Historisch Archief 1877-1940
S:.'
SS,
22
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2443
CHARIVARIA
Tcitrfcblartö.
uebet 2tlleS!
Daarmee gaf hij Frankrijk pas eerM vec()t inziclit
in den toestand." (HU.)
Wat hij zingt behoort in het aog van sommige
nicl eenmaal m de concertzaal thuis." (N. C.)
Het zou mij spijten wanneer het nüotu] bioongen
van het programma moest worden ofgeoocvP." (Gr.)
TAALVERRIJKING
De onkunstlevendheid is een zeer sterke raseigen
schap van den Hollandschen inboorling." (O. H. C.)
OP DE STEILE TRAPPEN VAN VERGELIJKING
"?Nergens nemen we die zoo sterk, zoo intensief waar
dan in de centra der cultuursteden." (O. H. C.)
Jn meer engeren zin."
(Mr. Qombau't in de N. H. C.)
l II.T hTEKKF, GOEDE GOUDSCHE PUBLIEK
Hij wilde uitwijken voor een auto, welke dwars over
deze smalle straat stond en het zich daar bevindende
publiek." (Gaudsche Cl.)
Bewonder papa Chrispijn, die al overgrootvader is,
en nog zoon kon zijn." (Hbl.)
Hij is llCt.
Men kent dezen zeer bijzonderen man-medicus."
'-..?-. (N. C.)
H't zeer bijzondere van dezen medicus is
ccliler niet, dat hij man is.
CORRESPONDENTIE
W. te K. Zoudt u eens in de Groene willen zetten
of behebt met een p of met een b moet?
Antw. Behebt moet met een b, maar beliept
met een p.
Ead. Is u Sputterlief?
Antw. Ik wou 't waar was.
Ead. Wat is ead, waarmede u me onlangs aanduidde?
Antw. U.
Ead. Begrijpt u de Charivaria?
Antw. Alleen de moeilijkste.
Mozart
Evert Cornelis heeft met zijn Utrechtsch Ste
delijk orkest Zondagmiddag op een concert
van den ondernemenden Kunstkring Voor allen"
een symphpnie van Mozart doen uitvoeren, die
merkwaardig was door de kleine bezetting, waarin
dit werk werd gegeven.
? Het is een der groote misverstanden in de ont
wikkeling van onze muziek, dat men meent dat
het verdubbelde indrukwekkender klinkt dan het
enkelvoudige.
Men speelt zonder eenige scrupules c!e
symphonieën van Haydn en Mozart, de suiten van Bach
met een enorme strijkersbezetting (driedubbel)
en een dienovereenkomstige uitbreiding der andere
instrumenten-groepen, voor het klank-evenwicht.
Men bekommert er zich niet om of deze aangedikte
melodische lijnen den klank log maken, het
rythme traag, en het geheele organisme van het werk
zich langs lijnen als op stangen van machines be
weegt. Deze inzichten van een monumentale"
uitvoering komen uit het land van Kolossal", en
missen alle intelligentie voor den samenhang, die
er bestaat tusschen het werk en de middelen
waarmede een componist het kreeg uit te drukken.
Wie garandeert u dat een componist het zóó hoorde
als wij het nu spelen, het feitelijk zóó bedoelde en
de middelen van zijn tijd gebrekkig" vond? Men
heeft eens in het Concertgebouw c'e groote fiiga,
die Beethoven voor strijkkwartet schreef, door
strijkorkest doen uitvoeren, want Beethoven had
het ongetwijfeld zoo gehoord". Wie dit meent
begrijpt niet veel van het muziekinzicht van Beet
hoven tentijde, dat hij de laatste werken
voorstrijkkwartet schreef, en zijn geheele wereld der muziek
zoo synthetisch hoorde, dat hij ze aan vier strijkin
strumenten kon toevertrouwen. Dacht men soms
dat Beethoven niet wist wat hij voor strijkorkest
moest componeeren en wat voor strijkkwartet?
De structuur, de voortgang der stemmen van deze
fuge wordt er duidelijker door", Maar dat iseen
concessie aan de slaperige
Zondagmiddag-ooren der toehoorders en
heeft niets met muziek te maken.
Er is nog een materieel bezwaar
tegen deze uitbreidingen. Het is
onjuist te meenen, dat tien violen,
die hetzelfde spelen wat n violist
speelt, het ges peelde slechts in
klanksterkte vereenvoudigen.
Een der moderne musici, die zich
rekenschap daarvan gaven, Milhaud,
schreef dat het massaorkest van
Wagnerons afgeleerd heeft scherp toe
te hooren. De sterkte van een klank
is minder een kwestie van kwantiteit
dan van kwaliteit. De zuivere toon
van een solo-viool draagt verder
dan een groot aantal gelijktijdig
spelende violen, waarvan elk op een
andere manier verkeerd klinkt; want
hoewel zij hetzelfde spelen zijn toch
hun trillingen niet gelijk. Men werpt
een violist, die een concert geeft zeker
niet voor, dat hij in een te groote zaal
optreedt. (Klinkt het stuk voor viool
solo in Thaïs" soms niet met
voldoenc'e draagkracht in de opera-zaal?)
Waarom zou c c n dan vijftien violisten
beter werk leveren dan n? In een
orkest, tot solistische instrumenten
teruggebracht klinkt alles wezenlijk
voller, intensiever, niet meer karakter
in de uitdrukking. 1)
Een symphonie van Mozart is een
instrumenten-symphonie. Mozart wist
zeer goed voor enkele instrumenten
te schrijven (noemde zelfs een mo
derne als Strawinsky hem niet de
meest harmonieusen instnimentator
dien hij kende?) Voor Mozart bestond
de symphonie, die hij van Haydn en
de Italianen leerde, niet anders dan
als instrumenten-symphonie(eengroot
kamermuziekwerk zou men het thans
oordeelen) en er wijst noch in zijn
muziek noch in zijn uitlatingen iets
op, dat hij eigenlijk de
orkest-symphonie, zooals zij bij Beethoven gaat
worden, gewenscht zou hebben, al wil
hij het orkest wel met instrumenten
van nieuw klankkarakter uitbreiden,
b.v. metde basset hoorn ende klarinet,
die hij invoegde: ,,U weet niet wat
een symphonie met fluiten, hobo's en
klarinetten voor een heerlijk effect
maakt !" schreef hij eens.
Het was de symphonie in A-dur, een werk van
den 18-jarigen Mozart, die werd uitgevoerd door
Evert Cornelis, dateerend van 1774 en gecompo
neerd vóór de beïnvloeding door de Mannheimcr
school. Een kleine orkestbezetting, strevend naar
volmaakt evenwicht der timbres" (2 hoorns)
en die een volmaakte klankontvouwing geeft met
een tengere melodische lijn, niet driedubbel onder
streept. Stel u deze symphonie met zijn pittige
rythmen, zijn lichten bouw, zijn stroomende melo
diekin zulk een groote bezetting voor: hetgevaarte
zou zich zelf dooddrukken.
Zooals Evert Cornelis het werk nu uitvoerde,
was het een genot voor de ooren en de intelligente
muziekminnaar voelt er zich warm bij worden.
Iets innigers dan het bescheiden en
sordinegespeelde Andante, hoe weinig omvangrijk het ook
klonk, laat zich moeilijk denken.
Releveeren wij nog uit ditzelfde concert de
meesterlijke uitvoering van het 5de pianoconcert
van Beethoven door Dirk Schafer, die met het
Utrechtsch orkest en Evert Cornelis samen een
vertolking gat' als men maar zelden hoort, zoo af,
zoo ingespeeld en n in alle onderdeelen der sa
menwerking, zoo machtig van lan en forsch van
kunnen. Schafer, die zijn partij groot als een be
zielde improvisatie speelde, mannelijk, zooals de
muziek dit vraagt, waarin militaire accenten door
klinken, beheerschte het nobele concert in al zijn
niet geringe moeielijkheden. De weerklank bij het
publiek was geweldig: een stormachtige ovatie brak
los, een zeldzame geestdrift.
Het Amsterdamsche muziekleven is aan het
initiatief van den Kunstkring Voor Allen" veel,
zeer veel verschuldigd. Laten wij dit steeds in
dachtig blijven, en ook dat het zijn werk is, waar
door men vaak zulke mooie orkestuitvoeringen
onder den besten Nederlandschen dirigent na
Mengelberg, Evert Cornelis, kan genieten, orkest
uitvoeringen, die zeer vaak voorzien in een lacune,
die bij de prachtige maar soms te traditioneelu
prestaties van het Concertgebouworkest mede dooi
de omstandigheden van Mengelberg's te langdurige
afwezigheid, helaas wel eens voelbaar gaat worden.
CONSTANT VAN W E s s E M
1) Mengelberg zoekt differenteering van den
klank bij de groepen der strijkers door verschil
in toon-aanzet.
De Lente
Teekening voor de Amsterdammer" door Gcorgc van Raemdmick
Ben ik niet te vroeg gekomen?"
Krekelzangen
DANSEN IN AMSTERDAM
Vijf vergunningen verkregen !
Amsterdam mag aan de dans !
Vijf voorzichtig uitgezochten
Krijgen nu als proef een kans;
Kras" zal ons het voorbeeld
Toonen hoe het kan en moet,
Zijn we daór door ons examen. . . .
Dansen maar,
Dan is het goed !
Mille Colonnes" moet nog wachten,
Reese kwam niet aan de beurt,
Fierst bij anderen eens nagaan,
Of er niets gewaagds gebeurt.
Juist de man, die heel het zaakje
Aan het rollen heeft gebracht,
Is door onze dans-dictators,
Niet bedacht.
-Mies heeft hij reeds in orde.
Dansvloer is vertrouwd,
En de kuischheids-balustrade
Heeft hij in een wip gebouwd.
Ook den meterbreeden afstand
Tusschen dans- en kijkpubliek,
Zal hij ernstig doen bewaren.
Ondanks trot- en stepmuziek
Zal er op het Rembrandtplein
(lauw te dansen zijn.
|. H. S p i:
J. S. MEUWSEN, Hofl. A'DAM-R'DAM-DEN HAAO
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND