Historisch Archief 1877-1940
No. 2442
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
21
JEUGDWERK EN HUISVLIJT
Reeds eenige malen heb ik in de gastvrije ko
lommen van dit blad mogen wijzen op de groote
beteekenis van de z.g. Vrije Jeugdvorming voor
dezen tijd. Een der ernstigste grieven die door
buitenstaanders tegen dat clubwerk van de rijpere
jeugd wordt geuit is, naar ik meermalen mocht
opmerken, wel deze: het maakt de jongens en
meisjes zoo uithuizig; daardoor wordt het normale
gezinsleven, dat toch al zoo'n moeilijken strijd om
het bestaan moet voeren, geheel ondermijnd.
Is deze klacht werkelijk gegrond ?Dit dient nauw
keurig onderzocht. Want indien zij reden van be
staan heeft, dan is het jeugdwerk daarmede ten
eenenmale veroordeeld. Het gezin blijft de oercel
van de groote maatschappij. Dit moet in de aller
eerste plaats worden veilig-gesteld". En alles wat
daaraan afbreuk doet, moet onverbiddelijk worden
afgewezen.
Het is mijn vaste overtuiging, gegrond op jaren
lange ervaring, dat deze klacht den toets eener
billijke critiek niet kan doorstaan. Meer nog
dat dit jeugdwerk op den duur zal blijken te zijn
een onontbeerlijk hulpmiddel bij den opbouw
van een gezond gezinsleven.
Dit aan anderen, aan buitenstaanders, duidelijk
te maken blijkt evenwel lang geen eenvoudige
zaak. Tal van aangelegenheden zouden daarbij
ter sprake kunnen komen. Misschien dat wij
ons doel bij velen nog het beste bereiken door
te wijzen op het nut van den handenarbeid.
In tweeërlei opzicht zal naar ik verwacht de
handenarbeid een schakel kunnen vormen tüsschen
gezin en jeugdwerk.
Heel langzaam aan heeft de beweging voor han
denarbeid in ons conservatieve landje terrein
gewonnen. Ongeveer een halve eeuw geleden werd
in dezen voor het
eerst de stormklok
geluid. Volkson
derwijs" en de
Maatschappij tot
Nut van het Alge
meen" propageer
den en steunden
deze actie, totdat
in 1882 een zelfs
tandige
Vereeniging het werk kon
overnemen.
Weldra bleek
voor ieder zonne
klaar dat men met
handenarbeid mee r
beoogde dan alleen
maar een
propageeren van arbeid
met de hand ver
richt". Het was in
eerste instantie een
vraagstuk van
schoolhervorming
en is dat sindsdien gebleven. Weldra werden ~
tal van scholen ogericht of hervormd waar
Handenarbeid als integreerend deel van het
onderwijs in het programma werd opgenomen.
Als wij nu bedenken dat deze proefnemin
gen" reeds meer dan 30 jaar aan den gang zijn
en al dien tijd hoogst bevredigende resultaten
hebben afgeworpen, dan moet het ons wel pijnlijk
verbazen dat de invoering van den Handen
arbeid in ons land nog slechts zoo weinig vorde
ringen heeft gemaakt en andere landen ons ver
vooruit zijn gesneld. Een der hoofdoorzaken hier
van was wel dat de politieke schoolstrijd ten onzent
de aandacht en de belangstelling zoodanig in
beslag nam, dat voor eigenlijke paedagogische her
vormingen van eenigszins ingrijpenden aard noch
stuwkracht noch geld overbleef. Dit bleek zelfs
nog in 1920 toen Minister de Visser tevergeefs
trachtte aan den Handenarbeid door zijn L.O.
wet een officieel etiket te geven. De Kamer wilde
dit vak slechts facultatief" erkennen.
Het zal dus nog wel veel strijd en tijd kosten aleer
de voorstanders hun doel op de L. S. zullen
hebben bereikt. Zoo iets gaat bij ons, overeen
komstig onzen volksaard, nu eenmaal langzaam.
