Historisch Archief 1877-1940
No, 2440
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
OPEN BRIEF AAN DEN RAAD
DER GEMEENTE AMSTERDAM
(In zake het nieuwste Cahier des Charges vóór den
Stadsschouwburg)
Wanneer dit schrijven in ons Weekblad verschijnt
zijn de antwoorden der uitverkorenen, wien door
B. en W. van uwe gemeente de eer werd aangedaan,
om op de basis van het allernieuwste Cahier des
Charges als vaste bespeler" naar het gebouw
te solliciteeren, in handen van den betrokken
Wethouder. Er kan over deze aangelegenheid, zij
het met weerzin, worden nagepraat, en er moet
zelfs door hen, die zooals ik 'n soort Pleinvrees
tegenover het Tooneel-van-vandaag ondergaan,
die zich liever in beminnelijke eenzaamheid op
sluiten dan nog sterker de aftakeling mee te maken,
en die in den grond walgen van de zekerheid waar
mee het gruwelijkst Dilettantisme aan 't woord is
er moét, herhaal ik, zelfs door de
Tooneelmoeden, met klem worden nagepraat, nu uw Raad
op 'n verloren middagje de onbegrijpelijke
zotternij heeft begaan, om hals over kop 'n steen om den
nek van 't beste, dat in de branding bleef leven, te
binden, 'n Zoogenaamd bekend tooneelschrijver"
voelt zich in dezen tijd als iemand, die in de queue
mag staan, als 'r bons voor erwten, boonen, turf
en cokes worden uitgereikt. Hij durft z'n mond niet
goed openen, als 'r in 'n publiek lichaam, als 't
uwe, over principieele Tooneel-vraagstukken
gedelibereerd wordt. Men weet 't. Ook
zonder hem. Men weet 't zonder hoor en
wederhoor der betrokken tooneelkunstenaars.
Men weet 't verbijsterend goed. En
omdat men 't zoo onaantastbaar wét, zwijgt de
deemoedige, die daarenboven bescheidenlijk onder
stelt, dat 'n Raad met 'n zoo groot zielental van
democraten,-al licht de maatschappelijke en eco
nomische belangen der overlevenden op dit
kunstgebied zal beschermen. Ik veroorloof mij
thans u eenige minder aangename waarheden te
zeggen. En zoo gij niet te zeer gepantserd zijt in uw
wetende wetenschap, zult gij het misschien alsnog
over u kunnen verkrijgen op voornoemde zotternij
terug te komen.
Er is in de laatste weken lyrisch gesproken over
eene Concentratie, waarover we het allen ongeveer
ik spatieer ongeveer?eens zijn. Wij
zouden ons evenwel over deze concentratie" niet
zoo druk behoeven te maken, als degeen, die in
zake het au fond wormstekig Subsidie-stelsel de
lakens uitdeelen, niet zelf de groote fout van de
decentralisatie hadden begaan. De geheele lijdens
geschiedenis is naast de onafwendbare maatschap
pelijke degeneratie, waarvan de democraten in
uwen Raad op de hoogte dienden te zijn, aan het
goedhartig, willoos, onvakkundig gebaar van
betrokken laken-uitdeelers te wijten. Elk lief ge
zelschap met wat lieve voorstellingen kwam of kon
in aanmerking komen, 'r Werd 'n soort premie"
gesteld op de beruchte artistieke daden" vóór de
Subsidie-bespreking in uwen Raad aan de orde was.
