Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2439
r/Tjl/DGENGDfËN''
CAMILLE MAUCLAIR'S
HERINNERINGEN
IV
Nu wij eenmaal bij de schilders zijn beland,
mogen wij de souvenirsivan Mauclair niet dadelijk L
loslaten. Hij .zélf- vertelt ons dat hij- zich bij hen
recht thuis vo,ért.' e rnedewerkihgaan d.é'Aurore
in de dagen1 vaji'de ' Dfeyfuszaak verschafte
hem veel kennissen-onder de artisten diébij'de
redactie van het 'blad^ zjch; op de hoogte kwamen
stellen. Clemefhceau had "ook door eigen voorlief
de veel aanraking met kunstenaars. Carrière,
de schilder vati de nevelportretten, die des temeer
de beschouwing aantrekken, naarmate zi} zich
daaraan schijnen Je willen onttrekken, was me.t
Geffroy een van Clemerteeau's-.gfoote "-vrienden. .
Mauclair geeft ^aan, Carrière eéltr-^laats apart.
De man en de schilde/ wafè&'Setr; eWêzoo dood
eenvoudig in-hun opvatting"ySn"net leven. Hij
kende niet andecs dan hetsgéwone, alledaagsche,
huiselijke bestaan. .Daar, bij.kintteïen en huisvrouw,
?vond hij alle; onderwerpen' vóór zijn kunst, die
een groote, in-sornrn'ige>pzichfsn een monumentale
kunst was. Want al hield hij zijn personen in 't
halfdonker, hij -wist hun wegschuilende vormen een
macht te geven van'uitdrukking van gevoel,dat
zij in hun ronding en hun plans volwaardig en
waardig voor jjë'verbeelrfing blijven staan. Grand
jsculpteur de frames, d^rève'' noemt hem Mauclair.
Zijn woordenTwaren spaarzaam, hij zocht het
-?allereenvoudigstlMeed voor zijn gedachten. Onze
-werkelijke behaejten zijn zoo begrensd; wat wij
ons kunstmatigÈ'aah liehoeften scheppen, is
ontel.baar, vandaar enz? miserie", was een van zijn
ge:zegaen.
fets heel eigenaardigs was het om een gesprek
over kunst bij te-wonen tusschen Carrière en
Rodin in het atelier: van den beeldhouwer, want
Rodin kwam ook niet gemakkelijk los, en met een
geste en een Hum" gaf hij. zijn opinie te kennen,
terwijl hij zijn vingers door zijn baard haalde,
waarop dan Carririèr's antwoord kwam met een
uitroep, een gebaar en eert Alors c'pas,
Rodin?"
Het einde van Carrière, toen hij zich een eerste
plaats oneer de Fransche meesters had verworven,
was ellendig. Hij leed aan kanker in de keel en
onderwietp zich aan een operatie, die hij niet kon
doorstaan. Enkele dagen voor zijn dood zocht
Mauclair hem op met een vriendin en Pablo
Cazals; want Carrière had den wensen uitgesproken
nog eens muziek te hooren.
Het liep tegen den avond; om het ziekbed waren
het schemergestalten, en daarom heen trilden
de weergalooze klanken van Cazal's violoncel.
De oogen hielden hun tranen terug. Toen Mauclair
met een tot weerziens" afscheid nam, trok Carri
re hem naar zich toe en kuste hem.
Vijf dagen later volgde hij zijn begrafenis,
samen met Colonel Picquart.... autre
ombre"zegt Camille.
Maar dat alles, persoonlijkheid en kunst,
levensgevoeligheid en wereldweemoed, wordt over
schaduwd en weggedrongen door het geweldig
effect van Rodin's genie dat van de schepping het
geheim om overvloedig, profuus en gevarieerd te
scheppen schijnt te hebben afgezien.
Mauclair heeft den beeldhouwer gekend, eer hij
in de mode kwam, voor dat hem het groote hotel.
Biron werd geschonken tot opstelling van zijn
werk; daar zouden hem Engelschen en Noord- en
Zuid Amerikanen om strijd komen opzoeken om
van den praeraphaelitisch gecostumeerden artist,
met zijn muts a la Leonardo, diepe woorden over
Kunst te hooren.
Neen, het was de oude werkplaats van de Rue de
l'Université, waar onze criticus hem opzocht in de
nadagen van den strijd over het standbeeld van
Balzac dat het comitégeweigerd had van hem te
aanvaarden.
Rodin in zijn werkmansblouse met den baard gol
vend over de borst, wachtte hem op bij den drempel
en leidde hem door de armelijke ruimte, waar
op strooien stoelen en planken, achter grof
gordijndoek, schetsen en plannen, modellen in klei en in
marmer door elkander stonden, zoodat het moei
lijk viel er zich een baan te maken, maar Rodin
wandelde er door, nam hier een emmer op, daar een
kist van zijn .plaats, bekeek een stuk marmer of
trok de natte doeken weg van een beeld waaraan
hij bezig was geweest, en onder het voortgaan,
verklaarde hij aarzelend hortend, wat de fragmen
ten voorstelden of van plan waren geweest voor
te stellen.
Het had er veel van of hij zelf verwonderd stond
over wat zijn hand al had voortgebracht; hij moest
er zichzelf over onderhouden om nog eens door te
gevoelen wat hij oorspronkelijk had waargenomen,
en om steeds dieper van zijn waarneming te ge
nieten.
Kijk, dat is Psyche met haar lampje.... zij
is op het punt Amor wakker te maken.... zij is
angstig natuurlijk, want het is haar ver
boden ge begrijpt het is een verhaal dat
eigenlijk schrik aanjaagt.... de gedachte aan de
erkenning van schuld en het verhaal daarvan zijn
overal te gelijk ontstaan, en het is zoo iets
doodgewoons geworden, zonder dat men tot de ware
beteekenis is. doorgedrongen. Ik houd van de
klassieken, alles is daar zoo eenvoudig en zoo groot,
het is voor alle tijden', blijvend".
En dan, waarvan ik houd dat is het naakt.
Het is het symbolische algemeene teeken dat over
al ten grondslag ligt, dat men moet kunnen
hanteeren. Twee armen, twee beenen en een tronk:
daarmee heeft men de takken en de wortels, de
levenssappen, een oneindige mathematische com
binatie, evenals de letters en de noten,een systeem
.dat niet tot een einde kan kOjtnen al heeft men
gedacht dat men het alles hafl laten zeggen.
iederen dag vind ik nieuwe ;teekens; op straat,
menschen die vechten, een kind dat wacht. En
de zee ! Schilders kijken me wel eens aan, wanneer
ik huntlat ze}*, zij denken om de kleur en 3e
snelhém van beweging van het water, maar 'ze ver
geten te dikwijls dat het water een zware stof is
en zoo compact als het graniet. Een echte zeegolf
is een beeldhouwwerk. Wat mij betreft,.ik zie in
de zee een onophoudelijke processie "van de
wezen'lijke vormen der fauna en der 'flora.
In andere omstandigheden zien wij die vormen
vastgelegd ea.als vastgeklonken, op zee zijn ze in
voortdurerfde ontwikkeling, maar het oog van den
kunstenaar houdt ze'wel vast, wanneer ze hem
willen voorbijschieten. ?
ledere golf die aankomt is een meesterstuk
van ornamenteele kunst, door de natuur, voor, n
oogenblik opgemaakt, met evenveel zorg en liefde
als de teekening vaneen eik die drie honderd jaren
leeft, en nauwlijks is het tot stand gekomen of dat ?
kunstwerk wordt opgelost en vervangen door
een ander niet minder wonderbaar. Ik heb daar
wel raad gevonden voor mijn ideeën van groepen,
van een menigte op rr.arsch. De ouden hebben hun
tritons en sirenen daar vandaan; zij hadden een
voorgevoel, dat de menschenvorm ons ovenl in de
natuur tegenkomt.
Wat kan zij ons troosten door haar veelvuldig
heid ; de kunst! Het is een hard vak anders; onze
vakken zijn hard, gij zult ook wel uw last hebben".
Dan manend en leerend ging Rodin voort:
Blijf maar aan 't werk, mijn waarde, kijk
niet op anderen, werk maar voort voor u zelf, en
gij komt er wel; toen ik met Van Rasbourg in
Brussel de beelden bewerkte voor het fronton van
de Beurs, wat heb ik 's winters daar een kou ge
leden op het stellage, en 's zomers dropen we van
't zweet maar wanneer men wil werken slaat
men er zich door heen....
Vroeger waren de werklui artisten, ze wilden
hun werk telkens beter maken, een tafelpoot, een
slot, het kwam er niet op aan. Dat noem ik eerlijk
heid, talent; wanneer we niet eerlijk ons vak uit
voeren, zijn we minder waard dan een loodgieter
die een pijp moet soldeeren. We zijn werklui wier
dag nooit" is gedaan. Laat ons toch denken aan
die naamlooze menschen van oude domkerken !
Zij zetten hun naam niet onder hun torens, wij
zetten den onze op een pressepapier. En zij zijn
de echte beeldhouwers geweest, wij zijn maar
modeleurs. Hun ziel is geschreven in hun werk. Daar
vinden we de geheele opoffering van de persoon
lijkheid ten behoeve van den voortgang van het
werk. Opoffering.... waar moeten we die zoeken,
tegenwoordig.... In Parijs weet men niet wat het
is.... Parijs is hee' mooi, maar de kunstenaars
doen niet a'lemaal hun plicht.... Enfin.
Ik zoek tegenwoordig naar grooter oppervlak
ten in mijn werk, dat ik er licht en trillingen van
licht over kan verkrijgen. Om eiken levenden vorm
is er een wisselwerking van de lucht die er zich
indrenkt en van de ziel die er zich in wil uiten. Ik
probeer dat weer te geven. Eens heb ik den moed
gehad om details weg te nemen waarover ik tevre
den was, en verder te gaan dan wat er in werkelijk
heid was; mijn werk zag er toen uit, alsof het niet
af was. Het af zijn" van een ding, dat's een
bedrog. Hoe weinig menschen weten dat, en kunnen
het begrijpen. Het zal er nog toe komen dat nie
mand me meer begrijpt.
Ge hebt het gezien met mijn Baleser. Van alle
kanten heb ik toen raad gekregen. Ik ben stil mijn
gang gegaan en heb mijn beeld teruggenomen. Ik
kon de menschen toch niet dwingen mij te begrijpen,
evenmin als ze het mij konden doen om mijn idee
Kersenv
Pralines ?
Bijzonder-frissche'
UTENBIHBIFOIMEI
DinHaas Hniiginsgirk II.
SPECIALITEIT:
Verhuizingen onder Garantie
: Bergplaatsen voor Inboedels
op te geven. En toen er allerlei praatjes kwamen,
toen Falguière de opdracht kreeg omeen Balzacte
maken, toen heb ik Falguiere's buste-gemaakt om
te'toonen dater onderartisten geen broodnijd was".
Er kwam een slim hachje van triomf over Rodin's
gezicht, in het bewustzijn hoe hij de Filistijnen van,
wat pen noemt de samenleving, had verslagen met
zijn ezelskinnebakken. Want er was iets heel een
voudigs in hem: een man van o.verweldigend genie
en van een geweldige zinnelijkheid, maar die toch
een reserve had behouden van werkmans behoefte
aan toegenegenheid n geloof aan onderling ver
trouwen....
En de muziek ! Maar 't is de harstocht van
Cainille Mauclair; zijn ziel is er te veel van vervuld
om er in zijn herinneringen een afzonderlijke plaats
aan te kunnen geven: hij ziet Franck nog over den
weg gaan met zijn opgestroopte broekje, het
mannetje, bescheiden als een oude onderwijzer die
zijn lessen voortgaat te geven bij zijn leerlingen
aan huis; aan hem heeft Mauclair niet minder ver
plichting dan aan Mallarmé; hij denkt aan
Charpentier, den man van Montmartre voor wien zijn
woonplaats h;t middelpunt was van Parijs, neen
van de wereld. Muziek heeft van den beginne af
Mauclair overal omringd, zij is het geweest die
eenheid gaf aan zijn - kunstenaarsgevoel.
En er is n naam die bij hem bovenaan staat,
die voor hem staat of heeft gestaan als die van een
god, het is de naam van Richard Wagner, die
hem heeft binnengevoerd in het Rijk der Verbeel
ding en der Kunst. Wagner heeft aan Frankrijk
den zin gegeven dien het miste voor mystiek, en
Mauclair heeft het als een persoonlijke beleediging
gevoeld toen Nietzsche zich met ophef tegen den
unieken Wagner verklaarde....
W. G. C. B Y v A N c K
Pijn in den rug, Verkoudheid,
Rheumatiek.
Goed en blijvend rusultaat.
Mevr. v. d. Water, Jacob van Carterstraat 62,
Den Haag, schrijft:
Ik heb TOGAL-tabietten
gebruikt voor pijn in den rug
, met een onmiddellijk goed
l en blijvend resultaat. Ik heb
l het ook gebruikt voor de
jkinderen, die zwaar verkouden
/waren en eveneens met een
prompt resultaat."
Duizenden vrijwillige
dank' betuigingen, afkomstig uit alle
landen der wereld, bevestigen
dezelfde goede en snelle resul
taten van TOGAL-tabletten
tegen spierrheumatiek en een even gunstige
uitwerking tegen zenuwrheumatiek,
gewrichtsrheumatiek, rheumatische knobbels, jicht, ischias,
hoofd- en zenuwpijnen, verkoudheid, influenza,
griep en slapeloosheid. Genezingen onschadelijk
heid gegarandeerd. Tegen billijken prijs bij alle
Apothekers en Drogisten verkrijgbaar.