Historisch Archief 1877-1940
No. 2448
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
(Teekeningen voor de Amsterdammer" door
V. E. van Uytvanck)
Vera Nemtchinova in Les Sylphides"
KRONIEK VAN DEN DANS
VII
Het Russisch ballet II
Bij een waardeering van wat de Russen ons
brachten in de acht balletten die zij gedanst
hebben moet vooreerst onderscheid gemaakt
worden tusschen de /eer verschillende dans
vormen: het traditioneele balletdansen in Syl
phides", Mariage d'Aurore" en Carnaval", de
volksdansen, in Prince Igor" en Petrouchka"
en de pogingen om die beide elementen te ver
eenigen en tot een nieuwe richting te voeren:
Pucinella", Sheherazade" en Femmes de
Bonne Humeur".
Die twee groote genres bezaten, waar zij zuiver
gescheiden waren, veelal prachtige
kwaliteiten. De zuivere balletdans
is hier over het algemeen te weinig
begrepen, de bewondering is vooral
uitgegaan naar de volksdansen en
naar Petrouchka", waar het onder
werp aanleiding is om de ballet
figuren der hoofdpersonen en de
volksdansen van de koren naast en
door elkaar te doen leven binnen
hetzelfde kader. En alleen hier
kan dan ook sprake zijn van de
eenheid die men in Pulcinella" en
Sheherazade" miste.
Over den vorm dezer balletten
en de eigenaardigheden van hun
ontvangst door den Nederlandschen
toeschouwereen andermaal mee r; la
ten wij rhanseerstde dansers noemen.
(fciVera Nemtchinova en Wilzak hebben zich
zeer zeker in den balletdans het eerste paar^getoorid:
hun beider walsen in Les Sylphides", zal, met de
Prélude" van Tchernicheva tot de eerste en beste
Amsterdamsche herinneringen aan de Russen blijven
behooren. Reeds daarin bleek Nemtchinova een
danseres van grooter zekerheid, haar bewegingen
waren vaster, strenger en lichter, de gratie leefde
er glanzender in en zwevender. Tchernicheva js
haar mindere: de romantische melancholie Van
haar Prélude" is misschien het meest eigene ge.
D. E. Inghelbrecht
Léon Woizikowski in Petrouchka"
weest wat zij zien liet, elders, de aanvoering
van de Nourrices in Peirouchka" uitgezonderd,
bleef zij een ranke verschijning, maar een nogal
kleurlooze danseres. Reeds dienzelfden eersten
avond kreeg het talent van Nemtchinova scherper
begrenzing. De groote vervoering van de prima
ballerina" die de Russen ons beter dan vroeger
vermoeden deden, ligt niet zoozeer in haar aard:
zij is de soubrette in de Femmes de Bonne
Humeur" geweest en haar persoonlijkheid scheen
daarin geheel te leven: geestig, licht en levendig,
een danseres met zeer goede scholing en
beheersching, met treffende gratie en bekoring. Dat zij
nog niet tot den rang van een prima ballerina"
is gestegen, bewees Le Mariage d'Aurore" met
haar pas de deux".
AndréLevinson heeft eenige historie van die figuur
verteld. De Italiaansche virtuozen hadden sinds
vele jaren de eerste plaats veroverd
in de Russische theaters; Pierina
Legnani bracht, in deze
coda van Tchaïkowsky ^^
alle balettomanes" tot C_.' u
vervoering toen zij er vier
en twintigfouetindanste. !
Jaren daarna danste Tre- ; ?
filova er met gratie twee / : v
en dertig: datbeteekende "/x ,
dat het Russisch ballet
zijn meesterschap bereikt
had en de eerste plaats,
voor Frankrijk en Italië,
had ingewonnen.
Nemtchinova liet heter
bij een dozijn. En terwijl
men daarin, evenals in
andere figuren,
haardanskunstbewonderde om al de genoemde eigenschappen
viel het niet te ontkennen, dat hier b.v. de beslissende
seconden waarin zij na eenige tours sur la
pointe, los van Wilzak een arabesk gaf, juist
kort genoeg waren om van bewondering te spreken
en niet van het wonder dat de balletdans in
haar hoogsten vorm moet kunnen zijn.
Van de andere danseressen volgen Ludmilla
Schollar en Lydia Sokolova het eerst op Nemtchi
nova; Nijinski's zuster toonde zich in Petrouch
ka" en Prince Igor" minder als klassieke balleteuse
dan wel als een danseres van een bizarre en wilde
geaardheid. Zij danst in balletfiguren linksslechter
dan rechts, wellicht zal men haar in moderner
werk meer op haar plaats vinden, wellicht was
zij niet geheel op dreef.
Daarmede zijn, meen ik, de beste danseressen
genoemd; er volgen er een aantal die goed
dansen zonder meer, er waren ten slotte, in
het corps de ballet" eenige haperingen
en onzekerheden die ik er vroeger niet in ontdekt
heb.
Wilzak is reeds gewaardeerd als eerste ballet
danser, zijn Arlequin in Carnaval", zijn Syl
phides" en Aurore" waren zeer vast en elegant.
Naast hem staat Woizikovsky, in de volksdansen
van Prince Igor" een vurig en prachtig springer,
een groteske Pulcinella en een Petrouchka die
vooral in het tweede tafereel van dit tragische
poppenspel vol radelooze dramatische kracht
was. Zverew, de moor uit Petrouchka, was volgens
het programma ook de neger in Sheherazade.
Als hij het werkelijk was, en niet Wilzak, had hij
Lubov Tchernicheva in Sheherazade"
daarin geweldige sprongen en een geweldig einc'e.
Deze dans door mannen heeft overigens vol
komen bewezen dat ze niet verwijfd behoeft te
zijn: Wilzak's gratie, Woizikovsky's viriele kracht
toonden afdoende, dat de mannelijke danser even
natuurlijk is als de mannelijke acteur en zij, met
de anderen, gaven dit dansen en samendansen
een element dat de dans in het gevolg van Duncan
mist en gevoelig mist.
Ook die vergelijking van de Russen en het
andere dansen moet tot een ander maal bewaard
blijven. Er valt nogmaals op te wijzen, dat de
voortreffelijke traditioneele techniek der Russen
meermalen prachtig dansen te zien gaf, maar
dat, naast hun ballet en volks-dans een be
weging die deze beiden tot eenheid brengt, ons
niet getoond is en dat wij in vele andere dans
avonden dieper ontroerd werden door vormen,
die uit onze eigen tijd zijn. Dat dit dansen van
Qertrud Leistikow, Mary Wigman, Edith van
^_ Schrenck en anderen soms minder streng
i^^ geschoold is en dat vooral sommige
i» \ zwakkere zusters bij de Russen
vergefs[V A leken een zeer ongelukkigen indruk
V l maken, neemt niet weg, dat wij de
V| / ontwikkeling van deze danskunst met
j\j { ? evenveel vertrouwen blijven volgen.
Ook zij komt steeds meer in het bezit
van een vaste scholing, ook zij begint
dans-groepen te vormen en dat zij techni
sche onvolkomenheden vertoont en nog
niet volledig is, bewijst evenmin iets als
dat een voortreffelijk traditioneel
schilii derij iets bewijst tegen de waarde van
l het nieuwe streven. Naast de veel
dieJl pere bewondering die de Russen ons
voor het klassieke balletdansen geleerd
hebben, staat de veel vastere overtuiging dat het,
in dezen vorm, geen volledig uitingsmiddelvan
onzen tijd meer zijn kan. Dat de Russen zelf
vernieuwing zoeken bewijst in dat opzicht genoeg.
Hun komst is waarlijk een gebeurtenis geweest;
dat men er blijkbaar meer van verwacht had,
moge, bij deze dankbaarheid een aansporing
voor hen zijn, om met hun nieuwere werken nog
eens terug te keeren en onze hoofdsteden nog iets
minder provinciaal te beschouwen dan ik meen,
dat het nu, in repertoire en soms in uitvoering
wel het geval was.
J. W. F. W E R U-M EUS BUNING
Wilzak