Historisch Archief 1877-1940
No. 2444
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
TWEEËRLEI BEGRIJPEN
Men kan begrijpen, bewonderen, liefhebben
misschien, met het verstand. En met het geheele
gemded. Het verschil openbaart zich in meer dan
enkel] verstandelijke kwesties.
Twee vrienden zijn op reis : beiden genirten
van een verrukkelijk berglandschap. Hoe prachtig,
zegt de een, teekenen de toppen zich af tegen de
lucht. Hoe ver kan men hier zien; op welke hoogte
zouden wij zijn, en welke toppen zouden ginds zich
verheffen? De ander voelt de schoonheid met zijn
heele zijn. Wat hem boeit, kan hij niet zeggen. Doch
de indruk blijft hem bij, zijn heele leven door.
Het eerste, het meer intellectueele, is in 't al
gemeen het meer mannelijk begrijpen; het twee
de was steeds meer der vrouwen aard. Het lijkt
mij dit gemoedsbegrijpen, wat in onze moderne
literatuur wordt aangeduid met het
weinigzeggende woord aanvoelen".
Lang, voor bij kleine kinderen het intellectueele
begrijpen er is, zijn zij misschien in staat tot dit
gemoedsbegrijpen. Zie het kleintje in de wieg. Hoe
weerspiegelt zijn roze gezichtje de stettfming in
huis, hoe is hij tierig, als er gezongen wordt, ziek
en slap, als de moeder ziek te bed ligt.
En even grooter: hoe fijn onderscheidt hij de
menschen, die van hem houden, hoe zuiver voelt
hij hun eerlijke of oneerlijke bedoelingen. Léon
Frappié, wiens kindertypen, naar mijn gedachte,
meestal een beetje er naast zijn, omdat hun eigen
schappen uit hun verband zijn gerukt en daardoor
ongeproportioneerde afmetingen bekomen, gaf
toch van dit typetje wel een aardig voorbeeld:
een kindje, dat maar niet vriendelijk wil zijn
tegen den huisvriend, die in zijn hart ook niets
voor het kind voelt.
Wordt het intellectueel begrijpen in het leven
grooter door oefening, het gemoedsbegrijpen wordt
misschien wel kleiner, stompt vaak heelemaal af.
Het zijn de kunstenaars des levens, die het zuiver
?behouden hebben. En dan in 't asgemeen de
vrouwen meer dan de mannen. Het is misschien
SUZE ANDRIESSEN f
Op 74-jarigen leeftijd is te Amsterdam over
leden Suze Andriessen.
Tot haar bekendste boeken behooren Bosch
en Duin", Het Klaverblad", Constance de
Wildt", De Beukenhorst", Het Heidebloempje",
Augusta", De Krayenhof", Het leven op
den Erkesteyn", De familie Van Herpen", De
Lantaarnopsteker" (de Nederlandsche bewerking
van Miss Cummins Lamplighter").
Haar vader was de oprichter van het bekende
kindertijdschrift Voor 't jonge Volkje", waari
ook haar eerste letterkundig werk werd opg _
nomen. H. I.e"
PAASCHTAART VOOR DE KINDERTAFEL
Neem 200 gram rijst, 2 eieren, 150 gram boter (liefst ongezouten), 150 gram suiker, l Liter
melk, l citroen, 40 gram gemalen amandelen. Kook de rijst met melk en vanille, roer de boter tot
room, voeg daarbij de suiker, de gemalen amandelen, de geraspte citroenschil, de gaar gekookte rijst en
het stijf geklopte eiwit. Wrijf den springvorm in met boter, bestrooi met paneermeel en bak de taart
in de oven.
De bovenkant van deze rijsttaart is wit geglaceerd met citroenglazuur, de zijkanten worden
dik bestrooid met chocolade hagelslag. In 't midden plaatst men een eierdop waarin bloemen passend
bij de verdere versiering van de tafel. De taart is van boven langs oen rand afgewerkt met oranje
vruchtenkoekjes en in zilver verpakte eitjes. De buitenkant wordt versierd met groene vruchtjes en
oranje snipper.
E. H E Y M A N S?V A N BEEK.
ook in dit opzicht: das rechte Weib bleibt
ewig Kind". De vrouw handelt vaak onberedeneerd,
meer naar indrukken, en handelt dan vaak
juist. Haar grooten invloed heeft zij te danken aan
het zuiver doorvoelen der dingen.
Doch w; agt zij zich op het meer mannelijk
terrein van het intellectueel begrijpen, dan wach
ten haar allerhande teleurstellingen. Het is te
begrijpen.dat in een tijd, toen er als het ware een
golf van intellectualisme over de wereld ging, de
vrouwen geleid door eenige onder hsar met meer
intellectueele eigenschappen want ieder indivi
du vereenigt in zich n mannelijke n vrouwelijke
eigenschappen voor alle meisjes een betere
mogelijkheid tot ontplooiing van dit
verstandsbegrijpen; eischten dit wil dus zeggen: een opleiding
als de jongens; invloed door kiesrecht, als de man
nen; en zooveel meer.
Menige studeerend jong meisje ondervond pijn
lijk, hoe weinig haar intellectueele gaven werden
gewaardeerd; door mannen, n door vrouwen.
Haar diepst doorwrochte gedachte moest het af
leggen tegen een coquet hoedje of een pittig jurkje;
valt zij bij de mannen in den smaak, dan is het dank
zij andere eigenschappen, maar niet dank zij,
doch ondanks haar meest logische betoogen. Te
genover vrouwen gaat het al net zoo. Heeft zij
andere gaven, dan neemt men haar intellectueele
maar op den koop toe; beschouwt deze meer als
een geestelijk defect dan als een voordeel.
Er is een ander gebied, waar der vrouwen aard
geheel verwrongen werd, toen zij zich op het meer
intellectueele pad der mannen waagde. Dat is de
vergadering. Hier is alles ingesteld op logisch
redeneeren, en verstandsbegrijpen (al zou men het
soms, ook bij mannen, niet zeggen). De vrouw is
meer spontaan; begrijpt de zaken evengoed als
de man, doch op geheel andere wijze, waarbij
geen logisch redeneeren te pas komt. Ik voel het
zoo", en daarmee is het uit. Moet dat gevoelen nu
beredeneerd worden, dan komt er vaak heel iets
anders uit dan er eerst bedoeld was. Misverstand op
misverstand, en daar het gevoel niet in staat is,
zaken van personen te onder scheiden, krijgt men
soms over de nietigste kwesties persoonlijke narig
heid. Mannen, die elkaar in de vergadering hevig
aanvallen, rooken in de pauze samen een sigaar
en praten over allerlei; vrouwen die eikaars tegen
standers zijn, kijken doorgaans elkaar niet meer
aan. De langzame manier van onze moderne wijze
van vergaderen, waar soms uren gehaarkloofd
wordt om een vormkwestie, past heelemaal niet
voor vrouwen, voor wie haar gevoel zegt, dat het
op de kwestie zélf aan komt.
Zij zal het moeilijk leeren, haar gevoelsbegrijpen
te gieten in den vorm van een motie of een amen
dement.
Het is wel eigenaardig, dat met al deze vooruit
gangen van het feminisme de werkelijke invloed
der vrouw geen haar veranderd is. Frankrijk, een
land, dat altijd voorging in mode en kunst, een
land waar de invloed der vrouw het grootst was,
en vrouwelijke geestigheid, meer een zaak van
gemoed dan van verstand, zoo gewaardeerd werd,
Frankrijk heeft nog altijd geen vrouwenkiesrecht,
en de meeste vrouwen laat dit zoo koud als ijs.
Niet hierin ligt haar kracht. En nu eerst begint
DEN HAAG
Amsterdam Rotterdam
maken ontwerpen en begrootingen zonder
berekening van kosten onder bekende
leiding van de binnen-architecten
H. WOUDA ) Moderne
PAUL BROMBERG J Meubelkunst
J. M. MIDDELRAAD
Klassieke Stijlen
Grootste Meubelfabriek van Nederland
men er over te danken, de jongensscholen voor
meisjes te openen.
De tijd kondigt zich aan, dat de moeilijke ver
overingen van het feminisme stuk voor stuk weer
verloren zullen gaan. Iets goeds zal er uitblijven:
het recht op vrije ontwikkeling van de meer in
tellectueel aangelegden onder de vrouwen. Laten
wij daar van harte dankbaar voor zijn.
Slechts datgene is mooi, wat in zijn eigen wezen
tot vollen wasdom gekomen is, niet wat zich heeft
moeten wringen naar anderer aard. Laten wij het
dus geen teruggang vinden, als er, nu op grond van
ervaring, gevraagd wordt, wat vroeger traditie
was: aparte, eigen scholen voor meisjes; vrouwe
lijke beroepen voor vrouwen. En verder erkennen,
dat het begrijpen der vrouwen, het gemoedsbe
grijpen, anders, maar niet minder is, dan het in
tellectueele begrijpen der mannen, en dat de we
reld aan beide behoefte heeft.
Misschien aan het vrouwelijke begrijpen het
meest. Gedanken,diemit Taubenfüszen kommen,
lenken die Welt". Also sprach Zarathustra.
J. RIEMEN s?R E u R s L A G
VERZOEKE ALLE STUKKEN VOOR DE RUBRIEK
VOOR VROUWEN" IN TE ZENDEN AAN HET
SECRETARIAAT VAN DE AMSTERDAMMER"
KEIZERSGRACHT 333, AMSTERDAM.
Wenscht U Boter
met Rijksmerk?
OU D-B U SS E M"
bezorgt U die dagelijks tegen marktprijs.
Kerkstraat 187. Tel. 49344.