Historisch Archief 1877-1940
f VANJCHAICKT
!? MEUBELTRANSPORT MI
BERGPLAATSEN v. INBOEDELS
BINNEN-EN BUITENLANDJCME
j TRANSPORTEN
\ OVERBRENGEN
v.MEUBILAIR OOK PER AUTO TAPISSIEBE
BOOTHSTPAAT. UTRECHT TEL 163
slËIIËIËlHl
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
fkost slechts f 10.?per jaar
,f J-GORINCHEM
DDIf FRIESCHE
'DDlYHEERENBAA
SIFOIRT
XXXXXXXX
Wil je roeien, wil je visschen,
Wil je mee uit zeilen gaan
Wil je fietsen, voetbalspelen ?
Jongens, trekt je truien aan.
Kiest ze uit de allerbesten,
Zonder jeukerige naad,
Zonder warrige manchetten
Of een boord die tornen gaat.
Lang behoef je niet te zoeken,
Stap maar elke winkel in,
Jongenstruien zal je vinden,
Naar je smaak en naar je zin
Elke winkelier zal zeggen:
Jan of Piet, ik heb je keus"
"Trek jij maar eens gauw dat truitje"
Over je verkouden neus".
Jongens wil je loopen, springen,
Wil je doen aan gymnastiek....?
Vraag dan om de Jongenstruien
Van de Fantasie-fabriek.
J. H. SPEENHOFF.
UITSLUITEND m DEN HANDEL.
IËllHlIalHl0lHl]°I®0IsI0lHlIsIIÊI0Sl°I0Sl£llHlIiIIiIIiIlHllËIlDi
SUPERIOR
PATRIA BISCUITS
GROOTE VERSCHEIDENHEID VAN SOORTEN
VOOR lEDEREN SMAAK, VOOR IEDERE BEURS.
Doch slechts in n qualiteit DE BESTE!
a
a
Lsl
EI
EI
[g[
fp]
a
a
a
Ef
E
E
E
E
E
a
a
a
a
a
a
[3
STEUNZOLENf,
HET OPSTAANDE* 61
HERSTELT
AUTEUR
zoekt medewerking aan dagbl. en
periodieken. Brieven onder Letter Z.Z.
aan het bureau van dit blad.
BIJKOMSTIGHEDEN
cxxv
't Had toch ook best allemaal anders kunnen
loopen. 't Had best gekund, dat de zwervers"
het hadden gewonnen van de sédentaires; dan
zou de bevolking der wereld nooit gestold zijn
in verschillende rassen, in verschillende stammen,
in verschillende volken; dan zou niet een Bra
bander zich alleen bij zijn vennen gelukkig voelen
en een Amsterdammer alleen in de Kal verstraat;
dan zou deeene mensch niet zeggen: how d'you
do? en de ander: comment vous portez-vous?
dan zou de heele menschheid altijd zijn blijven
rouleeren; dan zouden al onze persoonlijke eigen
aardigheden altijd door elkaar gekamd zijn,
zoodat het niet mogelijk was, dat de eene groep
zich zienswijzen aanwende, die de andere groep
loochende; zoodat het niet had kunnen gebeuren,
dat een lieve, verstandige vrouw, die haar heele
leven op een Rittergut had doorgebracht, opeens
tegenover een goeden, verstandigen S. D. A. P.er
was komen te staan, en eenvoudig niet kon begrij
pen, wat de man bedoelde, als hij sprak over
dingen, die hem volkomen vanzelfsprekend leken.
.... Dan zouden we geen eigen huizen, geen
eigen persoonlijke" interieurs, geen
leesportefeuilles en geen vasten melkboer hebben; we
werden (toevallig) geboren in Frankrijk; we
stierven in Japan; en alles wat daar tusschen ligt
waren we in sneller of langzamer tempo door
getrokken. De geboren sédentaires zouden dat
steeds veranderende aspect natuurlijk erg on
rustig hebben gevonden; ze zouden er onder
hebben geleden, dat ze nooit eens breed-uit
konden blijven zitten, waar ze zaten, dat ze de
oogst niet zouden binnenhalen van wat ze hadden
gezaaid, maar altijd werkten voor anderen, en
altijd zelf van het werk van anderen profiteerden
Ze zouden hebben geleden; maar hoe moeten
nu, in onze welgeordende, aan n plaats
gebondene, op n plaats opbouwende samenleving,
de arme zwervers lijden !! Zij die het onderspit
hebben gedolven, zooals de niet-op-én-ding
geconcentreerden, de impulsieven, de onrustigen
het altijd af zullen leggen tegenover beheerscht
geduld, practischen zin en soliede uithoudings
vermogen; zij, met hun brandende harten, die
de heele wereld nog te klein zouden vinden,
om hun mateloozen droom in uit te leven, en die
nu door ons worden verankerd in een bekrompen
huis, in een bekrompen baan met vaste kantoor
uren en een vast salaris, met een gecompliceerde
pensioenregeling en een levensverzekering voo»
vrouw en kinderen.
Soms in het banale leven van alle dag, tusschen
banale, niets-zeggende gezichten, die slechts
belangstelling hebben voor de gewone dingen
om hen heen en die zelfs de herinnering aan een
verloren paradijs hebben vergeten, zien we opeens
een kop, die zijn omgeving als het ware doet
wegvallen door de hunkerende felheid, waarmee
de oogen voor zich uitstaren, door de weeke
vertwijfeling van den mond Dat is iemand
die zijn boeien voelt schrijnen; die nooit wennen
kon aan den tredmolen; die in zijn omgeving
den naam heeft boeiend en geestig, vol
onverwachtsche invallen en altijd nieuwe en bekoorlijke
vondsten te zijn; maar die ondertusschen zijn
hart verteert in verlangen naar die andere landen,
naar die onbekende wereld, die hij toch zien moet
voor zijn dood; die hem roept, die hem wacht;
en die hij altijd opnieuw zal moeten verlaten
voor altijd ander avontuur.
De groote charme van het boek van t'
Serstevens ,,Le vagabond sentimental" is, dat het
ons aan de enge, ernstige, plichten-rijke wereld
onttrekt en er ons aan herinnert, dat, naast de
dagen, die als spoorboekjes zijn, een lange rij
van precies genoteerde uren, er toch ook dagen
kunnen komen, die ontluiken en vergaan als
bloemen, en dat die, vaag, wijd en zonder feitelijk
gebeuren om ze aan vast te houden,
onverflensbaar staan in onze herinnering.
.... Baccio se laissait aller vers l'horizon.
Il savait bien que les plus longues distances
finissent par tre franchies si l'on pose réguli
rement un pied devant l'autre; c'est ainsi,
moralement, que les oeuvres les plus interminables
sont crées, et que l'on vient a bout d'un roman
ou d'un répertoire.
Il espérait aussi d'étonnantes rencontres, car
il n'avait jamais parcouru les campagnes sans
voir paraitre des pigées, naiades ou mélies,
et d'autres créatures lementaires. 11 croyait en
elles parce qu'il n'avait pas de raison de n'y point
croire et qu'il faut bien qu'elles répondent a
tant de rèves anciens. Les hommes d'aujourd'hui
n'étaient pas dignes de leur tendresse, car les
tres surnaturels qui peuplent les bois, aiment les
troncs des arbres, gïtent dans les cavernes,
ondulent sur la vague, murmurent dans les sources,
et dansent, Ie soir, sur les collines violacées par Ie
couchant, toutes ces personnes merveilleuses que
Baccio connaissait bien, pour les avoir souvent
rencontrées sur la route, ne se montrent qu'au
solitaire et a celui qui aime la via des choses
panouie dans Ie silence."
In dit boek zijn vele geestige passages, (zooals
b.v. het gesprek tusschen den vagabond senti
mental", die een geleerde en een droomer is, en
den echten, zorgeloozen, levenswijzen en
levenslustigen vagebond, als ze samen in een duister
cachot zijn opgesloten;) er zijn veel opmerkingen
in van verrassende psychologische fijnheid, bijv.
over den schuchteren, te blooden minnaar: Alors,
il s'était résolu a lui parier sans cesse de son amour,
afin qu'elle en fut comme ensorcelée. Mais au
lieu de s'abandonner a sa tendresse, il y mettait
de la persuasion, une loquence empruntée, il
cherchait a lui prouver ce qu'il ressentait auprès
d'elle, i! soulignait avec insistance chacun de
ses mois: il arrivait ainsi a lui donner l'image
d'un sentiment factice, alors qu'il tait vrai
jusqu'au sang." Of, nog treffender, over het idea
liseerend vermogen van den mensch na de schei
ding, deze zinnetjes: ....depuis qu'il l'avait
perdue, il oubüait les tristes heures ou leur amour
allait en s'éteignant. Tant l'homme a pen de
constance, me me dans la satieté".
Maar het dierbaarste ervan en waarom het
een aparte charme behoudt in onze herinnering,
dat zijn toch de lange, zonnige wegen van het
Italiaansche land, die we zich eindeloos zien
strekken van dorp tot stad; dat zijn de jolige
filosofieën, die allemaal ruiken naar wind en
buitenlucht; dat is de wijde, wijde wereld van de
harten, die zich vrij van aardsche beslommeringen
en aardsch bezit hebben weten te houden, en die
eiken nieuwen dag met zijn leed en vreugd af
plukken als een rijpe vrucht.
A N N l E S A L O M ONS