De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 26 april pagina 15

26 april 1924 – pagina 15

Dit is een ingescande tekst.

16 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No. 2445 P E INTERNATIONALE REGLAM E-TENTOONSTELLING Er zijn bij den opzet en bij de organisatie plannen van deze tentoonstelling betreurens waardige fouten begaan, welke niet gemakkelijk te vergeven zijn. Want ook al heeft men, naar het schijnt, gemeend dat de vlag de lading zou dekken door Wijdeveld's naam daaraan te verbinden, toch viel er voor hem weinig meer te redden. In plaats van reeds dadelijk van den aanvang af gekend te zijn in de indeeling van den plattegrond der beschikbare tentoonstellingsruimten, werd eerst toen het meerendeel der stands reeds ver huurd was en dus deze indeeling vastgelegd was, zijne medewerking ingeroepen en kon hij slechts, zoo goed en zoo kwaad als de omstandigheden dit toelieten, gebonden aan de met de verschillende exposanten afgesloten contracten, aan het werk gaan. Dat het resultaat, ondanks dit onbegrijpelijk verzuim, nog zoozeer verrassend en verheugend werd, is slechts te danken aan het feit dat de voort varende architect Wijdeveld n door zijn arbeid voor het theater n door de ondervinding opgedaan bij de inrichting van de zoo mooie theatertentoon stelling in het Stedelijk. Museum het klappen van de zweep" volkomen kent en hij daardoor de teugels wist strak te houden ondanks veel moeilijkheid. Het is een heel ding om in zóó korten tijd (men spreekt van twaalf dagen, maar er zullen ook wel nachten van gespannen overwerk zijn bijgekomen!) het leelijke intérieur van het Paleis voor Volksvlijt om te tooveren tot iets dat, hoewel het onver mijdelijk het haastige en tijdelijke karakter draagt aan eene tentoonstellings-inrichting eigen, toch heel feestelijk en tevens voor Holland heel bij zonder werd. Den fantast, den man die graag groote dingen doet, den kerel van durf en goeden smaak, men herkent dien aan de als een theater-decor RECLA. De historische afdeeling Een reclame-ontwerp van Henri Braakensiek tegen het paleis" aangetimmerde ingangspoort, welke vooral 's-avonds, als in het donker heel het gebouw daarachter wegvalt en de poort alleen te zien blijft met den overweldigenden lichtschijn van taliooze lampen, naar waarde kan worden geschat. In zoo iets kan de ontwerper zich vrij-uitleven en ook het aardige Cabaret-zaaltje getuigt hiervan. Vooral uit den onvolprezen stand der Philips-lampenfabriek (in ronden koepelvorm, het houtwerk rood gelakt met het spiegelglas hoekig daarin vervat, met de in triplex-hout uitgezaagde letters als eene speelsche versiering daartegen aangezet, met als achtergrond der uitstalkast een dof-glanzend, zilveren vlak,) kan men aflezen hoe bijzonder de tentoonstelling had kunnen worden, zoo men niet van meet-af den ontwerper had gebonden. En nu komt de fantasie en vindingrijkheid van den kunstenaar aan het woord, want naast dezen stand, een halfronden uitbouw ervan vor mend, maakte hij voor de z.g. aan- en uit-lampen" der Philips-fabriek de verrassendste licht reclame, welke men zich kan denken ! Hoekige vakken kleur, in een spel van kaleidoscopische wisseling, altijd anders en nooit gelijk door de werking van de lampjes, welke door in vloed van verwarming en afkoeling zichzelf ont steken of dooven, teekenen op het witte, rondgespannen scherm de grilligste arabesken. Hier, en in de afdeeling van het Instituut voor Sier- en Nijverheidskunst met de zoo talrijke schoóne voorbeelden van geslaagde samenwerking tusschen kunstenaar en industrieel, is voor de ondernemers der R. E. C. L. A. eene goede les te leeren ! Al ware niets anders berejkt dan dit voorhouden hoe het worden kan indien men zich tot de kunste naren richt, dan zou al het werk niet vergeefsch zijn geweest! Ook de bijzonder aantrekkelijke Historische Afdeeling door Mevr. Ro van Oven ingericht met de mooie werkstukken uit het verleden waarin op even argelooze als kunstzinnige wijze de re clame-kunst werd beoefend, ondersteunt de stelling van