Historisch Archief 1877-1940
12
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2438
DE ARME ONDER DE TRAP
Spel in 3 bedrijven van Henri Chéon, vertaling van W. Nieuwenhuis
Opgevoerd door DE HAGHESPELERS". Regie ED. VERKADE
Teekeningen voor de Amsterdammer"
door B. van Vlijmen
Euphemianus.
(ALB. v. DALSUM)
Emilia Koopman Portiersvrouw Huisbewaarder De Arme
(LOUISE KOOIMAN) (EUG.GILHUYS)(HELLYBECK)(KOMMERKLEYN) (Eo. VERKADE)
Sophia
(SARA HEYBLOM)
DE TOONEEL-CONCENTRATIE
Het plan Mr. Patijn, door burgemeesters en
wethouders der groote gemeenten uitvoerbaar
geacht en thans door de dagbladen gepubliceerd,
zal vooral onverdeelde instemming vinden in dit
opzicht.dat het een einde maakt aan het kunst
matig op de been houden van een ongelimiteerd
aantal, in zichzelve niet levenskrachtige com
binaties. Het sluit zich inde groote lijn aan bij het
adres aan B. en W. van Amsterdam, onderteekend
door een tiental zijdelings tot het tooneel in be
trekking staanden (waaronder de critici der
voornaamste Amsterdarnsche bladen), dat pleit
in de eerste plaats voor de instandhouding op
loyale en royale basis van wat door de jaren heen
het sterkste bolwerk is gebleken: De K.V. Het
Nederlandsch Tooneel", onder leiding van Willem
Royaards.
Inderdaad gaat dit Amsterdamsch belang vóór
elk ander, zoowel uit een oogpunt van represen
tatie als wegens den invloed, toon-aangevend en
maatstafstellend, dien het eerste gezelschap der
hoofdstad op de geheele constellatie van ons
tooneel uitoefent.
Waar men dit inzag, bleef de vraag: hoe kan
men dit gezelschap beter dan tot dusver voor
zijn taak uitrusten? Op deze vraag antwoordt
thans het Gemeenteblad met een voorstel, dat
eenige wijziging brengt in het bestaand cahier
des charges" en den eventueelen vasten bespeler
van den stadsschouwburg met ingang van l
September 1924 een subsidie van / 55.000 toe
kent, plus emolumenten" van drie maal vijf
duizend gulden per seizoen, indien op bepaalde
' praestaties van, naar het oordeel van B. en W.,
buitengewone kunstwaarde kan worden terug
gewezen.
In hoever dit voorstel voor belanghebbenden
aannemelijk kan zijn, zal nader moeten blijken;
het oordeel hierover ligt buiten onze bevoegd
heid voor zoover het de begrooting en de
tooneelhuishouding betreft. Toch zouden wij van onzen
kant, waar we dan nu allen hopen, dat een op
den duur gelukkig blijkend besluit deze moeilijke
zaak eindelijk zal leiden in de rechte banen,
nog gaarne den nadruk leggen op wat wij in Sep
tember j.l. in dit weekblad schreven naar aanleiding
van de tooneel praktijk in het buitenland, waar
zich ook de kleine landen de weelde van een uit
muntend gesitueerd Staats-of Stadstheater kunnen
veroorloven.
Geenszins zag ik in de theaterloterij",
welke in die landen het reservefonds voor deze
intellectueele weelde vormt, het ideale middel,
noch speculeerde ik op een adhesie-betuiging
onzer Regeering...., mijn bedoeling was slechts
de oogen wat wijder te openen voor de verhouding
waarin de verleende steun" tot het
tooneefbedrijf zou behooren te staan, wil de naam steun"
gerechtvaardigd zijn en, wat c!e kunst aangaat,
doel treffen.
Of het middel, dat onze gemeentebesturen ons
tooneel en ons publiek zou verlossen van het euvel
der tooneelbelasting, van het systeem van geven
met de eene hand en nemen met de andere,
waarop helaas ook de voorgestelde nieuwe rege
ling weder blijkt gebaseerd, als zoodanig de aan
dacht zou verdienen, kan hier in het midden
blijven. Van het hoogste belang is: kan een
eersterangs gezelschap zich op deze gronden handhaven,
en doen gelden op den voorgeschreven en
gewenschten voet? Ik betwijfel het.
Alreeds de eerste eisch: het versterken van zijn
kern, zou n onzen tijd een verhooging van het
honoraria-budget beteekenen, waarbij een vijf en
twintigduizend gulden meer subsidie te weinig
gewicht in de schaal legt. Laat men dezen, zoowel
artistiek als moreel idealen eisch: aan den eersten
schouwburg des lands ook de bijzondere, in een
? bepaald genre uitmuntende talenten te kunnen
verbinden, vallen, dan wreekt zich dit in de eerste
plaats bij de zoo gewenschte buitengewone
praestaties". Een talent als bijv. mevrouw de
Boer?van Rijk, zal in dubbelen zin te kostbaar"
blijken, tegenover een tooneelspeelster, die, op
ander plan, van alle markten thuis is." Met
gevolg.dat een mindere kracht moet worden op
geleid in de rol, waarvoor mevrouw de Boer (er
zijn meer voorbeelden te noemen) geschapen zou
zijn, en het publiek, ondanks dit tijdverlies, iets
minders wordt geboden dan mogelijk, rechtvaardig
en verheugend zou zijn geweest. In zoo'ri geval
zou men toch elke burgerlijke overweging moeten
kunnen laten varen en een bijzonder talent,
al ware het voor quantitatief een kleine praestatie,
moeten lokken met een waardig jaargeld deson
danks.Werkelijke kunstenaars zijn onbetaalbaar",
doch ook bij matige vergoeding;hoe weinigen kan
men beloonen met een waarborgsom, van / 55.000 !
En wat zijn ? 5000 voorde opvoering van een mees
terwerk in verhouding tot den tijd, dien er mee
gemoeid is, zoolang het bedrijf daarbij zulk een
hoog woord spreekt, dat elk tijdverlies,
geldverlies beduidt? Ik vrees: de genoemde bedragen
maken op den buitenstaander een veel dieperen
indruk dan zij in dit verband waard zullen blijken.
Het is heel begrijpelijk, dat men meent: 5000
gulden, nu daar kan men aardig wat decors en
costuums van bekostigen". Maar, waarlijk, in
die iets meer of minder kostbaar schijnende
decors zit het niet. Deze vijfduizend gulden kunnen
hoogstens in den algeheelen omzet het risico dek
ken, dat verbonden is aan elke praestatie, die
boven het geestelijk peil der massa uitreikt.
Dekken? In enkele Weken zal, als het publiek
niet bijt" en het stuk niet onmiddellijk kan
worRESTAUR/VrCUR VAN SCHILDERIJEN
C. B. VAN BOHEMEN
Helmersstraat 57 Den Haag
den vervangen, het dubbele van deze som ver
slonden zijn.
Driehonderd dertig guldig bedraagt de zaalhuur
per avond.... hoeveel avonden blijft de recette
(door oorzaken, die niemand voorzien, noch
forceeren kan) daar beneden? Wij leven, ook wat de
opvoeding van het schouwburgpubliek betreft,
in een overgangstijdperk, waarbij men op de ge
leidelijke uitbreiding van het, voor goede kunst
ontvankelijk kleinste deel mag hopen, zonder
daarbij te loochenen, dat nog steeds de groote
meerderheid, voor zoover betwistbaar op de bios
coop, over het wel en wee van onze schouwburgen
beslist.
Wil men het groote werk, het tooneel als idee"
beschermen, het verval voor het minst tegengaan,
dan zou dit vooral in de eerste tientallen van
jaren niet krachtig genoeg kunnen worden aange
pakt. En zou men dan niet praktisch en gezond
handelen door: Ie. De schouwburghuur voor het
vaste gezelschap, waarvan men in zijn stad het
goede voorbeeld verwacht, tot een minimum te
beperken. 2e. Het gezelschap zijn eigen baten eerlijk
te laten behouden (wij laten de ingrijpende
belastingquaestie nog buiten het geding, maar
waartoe de grove onbillijkheid te handhaven,
welke zelfs de programma-opbrengst in de kas der
Gemeente doet vloeien?); 3e. Een ruim steungeld
te verleenen, waarop het gezelschap sterk en zeker
kan worden gesteld. 4e. Het zijn taak, die in ons
land met zijn exclusieve taal en internationale
concurrentie, altijd zwaar zal blijven, te verlichten
door wat maar mogelijk is aan kleine faciliteiten,
in den schouwburg en voor zoover het reizen (met
nu en dan den bijslag van doubleeren) noodzakelijk
kwaad zal blijken te zijn.
Het gaat er bij deze samenwerking met om
iemand te vinden, die den post gedwongen,
of om persoonlijke redenen ambieert, het gaat er
om de waarborgen zóó te stellen, dat een kunste
naar, o ie zijn waarde kent en zijn verantwoorde
lijkheid weet, er in het vervolg zonder sloopende
materieele zorgen zijn schouders onder zetten kan.
TOP NAEFF
9PAAHSOH, EUOELSGH,
F R AH» O H, UIT9OH 01O.
Borlitz-Sohool
H90r»ngrmoht 4*1 Tol. 4328B
Priel. OadervQi door bnltenl. Leeraren