De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 10 mei pagina 24

10 mei 1924 – pagina 24

Dit is een ingescande tekst.

24 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No. 2447 EEN INLEIDING TOT MAH-JONG door B. M. Whist werd verdrongen door Bridge; Brie'ge moest wijken voor Roya! Auction. ContractBridge volgde op. Zal er nu weer een tijd komen, dat Contract-Bridge zijn suprematie moet afstaan aan het oude Chineesche Mah-Jong? Profetie is gevaarlijk, ik durf er me haast niet aan wagen. Dit neemt niet weg, dat ik geloof, dat ContractBridge nog niet bang behoeft te zijn. Net zoo min, als Bridge iets zal te lijden hebben van een nieuwe uitvinding of ontdekking op Schaak- of Dominogebied, evenzoo weinig zal er minder gebridged worden door Mah-Jong. Mah-Jong is fascineerend ! ! ' Het is buitenge woon gezellig en onderhoudend, maar is het een wetenschappelijk spel? Zou dit spel dat in het Oosten door de Chineezen in doodsche stilte gespeeld wordt hier en daar afgewisseld door 't sombere Pung dat geschikt is voor het Oostersche flegma, voor ons ook blijvend bruikbaar zijn zooals m.i. Contract-Bridge of een soortgelijke opvolger dit zeker is, als wetenschappelijk spel? Ik weet het niet. Me dunkt, voorloopig zullen beide spelen het wel naast elkaar uithouden. Mahjong biedt dan toch in ieder geval dit groote voordeel, dat men het speelt zonder afhankelijk te zijn van den fouten-makenden of standjes gevenden partner. Heel in 't kort zal ik u even een overzicht geven van het spel, om u een klein beeld te geven van den eenvoudigen gang van zaken. De rest vindt u wel in de handleidingen. Ik doe dit, omdat ik uit ervaring weet, dat er velen zijn, die zich laten afschrikken door het schijnbaar ingewikkeld uiterlijk. Selt u voor een spel van 144 kaarten. Evenals onze gewone kaarten ingedeeld in een zeker aantal (36) x vier bijeenhoorenden. Het gewone aantal deelnemers is vier. Ieder krijgt 13 kaarten, de gever 14. Men geeft tegen de wijzers van de klok in. Het doel van het spel is in handen te krijgen vier stel van drie kaarten en n paar. Een stel van drie mag bestaan uit 3 van n soort (in onze gewone kaartentaal b.v. 3 azen) of 3 opeenvolgende, b.v. aas, heer, vrouw. Een paar is natuurlijk 2 van n soort; b.v. 2 azen. De gever legt n der kaarten (van zijn 14) op tafel, die hij niet gebruiken kan, die alle medespelenden mogen zien en mogen blijven zien. De op hem volgende speler mag nu de weggeworpen kaart opnemen of n nemen van het pakje resteerende kaarten. Neemt hij de kaart op, die de vorige speler heeft weggeworpen, dan mag hij daarbij het Chineesche woord Chow prevelen, hetgeen echter niet verplicht is. Hij mag echter alleen dan die kaart opnemen, als hij daarmee een stel van drie completeert of, in geval hij daarmee uit is (wint), zijn paar completeert. Het winnen van een spel dus 't in handen hebben van 4 stel + l paar, kan men aanduiden door de fraaie klanken Mah-Jong of korter Woo te uiten. Een der andere spelers kan echter verhinderen, dat de aan de beurt zijnde speler de weggegooide kaart opneemt. Als een speler een kaart weglegt en een der andere spelers twee of drie derzelfde soort heeft b.v. 2 of 3 azen, (afgezien van het feit of 't zijn beurt is) en de weggelegde kaart kan gebruiken, ter completeering van zijn 3 of 4 van een soort, dan mag de andere pung roepen. Door 't pung roepen mag de speler, die aan de beurt is de kaart niet meer nemen, tenzij hij daar mee het spel direct kan winnen. Chow mag alleen worden geroepen door den aan de -beurt zijnden speler. Wie een kaart op een of andere manier te t zich genomen heeft, moet er altijd weer een weg leggen, die hij niet (of minder goed) kan gebruiken. Verder komt er niets ingewikkelds meer in het spel voor. Met opzet heb ik alleen de kern verteld, om door de diverse details die ik aanneem iemand binnen een half uur te leeren de menschen niet af te schrikken. Wie wel eens het z.g. koenkennen gespeeld heeft vergeef me, als ik het woord foutief schrijf zal tot de oppervlakkige beschouwing moeten komen dat 't wel iets weg heeft van Mah Jong. Toch is dit heel anders. In de eerste plaats al het groot aantal kaarten en de mooie Chineesche namen van de soorten: Draken, winden, bamboe, seizoen, bloem, teeken, kring. Door het groote aantal en verschil in waarde van de diverse kaarten en combinaties begint men al veel meer onderscheiding te krijgen. En hier begint juist het mooie van 't Mah-Jong, dat we ergens anders missen. We krijgen een wik ken en wegen, wat het voordeeligst is: een stel te krijgen als aas, heer, vrouw, hier dan b.v. bamboe l, 2, 3, genaamd, waarmee men wel 't spe! wint, doch waarvoor men geen loonende punten krijgt, of hopen op voordeeliger combina tie? Zult ge wachten totdat uw spel alleen winden of draken bevat, waardoor ge den vermenig vuldigingsfactorvan uw winnende punten verhoogt of zult ge zoo vlug mogelijk u tot Mah-Jong op werken? Wat is het beste? Poster zegt injzijn boekje: Men meet trachten het aangename met het nuttige goed te combineeren. De raad is niet zoo s!echt, maar ik weet niet cf dit nu een practische raad is. Ik geloof dat hier het volgende het beste als advies kan gegeven worden. Speelt men met niet al te ervarene spelers, dan moet men maar zoo vlug mogelijk trachten Mah-Jong te krijgen, tenzij ge een dusdanig spe! hebt, dat het zich laat aanzien, dat ge vlug een puntenrijke combinatie kunt maken. Persoonlijke aanleg en sportiviteit zullen natuurlijk hier mee moeten spreken. De eene speler wil a tort et a travers 't spel winnen 't is inderdaad buitengewoon aanlok kelijk onder klimmende spanning Woo te kunnen uitschetteren de ander vindt het verkieselijker zijn mededinger den Mah-Jong triomf te gunnen en zelf het meeste punten te maken. En nu al wil ik u waarschuwen, hoe stiller en hoe bedaarder er gespeeld wordt, c!es te fascineerender en boeiender wordt het spe!; onthoudt u van elk onnoodig spreken. Alleen pung en chow mogen de stilte van het spel verbreken. Het lijkt me niet onaardig u als slot van dit artikel nog even een paar historische gegevens mede te deelen. In de eerste plaats dan iets over den oorsprong. Men vertelt dat het spel dateert van de tijden van Confucius. Maar er is een legende van nog ouderen datum. Toen de Arke Noach op de verlaten water vlakte dobberde en de inwoners hun tijd niet wisten zoek te brengen, heeft n der aanwezigen een schitterende uitvinding gedaan: Mah-Jong. Gedurende den tijd van gedwongen vaart is het steeds Oosten-wind geweest. Vandaar de overheerschende positie van enen wind in het spel". Poster vraagt zich heel prozaïsch af, of het wel licht genoeg aan boord geweest zal zijn om de kaarten te kunnen zien. Er was immers maar een heel klein raampje. Misschien hebben de glimwormpjes geholpen? Hoe ook, ten tijde van Confucius was het spel in China bekend. Confucius nu wordt ook wel eens genoemd als uitvinder van het spel. Immers hij was de ijverige propagandist van de deugden : Weldadigheid, oprechtheid, kinderliefde. Diedeugden werden gesymboliseerd in de kleuren, rood, groen en wit. De draken nu, de roode, de groene en de witte zouden daarvan een aandenken zijn. De meest ondeugende verklaring van het spel is de volgende. Niet onaannemelijk althans klinkt die, in aan merking genomen de groote populariteit, die het spel ook in Westersche landen heeft gekregen. De Chineesche keizer Wu vandaar de uit roep Wo" als men het spel gewonnen heeft zou Mah-Jong aan het hof geïntroduceerd hebben. Waarom? Och, ook een keizer Wu wil wel eens meer van het leven zien, dan de enge hofmuren toelaten. Maar als zijne Hoogheid dan het ge zelschap der Geisha's prefereerde boven dat van de hofdames, dan was het noodzakelijk dat de keizerlijke afwezigheid gecompenseerd werd. In den tijd dat Z.H. door ambtsbezigheden" elders werd beziggehouden, kon het hot zich te buiten gaan aan het spel Mah-Jong, op een dusdanige manier, dat Wu's afwezigheid niet opgemerkt werd. Ik hoop niet, dat vele trouwe echtgenooten dit voorbeeld zullen volgen en om die reden voor vrouwlief een Mah-Jong spel zullen aanschaffen. Niettemin blijft het mogelijk dat de geweldig groote verkoop in Amerika van de Mah-Jorg spelen ten nauwste verband houdt met Wu'straditie. Een volgend maal hoop ik nog een artikeltje te besteden aan eenige opmerkingen en adviezen voor spelers die het spel reeds beoefenen. INHOUD: l.'De Rijksdagsverkiezingen, door Prof. Dr. G. W. Kernkamp 2. Tijdgenooten, door Dr. W.',G. C. Byvanck 3. De internationale puzzle, door Brandaris België's verzoenings politiek, teekening door Joh. Braakensiek. 4. De Britsche rijkstentoonstelling te Wembley, door A. K. van Riemsdijk 5. Spreekzaal . 6. Opleiding voor de koopvaardij, door J. Oderwald 7. Uit de Natuur, door Dr. Jac. P. Thijsse 8. Bijkomstigheden, door Annie Salomons 9. Frank Crane, door H. Holst?? Hendrix Het ambtenaarsrecht, teekening door Jordaan?11. Herinneringen van Alletta Jacobs, door M. van Itallie?v. Embden 12. Muziek in de Hoofdstad, door C. van Wessem Ten toonstellingen, door Mr. M. F. Hennus 13. Tentoonstelling van Kunstnijverheid, door Otto van Tussenbroek Schilderkunstkroniek, door A. Plasschaert 15. C. S. Adama van Scheltema f, door Prof. Dr. J. Prinsen J.Lz. Boekbe spreking, door Mr. F. Erens. Taaiverwoesting, door Dr. C. F. Haje. 17. Internationale Ten toonstelling te Parijs 1925, door H. J. M. Walenkamp Czn. Predikantskinderen, door Everard Gewin. Leikenspiegel. 19. Op den Economischen Uitkijk door Jhr. Mr. H. Smissaert. Dierstudie, teekening door H. Verstijnen. 20. Uit den Gemeenteraad, door Barbarossa, met teekeningen door B. van Vlij men. 21. Dagboek van een Amsterdammer, door Barbarossa. Pedante Pieije's paedagogische overpeinzingen, door Pietje. Krekel zangen, door J. H. Speenhoff. 22. Uit het Kladschrift van Jantje. Ctiarivaria, door Charivarius. 23. Feuilleton, door Dr. Andr Schillings, Voetbal, teekening door George van Raemdonk. 24. Mah-Jong, door B. M. Buitenl. humor, door Charivarius. Bijvoegsel: Na de verkiezingen in Duitschland, teekening door Joh. Braakensiek. (London Opinion) (Punch) I i* l Zij: Kijk 's mannie, vin je 't niet schattig?" Hij: ,,Ja, lievert, en een mooi hondje ook l" De versieringen te Wembley Het bevestigen van bladeren aan de achterlijke hoornen Typ. Amst. Boek- en Steendrukkerij, voorheen Ellerman, Haims & Co.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl