Historisch Archief 1877-1940
20
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2440
f VAN JCHAICKT
! MEUBELTRANSPORT M
BERGPLAATSEN v INBOEDEL!
BINNEN-EN BUITENLANDSCHE
\ TRANSPORTEN
\ OVERBRENGEN
y.MEUBILAIR OOK PER AUTO TAPISSIEBE
BOOTHSTRAAT, UTRECMT TEL 165
FOIRE DE PARIS
1O?25 MEI 1924
VOOR INDUSTRIEELEN EN GROOTHANDELAREN.
Begeleide reis van 12?16 Mei onder bescherming van het
OFFICE NATIONAL DU TOURISME
en het
COMITÉDE LA FOIRE DE PARIS
OFFICIEELE ONTVANGST EN NOENMAAL
Vraagt inlichtingen bij
LISSONE & ZOON
AMSTERDAM.
Concertgebouw
Op de laatste abonnementsconcerten waren
Irene Eden, Dorothea Braus en het
Apollo"mannenkoor solist.
Het optreden van Roeske's Apollo"koor als
solist, d.w.z. zonder begeleiding van het orkest,
dus feitelijk a-capella, was op zichzelf een gebeurte
nis in het Concertgebouw waar op de abonnements
concerten dit mannenkoor voorloopig nog alleen
mocht medewerken zonder andere erkenning
dan die van voortreffelijk stem-materiaal. Men
mag gerust zeggen, dat hiermede een onbillijkheid,
speciaal tegen Roeske's zeldzaam geschoold koor,
is goed gemaakt. Toch, ook de liedertafels hebben
schuld aan de miskenning en misschien nog meer
de componisten der liedertafels, die zelden iets
schreven, dat uit het kader der traditioneel
burgerlijke pathos-muziek trad, en die met hun be
ruchte liedertafel-liederen het genre zelf in
discrediet brachten. In dat opzicht heeft ook Roeske's
eigen streven tot een verheffing van de
liedertafelmuziek een bijzondere waarde, een streven waar
van zijn compositie Gebed vóór den tempel" een
goede getuigenis aflegde. Inderdaad schiep Roeske
een werk, dat door innerlijke doorwerking het
polyphoon gehalte dier muziek veredelde. Het is
alleen jammer dat hier en daar het burgerlijk
pathos nog niet geheel is afgezworen" ter wille
van het effectmaken met de zangstemmen. Men
kan hierin volkomen Dresden bijvallen, die reeds
in die richting een opmerking maakte en'meende
dat men radicaal met de traditie dier muziek moet
breken. Doch de stap zelf vereischt een speciaal
artistiek geweten, dat wederom niet zonder een
zekere muziek-cultuur is te verwerven en dat uiter
aard een geheele categorie componisten uitsluit,
die nu nog dankbare" muziek, wijl gemakkelijk
van effect, voor deze ensembles schrijft.
Roeske dirigeerde zelf zijn koor, sterk, zeker en
geroutineerd.
Op het zelfde concert liet zich de jonge pianiste
Dorothea Braus hooren in het eerste piano-con
cert van Beethoven en in de Don Juan-variaties
van Chopin. Om jonge uitvoerenden, die aan het
begin van hun loopbaan staan, bi'lijk te
beoordeelen moet met 50 pCt. energie-verlies door
podium-koorts rekening worden gehouden. Waar
schijnlijk door haar debuut gedrukt bleef het spel
van Dorothea Braus veel te klein van geluid. Het
kwam niet over het podium heen, zooals het
heet en slechts de toehoorders die vlak bij zaten
konden constateeren dat haar spel fijn-pianistische
en intelligente, hoewel nog wat schoolsch-stijve
eigenschappen had. In de variaties van Chopin,
die feitelijk een zwierige polka-phantasie op het
Don Juan-motief van Mozart eerder dan werkelijke
variaties zijn, kon mej. Braus zich beter op zich
zelf doen hooren, en verkleinde het kader van het
orkest minder haar geluid-expansie. Haar debuut
heeft sympathiek gestemd. Maar Mej. Braus leere
zich de echt vrouwelijke hebbelijkheid af om, zoo
als in het concert vanBeethoven, de zang-thema's"
te zeer te rekken en in tempo te vertragen, zoodat
Muck soms waarlijk in verwarring stond hoe het
orkest met haar te laten samengaan.
De jonge Duitsche zangeres Irene Eden won
het pleit door haar wel zeer ongewone hooge
tonen-techniek. Het hooge register is vol
voetangels en klemmen voorde concert-zangeressen
en hoogtevrees heeft al menigeen onder haar
duizelig gemaakt en de juiste zuivere inzet doen
missen. De stem van Irene Eden echter werkt
hier als een mechaniek, zoo zeker. De helaas muzi
kaal zeer onbelangrijke Zerbinetta-aria uit Strauss'
Ariadne auf Naxos" biedt een ware
steeplechase voor de zang-techniek, maar mej. Eden liet
zich niet uit het zadel lichten en br?cht alle trillers,
kop-tonen en fiorituren er zonder haperen uit.
Muzikaal interessanter waren haar vocalisen in
Strawinsky's Le Rossignol", waaruit zij een twee
tal liederen zong, die een gedeelte van het publiek
blijkbaar zeer gechoqueerd hebben en inderdaad
van allen gewenden zang afwijken. De mechanische
stijl, de rythme en klanken-vorming, om
eigentwille is nog altijd iets wat het publiek, dat vooral
de lyrische zijde der muziek wenscht te hooren,
niet gemakkelijk accepteert. Overigens, Irene Eden
was in deze gezangen meesterlijker dan ooit.
Het Capet-kwarlet:
Beethoven-cyclus
Voordat Beethoven de opmerkelijke laatste reeks
der strijkkwartetten begon, een arbeid waarmede
tevens zijn leven zich zou afsluiten, waren veer
tien jaren verloopen sedert hij het daaraan voor
afgaande kwartet op. 95 (in 1810) schreef.
Het is het kwartet in Es op. 127 waarmede Beet
hoven uitdrukking geeft aan zijn herleefde be
langstelling voor het strijkkwartet, dat daarna
vrijwel alleen zijn scheppingskracht zal blijven
inspireeren. Zooals wel meer in het leven van Beet
hoven het geval was, werd ook ditmaal een uiter
lijke aanleiding de opwekking om zich in een
bepaald kunst-genre te gaan verdiepen. Een brief
uit Petersburg, opgesteld door een Russischen
vorst en een tweetal bankiers, noodigde hem uit
tot het schrijven van een twee-of drietal kwartetten.
De Russische Maecenas volgde er nog aan toe dat
hij zelfden violoncello bespeelae. De voorwaarden,
die Beethoven stelde naast finantieele (50
ducaten voor een kwartet) maakte Beethoven
een voorbehoud in de aflevering, daar hij niet
tot hen behoorde, die voor zooveel per dag en per
bladzij componeerden" ^ werden aangenomen. De
Rus wenschte alleen de opdracht en het manus
cript voor zich. Doch toen het op betalen aankwam
betaalde hij niet. Hij verontschuldigde zich dat hij
Rusland verliet om ooilog met Perziëte gaan
voeren".
Beethoven, eenmaal verdiept in het schrijven
van kwartetten, liet zich gaan opdenstroom zijner
gedachten. In de jaren 1825?27 laten zich wel
schetsen aanwijzen voor een 10de symphonie en
voor een strijkkwintet, doch deze werken werden
ter zijde gesteld, voorloopig. De dood verhinder
de ze weer op te nemen.
Deze vijf laatste strijkkwartetten op. 127, 130,
131, 132 en !"?", geheel organisch uit elkaar opge
groeid en jschien wel Beethoven's edelste wer
ken, vondt . bij het publiek dier dagen geen waar >
deering. Enkele der kortere gedeelten, zooals b.v.
het Edur-stuk uit het cis-moll kwartet verwierven
instemming, wat Beethoven slechts vol minachting
constateerde. Toch liet hij zich, en feitelijk ten
onrechte, door de meening zijner vrienden leiden,
die vonden dat het Bes-dur kwartet, besloten met
de later als Grosse Fuge verschenen finale, te ko
lossaal werd, en schreef een ander slot, dat een
charmant stuk muziek is maar door de opzet van
het geheele werk niet verantwoord wordt.
Met een magistrale vertolking van deze Grosse
Fuge, die als op 133 zelfstandig verscheen, beslo
ten de Capets hun Beethovencyclus, die zes avon
den omvatte. Ongetwijfeld heeft de laatste avond,
waarop behalve deze fuga, het a-moll en het
F-dur kwartet werden gespeeld, de machtigste
indrukken achtergelaten zoowel wat hun spel
betreft als hun Beethoven-vertolking, die in deze
laatste kwartetten culmineert en werk en
speeltrant geheel in elkaar doet overgaan. De onro
mantische strakheid, die in de kwartetten op. 18
als zich eenigszins vergrijpend aan het bloeiende
leven dier muziek deed gevoelen, bracht juist in
deze laatste werken, waar Beethoven, als in laatste
instantie, zijneigen uitspraak bevestigt dat muziek
Zelf-gemaakt.
XXX XSX XXX
Moeders wilt ge zelf iets maken
Bij de Meertjes van Uw kind.
Als ge na Uw bezigheden
Er een uurtje tijd voor vindt....
Kiest dan kleuren en modellen
Naar Uw eigen smaak en zin
Slaat dan eens de Dedemsvaartsche
Sterk gebreide stoffen in.
Daarvan maakt ge naar Uw keuze
Jumpers, truien en zoo voort,
jongenspakjes, Meisjespakjes,
Manteltjes van elke soort.
Waschbaar zijn ze tot het laatste,
Sterk, elastisch, vlug en chic,
En in elke kleur verkrijgbaar
Aan de Fantasie-Fabriek.
J. H. SPEENHOFF.
UITSLUITEND AAN DEN HANDEL.
De Drie Zwarte Penny's
door
JOSEPH HERGESHEIMER
Uit het Amerikaansch vertaald
door CL. BIENFAIT
Geïll. omslag van IS. VAN MENS
De H en W-Serie Deel VII
Ingenaaid ?2.90 Gebonden ?3.75
Uitgave van
VAN HOLKEMA & WARENDORF
Amsterdam
,,hoogere openbaring is dan alle wijsheid", de ge
heele concentratie op het wonderlijk gegroeide or
ganisme dezer innige scheppingen. Het scheen zelfs
of de Capets hier vuriger, doorborender speelden
dan inde musiceer-kwartetten. In ieder geval kreeg
men een diepe ontroering door deze werken.
Eindelooze ovaties bezegelden dit besluit van
een mooie serie avonden.
CONSTANT VAN W E s s r; M
KUNSTZAAL VAN LIER
naast tet Postkantoor
te L A REM (H. H.)
Antiquiteiten Oude Oostersche Kunst
Schilderijen Negerplastiek
Dagelijks, ook des Zondags geopend.