de bescheiden en beschaafde mededeeling tegenover den onbescheiden en vaak onbeschaafden schreeuw van den nieuwen tijd. Eerlijk gezegd is er, behalve dan de aankleeding der tentoonstelling zelf en de zoojuist genoemde afdeelingen, jammer genoeg maar heel weinig te zien dat de moeite van het vermelden, althans in kunstzinnig opzicht, waard is. Een door Schwarz zeer levendig gedecoreerden stand, vol komen bedorven en gemaskeerd door eene over stelpende opeenhooping van nagel-witte kleedingstukken, behoorende tot eene z.g. Indische uit rusting, zonder ik gaarne hiervan uit, doch wat men hier en elders ziet, vindt men ook in de Kalverstraat. En dit nu is een andere fout, zooals ook n het aanplakbiljet, n het omslag van den catalogus n vooral de dagblad-advertenties hetzelfde moderne karakter hadden moeten dragen van de tentoonstellings-inrichting, waartegenover deze dingen wel zeer uit het kader vallen. Aldus ontbrak alle eenheid en daar aan, evenals aan vele andere voorbeel den, bemerkt men dat zij die er zich op laten voorstaan verstand" te heb ben van de reclame en daarvan eene diepgaande studie" te hebben ge maakt, den bal precies misslaan. Want dan is de koopman, dien ik tegen Berlage's onvolprezen baksteen-Beurs zag geleund staan, met in de hand een stok waaraan een dikke stroo-bos was gebonden en waarin wel honderd draaiende molentjes waren gestoken met in felste kleuren gedrenkte wieken, tenminste volmaakt eerlijk en echt te noemen omdat zijn waar de beste reclame (en nog wel zeer beweeg'lijke reclame!) maakt voor eigen handel, welke zich laat denken. Met toegiftartikelen komt ook de R. E. C. L. A. er niet ! Eerst als zij die de waarde der werkelijke blijvende reclame verstaan, zullen begrijpen dat op den duur aan de kunst en de kunstenaren meer zeggingskracht pp dit gebied dient te worden geschonken, zal er iets gewonnen zijn ondanks Blue Band en ondanks alle advertentie-bureauxnarigheden met de ongenoemde en ganschelijk geknechte ontwerpers. There is something rotten in the State " ook hier ! *l Waarom overigens, juist in de zoo moderne lichtreclame b.v. de letters zelf zoo monsterlijk en karakterloos zijn; waarom, terwijl de ver schillende technieken en procédé's bij het drukken GRANDS VINS DE CHAMPAGNE POL ROGER & Cie Agent General: JABER 8ERUN8S, Haarlem in kleur heden ten dage de volmaking nabij zijn, dit alles misbruikt en verkracht wordt tot de zoo alledaagsche en banale verdrietelijkheden welke, in de steden de reclamezuilen bedekken; waarom de voorstellingen der z.g. lichttransparanten beneden alle kritiek blijven en waarom ook de dag blad-annonces voor het meerendeel, behoudens eene hoogst zeldzame uitzondering zoo weinig aantrekkelijkheid bezitten en maar mir nichts, dir nichts" in elkaar geflodderd zijn, dit alles blijft een open vraag, waarvan de beantwoording vooralsnog op zich moet laten wachten, zoo lang men in het kamp der fabrikanten en hande laren niet wil inzien dat juist in een zóó onschoonen tijd als de onze aan den kunstenaar meer kans moet worden gegeven de schoonheid in dit alles te doen herleven. Dat zal dan de kunst en de recla me ten goede komen en ook het eenig verdedigbare toegiftartikel zijn ! OTTO VAN TUSSENBROEK EEN STANDAARDWERK VAN EEN NEDERLANDER OVER ITALIAANSCHE SCHILDERKUNST Wij zijn zoozeer gewend, het onderzoek op het terrein der Italiaansche kunstgeschiedenis aan buitenlanders over te laten en ons bij voorkeur met onze eigen kunsthistorie die dit dubbel en dwars waard is bezig te houden, dat wij onze oogen nauwelijks gelooven bij het lezen van het weidsche plan van Dr. Raimond van Marie, die de geheele Italiaansche schilderkunst in hare ontwikkeling van de 6e eeuw af wil beschrijven en aldus een handboek wil doen ontstaan, dat dit schier onmetelijk terrein geheel bestrijkt. Dr. van Marie is een groot kenner van deze materie, vooral van de Italiaansche kunst der 13e eeuw:J£zijn studiën over Simone Martini, RECLA. De afdeeling moderne affichekunst

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl