Historisch Archief 1877-1940
No. 2436
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VÓÖft NEDERLAND
Reproductie-installatie. Uit de machine werpt de lichtstraal het portret of de tcckcning in
kleine vierkanten op het gevoelige papier
het photografisch papier of de film een getrouwe
afbeelding van het origineel.
Professor Korn heeft na vele jaren van arbeid
dit systeem tot groote volmaaktheid ontwikkeld.
Het is hem gelukt, den tijd van het overbrengen
buitengewoon te bekorten. Hij heeft portretten
in twaalf, later zelfs in zes minuten goed overge
bracht. Daarbij heeft hij nog een systeem ontdekt,
dat het photographisch copieeren overbodig maakt.
Voor iedere lichtwaarde nam hij een bepaalde
letter, voor heel donkere plaatsen de letter a, voor
heel lichte z, en daarna, met de tusschenliggende
aangeduid, de verschillende tinten. Zijn nieuwste
selen-machine" schrijft deze letters op een strook
je papier, dit kan ook bij groote afstanden
telegraphisch, of op de draadlooze manier geschieden.
Wanneer dus de inhoud van het letterstrookje
op een voor dit bepaalde doel ingerichte
schrijfmachine wordt getypt, dan ontstaat de
plaat van zelf, daar bij het aanslaan van letter A
een heel donker kwadraat, bij het aanslaan van Z.
een heel licht ontstaat, en daarnevens de
tusschentonen die erbij behooren.
Met deze manier der Selenmethode" is de
grondslag voor het ver-zien ongetwijfeld gelegd.
Stellen wij ons een gebeurtenis voor, die zich op
straat of op het tooneel afspeelt, en die tegelijker
tijd in een andere stad of zaal moet worden gezien.
Men zal dan eerst een photographisch apparaat
zoo plaatsen, dat de gebeurtenis in verkleinden
vorm op de niat-ruit verschijnt. Het is nu
zaak de enkele kwadraten van de plaat, dus
haar lichtwaarde, zoo snel over te brengen,
dat zij op hetzelfde oogenblik op een scherm of
doek, en schijnbaar op denzelfden tijd zich
afteekenen. Zij behoeven in werkelijkheid niet
gelijktijdig te verschijnen, daar ons oog traag is.
Heeft ons oog een indruk opgenomen dan werkt
die nog een bepaalden tijd na, ook-wanneer de
plaat zelf reeds weer verdwenen is.. Wij weten
dit door den kinematograaf, waar wij meenen
een voortdurende handeling te zien, terwijl ons
slechts enkele platen, weliswaar zeer vlug achter
elkaar, getoond worden, maar die toch ieder
Slechts het 16e deel van een seconde lang op
het doek verschijnen, om zich dan verder te
bewegen. Wanneer wij dus de lichtwaarden heel
vlug op elkaar laten volgen, zullen wij den in
druk van een volkomen beeld hebben, zelfs
wanneer zij ook niet in den volsten zin des woords
alle tegelijkertijd verschijnen.
De geheele kwestie van het ver-zien is dus slechts
een kwestie van vlug overbrengen. Om dit snel
genoeg te doen, is een enkele draadleiding niet
voldoende. Men heeft een groot aantal leidingen
noodig, waarvan ieder een gedeelte van de gebeur
tenis overbrengt. In de plaats hiervan kunnen
ook de electrische golven der draadlooze
telegraphie dienst doen. Professor Korn meent, dat
voor n plaat een ontleding in honderd deelen
voldoende is. De ontleding zou in honderd para- ':
lelie strepen moeten geschieden, die ieder op zich
zelf en terzelfder tijd door een lichtstraal moeten
worden belicht. Verder moeten er honderd lei
dingen ter beschikking staan, waarvan ieder
n andere cel overbrengt. Op de plaats van ont
vangst moet een daarmee overeenkomend aantal
kleine lampjes, van de soort van electrische
zaklampjes, zijn, die de lichtwaarden van het wisse
lende licht der enkele cellen op het doek projec
teeren. Zoo ontstaan hierop dezelfde lichtwaarden
als op de plaat het publiek zou de gebeurtenis
in zwart en wit, dus zonder kleuren,en alleendoor
de schakeeringcii te zien krijgen.
Bij het gebruik van draadlooze golven kunnen
de kostbare leidingen vervallen, toch blijft er
een vermenigvuldiging van de voor eenvoudige j
plaattelegraphie gebruikte apparaten noodig, |j
wat eveneens groote kosten veroorzaakt. Profes
sor Korn beweert, terecht, dat de kwestie van het
ver-zien in hoofdzaak een geldkwestie is.
Het ver-zien is mogelijk van het oogenblik af
waarop voor de voor constructie en plaatsing
noodige apparaten, de vereischte geldsommen ter j
beschikking staan. Het probleem zal waarschijn
lijk zijn eerste practische oplossing in Amerika
vinden, waar de groote couranten reeds fotografie
met behulp van draadlooze telegraphie hebben
toegepast.
Dr. AL BERT NEUBURGER
Boekbespreking
USTAVE FLAUBKRT. Salammbd. Vertaald
door Andries de Rosa. Amsterdam 1923.
Em. Querido.
Ik had eerlijk gezegd niet veel fiducie in deze
vertaling. De naam van den vertaler was mij na
tuurlijk wel bekend; zijn kwaliteiten stonden mij
voor oogen, maar ik hield Salanunbönu eenmaal
voor een onvertaalbaar boek. En nu ik deze ver
taling heb gelezen, zie ik toch, dat ik mij daarin
heb vergist. Andries de Rosa heeft het omvangrijke
en zeer moeilijke werk volbracht, zóó volbcacht,
dat het waarlijk een herschepping van den
oorspronkelijken roman genoemd mag worden. Er
zijn vlekken, onnauwkeurigheden, zeker; zinnen
als: Maar nu was men misnoegd niet te worden
betaald," of: Met zijn (Hamilcar's) paleis aan te
wijzen om hen te ontvangen, kwam iets van den
haat welken men hun toedroeg, ook over hem,"
toonen aan, dat de vertaler zich niet steeds vol
doende van den Franschen tekst heeft weten los
te maken. Maar hier tegenoverstaat zooveel goeds,
dat zij, die het oorspronkelijke werk niet kunnen
lezen, gerust deze vertaling ter hand kunnen ne
men; de geest van Flaubert zal zich ook uit het
Nederlandsch van den heer De Rosa aan hen open
baren. Het is vooral merkwaardig om de tallooze
goed-gekozen aequivalenten, die hij voor de
Fransche wendingen en uitdrukkingen wist te vinden;
het kwam hier vooral aan op een eigenaardige
fijnheid van taalgevoel, en naar mijn positieven
indruk is de heer De Rosa er uitnemend in geslaagd
het evenwicht van de gevoelswaarden in beide
talen te bewaren.
Een verblijdend verschijnsel overigens, de
vertaling van dit machtige, sterke boek. Flau
bert is de vader van den modernen historischen, zoo
wel als van den modernen psychologischen roman.
Zelf nog levend in den tijd toen men de gebaande
wegen volgde van de begin-negentiend' eeuwsche
rhetoriek, wist hij, moeizaam arbeidend is
wel voor n kunstenaar het quantum aan de
kunst verbondenen arbeid zóó groot geweest als
voor hem? nieuwe wegen te vinden. Onze
Nederlandsche schrijvers van historische romans zijn aan
Flaubert evenveel verplicht als Van Lennep,
Oltmans en mevrouw Bosboom-Toussaint het
waren aan Walter Scott. En dit mogen wij, zonder
overschatting van de contemporaine letterkunde
wel zeggen, dat de verhouding tot het
buitenlandsche voorbeeld zuiverder, zelfstandiger is, dan ze
wel eens was.
HERMAN MIDDENDORP
neue oeoctuae vet
Telegrafisch overgebrachte teekenlng
Teekening van het Museum te Monte Carlo, volgens
het systeem Korn draadloos van Monte Carlo naar
Parijs geseind en opgenomen binnen den tijd van
15 minuten