazen buis, moeten
volkomen in overeenstemming zijn met die van
de andere glazen buis, waarom heen de film
met het origineel gelegd was. Zoo ontstaat op