De zwakste broeders werkten 'n poosje met artis
tieke halters, leefden in 't begin van 'n seizoen
boven hun krachten, stierven daarna aan uitput
ting, omdat ook de kluchten-fopspeen geen sappen
meer had. 'n Vaste, rustige hand aan 't hoofd van
't Kunst-departement zou de concentntie vanzelf
hebben toegepast. Die vaste, rustige hand ont
brak. Het is niet genoegelijk 't te zeggen 't is de
waarheid. En 't is geen mindere waarheid, dat de
vaste hand ge- of misleid werd door den Stads
schouwburg-beambte Merkelbach aan de eene, en
een uit léeken bestaande Commissie van Bij
stand enz", aan de andere zijde. Mr. Merkelbach
diende achter de schermen van advies". Door wij
len burgemeester Tellegen als adviseur" aange
wezen, is hij 'r tot vandaag als 'n lam en schadelijk
handje bij blijven hangen. Ik vind den heer Mer
kelbach 'n aardig mensen, maar met aardige
menschen komen we 'r niet. De Commissie van Bij
stand enz", door de verkiezingen geproduceerd,
en den stand der politieke partijen vertegenwoor
digend, blijft 'n paskwil ? 'r kan niet genoeg op
gewezen worden zoolang zij vaklieden of
menschen met langjarige ervaring, met 'n grenzenlooze
minachting buitenschakelt. In 'n andere, zooge
naamde Schoonheidscommissie" zitten 'n groot
aantal vaklieden, en 'r zullen eerlang óók vier
léeken worden binnen-geloodsd, omdat het stads»
beeld zóó goed als uitsluitend door léeken bekeken
wordt en hen dus niet alle medezeggenschap mag
worden ontzegd" in de .?Commissie van bij
stand enz", hebben we uitsluitend léeken
te aanvaarden, zonder dat n enkel vakman eenig
medezeggenschap geniet. Het is zachtzinnig
gesproken ergerlijk en beleedigend. Beleedigend
voor degeen,die als onmondigen behandeld worden.
Teekenend voor de oude Regenten-idee, die ook
in dezen democratischen Raad is blijven hangen.
Het ontzag voor den produceerenden en
reproduceerenden kunstenaar bij de bedisselende heeren
en dames is 'r vandaag net zoo min, of misschien
nog minder dan in den beruchten Regententijd
' en omgekeerd is 'r bij de betrokken kunstenaars
in directe wissefwéking geen greintje respett voor
degeen, die het gouverner chez et sans vous" in
toepassing brengen. Ik fantaseer niet. De wetende
men1' moest eens achter de deuren kunnen luis
teren.
Het thans verkregen resultaat, voor 'n deel
vastgelegd in het nieuwste Cahier des Charges,
gaat van het principieele" standpunt uit, dat a*
concentratie den liefdeband der beste tooneel
kunstenaars zal versterken. Terloops merk ik op,
dat ik hierin niet geloof. Als deze maatschappij
het Tooneel ontredderd heeft (nationaal en inter
nationaal), dan begaat men de Van Eedensche
Kolonisatie-fout door aan den eenen kant het
tooneel-proletariaat in concentratiekampen op
rantsoen te stellen, en aan den anderen kant en
kele gezelschappen 'n kapitalistische" reddings
boei toe te werpen. Alle kunstmatigheid is uit
den booze. En; deze boosheid is des; te moeilijker
te verdedigen, als wij de uitgestooten broeders van
eiken ontvangen gulden twintig cent voor be
lastingen aftroggelen. Ik ' zeg dit en passant,
omdat ik ook voor concentratie met inzicht en
overleg ben. Hoofdzaak is het door uwen Raad ver
kregen resultaat met den schandelijken Lastbrief.
'n Gezelschap, dat zichzelf en het vak van den
tooneelspeler respecteert, zal moeten weigeren op
zulke voorwaarden den Amsterdamschen Stads
schouwburg te betrekken. Het erkent de bestaans
mogelijkheid van den kunstenaar, die officieel"
slechts negen maanden van de twaalf zal hebben
te leven. Dat een particuliere ondernemer, als
reflex van deze maatschappij met haar onkunst
zinnige behoeften, gedwongen wordt negen-maands
contracten af te sluiten; is op zichzelf immoreel,
maar dat een gemeente, dïe concentreert" haar
steun op drie maanden hongerlijden bouwt, is
'n methode des te minderwaardiger, omdat de
democraten in den Raad zulk een systeem niet
op de changeerders, de electriciens, den directeur,
de beambten, de schoonmaaksters, toepassen.
Is men zoodanig met blindheid geslagen, dat men
zelfs niet beseft, dat de tooneelkunstenaars voor
negen maanden in verhouding meer salaris zullen
moeten vragen dan voor twaalf, zoodat 'n kind
't kan berekenen, dat de gemeentelijke subsidie
door het hoogere budget in de negen maanden
vanzelf verslonden zal worden? En zelfs zoo dit
normaal-economisch verschijnsel niet bestond:
is het geen blamage voor tijdgenoot en nakomeling,
dat men een vasten bespeler" voor drie jaar
bindt met de onsociale verplichting van negen
maanden loon en drie maanden hongerlijden?
Er zijn ook dames en heeren, die vijftig,
zestig, zeventig, honderd gulden per maand ver
dienen. Ziet eenig democraat in den Raad de
mogelijkheid van zulke weelde-salarissen voor
drie maanden vacantie" te sparen? Er wordt
gezieltoogd en gewurmd in de tooneelwereld. Het
benul, dat 't komediantenvolk eenige roeping
zou kunnen hebben, eenig recht' op steun
héft, zoo goed als het onderwijs, de musea enz.
schijnt nog niet te zijn doorgedrongen. Wat men
in de bestek-bepalingen voor gemeente-personeel
niet zou durven opnemen, doet een democratische
Raad, zonder blikken of blozen, in een Lastbrief
voor beroepstooneelspelers, en als de zwakke Vak
organisatie (met wie overleg gepleegd zal moeten
worden Art. 9) dringend verzoekt de bespre
kingen 14 dagen aan te houden, dekreteert de
Wethouder, de opperste-in-'t-weten, dat 'r niet
langer gewacht kan worden, geen uur en geen dag.
Er kon evenmin gewacht worden rnet de beslissing
over de verplichting van den begenadigden vasten
bespeler, die niet als de kleinere werkgevers en
werknemers aan de armoede der concentratie
kampen wordt overgeleverd, om te reizen, te trek
ken, te doubleeren (tripleeren). In plaats breed te
gebaren: wij, gemeente Amsterdam, die 'nkapitaal
aan 't amusement" verdienen, die onzen schouw
burg finantieel wan-beheeren 1), die het publiek
uitzuigen met 'n verouderd kruideniers
systeem van extra-betaling voor plaatsbespreking,
extra-betaling voor vestiaire, extra-betaling voor
programma's, d ie onze schouwburg-buffetten
extraverpachten, die de bespelers (vast en los) 't vel
over de ooren halen met overwerk, licht bij repe
tities en wat dies meer zij wij gaan hand in hand
met Den Haag, Rotterdam enz. ombepaalde gezel
schappen zóó mild te steunen, dat uit de onbekom
merde rust iets kan groeien, tot het maatschap
pelijk evenwicht en 't zieke intellekt van 't publiek
hersteld zijn in plaats van dit democratisch
Maecenas-gebaar, naast 't geldverspillen aan open
bare werken enz., vermoddert, verknoeit men 't
kunstvak als zoodanig, gelast men dat de vaste
bespeler" drie avonden per week op reis moet
(een avond per week in Den Haag en met den
laatsten trein terug: om twee uur thuis, als 'r nog vol
doende plaats in de tram is , de overige avon
den 't dierbaar kunst-land afstroopen.) Dit heet
concentratie". En men slaat 'r 'n toon van
OWeëer-kunstbeschermer bij aan. Eens heeft de
gemeente bij uitstek deskundigen" geraadpleegd.
In Maart,1919. En ieder dier bij,, uitstek deskun
digen " (Gemeenteblad 1919, Blz. 841), gaf nagenoeg
het zelfde vakkundig recept in de aangelegenheid
van de Exploitatie en bespeling van den Stads
schouwburg" 2) B. en W. waren zoodanig door de
verstrekte adviezen overtuigd, dat zij destijds
met prettige zekerheid schreven:
De eisch van een enkelvoudig gezelschap
wordt gesteld met het oog op een rustige,
artistieke voorbereiding der voorstellingen..
Wij wenschen het geven van voorstellingen
buiten de stad door het gezelschap van den
huurder" op de avonden, waarop dit voor
stellingen in den Stadsschouwburg geeft, zoo
goed als geheel uit te sluiten.
Deze op vakkundige voorlichting gebaseerde
zienswijze is overboord gesmeten. Men dwingt
thans den bespeler drie avonden per week buiten
Amsterdam z'n heil te zoeken men staat hem
zoowel het doubleeren als het tripleeren toe. Met
voortreffelijke gewichtigheid wordt 't woord
concentratie" besproken, de nieuwste inventie.
de concentratie van Verkade met Comoedia als
'n overwinning der idee" toegejuicht 3) enz.,
maar de stuurlui aan wal begaan de misdaad d e
schoone concentratie op artis
tiek terrein: .
* het niet afjakkeren der kunstenaars,
* het niet dan bij hooge uitzondering reizen
en trekken,
* het niet de rust in de werkplaats ver
storen,
* het niet de arbeidende artiesten beneden
arbeidende beambten (technisch personeel,
schoonmaaksters, enz.) te stellen.
v ? * het zich rokt indirect mengen in artis
tieke aangelegenheden.
deze i n n e r l ij k e concentratie te vernielen.
Bij elk nieuw Cahier des Charges worden 'r andere
inzichtjes, waarneminkjes, methodetjes toegepast.
De naald van 't kunst-kom pas je der
Amsterdamsche bemoeiingen schommelt van 't eene uiterste
naar 't andere. Dilettanten achter de schermen
berijden stokpaardjes, laten B. en W. in Juni 1923
(nog geen negen maanden geleden !) plechtig
getuigen, dat 'r contracten voor 12 maanden
moeten worden afgesloten" deze zelfde di
lettanten spelen Sinterklaasje met subsidie-posten,
nemen den vasten bespeler" gaandeweg avonden
af, van 288 speelkeeren tot 200, halen 'n streep
door de Clownerie van 1919, toen de eisch van
een rustige, artistieke voorbereiding" gesteld
werd zij kudderen met 'n maand salaris-garan
tie tegenover de artiesten?zij paaien uwen Raad
met de onwezenlijke koopmansbelofte, dat 'r in
1925 geen verlies" op de Exploitatie zal zijn
(alsof dat verlies eenige diepere beteekenis heeft)
zij zijn de parodie van de bedachtzaam geleide
gemeenschapskunst, die op tooneelgebied c o
ncentratie in het T o o n e e l g e b o u w,
concentratie b ij dagelijksche re
petities en dagelijksche vertoo
ningen eisch t, en nimmer door
ambtenarenvoogdijschap gekweld of bestuurd mag worden.
Wie hebben bij dit negen-maandsch geknutsel
geadviseerd wie hebben het ongelimiteerd rei
zen en trekken, het doubleeren enz. bepleit
wie waren de koks, die de subsidie-spoeling voor
den bespeler dunner maakten wie de zekeren en
wetenden, die uiterlijk concentreerden, innerlijk
deconcentreerden?
Ik veroorloof mij te zeggen, dat de leiding niet
deugt, dat we 'r niet komen met 't aannemen van
houdinkjes en machts-phrases, dat de Raad een
zijdig, kortzichtig wordt voorgelicht, dat 'r blijk
baar de politieke moed schijnt te ontbreken, om
te getuigen, dat deze democratische inmenging op
kunstgebied, met haar verwonderlijk-blameerende
uitschakeling van lieden met ervaring en kennis,
'n hoon op gezonde democratie is, en dat het zaak
wordt de betweterige ambtenarij den Stadsschouw
burg zelf te laten bespelen.
Dit onwaardig gedoe moet door wat
fiksclujonge menschen zonder 't euvel Subsidie", met
opoffering en toewijding, onder den voet worden
geloopen.
HERMAN HEI j ER MANS
Amsterdam, 20 Maart.
]) Ik versta hieronder de overtolligheid van
staf. Onderzoekt de uitgaven van den Grooten
Schouwburg" te Rotterdam enz.
2) Adviezen werden gepubliceerd van Herman
Heijermans, Van der Horst, Van der Lugt, Jan
Musch, Willem Royaards, Verkade. $t$&
3) Comoedia heeft 'n schouwburg. Verkapt
wordt 'r de traditioneele splijtzwam. In ' n commu
niquéaan de Pers wordt verzekerd dat men ook
over het répertoire van Heijermans beschikt. Dit
is onwaar.
Hotel DUIN EN DAAL
CENTR. VERW. PRIVËBADKAMERS
VASTE WASCHTAFELS