Historisch Archief 1877-1940
No. 2448
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
21
DFD5KD
Teekening voor de Amsterdammer" door
B. van Vlijmen
BERNARD ZWEERS
18 Mei 1854 18 Mei 1924
Bernard Zweers behoort, met Wagenaar en
Diepenbrock, tot de oude garde, d. w. z. tot de
eerste generatie der Nederlaridsche componisten,
wier beweging" samenvalt met de algemeene
kentering, die, aanvangende met het jaar '80,
in het geestesleven van Nederland is waargenomen.
Uit dezen tijd dateeren ook zijn eerste grootere
werken: de eerste symphonie, gecomponeerd in
1881, de tweede symphonie, de cantate De
Kosmos", gecomponeerd in 1883, zijn groote
derde symphonie Aan mijn Vaderland", ge
componeerd in 1893 en de voorspelen en reien
voor Vondei's Gijsbrecht (1894).
De Hollandsche teksten trekken hem aan voor
zijn liederen. Zijn dichters waren Lovendaal,
Helene Swarth, Perk, Van Looy en later vooral
Boutens. Deze voorkeur was geen principe,
evenmin als Diepenbrock's voorkeur voor Duitsche
en Fransche teksten een principe was. Ten slotte
kiest een componist de literatuur, die hem het
meest aanspreekt;de literatuur, die Diepenbrock
voor zijn intenties vroeg, vond hij in Nederland
niet. Vondel alleen is genoeg van den grooten
adem vervuld, die Diepenbrock kon bevredigen;
doch zijn prachtige en nobele muziek hierbij
heeft zich ook een schepping betoond, die bewees
hoe vol van een brandend verlangen juist naar
een wedergeboorte van een
nationaal-Nederlandsche kunst deze Hollander was, betooverd door
het vizioen der Gouden Eeuw, toen de
Nederlandsche geest groot was en zijn apotheose had in
Vondel en Rembrandt. Zoo visionair" voelde
Zweers niet. Hij voelde anders, zijn muziek was
ook de uitdrukking van zijn eigen manier van
voelen, die meer met den aard van den algemeenen
Hollander overeen komt. Hij voelde minder
visionair, ongetwijfeld, maar daarom niet minder
breed, niet minder hartelijk. Alleen, en dit is het
merkwaardige bij de meeste Nederlandsche com
ponisten dier dagen, hun muzikaal pathos vond
geheel bevrediging bij den gangbaren Duitschen
stijl dier. dagen. Hiervan is Zweers ook in latere
jaren niet of weinig afgeweken. Zweers voelde,
dat dit toereikend was voor wat hij wilde uit
drukken. Men kan volkomen aannemen dat dit de
muziek voor hem beduidde.
Een jongere generatie heeft hem er over hard
gevallen, in rfet bijzonder toen met den oorlog
de omzwaai naar Frankrijk begon, dat sinds dien
tijd bij de jongere componisten de overhand is
blijven behouden. Er was ongetwijfeld veel
onbillijks in de verguizing van Zweers' muziek,
al was het alleen al om dit zeer gevoelige en
gemoedswarm geschreven muziekstuk Saskia",
dat op een Hollandsen programma lang geen
slechten indruk maakt en dat warmer, inniger is,
dan de al te veel met Brahms en Schumann in
herinnering gecomponeerde vroegere groote sym
phonie Aan mijn Vaderland"; met de cantate
Aan de Schoonheid", op tekst van Boutens,
onder Zweers' grootere werken welde bekenste.
Zweers schreef vooral in de latere jaren veel
liederen. Hij zocht het populaire door een een
voudige melodie en een eenvoudige rythmiek.
Daarin heeft hij ongetwijfeld veel gegeven. Men
zou hier tegenwoordig tegenover stellen, dat het
populaire niet alleen in den populairen cadans
behoeft te zitten.
Evenals Wagenaar en ook Diepenbrock,
minder direct heeft Zweers leerlingen gevormd.
Velen hebben bij Zweers hun theoretisch
onderricht genoten. Zijn analyse-cursussen waren
vermaard. Maar hij schreef geen wegen voor,
al lieten zijn sympathieën zich natuurlijk niet
verbergen, drukte zijn leerlingen geen stempel
op, noch formeerde hij een Amsterdarnsche school,
zooals de Utrechtsche van Wagenaar. Degeneratie
der jonge modernen heeft hij niet meer bereikt.
Behalve muziek-paedagoog was Zweers eenige
jaren koor-dirigent. Zijn voorliefde voor de koor
compositie is in dit verband kenmerkend en duurt
tot in de laatste jaren voort.
