Historisch Archief 1877-1940
22
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2437
CHARIVARIA
"RULE BRITANNIA, BRITANNIA, RULE THE
WAVES !"
Was er ooit een inrichting die beter beviel aan
u?" IH.D.)
Wij realiseeren niet steeds de gevorgen." (Hbl.)
Het is een goed ding, dat hij dit verklaarde."
(N.R.C.)
In zijn chauvinisme ging het publiek zoover als
van Piet te blamen." (O. H. C.)
Geheugenleer en training van den geest. Zij wier
hersenen ongetraind zijn." (Nat. Inst. v. Zelfontw.)
ONS GEHEUGENSTREEPJE
,.Het scheen mij wenschelijk in ruimer kring deze
aangelegenheid te moeten bekend maken."
(Otto van Tussenbroek)
Het is noodzakelijk 'gebleken, dat de agenten met
de opiumwet goed op de hoogte moeten zijn." (H.D.)
EEN FANATIEKE ANTI-MEERLING
Van den heer Snoek Henkemans hebben wij een
verzoenenderen toon gehoord." (N, K. C.)
Hierin is, dank zij de organisatie, verbetering ten
goede gekomen." (Qoudsch Wbl.}
Andere verbeteringen zijn toch eigenlijk ook
de ware niet.
NATUURLIJK, SELBSTVERSTANDLICH OF
FSELFSPREKEND?
Het resultaat zal fselfsprekend niet aan de ver
wachtingen voldoen." (Otto v. Tussenbroek)
Die uren van aandacht hebben fselfsprekend een
indruk'achtergelaten." (Maandbl. Kunst)
Fselfsprekend kan ik niet tot kleinigheden af
dalen." (Rede Haarl. Middenst. Tent.)
Waar gevoel in elke uiting is, daar is fselfsprekend
de tragische; ziening van hem, die 's levens kosmisch
worden en verworden duren weet." (Kunst}
TAAL VERRIJKING
De leidslieden der strijdende naties hebben met
elkaar gewedijverd in het benadrukken van al de
groote en hooge doeleinden." (Hbl.)
Men doet het best met slechtingelichtheid als ver
klaring aan te nemen." (O. H. C.)
De onderwijsverslechteringen." ( Volk)
Teirlink's Beatrijs wordt verleid," schrijft
een plaatselijk blad, door Tong in Blik."
Charivarius zou zelfs voor geen versche zwichten.
Hoe ter ,'wereld is het mogelijk met een goed ge
weten het O. T. O.'s woord te blijven noemen?" (Hbl.)
Ja. Hoe is 't in J.'s naam mogelijk.
Het kind in de Grieksche litteratuur, in het bij
zonder bij Horemus." (O. H. C.)
Maar dan komt toch ook, hopen wij Heromus
aan de beurt, en Urhcmes, Rohumse, Uroshem,
Humores, Erhusom, Hoserum, Mohesur, Ehumros,
Semohur, Hesorum, Uhemsor, Serumho, Muhorse
en Ohumers?
Gemma Beüincioni in Tosca"
Meer nog dan als Carmen scheen Gemma
Bellincioni zich te hebben kunnen geven als Tosca, in
de gelijknamige opera van Puccini, waarvan wij
Donderdagavond in den Stadsschouwburg de op
voering bijwoonden.
Gemma Bellincioni beschaamt allen, die meenen,
dat men in de opera geen spel" kan geven, dat
de muziek de tooneelactie te veel bindt om zich
te kunnen laten gelden. Benige gebaren (hand op
het hart) eenige stappen (wijdbeensch op de maat
der muziek) wat molewieken met de armen (wan
hoop of sterven), ziedaar wat men als actie in de
opera is gaan aanvaarden.
Doch Gemma Bellincioni, ook met weinige ge
baren, weinige stappen, styleerde tusschen de gol
vingen der muziek, sinds den'aanvang tot den
climax, onuitsprekelijke dingen, aangrijpend dra
matisch als het grootste comedie-spel. Het
moest noodzakelijk zoo worden, dat het hartstoch
telijke meer uit haar opjoeg in een gebaar, een tem
po, dan in haar zang waarin zij niet meer over alle
JULES VERSTRAETE ALS ARNOLPHE
in Moliere's School voor^Vrouwen", opgevoerd
door het Rotterdamsch-Hofstadtooneel
(zie het artikel op pag. 12)
middelen beschikt. Maar daar zij ook in Tosca
zonder eenigszins gelijkwaardige tegenspelers
bleef, kreeg men soms den indruk, dat zij met haar
spel te veel uit de omlijsting van het
opera-tooneel trad, alsof zij zich zelf voor onze aandacht
onder een loupe bracht. Het is jammer, dat men
geen beter ensemble kon formeeren voor haar spel.
Een vreemd allegaartje werd het wederom. Mario
Cavaradossi werd gzongen in de Duitsche taaj
door den Duitscher Hans Bohnhof, die in zang
actie wel erg sterk het Noordelijke element, ook
in zijn ondeugden, tegenover het Zuidelijke van de
Italianen Gemma Bellincioni (Tosca)1 en Emiliani
(Sca.rpia) vertegenwoordigde, wat de eenheid van
uitdrukking niet ten goede kwam.
Ook Tosca" bleef helaas, evenals Carmen" een
voor Gemma Bellincioni in elkaar getimmerde
voorstelling, die Selmar Meijrovitz te vergeefs
met het vuur van zijn directie poogde tot een voor
stelling van de opera Tosca" op te voeren.
Le Carnaval des Animaux"
Het was een aardige gedachte van het Concert
gebouw-sextet nogmaals een uitvoering te geven
van dit nagelaten werk van Saint Saëns.
Feitelijk kan men hier niet van een nagelaten
werk spreken, doch van een eerst na Saint Saëns'
dood gepubliceerd werk, waarvan de componist
opzettelijk de verschijning in druk tegenhield. Ten
onrechte; hoewel het begrijpelijk is dat Saint
Saëns dit werk, louter een speelsche inval, niet be
langrijk genoeg achtte om onder zijn oeuvre te
worden opgenomen.
Echter, de vermakelijkheid van dit stuk Le
Carnaval des animaux", is er niet minder om. Het
is als een dwaasheid, op de keerzijden van een
officieel manuscript geschreven.
Wij herinneren nog in het kort er aan hoe het
ontstaan is.
Saint Saëns reisde in 1887 in Duitschland en gaf
er concerten. Doch de Duitsche pers was hem vij
andig gezind. Men voerde tegen hem aan, dat hij
in een beleedigenden vorm," in een zijner op
stellen over Duitschland geschreven had, en
decreteerde dat alle directeuren in Duitschland hun
deuren voor dezen Franschen lasteraar moesten
sluiten". ?
Eerst te Praag en te Weenen vond Saint Saëns
een vergoeding voor het in Duitschland geleden
echec. Hij trok zich in Februari 1887 eenigen tijd in
een Oostenrijksch plaatsje terug, en schreef er de
grande fantasie zoologique", die wij thans kennen
onder den naam Le Carnaval des animaux".
Hoewel Saint Saëns reeds vroeger iets dergelijks in
deri zin had, is wellicht de aanleiding tot het
uitv(*eren van zijn grap de muzikale persiflage op de
personnages a longues oreilles", zijn Duitsche
critici, die hij zoo vermakelijk in ezels omzette.
In ieder geval, het werd een compositie in 14
stukken, bestemd om als surprise te dienen voor
het jaarlijksch concert, dat de cellist Lebouc op
Mardi gras" placht te geven .
Voor Lebouc was er t".'n mooie cello-partij, het
stuk Le cygne".
Lebouc, reeds hoogbejaard, speelde bij de eerste
uitvoering van Le Carnaval des animaux", een
uitvoering in besloten kring, doch waarin eerste
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
POL ROGER & Cie.
Agent General: JAGER QERLIN8S, Haarlem
krachten als Louis Diemer, Taffanel en Saint
Saé'ns zelf medespeelden, Le Cygne" onder een
voortdurend hijgen, wegens kortademigheid,
zoodat zijn vrienden zijn prestatie niet zonder
plaagzucht zijn chant du cygne", zijn zwanezang
noemde. Het stuk Le cygne" is heteenige gedeelte
van dit werk, dat Saint Saëns zelf heeft waardig
gekeurd om aan de vergetenheid te worden
entrukt.
Gecomponeerd voor een bezetting met twee
piano's, twee violen, alt, cello, contrabas, fluit,
klarinet, harmonica en xylophoon,omvatdeze geni
ale grappenmakerij, die nergens ontaardt in grof
heid of geestloosheid, zooals Bonnerot terecht
opmerkt, veertien stukken, de meeste kort, enkele
iets langer. De opening geschiedt door een Marche
royale du lion", dan volgen Poules et coq,"
Hemiones" (vliegend gedierte) Tortues", El
phants", Kangouroos," een Aquarium," de
,,personnages a longues oreiles" Coucou au fond
des bois," een Volière", Pianistes" (waarschijn
lijk apen) Fossiles", ,,le cygne" en een galop
finale". De karakteristiek der dieren is met ver
schillende middelen bereikt. Soms door recht
streeks geluidnabootsing, zooals bij Poules et
coq," bij de ezels, bij de Coucou", bij den leeuw.
Soms door een belachelijkmakend contrast,
zooals het motief van Offenbach tegenover de lang
zame schildpadden in Les tortues" of de logge
zware olifanten, wier innigste verlangen lucht
geest te zijn zich uitzingt op een motief uit Berlioz'
Ballet des sylphes", een motief geneuried op de
contrabas. Soms door de rechtstreeksche parodie,
zooals Fossiles", gcomponeerd op een motief uit
Saint Saëns' eigen Danse macabre", zooals
Pianistes". Soms door beweging nabootsing,
zooals Kangouroos", Hemiones". Een enkele
maal echter geeft Saint Saëns, zooals in Aqua
rium" een diepere sensatie: met de harmonica en
een xylophoon-begeleiding geeft hij aan dit stuk de
sombere melanchclie van het schemerdonker der
aquariums, waarin, tusschen de ruischende
borrclingvan instroomend water, de visschen hun eeuwi
gen ommegang maken, als schimmen in de Hades.
Dit stuk, voor mij het mooiste uit het geheele werk,
is waarlijk een meesterlijk stemmingstukje.
De spelers van het Concertgebouwsextet, ver
sterkt met andere leden van het Concertgebouw
orkest en de heer van Ijzer voor de tweede piano,
gaven wederom van het werk een voortreffelijke
uitvoering, al miste men ditmaal een weinig het
lenige elan, dat Evert Cornelis indertijd aan liet
geheel wist te geven. Overigens handhaafden de
heeren Hellman en Crarner hun reputatie van goede
kippen en ezels te zijn, liet Stips den olifant waarlijk
aandoenlijk op zijn contrabas neuriën en zong de
zwaan weer zijn dierbaar laatste lied, ditmaal op
de cello van H. van Goudoever.
Het Carnaval des animaux" werd vooraf
gegaan door een zeer mooie en levendige uitvoe
ring van Beethoven's Septet op. 20, bekende mu
ziek, die nochtans zijn charme behoudt en waar
mede Beethoven, die anders in zulke combinaties,
zooals b.v. zijn kwintet, zich minder spontaan
schijnt te kunnen uiten, een mooie gelegenheid
voor voornaam musicceren heeft geschapen.
CONSTANT VAN W E s s H M
Verkoudheid, Lendenpijn,
Rheumatiek.
Snelle en geheele genezing.
De heer Jac. Fenijn, Schoutenstraat lö:i,
Rotterdam, schrijft:
Ik ben 33 jaar en van beroep stoker, waar
door ik dikwijls lijd aan zware verkoudheden en
lendenpijn. Ik heb
TOGALtabletten gebruikt en was
verrast over het snelle resul
taat, temeer daar ik, toen
ik andere middelen en smeer
seltjes gebruikte, er altijd
lang mee behept bleef."
Duizenden vrij willige dank
betuigingen, afkomstig uit
alle landen der wereld, be
vestigen dezelfde goede en
snelle resultaten van
TOGALtabletten tegen
spierrheumatiek en een even gunstige
uitwerking tegen
zenuwrheumatiek, gewrichtsrheumatiek, rheumatischc
knobbels, jicht, ischias, hoofd- en zenuwpijnen,
ve-rkoudhcid, influenza, griep en slapeloosheid.
Gene/ing en onschadelijkheid gegarandeerd .Tegen
billijken prijs bij alle Apothekers en Drogisten
verkrijgbaar.
",/NTpO