En wat het Middelbaar Onderwijs betreft: het
doet wel vreemd aan in het verslag van het eerste
Nederlandsche Congres voor Handenarbeid, in
1913 hier ter stede gehouden, te lezen dat uit
de discussies een ding duidelijk gebleken is, n.l.
dat de M.S. er ook aan gelooven moet en dat dit
niet lam; meer zal duren". It 's a long way... .ook
naar schoolhervorming !
Inmiddels is de Vrije Jeugdvorming opgekomen.
En hier werd de Handenarbeid weldra als welko
me gast binnengehaald. Wij willen daar een jong
geslacht helpen opvoeden dat weer de handen uit
de mouw kan steken, dat weet van aanpakken,
voor wie beide deelen van het woord arbeids
vreugde" levende werkelijkheid, stuwkracht ten
goede zijn geworden. Geen arbeid zonder echte
vreugde, geen vreugde zonder harden arbeid. Hier
gelukkig geen voorgeschreven leer-programma's,
geen exameneischen, geen star klassikaal verband
met geforceerd werktempo, gelijk voor allen ; hier
een terrein waar men kan trachten in elkeen het
beste tot ontwikkeling te brengen wat hij bezit,
zoowel lichamelijk, verstandelijk als geestelijk.
Hier kan men een echte gemeenschap vormen,
dat beteekent dus een arbeidsgemeenschap. En
handenarbeid nam dus weldra een voorname plaats
bij 't clubwerk in.
Men zal er nu vooral op bedacht moeten zijn
hier niet den school-handenarbeid" slaafs na te
volgen, maar eigen wegen te zoeken. Zie ik goed
dan zal men hier vooral de huisvlijt" weer in eere
moeten brengen. Er is een karakteristiek verschil
tüsschen den handenarbeid dien wij voor de school
opeischen en de huisvlijt, het ouderwetsche knut
selen". De handenarbeiders zijn zich van dit ver
schil voortdurend zeer goed bewust geweest.
Zonder eenig kwaad te spreken van die huisvlijt
hebben zij van hun standpunt volkomen te
recht toch steeds stelling tegen haar genomen
en gestreden voor afzonderlijke erkenning. Zonder
het te willen hebben zij daardoor aan de huisvlijt
toch wel veel afbreuk gedaan. Deze raakte
indiscrediet; de echte handenarbeid was zooveel dege
lijker, grondiger. En het gezin ondervond daar
van de nadeelen. Want hoe bevorderlijk was die
genoegelijke huisvlijt, dat knutselen, niet voor de
huiselijkheid ! Welk een sfeer van gezelligheid wis
ten onze moeders en grootmoeders niet te scheppen
door hun talenten op dit gebied, ledereen in de
huiskamer, om de schemerlamp, druk bezig met
touwknoopen, raffiawerk, breien (ook de jongens)
rietvlechten, terwijl Vader een mooi boek voorlas:
E. J. VAN SCHAICK
MAKELAAR
Korte Jansstraat 25"' - Utrecht
WONINGBUREAU
ASSURANTIES
een bezoek aan deze tentoonstelling te brengen.
Zij zullen er veel nieuwe ideeën kunnen opdoen
en welke ouder zit thuis niet menigmaal met de
handen in het haar? Zij zullen er veel leeren
maar zij zullen er bovenal gaan beseffen hoe mede
langs dezen weg een innerlijk gezond gezinsleven
kan worden opgebouwd.
Dr. C. P. GUNNING
Een tuindorp van lucifersdoosjes vervaardigd
het lijkt welhaast een idylle uit lang vervlogen
tijden. Maar dit moet weer levende werkelijkheid
worden en de jeugdbeweging zal ons daarbij
helpeji. Deze jongens en meisjes zullen later als
ouders in eigen kring weer de concurrentie kunnen
doorstaan van bioscoop en danszaal. En ook thans
reeds zal in het gezin doorwerken wat de club
hun leerde.
Maar cian denk ik ook nog aan een tweede.
Naast de huisvlijt stond vanouds de
htiiskunstvlijt, de oude nationale huis-kunstindustrie. Deze
stond vroeger bij ons, zooals in de meeste noorde
lijke landen, op hoogen trap. Maar de moderne
machine, het fabriekswezen, heeft haar in knellende
omarming doocigecirukt. Van het eerste ontstaan
van de beweging voor Handenarbeid at' zijn
er velen geweest die hoopten dat dit streven een
herstel, een wederopbouw, van deze kunst ten
gevolge zou hebben. Maar zij zagen weldra in dat
de echte, paedagogische slöjd iets geheel anders
nastreefde en dat men deze twe_e dingen streng
gescheiden moest houden.
Dat neemt echter niet weg dat zij wel bevruchtend
op elkaar in zullen kunnen werken. Misschien dat
de gunstige tijd daarvoor thans aanbreekt, door
dat de vrije Jeugdvorming de huisvlijt weer in
eere brengt.
Het is een uiterst leerzame en interessante
tentoonstelling, die door het Ned. Jeugdlei
dersinstituut wordt gehouden. Het Museum
voor Ouders en Opvoeders te Utrecht (wan
neer zullen wij voor dit instituut in Amsterdam
een eigen onderdak vinden?) stond een mooie
collectie af. De samenwerking met deze
vereeniging symboliseert op gelukkige wijze de synthese
van huisgezin en jeugdwerk.
Wij durven alle jeugdleiders en opvoeders, bo
venal alle ouders, niet veel nadruk aan te raden,
J. M. te W. Volgens een mijner kennissen
behoort de mensch, omdat deze alles kan eten, tut
de omniv/iren. Dit acht ik onjuist, want hoewel de
mensch alles eet, zijn voor hem alleen vruchten
rauw verteerbaar, ik reken daarom de mensch tot
de jrnctivoren. Kunt n mij inlichten welke opvat
ting de juiste is?
De mensch is een omnivoor dier. Naar den
aard van het voedsel, hetwelk de dieren gebruiken,
onderscheidt men
vleescheters (carni
voren),
planteneters (herbivoren)
en alleseters
(omnivoren). In nauw
verband met 't
voedsel, dat de
zoogdieren gebrui
ken, staat de in
richting van hun
darmkanaal en de
bouw hunner tan
den. In 't alge
meen bezitten de
plantenetcrs een
veel langer en wij
der darmkanaal
cian de vleesch
eters. Zoo is in 't
hij/onder de blinde
darm altijd bij cie
vleescheters zeer
kort, bij
planteneU-rs lang.
De menschenkies bezit ten j,eheel met een
emailkap overdekte kroon; daar binnen en buiten
zijde evenwijdige vlakken zijn bezitten u] een
kroonvlakte, die deze vlakken verbindt. De
kroonvlakte is bij den mensch van knobbels voorzien;
wij hebben dus overdekte kiezen, en wel
knobbelkiezen. De kiezen der vleeschetende dieren (kat
wolf) zijn evenals die eer omnivoren (varken)
overdekt; in dit opzicht komen zij dus met die
van de mensch overeen. Bij de plantenetende
dieren (herbivoren) vindt men op de kroon slechts
meer of minder diep in het tandbeen inwringende
mailplooien: overigens ligt liet tandbeen bloot.
TRANSPORT Mij. H D L U H D",
Weesperzijde 94, AMSTERDAM
Telefoon 51271. Tel.-Adres Transport"
VERHUIZINGEN, ook per gesloten auto
verhuiswagens met aanhangwagen. Binnen
een rayon van 8O Km. bespaart men
Hotelkosten.
BEHANGERIJ en STOFFEERDERIJ
Machinale Stofreiniging.
Bewaarplaatsen voor inboedels