Zweers wordt Zondag 70 jaar. Hij, de beschei
dene, die zich nooit op den voorgrond drong, die
verschillende gelegenheden tot huldiging vrijwel
ongemerkt voorbij wist te doen gaan, zal met
zijn zeventigsten verjaardag, als hij onder onze
levende componisten de nestor wordt, zijn hul
diging" niet meer ontgaan.
Een feest-comitéheeft zich gevormd en eenige
van Zweers' werken zullen worden uitgevoerd.
Toonkunst-conccrten.
Vóórdat de groote schare der Nederlandsche
zangers en instrumentalisten, geformeerd door het
Toonkunstkoor en het Concertgebouworkest onder
Mengelberg's aanvoering ter Parijsche Olympiade
trok, heeft zij nog een wapenschouw gehouden
opeen tweetal concerten in de Gr. Z. Concertgebouw,
waarop het Parijsche Programma: de
Wilhelmusprelude" van Mengelberg, het Requiem van Fauré,
Beethoven's 9e symphonie en de Mattheuspassion
van Bach zijn gerepeteerd". Deze machtig
demonstrcerende uitvoeringen, waarbij vooral de
groote uitbreiding der geluid-vorm veroorzaakt
door versterkingen der bezetting hier en daar
opviel, zullen zeker in de Champs Elysces een
grooten indruk maken, wanneer het geldt iets
imposants te brengen, en uit deze wapenschouw"
in het Concertgebouw bleek, dat Holland in ieder
geval muzikaal uitstekend toegerust op de Olym
pische spelen zal verschijnen.
Over deze wedstrijd" zelf hoop ik u uit Parijs
te berichten.
C O N S T A N T VAN W IC S S L M
MAANDBLAD VERF EN KLEUR"
N. V. Uitgevers Mij. Amsterdam",
April-Nummer 1024
Het. eerste nummer van het Geïllustreerd
Maandblad Verf en Kleur" onder hoofdredactie
van A. Grimmon met als redacteur voor het
chemisch-wetenschappelijk gedeelte Dr. H. J.
Prins is thans verschenen en het ziet er, in een
sterk geel op wit papier gedrukt omslag naar
ontwerp van Albert K'ijn (die daarin heel goed
eene aankondiging van eene bekende verffabriek
wist te verwerken) heel smakelijk uit.
Ook het royale formaat en de keurige en
weiverzorgde druk kunnen voluit worden geprezen
en daar nu het nieuwe tijdschrift de vraagstukken
uit de practijk van het schilderen zal behandelen
en nevens de bespreking der verschillende grond
stoffen en hare toepassingen, werktuigen en te
bewerken materialen enz. vooral aan de
aesthetische eisenen de aandacht wil schenken, kan
er inderdaad veel goeds van deze jong-geborene
worden gezegd, te meer omdat zoo menig zeer
bekwaam en ernstig vakman toch vaak zoo
allerbedroevcndst weinig begrip heeft van wat men
wél en wat men niet moet doen. Zoo zal het mij
zeer verheugen wanneer spoedig eens een hartig
woordje gesproken zal worden in Verf en Kleur"
over het z.g. hout- en marmerschilderen, dat nog
steeds wordt beoefend en waarmede de lieve
jongens op de ambachtsscholen hun kostelijken
leertijd nog steeds zoek brengen. Te strijden
tegen dergelijke leugens van het opzettelijk
bedriegelijk nabootsen, zij mede aan den leider
van het nieuwe blad met warmte aanbevolen !
OTTO VAN TUSSENBROEK
Koekoekklokken
f 7.50, f 12.50, f
18.VIJZELSTRAAT 83 TEL. 40464
DILLNED
(Punch)
De moeder: Er waren van ochtend twee
appels in de kast. Nu is er nog maar een. Hoe
verklaar je dat?"
Het jongetje: 't Was zoo donker in
de kast, dat ik de andere niet zag."
CADILLAC V. 63
De beste wagen van het grootste
automobielconcern van da wereld.
K. LANDEWEER - UTRECHT
(Punch)
De oude Ier: Wat? De oude Patrik
dood? Ik geloof 'r niks van. Ik heb 'm ver
leden week gesproken en toen was ie niet dood."
Tentoonstelling van een zeer fraaie partic.
collectie antieke Jap. en Chin. schilderingen
(Kakcmono's, Makimono's). 3 Mei tot
l Juni 1924. Dagel. ook des Zond. geopend.
KUNSTZAAL VAN LIER
naast het Postkantoor te LAREN (N.-H.)