Historisch Archief 1877-1940
No. 2441
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
21
CHARIVARIA
Deutfc^Ianb, $eutfcl)lanb uebet tllleS!
Hij heeft dezerzijds den muur de eeuwigheid ge
wonnen." ,,Hlj gaf rustig zijn bevelen hoe het alles
worden zou." (Hbl.)
NIETIGHEDEN
Spr. meent, dat het niet zal mogen terzijde gesteld,
zoolang niet is gebleken dat het niet goed werkt."
(Versl. Hbl.)
Er ging geen week voorbij waarin ze elkaar niet een
paar keer zagen." (J. Christoffel)
Het is daarom niet het minst, dat er reden is hem
geluk te wenschen, dat hij er in geslaagd is een
nietonbelangrijker stap te doen." ( Van Gijn)
,,De advocaat die zich bij voorkeur met strafzaken
niet inlaat, weet niet wat hij mist." (Wbl. v. h. R.)
Niet, dat de grondslagen niet proefhoudend, de rich
ting niet doeltreffend zou zijn, niets zou minder waar
zijn." IV. K.
DEELWOORDEN.! AMMER
Door het hoekhuis aan den Dennenweg wordt liet
uitzicht op deze straat, uit de Vos in het tuintje
komende, geheel belet." (Haagsche Ct.)
AANEENLIJMSELS
Het was een zeer kleur-verzorgde voordracht."
(H. D.)
In den avond en vroeg-nacht zal dit hoofdstuk ver
der worden behandeld". (O. H. C.)
NAARVORENBRENGSELS
Een commissie zal worden gevormd, teneinde ge
zamenlijk de belangen naar voren te brengen". (N. K. C.)
Met evenveel reden had spr. vroeger een
plattelandskabinet naar voren kunnen brengen." (Versl. Hbl.)
De strekking vatte spr. zoo op, dat naar voren werd
gebracht, dat het blad eigendom van den uitgever is."
(Vers/. N. R. C.)
JOURNALISTIEK OPTIMISME
,,Gisteren had een ongeval plaats, dat wonder boven
wonder, goed afgeloopen is.... De bestuurder van den
wagen is van den bok gevallen Vermoedelijk heeft hij
zijn linkerheupbeen gebroken. ,,Gisteren had een
ongeval plaats, dat wonder boven wonder, goed is af
geloopen Een viertal der inzittenden had vrij ern
stige verwondingen, twee dames moesten naar het
ziekenhuis worden vervoerd." (O. H. C.)
Een (zér?Char.) krasse oude. Op 15 April a.s. is het
70 jaar geleden dat de heer S. Smit gedurende 70 jaar
onafgebroken werkzaam is geweest op de fabriek van
de firma Bos." (O. H. C.)
VERRASSENDE MEDEDEELINGEN
Wanneer de cowboys zich 's avonds verzamelen is
Bols de schakel tusschen de wildernis en de beschaafde
wereld." (Adv. LUC. Bols.)
NOG MEER BESCHAVING
Het superfilmwerk: De Westbound Expresse. De
Westbound Expresse beteekent: Een huivering aan dra
matisch gebeuren! Een rilling van sensatie! Een snik
in de keel van eiken toeschouwer ! Een ademloos stille
ontroering l Een enthousiaste ovatie aan moed en op
offeringsgezindheid ! Een nieuwe lauwerkrans gehecht
aan het banier, dat trots wappert over de millioenen
vereerders van ons schoon bedrijf !" (Adv. Rembr. Th.)
ODFD5KD
De klavieravonden van Willem Andriessen
Wij berichtten reeds eerder van een drietal
concerten, dat Willem Andriessen hier dezen winter
kwam geven en bespraken toen het eerste.
Voor deze concerten heeft Andriessen eenige
grepen uit de klavierliteratuur gedaan, die wellicht
meer aan een reeds bestaand repertoire hun keuze
ontleenden dan aan het plan om met ons een
rondreis te houden over de bergtoppen in dit zeer
uitgestrekte landschap.
Meer voelde ik in wat
Andriessen gaf de wil
de levende nerf", de
groote lijn, de groote
beweging, van deze
vaak in een academi
sche voordracht ver
starde standaardwer
ken weer eens voor ons
bloot te leggen en als
zoodanig was zijn op
zet veelal zeer geslaagd.
Zijn levendig en door
tastend spel deed een
frissche wind door deze
muziek waaien en joeg
de stofwolken van duffe
geleerdheid weg. Ik heb
b.v. de
Handel-variationen van Brahms nog
nimmer zoo
organischjuist en zoo meesle
pend hooren uitdruk
ken, zoo gehandhaafd
in het karakter van het
thema, waaraan de va
riaties hun kern
ontleenen en dat er het
melodisch centrum van
blijft uitmaken, in
Andriessen's voordracht
duidelijk geaccentu
eerd. Ook de kleine
sonatine van Ravel
werd door de klankac
centen en de tegenstel
lingen in de rythmiek
verrassend gekleurd".
Over Andriessen's ge
zonde Bach-opvatting
schreef ik reeds eerder.
Gezond is voora An
driessen's opvatting
der muziek. Zijn
vertollking mag een enkele
maal nog niet geheel rijp
zijn, nog te schetsmatig
blijven, zoodat een
certainquoi,"dat meer om
de muziek schijnt te zijn
dan er in (zooals bij
Cesar Franck's Prélude,
Choral et Fugue") nog
gemist wordt, wanneer Andriessen zooals speciaal
op zijn derden avond, door een nobele geestdrift
wordt bezield, die hem zelf schijnt voort te zwepen
en die hij toch beheerscht, dan weet hij ons ook te
bezielen van zijn geestdrift, die zoozeer die van
den levenden mensch is.
Maar Chopin kan ik in Andriessen's vertolking
niet geheel waardeeren. Op twee zijner concerten
speelde Andriessen de gezamenlijke tudes van
Chopin (op 10 en 25). Titanische Experirnente"
noemt Huneker ze; doch Andriessen neemt ze te
nuchter, te etude-achtig. Steunend op het groote
rythme, dat hij krachtig accentueert, neemt hij
als een ruiter op een wedren de hindernissen",
als ware het een steeplechase. Dit was ongetwijfeld
kranig en maakte furore. Die Poesie, die
Leidenschaft der Balladen und Scherzi schlingen sich
durch diese technischen Problemen gleich einern
flammenden Webfaden". Dit gaf Andriessen
minder; verdiept in de beheersching van den vorm
speelde hij hier virtuoselijk overheen. Ook zijn
touche weerstreeft hier den Chopingeest. Het zijn
juist de toon, de klanknuances, die aan Chopin's
muziek haar romantische kleur" geven. Verre wa
ren hier Heine's diamanten en paarlen", de fa
cetten fonkelden niet.
De heer Andriessen vergeve mij deze uitwijding:
hij is onder de jongeren op weg een onzer eerste
pianisten te gaan worden.
De Gast-o per a ? Mignon
Met de liefelijke opera van Ambroise Thomas,
Mignon" nam de Oast-Opera van Bronsgeest en
de Koos voorloopig afscheid van ons in de Stads
schouwburg.
Men bericht ons dat deze ast-Opera het vol
gend seizoen tot een vaste opera onder dezelfde
leiding zal worden omgeschapen. Het is zeer te
hopen, dat dan bij deze nieuwe formatie eenige
orde opde nationaliteiten zal worden gesteld, welke
nu door elkaar op de planken staan te zingen.
ledere opera zal voortaan in haar eigen
taal worden gegeven. Dat is zeker wenschelijk.
Zooals thans, de Fransche opera Mignon"
half in het Duitsch half in het Hollandsch, half in
geen van beide talen werd gegeven (men moet wel
tot zulk ongelukjes geraken, als Jules Moes over
komt, die, Hollandsch sprekend in een dialoog met
de Duitsche zangeres Violetta Schadow, haar ver
zekert: Ik jaag je niet fort !")dat is onhoudbaar.
De opvoering zelf had goede kwaliteiten, hoe
wel zij niet de verzorging van onlangs
;,LohenTeekening voor de Amsterdammer" door B. van Vlijmen
F. M. WIBAUT
de jubileerende wethouder van Amsterdam
grin" genoot. Violetta Schadow gaf een aanne
melijke Mignon-interpretatie. Haar kleine figuur,
haar kinderlijk, wat onbeholpen gebaren, haar
gaaf geluid konden wel de illusie wekken van wat
men zich van dit door Goethe beroemd geworden
wezentje voorstelt. Jules Moes als Wilhelm Meister
had zoowel wat stem als wat actie betreft een
weinig gelukkige avond. Beter voldeed John de
Nocker als een luchthartige Laertes. Bronsgeest
vertolkte zelf de rol van Lothario, den ouden
harpenaar. Hij kwam in deze rol, die zijn stem ook
niet ligt, weinig op den voorgrond. Het succes
van den avond bleef ten slotte aan Violetta
Schadow en aan een vaardig coquctteerende en
trillerende Philine van Else Heirich (die in het
Hollandsch sprak).
Ben Geysel dirigeerde ditmaal de voorstelling.
Hij gaf zich alle moeite en deed met zijn orkest
het beste wat er mee te doen viel.
De Maatschappij Caecilia" gaf Donderdag een
mooi concert in de Stadsschouwburg met het op
treden van Gerard Hekking als solist in het 3de
cello-concert van Saint Saëns. Deze vlotte, doch
gevoelge muziek werd door onzen grooten cellist
boeiend voorgedragen en het was niet het minst
door zijn toedoen, dat voor het publiek dit concert
van Caecilia" een groote attractie werd.
Dr. Muck dirigeerde voor de rest van het pro
gramma Haydn's Paukenwirbel" symphonie
en de 5de symphonie van Beethoven.
Memoreeren wij voor deze week nog een piano
avond van DirkSchafer, waarop deze naast beken
dere stukken een prachtige uitvoering van
Schumanii's Kreisleriana en een voortgezweepte sonate
op. 35 van Chopin een sonate van Schubert
introduceerde, mag men wel zeggen, die in Bes
gr. t.
Dit werk zit ongetwijfeld vol prachtige muziek,
die echter wat ongelukkig in vorm is gebracht
volgens de gewone sonate-vorm, omdat zij volgens
gevoel en thematische aanleg beter gebaat zou
zijn geweest met den vorm eener phantasie. De
voorgeschreven herhalingen werkten nu wat ver
moeiend en de himmlische Lange" niet onuitput
telijk, hoewel Schafer zich een meester toonde
in het wegdoezelen van de zwakheden dier
muziek. Een gelukkige repertoire-uitbreiding leek
deze sonate van Schubert mij niet.
C N S T A N T V A N W K S S E M