Historisch Archief 1877-1940
22
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2444
UIT DEN GEMEENTERAAD
(Teekeningen voor de Amsterdammer"
door B. van Vlijmen)
De atmosfeer der groote premières
Zacht schuifelend komt het uitgelezen publiekde
zaal binnen?litteratoren, kunstenaars, acteurs.
Deze laatsten maken allen een goed voorbereide
entree" met den neus in de lucht en kijken een
oogenblik ontstemd rond. Geen hand je op elkaar?"
Rondziende ontdekken zij hun vergissing.
De Raadszaal.... daar
??Ah ja juist..
zitten de raadsleden..
van heel de stad. W
Achter het voetlicht
fcvJ STEiT HET pyiCK
ZOETE KE
OM DAER GEZANGEN OP
TE SPESLEiJ
TOT LüF VW* RoVAARDS, DIE
.. de slechtste acteurs
drukkende spanning.
Mejuffrouw Frida
Katz dribbelt geagi
teerd rond ineen Jean
ne d'Arc pakje en
koortsig gejaagd
klampt ze iedereen
aan, trekt ze in stille
hoeken en tracht ze
met haar bordpapie
ren zwaard te doorbo
ren. Een te rood ge
schminkt lid der
Kunst-commissie
schreeuwt om den
kapper, die hem een
melkboeren-pruik ge
geven heeft,terwijl hij
een artistieke moet
hebben, met lange ha
ren, want treedt hij
straks niet op als
tooneel-kenner en -be
schermer?
In de kleedkamer
van Den Machtige is
alles rustig. Hij zit
voor zijn spiegel en
bekijkt zich zelf aan
dachtig. Hij zal met
zijn eigen kop spelen.
Zoo is zijn besluit. Er
ligt een weemoedige
trekop zijn gezicht en
als hij zich een rimpel
over het voorhoofd
KOM, Baart zijn rol hem
Hoi BEG.EESi.ycK zorg?
plotseling trilt de
atmosfeer nog heviger.
De regisseur loopt
langs de kleedkamers en roept: tot den aanvang."
De deuren gaan open en de spelers reppen zich
naar het tooneel. Het programma is met zorg
opgemaakt. Voordat het oorspronkelijke stuk:
De Stadsschouwburg of net-Concentratiekamp"
aan de beurt is, gaan twee n-acters als lever de
rideau. Heteen is getiteld : De Bank van Leening"
het andere: Het Watercloset".
Het eerste heeft een ernstig succes. In de zaal
leeft men vol aandacht mee; want ieder der aan
wezige acteurs is ,,er al eens in geweest." Het
Watercloset" is een realistisch-symbolieke
monoloog van den heer Solkesz, die hem een
daverend lachsucces bezorgt. Dat met dit
bodetnlooze watercloset het tooneel bedoeld is, is voor
ieder duidelijk.
Onder groote spanning gaat eindelijk het doek
op voorde groote tragi-comedie. Het
expressionistische decor ontlokt een kreet van bewondering.
Men ziet op den achtergrond de jaarlijksche te
korten van den Stadsschouwburgj omgeven door;
links, een koor van Stadsschouwburg-schoonmaak
sters, die / 11.000 per jaar verslinden en, rechts,
het personeel dat ?22.000 kost. Een monster met
gapenden muil voedt zich met stroomverbruik,
brandstoffen en onderhoud tot een bedrag van
/ 28.000. Op den voorgrond dansen de suppoos
ten een dansje van / 19.000, met de
programmaengelen en de vestiaire-corypheeën, die voor
20 mille in hun beenen hebben en dit alles is
bekroond door een fantastisch sluitstuk: de
directeur en het hem toegevoegd personeel
dat hij zichzelf heeft toegevoegd steppend
op een wijsje van / 51.000.
Voor de poort van het Concentratiekamp staan
twee aanvallige muschjes en zij zingen droef maar
eentonig:
Pluk mij, pluk mij,
Ik zal drie jaar zoet zijn."
Waarop Jeanne d'Arc?Katz, die slapende in de
loge der Kunst-commissie, droomde dat zij de uit
verkorene is, die Willem Rex uit de handen van
den vijand zil bevrijden om hem in den Stads
schouwburg te doen kronen uit de rechter achter
coulisse opdoemt en, het zwaard harer motie
zwaaiend, de aanwezigen begint door te zagen.
Zij zaagt hardnekkig doch welsprekend. Telkens
wordt zijdoorden inde zaal zittenden Mcrckelbac/i,
directeur van het Concentratiekamp,inde rede ge
vallen, die,gehuld in het door hem uitgevonden klas
sieke costuum van Julius Ceasar, zijn lijfdeun zingt.
Bloedig waart Jeanne d'Arc door de gelederen
van den vijand, doch tot het carré, gevormd door
den Machtige en diens lijfwacht, vermag zij niet
door te dringen. Hij heeft zijn knots getrokken
en zwaait het wapen liefelijk en weemoedig rond.
In zijn manlijk oog pingelt een traan, als hij zijn
HET HEf\£i.:>c.i4t GERECHT HEEFT
TEM LAtJ&ÉLESTEN
ovef? MIJ ,
EN
I?E x^y/VNO ZONDER DAT */V
PURFDËNl HOPEW
ZOWPER SLAGH OF STOOT VAW
2-EtF HET
f\* MERKlLLBACH IN
HET EEfVlGE ECHTE
HISTORISCHE.
VAM 30LIU5
voedsterzoon Willem afmaakt, want had hij hem
niet eenmaal als een zoon lief, den afvallige, die
wegliepen desondanks zijn liefste zoon gebleven is?
Een nieuwe aanval van Jeanne Katz doch zij
ziet zich overmand door Vader Vliegen en dr.
Abrahams en ook juffrouw Crielaers weerstaat
haar en dan heft Merckelbach zijn zegenzang aan,
De Machtige tilt Verkade op liet hobbelpaard en
deze trekt feestelijk het Concentratiekamp binnen.
Uit de greppel aan den kant duikt een figuur op
die aan Vosmeer de Spie" doet denken. Het is
Jan Musch, die zich over zijn lot beklaagt en het
doek valt, terwijl men nog juist den dolend°n
ridder Willem Americain" ziet binnen gaan.
En een nieuw drama der Concentratiekampen
begint, dat drie jaar zal duren....
Nu Royaards niet gesolliciteerd had ondanks
haar welsprekend talent kon mejuffrouw Katz,
den Raad van het tegendeel niet overtuigen
is de keuze Verkade Verbeek de beste die er te
doen was. Comoedia" bestaat uit harde werkers
en Dirk Verbeek, die uit de journalistiek komt,
weet dat een tooneelrepertoire afwisselend moet
zijn als dei nhoud van een krant ? wie niets dan
zachtzinnige preeken of diepzinnige verhandelin
gen geeft, zal spoedig de doodsadvertentie van
zijn laatsten lezer hebben op te nemen --en zoo
moet een tooneeldirecteur, wil hij zijn publiek
vasthouden, voor een stage wisseling zorgen, van
het oude het goede bewaren en voor het nieuwe
V H6& MEMI&H STUCK VERZIEKT
11 EW'TLVF
" DAER MA GEZf T
OH DOOR CEKl fcRAEVE DAEDOF
AEKSLAGM O
£M DOOR EEM ANDERS SCHA, EENS
nyH FORTOIMTE HAECKEfJ
ALTyo HEEFf 2£ My DE/J RÜ&GE
belangstelling toonen, zonder af te dalen tot sensa
tie of pornografie.
En Verkade? Hij is een man van mogelijkheden
en vele onmogelijkheden. Eén ding pleit er thans
in zijn voordeel. Hij is zijn kwade genius een
zekere kunstzinnige heer Stellwagen kwijt,
die hem tot allerlei vreemdsoortige experimenten
verleidde en met Dirk Verbeek naast zich, die
hem van een andere gelegenheid kent, toen de
heeren minder broederlijk dan thans naast elkaar
stonden, is er kans op een samenwerking, die veel
goeds kan brouwen.
Maar de Stadsschouwburg is een moeilijk
object. Er is geen middenstand meer die geld
heeft en uitgaat. De deftigheid trekt den neus
op voor het vaderlandsch tooneel en de rest is
verbioscoopt. En zoo was de vraag van den
voorzichtigen heer Douwes gerechtvaardigd : als
het eens mis gaat, loopt de Gemeente dan risico?"
Waarop De Machtige hem geruststelde. De
gemeente heeft er nooit een strop aan. Die /.al
alleen voor de kunst en de kunstenaars zijn....
En Royaards?
Het is als een verrassing gekomen, die plotse
linge belangstelling, zich uitend in vele adressen
en in een som van / 20.000, gedurende drie jaar
gegarandeerd en binnen enkele dagen bij elkaar
gebracht. Het heeft niet mogen baten en de beste
van onze regisseurs is uit den besten van onze
schouwburgen gebleven. Heeft Royaards te hoog
spel gespeeld? Het is mogelijk. Aan den anderen
kant is het begrijpelijk dat een kunstenaar van
YERD-.RAED WIJGAEN EM
PC
LElPSCriEPLÈIN
ORiE JAER >EN'<'(?
WEER.
zijn temperament, na al de ellende, die hij in den
Stadssschouwburg doormaakte, deze nieuwe peri
ode niet wenschte in te gaan zonder zekerheid
te hebben dat tenminste het financieele hem geen
zorgen zou baren. Thans loopt het schoone
gebouw dat hij in den loop der jaren optrok,
gevaar. En het zal ons aller zaak moeten zijn,
met hem, het voor instorten te behoeden .....
B A H B A H O S S A