Historisch Archief 1877-1940
22
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2446
DE MUZIEK VAN HET RUSSISCHE
BALLET
Tot de voorwaarden voor de ontwikkeling der
grondslagen, die het Russische ballet had gelegd,
behoorde ook de vernieuwing der baüet-muziek.
Toen Serge de Diaghilew zijn eerste werkzaam
heden met het Petersburger Hofballet, genaamd,
het Russisch ballet", begon, en daarmede feitelijk
de Fransch-Russische kunstperiode aanving, kon
hij voor zijn beooging deze Russische virtuozen
van de ballet-danskunst, virtuozen als weinigen
bedreven in de oude techniek van het
op-depunt-van-de-teenen-dansen in West Europa
nader bekend te maken, muzikaal nog volstaan
met de voorhanden opera-balletten der Russische
componisten en voor zijn nieuwe creaties met ar
rangementen uit Merlei muziek van Chopin,
Schumann, Weber, Rimsky-Korsekoff, muziek die
slechts diende om op te kunnen dansen zonder meer.
Men groepeerde en ensceneerde pantominen en
dans-phantasieën.
Doch toen de evolutie van het ballet zich meer
en meer naar de richting van een choreographische
kunst begon te vóltrekken.had ook de muziek voor
het ballet deze evolutie te volgen. Of was het bij
de Russen omgekeerd en moesten zij, na den
inspireerenden eersten inzet de gedachten der
musici volgen, die beziejd waren van de
mog^lijkheden, die zich met zulk een bedreven ensemble
als instrument", aanboden? Dansers en compo
nisten hebben van gedachten gewisseld, ongetwij
feld. Het was een zeer gelukkig toeval, dat een
componist als Igor Strawinsky, met zijn als voor
het moderne ballet gepraedestineerde rhythmische
eigenschappen, in zulk een nauwe betrekking tot
het Russische ballet bracht, zoodat een
wederzijdsche bevruchting van denkbeelden kon plaats
vinden, die in niet geringe mate tot het succes van
beider pogingen heeft bijgedragen.
Strawinsky is sinds dien de ,,lijfcomponist" van
het Russische ballet gebleven. Wel hadden voor
dien enkele der oudere Fransche componisten
(Dukas, Debussy, Ravel) en ook Richard Strauss
(Joseph-Legend) eenige werkjes met de gedachte
aan het Russische ballet geschreven en daar ook
doen opvoeren. Doch de eerste waarlijke triomf
voor componist en ballet beide werd behaald door
Strawinsky met zijn Petrouchka", dat hoewel als
ballet-schepping nog van het verhalend" genre,
voor het eerst het ballet als gelijkwaardige mu
zikale kunstsoort naast de symphonie, de
Symphonische Dichtung" en de sonate heef t geplaatst.
Een tweede triomf volgde: ,,Le sacre du
printemps", doch dit succes was toch niet unaniem en
nam eerst het karakter van een schandaal aan. Sinds
dien gaven de Russen nog vele belangrijke voor
stellingen. De deelneming der moderne schilders en
choreographen deed ook haar invloed gelden. In
1917 voerde men ,,Parade" van Satie op met de
cubistische decors en aankleeding van Picasso, dat
een nieuw schandaal werd. ?
Doch de ontwikkeling van het ballet ging voort.
Steeds meer consolideerde het ballet zich als een
nieuwe uitingsvorm ook voor de moderne muziek.
Hoe meer de moderne muziek zich losmaakte van
het uitsluitend lyrisch karakter, dat den dans tot
gevoels-uitdrukking verlangde, hoe meer de musi
cus zich in het choreographisch geheel, in de dyna
miek van den danskunst liet opnemen, en hoe
meer hij zijn muzikale apartheid" verloor. Een
nieuw orkest treedt op, het orkest der
rhythmeinstrumenten. De rhythme-instrumenten
overheerschen het sensueel-expressief karakter der
strijkers in het orkest. Het primitieve tam-tam
der wilden spreekt in dit aldus samengestelde or
kest weer- zijn motoriseh-aanvurende taal voor de
dansers. Het is de dans die gaat spreken", niet
meer het muzikale gebaar. Darius Milhaud schreef
zulk een muziek bij Claudel's L'Homme et son
desir, een muziek tumultueus-donker als de oer
woudnacht die in deze allegorie ten toóneele wordt
gebracht. Ten slotte bereikte Strawinsky wat
hij zich voorstelde als een symphonie van de mu
ziek, de choreographie en den dans, als een groot
architectonisch, louter rhythmisch-uitbeeldend
geheel, in zijn laatste opgevoerde werk Noces".
Dansgroepen en solisten vormen een groot be
wegend fond op het elementair rhythme van een
uiterst verstrakt orkest zonder strijk- of blaasin
strumenten (4 piano's xylophoon slag instrumenten,
klokken).
