Historisch Archief 1877-1940
No. 2442
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
DE ZEVEN SLEUTELS VAN BALDPATE
(Opgevoerd door Comoedia")
Teekeningcn voor de Amsterdammer" door B. van Vlijmen
M. v. KERCKHOVEN-KLING
D. LOBO
J. KAART JR.
GOUDEN TOONEELJUBILEUM
VAN L. H. CHRISPIJN Sr.
Het staat er: Senior. Maar wie hem ziet, zou
het niet gelooven. Het is dan ook alleen maar
van wege het onderscheid met zijn zoon, die in
verhouding tot dien jongen vader dan toch
nog altijd volgens Bartjes Junior blijft,
niet waar?
Wear haalt die oudere tooneelgeneratie toch
de levenskracht van daan, die haar, ondanks
reizen en trekken, ondanks een honds-vermoeiend
s jouwen dag in en dag uit eeuwig jong doet blijven?
Zou het door de transfiguratie komen: door het
telkens weer een ander mensch te zijn? Gelooft
mij, als de l April mop van Het Leven": het
optreden van de 70 jarigen en dan ook in een
geheiden, maar goed gecomponeerden draak"
als De twee Weezen" eens gerealiseerd kon wor
den welke tooneeldirecteur waagt het experi
ment? dan geloof ik waaratje" (om met
Pieter Stastok te spreken) dat de schouwburg meer
dan tjokvol zou zijn.
Ja, de oprichting van de Nederl.
Tooneelvereeniging in 1892 was eene groote gebeur
tenis. Toen werd onder invloed van de Nieuwe
Gidsbeweging het naturalisme" bij ons te lande
ook op tooneelgebied, ingeluid, eene gunstige
reactie op de toenmaals overheerschend onna
tuurlijke wijze van spelen. Chrispijn's ver
dienste en te kort misschien, is dat hij in dit op
zicht steeds zichzelf gelijk gebleven is: Hij speelt
natuurlijk" tooneel. Of dit dan niet de aller
gunstigste beoordeeling van een acteur in zich
sluit? Neen.Mogede natuurlijkheid verre en verre
te verkiezen zijn boven onnatuur, er is nog een
derde manier van spelen mogelijk, die uit is boven
de natuur.
Maar hoe dan ook, voor dien tijd was de op
richting van de Nederl. Tooneelvereeniging een
historisch feit en zelfs in Duitschland werd er
groot succes behaald met Hauptmann's Einsame
Menschen", in het Hollandsch gespeeld. Om
nog even over die Nederl. Tooneelvereeniging
door te gaan. A. v. d. Horst en Ternooy Apel
zetten de schoone traditie voort en het is in hun
tijd dat het naturalisme van Heyermans'
stukken hoogtij heeft gevierd, al werden er niet
uitsluitend naturalistische stukken gespeeld. Want
om een voorbeeld te noemen in 1894 reeds
werd Driekoningenavond" ten tooneele gevoerd,
met Chrispijn als de Nar en er werden stukken
gegeven van Ibsen, dien men toch niet een natu
ralist" kan noemen.
Het best herinneren wij ons Chrispijn's tijd bij
het Nederlandsch"; in zijn voorlaatste
Rotterdamsche periode hebben wij hem zelden en in
zijn allerlaatste in liet geheel niet gezien.
In Domheidsmacht" was hij de impertinente
zoon van den minister (Jan C. de Vos), die,
mede door de macht der domheid van zijne moeder
(mevr. Christine Poolman) in de gevangenis kwam.
Chrispijn voerde over dit stuk, meen ik, ook de
regie.
Sara Burgerhardt" bewerkt door mejuffrouw
Pabst. Het laatste bedrijf heeft Chrispijn omge
werkt. Hij speelde den verleider Ravenhorst met
het ravenhart ik bedoel natuurlijk niet met
het hart van een witten raaf. Dit stuk ging meer
dan honderd maal met Emma Morel, die veel
succes had als het brave Saartje.
De mooie rol van Job in Roelvink's Freuleke".
Begin Mei 1912 werd de voorstelling vereerd
met het bezoek van H.M. de Koningin en Chrispijn
werd bij die gelegenheid gecomplimenteerd.
Ook in Belgiëdeed dit stuk het zeer. De Sociëteit
Momus te Maastricht kondigde het aldus aan:
Urn et Wintersezoen weer goed in te zette het et
comitévan XI veur de eerste soiree geëngageerd
Freuleken"....
Rosa Bernd ging onder Chrispijn's regie, met
Royaards in de hoofdrol. Royaards niet alleen,
maar talrijke, thans eerste acteurs en actrices,
zijn door Chrispijn of gevormd of hebben althans
onder zijne leiding gewerkt. Wij noemen o.a. nog
Emma Morel, Jacques Reule en Rika Hopper,
met wie hij zooveel succes gehad heeft in Vrien
dinnetje". Later heeft Martha Walden het vrien
dinnetje eveneens met veel talent gespeeld.
In Ibsen's Steunpilaren der Maatschappij",
bracht Chrispijn als de miskende broer, die een
schuld, niet door hem begaan, op zich had genomen,
de frissche spheer mee van iemand, die over de
verre zee kwam.
Waarom nog meer rollen te noemen? En toch
kunnen wij niet eindigen zonder de Veroveraar"
te releveeren, de rol, waarin hij misschien het aller
meeste succes gehad heeft.
Wij wenschen Chrispijn een gelukkigen avond
op 9 April !
E D M o N D VISSER
EUGÈNE DEMOLDER
De Schaatsen van de Koningin van Holland
Naverteld door ANTOON THIRY
Prijs ingenaaid f 1.50; gebonden f 1.90
.... Ook De Schaatsen van de Koningin
van Holland" is een echt Vlaamsch verhaal,
uit sappigen bodem voortgekomen en het
heeft daar alle weelderigheid van. Maar
geniepig-gemeen of weerzinwekkend-pervers
is het zoo min als onze oude bruiloftsverzen
en zeventiende-eeuwsche blijspelen dit zijn.
FRITS LAPIDOTII in De Nieuwe Crt.
Uitpe IIQUIBIDO, Amsteriam.
Verschonen i
Voor de Poort
door TOP NAEFF
ZESDE DRUK
Ingen. /4-.9O Geb. f 5.9O
Het is een aanwinst voor onze literatuur.
Het komt in onze boekerij op den plank der
romans te staan, die wel allermeest lof hebben
en waarnaar we af en toe begeerig en liefko
zend de hand nog eens uitstrekken.... maar
op alle bladzijden ligt schoonheid in dit boek,
welke verschijning een vreugde voor ons
was.
FRANS NETSCHER in de Prov. Overijss. Ct.
Uitgave van
ui miEUft NIEUW - AMSTERDAM