Historisch Archief 1877-1940
No. 2446
-AMSTERDAMMER, WEEKBLAD <VOOR NEDERLAND
13
Lubov Tchernicheva
KRONIEK VAN DEN DANS
VI
Het Russisch ballet
Wat het Russische ballet ons ook brengen
moge, het zal in ieder geval wel de beste
balletgroep met klassieke scholing zijn die West-Europa
thans herbergt. Het Zweedsche ballet is technisch
veel zwakker, het Fransche ballet, dat in de
laatste jaren schijnt te herleven blijft ons onbekend
en wat er uit het Russische.moederland aan nieuws
komt, wijst er bijna steeds op dat het revolutio
naire tooneel wel zeer vooruitstrevend, maar het
revolutionaire ballet van een keizerlijke behoudend
heid is.
Men moet echter bij deze Diaghilewgroep geen
enkele van de groote dansers en danseressen meer
verwachten, wier namen en portretten op vreemde
wijze het eerste prospectus voor de Nederlandsche
opvoeringen versierd hebben. Noch Karsavina,
noch Fokine, noch Pavlova, noch Massine, noch
Nijinski maken meer deel van de groep uit, ook
Trevilova, de prima ballerina van eenige jaren
geleden, is niet aanwezig en Stanislas Idzikovski
danst met Lopokova in Londen.
Wij krijgen dus Nijinska, Nijinski's zuster als
de ballerina in Petrouchka" als wij
Petrouchka" tenminste in Amsterdam te zien krijgen,
wat met het oog op decorvervoer nog niet zeker
Dans der boogschutters uit ,,Prince Igor"
schijnt wij krijgen Nemtchinova en Tchernicheva
en Sokolova en als dansers Wilzak, Woizikovsky
en Zverew, allen dansers van goeden roep en
voor zoover ik ze ken van goed ambacht, maar
zonder den glans van den eersten rang.
Wij krijgen dan uit de eerste jaren van dezen groep
Les Sylphides", dat de charmes van het oude
ballet kan hebben en de voortreffelijke dansen
uit Borodines opera Prince Igor" die, in het
type der Russische volksdansen, van een prachtige
drift en vaart zijn. Wij krijgen dan wellicht Car
naval", lief, maar wat schraaltjes, en
Sheherazade", het zeer Bakstiaansche Oosten als bewegend
schilderij, misschien Petrouchka", dat ieder die
de Russen kent wel op zijn verlanglijstje zal zetten,
de Femmes de Bonne Humeur" een gedanste
Ooldoni, (hopelijk een gedanste Callot) dat ik
niet ken, evenmin als Pulcinella", voor zooverre
te ontdekken valt het eenige werk uit de cubistische
periode en tenslotte Le Mariage d'Aurore", een
beperkte bloemlezing uit Tchaikowsky's La Belle
au Bois Dormant", door Nijinska verlucht met
eenige nieuwe choregrafie tusschen de honderd jaar
oude van Marius Petitpa.
Van de nieuwste of vooruitstrevende balletten
Le Sacre^ du Printemps", Noces", Chout",
Parade". Contes Russes" en de nog recenter
werken blijven wij dus gespeend, wat ten deele
aan de moeilijkheden der orkest-begeleiding ge
weten mag worden, maar een overzicht over het
repertoire onvolledig maakt en het doet betreuren
dat wij nu uit de laatste constructieve" periode
weinig of niets te zien krijgen.
Ter oriëntatie *) diene dat Les Sylphides",
Carnaval" en Le Mariage d'Aurore" het dichtst
bij de klassieke school staan, de dansen uit Prince
Igor" en een deel van Petrouchka" het dichtst
bij de volksdansen.
Sheherazade" is vooral decoratief, Pulcinella .
uit den tijd dat de moderne richtingen in ds
schilderkunst op dit ballet ge-ent werden. In
Le Mariage d'Aurore" zal men dan o.a. het
beroemde adagio der septdemoisellesd'honneur
en den pas de deux" vinden.
Voor zooverre de Amsterdamsche toeschouwers
in de laatste jaren geschoold zijn in het zien van
ander dansen, zijn hier vergelijkingen te maken
die het bezoek der Russen dubbel boeiend doen
zijn.
De eerste indruk van het ballet is groote bekoring:
de zekerheid waarmede gedanst wordt, de tech
nische gaafheid, is van te voren verzekerd. Men
kan het ballet vaak verwijten dat het de langzame
bewegingen, de zuivere eenvoud van gaan en
staan, niet dansen kan; daar tegenover staat dat
de finales in een roes van kleur en beweging hun
indruk zelden missen. Men kan het verwijten, dat
de bewegingen vaak zeer keurig en strak ge
danst worden als figuur, maar dat de bezieling
in die beweging wel gemist wordt, men kan alles
wat lichtvoetig, charmant, kunstig en sierlijk is
prijzen en de tegenstanders aan het woord laten
als zij dit dansen de tragische accenten ontzeggen.
Er is zoo een volledige critische boekhouding
op te maken waarvan slechts een en ander genoemd
mag worden, niet om de Russen bij voorbaat te
critiseeren, maar om enkele gezichtspunten te
openen uitjden strijd voor en tegen het
ballet. De Russen zelf zullen ons doen
weten hoe ze ditmaal beslist moet
worden.
De trouwe aanhangers van de Diaghi
lewgroep prijzen de nieuwe eenheid
van dans, muziek en ensceneering die
zij hier bereikt achten ;$de tegenstanders
ontkennen die eenheid en meenen dat
er al te veel kunstmatigs in is; dat
men op de klassieke balletschool wel
andere begrippen van beweging, andere
muziek, andere decorschildering heeft
toegepast, maar dat deze veelzijdige
pogingen vaak een zeer ongelijksoortig
geheel opleveren waarin een en ander
geenszins is samengegroeid.
De voorstanders spreken van het
ballet als dans van dezen tijd en alle
tijden, de tegenstanders achten het
nog steeds gebonden aan zijn vorste
lijke afkomst: een smaakvol schouw
spel, een boeiende kunstvaardigheid
die de bezieling van de andere dans
kunst niet kan evenaren.
Gewonnen aan kracht heeft het de
laatste jaren niet; de voorstanders
meenen dat Diaghilew toch steeds
kracht genoeg zal bezitten om, al
verliest hij dansers, zijn werk voort
te zetten en te vernieuwen, de tegen
partij spreekt van verval en een lief
hebberij voor snobs. En om een laatste
en belangrijke tegenstelling te noemen:
zij die den balletdans blijven bewon
deren achten haar tot alle mogelijk
heden in staat, zij die aan haar twijfelen
noemen haar, vergeleken [met de jongere
GOUDEN
HBERENANKBR-HORLOQE
RECLAMEPRIJS f 36.
V IJZELSTRAAT 83 TEL. 40464
DILLNED
dans-techniek, een dansmechanica, waarin de
figuren zich telkens herhalen, waarin de schakeerin
gen zeer beperkt zijn, waarvan de inhoud, de ge
voelswaarde, gering is.
Daarmede zijn genoeg vraagstukken aan de
orde gesteld om een verhandeling in drie deelen
te schrijven, maar tenminste ook genoeg om
ons eenige avonden vol spanning en aandacht
te bezorgen en er is hopelijk niet te veel objectief
stof opgeworpen om de hoofdzaak uit het oog te
verliezen: namelijk de komst van het Russisch
ballet, al dan niet op oude kracht, wat Jeen
gebeurtenis is, waarover het oordeel volgen moge,
maar die een allermerkwaardigst talrijk publiek
op de been brengt.
Het ware te wenschen dat deze twee volle zalen
Vera Nemtchinova
volgende op die volle, zaal van Oertrud Leistikow's
afscheid, een tijdvak van sterke algemeene
belangstelling voor den dans inluiden: wij hebben
nog kennis te maken of te vernieuwen met Mary
Wigman en anderen, met haar dansgroep en die
van Laban, met het Zweedsche en het Fransche
ballet, de Bode-school en waarom toch eigenlijk
niet met meer dansers van Java of Bali?
J. W. F. W E R U M E U S BUNING
*) N.B. Zaterdag 3 Mei houdt M. H. Prunières
een oriënteerende lezing over het onderwerp.
Leekenspiegel
Mevr. B. L. te M. Zoudt U mij ook eenige adres
sen kunnen opgeven van een herstellingsoord in
Limburg, Gelderland of het Gooi, waar een meisje
van elf jaar, dat buitenlucht noodig heeft, de maanden
Mei en Juni opgenomen zou kunnen worden1? 't
Moet een protestantsche omgeving zijn, waar ook
andere meisjes zijn opgenomen, en waar een zuster
of een andere dame aan het hoofd staat, die tijd heeft
voor de meisjes te zorgen.
Wij kennen alleen een tweetal, als door U bedoelde,
gelegenheden in het Gooi, n.l. het Kinderherstel
lingsoord Erica" te Huizen, dat geëxploiteerd
wordt door de Luthersche Diaconessen-Inrich
ting te Amsterdam, en het Kinderpension Zonn
hoek", Tafelbergweg te Laren, dat staat onder
directie van de dames Kieft.
LAAT UWE CENTRALE VERWARMING
EN BIJKOMENDE INSTALLATIES
AANLEGGEN .DOOR
DEKONFABR.F.W.BRAAT-DELFT
EN GE ZULT TEVREDEN ZIJN.