Saminsky schreef eens: Le centre du ballet
n'est pas l'individu dramatique, mais bien
l'individu choregraphique". Hier is de geheele evolutie
van het ballet mee aangegeven.
Voor de evolutie van Strawinsky zelf is het inte
ressant te vergelijken: Petrojichka" was nog
een gedanst dramatisch gebeuren, een pantomime
waarin het bewegend individu (de pop) tot mensch
wordt. Noces" maakt den mensch weer tot be
wegend en dansend individu, een pop gelijk in de
hand van den schepper, materiaal voor een
onzichtbaren architect, die zich bezighoudt met het
onophoudelijk opbouwen en afbreken van
evenwichten gevormd door lange stoeten of kleine groe
pen van personages", gelijk Vuillermoz het be
schrijft.
Behalve door Strawinsky zijn er belangrijke
nieuwe balletten voor het Russische ballet geschre
ven door den Spanjaard Manuel de Fatla (?Le'
tricorne)" door den Rus Serge Prokofief (?Chout')
terwijl ook [van twee der jongere Franschen,
Poulenc en Auric ieder een ballet is opgevoerd in
de opera te Monte Carlo, dezen winter. Het zijn
Les Biches" van Poulenc en Les facheux" van
Molière van Auric. Auric, een der Six" en tot nog
toe door velen een musicus genoemd, die de be
langrijkheid van zijn talent nog moest bewijzen en
zich beter scheen te bevinden bij het houden van
lezingen en het schrijven over muziek, behaalde"
met deze verzoenende wijl klassiek geaarde
muziek van Les facheux" een algemeene erken
ning door zijn critici.
In een twaalftal jaren heeft de balletmuziek
inderdaad een ongekende ontwikkeling doorge
maakt, en zeker mag het Russisch ballet als voor
beeld gelden hoe het uitstekende materiaal, voor
handen in dit ballet dat steunen kan op zijn uiter
ste bedrevenheid ook in de techniek der oude school
en daurdoor zulk een soepel instrument" voor
de re;iliseering der proefnemingen, feitelijk een
kunstgenre in het leven heeft geroepen. Het
missen van deze grondslagen eener oude
ballettraditie, tot cultuur" geworden, voelt men b.v.
bij de Zweedsche balletten, die hoewel zich aan nog
stoutmoediger experimenten wagend dan hun
Russische kunstbroeders dezen vasten grondslag
merkbaar missen.
Wat de muziek betreft der balletten, die thans
in Holland gegeven zullen worden, bestaan er
vier uit arrangementen: Le mariage d'Aurore"
uit muziek van Tschaikowsky's Belle au bois
dormart" en Casse-noisette", Les femmes de
bonne humeur" uit muziek van Scarlatti, Les
sylphides" uit muziek van Chopin, Pulcinella"
uit muziek van Pergolese, bewerkt door Strawinsky.
Deze vier vormen tevens het eerste type.
Sheherazade" van Rimsky Korsakoff zoowel
als Carnaval" van Schumann is muziek, die wel
als geheel is behouden en waaraan de dans een
beschrijvend - dramatische uitdrukking geeft,
doch die nog niet speciaal choreographisch is
gevoeld of ontworpen. En feitelijk behoort ook
Strawinsky's Petrouchka" hoewel een schepping
van zeldzame frischheid en een meesterwerk in
zijn soort,nog tot dat tweede type n.l. dat van de
plastische uitdrukking van muzikale werken.
Van het derde type, dat de
choreographischrythmische handeling in het centrum der uit
drukking plaatst, zullen wij feitelijk ditmaal nog
geen specimen te zien krijgen.
Petrouchka" schijnt dus ditmaal de clou te
zullen worden, ook ven muzikaal standpunt.
CONSTANT VAN W E s s E M
DAGBOEK VAN EEN AMSTER
DAMMER
Beste Jan Publiek!
BRIEVEN Over enkele dagen, als
NeerAAN lands gestadige weer alleen
OROOTE MANNEN gestadig in zijn ongestadigheid
omslaat en de lente komt met
haar nieuwe geuren en o Charivarius ! nieuwe
geluiden van stinkende autobussen, lang als lint
wormen en vol als rolpensen, en jij je met je meisje
of met pa en moe of met de heele mikmak ter
verpoozing begeeft in Oods heerlijke natuur, zal je.
alg weleer de wilde volksstammen, die het
Romeinsche rijk binnnvielen, een spoor achterlaten, zij
het dan niet van rookende puinhoopen, verkrachte
jonge dochters of gemartelde mannen. Jij za! den
aardbodem bestrooien met in elkaar gefrommelde
kranten, sinaasappel- en bananenschillen, leege
flesschen, liefst in scherven, in elkaar getrapte
blikken trommeltjes en sardinen-blikjes. Zelfs
zonder den neus van een politiehond, zal de
kippigste veldwachter ie spoor kunnen volgen. Het
stille bosch, met zijn verzorgde laantjes, zijn maag
delijk mostapijt, zal eruitzien als een stadsbelt of al?
de vloer van een redactie-bureau, nadat de krant
ter perse is. De enkele eigenaars, die nu nog hun
landgoederen open stellen voor jou en je familie,
VAN NELLESVARINAS
GOUDZEGEL
3O ets. per Pakje.
zullen ze sluiten en je zult voortaan de natuur
kunnen genieten, staande op stoffigen weg, voor
een gesloten hek.
Waar de mensch en de ezel verschijnen, zegt de
Ier, groeit de distel. Waar de mensch alleen ver
schijnt, groeit de vullis". Er schijnt met goede
woorden niets aan te doen te zijn. Het moet een
ingeroeste eigenschap zijn, rechtstreeks aan je
rvagelaten door je voorouders, de apen, die van boom
tot boom trekkend, alles wat ze kwijt wilden zijn,
lieten vallen. Jij, Jan, bent geen haar beter dan je
voor-pa de baviaan. Je bent nog erger, want een
aap is, bij goede dressuur, eenige beschaving te
leeren, terwijl jij.... Alleen misschien déveld
wachter met het potlood en het proces-verbaal zou
helpen en als het niet anders kan, zullen Heem
schut" en de Natuur-monumenten Vereeniging"
in dien geest moeten werken. Een beroep op je
zindelijksgevoel heeft steeds gefaald. Een vriende
lijke boete zal je allicht mores leeren. En wat orde
en netheid. Anders zie ik er geen gat in.
Gegroet,
CLARA BOSCHNIMF.
ART's Er is ia, heel Amsterdam
verEN moedelijk geen desolater plek
ZIJN OLIFANTEN dan Artis. De verwaarloozing
grijnst je van alle kanten aan.
Men weet hoe het Bestuur tobben moet om de boel
aan den gang te houden. Vermeerdering van in
komsten is naar alle kanten gewenscht en dan treft
het dat men in Artis niet doet wat men inde Pani
sche en Londensche dierentuinen doet de oli
fanten en kameelen productief maken door de
kinderen, tegen een kleine vergoeding, op hun rug
gen te laten rijden. In Londen brachten alleen op
Tweeden Paaschdag de olifanten op die manier
meer dan 60 pond in het laadje. En bovendien
verkoopt de dierentuin daar zelf de apenootjes en
de koekjes, waarmee de kinderen de dieren voede
ren, wat ook alweer geld in brengt. Een tikje
zakelijker zou Artis wel geëxploiteerd kunnen
worden.
DE GEVESTIGDE Vader Vliegen sloot het
FIRMA. Paasch-congrcs der S. D. A. P.
met een woord, waarin hij de
partij vergeleek met een gevestigde firma. Het is
niet zonder ironie dat de voorzitter van een revo
lutionaire partij zijn beeld ontleent aan de wereld
van den handel in meerwaarde. De gevestigde
firma doet haar zaken, is goed voor de duiten,
zorgt angstvallig voor haar reputatie, ontwijkt de
risico's zooveel mogelijk en kijkt de kat uit den
boom.
En straks neemt de gevestigde firma een Co. in
de zaak op en die heet Roomsch-Katholiekc
Staatspartij". De commissarissen kunnen dan op
een extra-tantième rekenen....
STRAATJEUGD De Amsterdamsche
DapperF.N straat had eenmaal voor ieder
PLANTSOENEN. huis een tuintje. Nu zijn het
vtiilnisbeltjes en karrenberg
plaatsen. Zoo schrijft het Handelsblad:
Het ergste is de toestand in de Commelinstraat
tusschen Dapperstraat en Pontanusstraat. Midden in de
die straat ligt een plantsoentje, dat in vorige jaren door
de straatjeugd deerlijk is toegetakeld. Het gemeente
bestuur heeft overwogen dit plantsoentje op te ruimen
en het straatprofiel geheel te veranderen. Dit zou echter
veel geld kosten en besloten is den toestand te laten
zooals hij is. Dat wil zeggen, het plantsoen zal weer
worden opgeknapt in de hoop, dat het publiek het
beter zal beschermen."
Het boomen-planten door de jeugd komt meer
en meer in zwang. Als het gemeente-bestuur dit
plantsoen eens door de Dapper-jeugd liet planten
en de bewaking er van aan de planters opdroeg?
De proef zou te nemen zijn. Misschien dat het
verantwoordelijksheidsgevoel het op den duur wint
van de straatschenderij. En als het plantsoen dan
met eenige plechtigheid aan de wakkere
Dapperjeugd wordt overgedragen bij monde van de wet
houders voor de Publieke Werken en voor het
Onderwijs, wie weet of dit mosterdzaadje dan niet
tot een schaduwrijken boom wordt waaronder
eenmaal hee! de Dapperbmirt zal rusten na gedanen
arbeid... .
J. S. MEUWSEN, Hofl. A'DAM-R'DA«-DEN HAAO
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND