Historisch Archief 1877-1940
12
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2449
*
r
DE AANKOMST VAN WILLEM II IN TILBURG
Teekening voor de Amsterdammer" door George van Raemdonck
KLASSIEKE VOORSTELLINGEN. Kabale und
Liebe, von Fr. von Schiller.
Mit Allem, was wir schatzen, eng
verwand t". .
Wie voelt niet, met Ooethe, in deze natuurlijke
verwantschap, in deze blped-verwantschap met
het heerlijkste en edelste wat we ons droomen
durven, Schiller's onsterfelijkheid ! Uit het koort
send verlangen dien altijd jongen droom te beleven,
uit ontbering, want zijn lichaam was ziek, uit
haast, want zijn tijd was gemeten, schoot Schiller's
drama omhoog als een te sterk getrokken
kasbloem. Het is de illusie in haar eeuwige vlucht,
we hooren er den laatsten adem in hijgen, en
het is als overtogen met den blos van het ster
vend morgenrood. De extaze: te leven, hief de
voorwaarden tot dit leven, de eenvoudigste
liefde, de geringste haat, de banaalste burger
deugd, in een ijl en onvergankelijk licht; tusschen
de muren van zijn ziekekamer overzag Schiller
den afgebakenden levensgang met de
alles-vergrootende oogen van een gretig kind. Tot rede
lijke proporties, tot het onderscheidend en schif
tend oordeel is hij nooit gekomen, de kluisters
van het verstand verwierp hij en hij gunde zich
geen tijd over de gereede woorden heen te reiken.
Den dood voor oogen, pantserde hij zich met het
leven zooals hij het het liefst had, zooals hij vrij
was het zich te verbeelden. Zóó kon, hetgeen hij
de wereld schonk, gaaf en heet uit de bron wellen,
met een stuwkracht, die onze bedachtzaamheid
verbijstert, met een liefde en
liefhebberij-in-hetleven, welke het afgewend hart van onzen tijd
verwarmt. Idealisme kan men Schiller's drift
naar het goede, schoone en volstrekte, nauwelijks
noemen op zijn wijze zou het idealisme een
eenvoudige zaak zijn maar op zijn
hemelbestormende vaart in de richting der waarachtige
levenswaarden volgen wij hem niettemin met
kloppende polsen, en zijn trouw is de onversaagde
trouw aan de natuur en het rein menschelijk
instinct.
Zóó bemind te worden als Luise !" Zóó lief
te hebben als Ferdinand" in het stervensuur,
en op den koop toe den moreelen moordenaar
van zijn geluk papa von Walter te mogen
vergeven met een handgebaar. Om een misver
stand, als een valstrik van den hemel-zelf, met
haar" te drinken uit n giftbeker, en samen te
verscheiden, onschuldig naar den eisch Het
zou niet noodig zijn geweest, zeggen wij, toeschou
wers, in elk geval was het voorbarig, maar ach,
Ferdinand en Luise zouden nu toch al eeuwen be
graven liggen en in de gegeven omstandigheden ?
tot loutering van den vader en diens duivelschen
Secretaris, en als bewijs, dat de liefde machtiger
dan het leven is kon het al niet beter afloopen.
Komen we bij Schiller tot overwegingen? Soms,
waar de intrigue te veel van ons vergt. Na de
twee, in hun soort volmaakte, eerste bedrijven
van Kabale und Liebe", waarin rondom het
bedreigde jonge paar, de twee werelden, de mach
tige, corrupte der hovelingen en de in oprechtheid
verdrukte burgerklasse, op elkander aanvaren in
het nog schemerend revolutionair licht, grijpt de
gewilde activiteit meer in dan het, in de milde
sfeer van Multatuli's Vorstengunst" opgezet,
spel verdraagt. De figuur van Lady Milford,
maltresse van den vorst en bestemd Ferdinand
van het burgermeisje zijner keuze te verwijderen,
neemt een naar verhouding te groote plaats in
ten opzichte der gelieven, wijl zij in de intrigue
slechts een passieve rol vervult en verdwijnt
uit het drama zonder een spoor na te laten. Als
beproeving" voor Ferdinand's onwankelbaar
hart wekken deze uitvoerige tooneelen, waarin
Schiller bovendien zijn gedachten omtrent de
Staatswanorde en de politiek van den dag heeft
gelascht, weinig belangstelling, al kan, als overal,
cok hier hartstochtelijk samenspel hét fragment
op zichzelf tot hooge en felle dramatiek opvoeren.
De nieuwe intrigue nadat de toeleg Ferdinand
aan Lady Milford te koppelen, was mislukt
moest uitteraard een paardemiddel bieden, doch
met de blijspel-figuur van den Hofmaarschalk"
als strooman, werkt zij op die hoogte van het
werk toch te weinig op onze zenuwen, al te be
rekend als zij is op een argeloosheid beneden het
menschelijk peil. Zelfs ter wille van Schiller kunnen
we niet aannemen, dat Luise", die zich in het
laatste bedrijf bovendien ontpopt als de
meestkaraktervolle figuur van het drama, tot het
schrijven van den gedicteerden, haar liefsten
vriend misleidenden brief, waarvan het resultaat
in alle opzichten twijfelachtig is, te bewegen zou
zijn geweest. De knoop eenmaal gelegd,
beGisteravond is het standbeeld van Willem II per boot uit den Haag in de haven
aan de Molenbochten gearriveerd. Vanmiddag om 2 uur had de ontscheping plaats, zonder
eenig officieel, noch ceremonieel vertoon."
kommeren we ons daarover echter niet meer,
om voor het overige teruggekeerd in het huis
van den muzikant, Luise's vader met huid en
haar op te gaan in het lot der slachtoffers. Daar
blijkt ons ook eerst recht het noodlot, gelegen in
den afstand tusschen heer en knecht, de
ongenaaktbaarheid van ieder's privétroontje, het
lijfeigenschap der kleinen Het drama krijgt
daar weer ruimte en historische beteekenis en de
dood der gelieven, die als offer vallen dezer maat
schappij, laat zich dichterlijk aanvaarden als een
vingerwijzing naar een beter georganiseerden staat.
Onze tijd vraagt om Schiller. Al zal hij den
meesten slechts ten deele bevredigen, zijn geloof
zweept het sceptisch stof van de planken en her
stelt de verheven gevoelens in eere. Elk seizoen zou
n werk van Schiller moeten brengen, om de
lucht te zuiveren van het halfslachtige en twijfel
achtige, de vitaliteit te stalen, de bestemming
van het tooneel als kortstondige, complete ver
vulling zóó immers moet Schiller het leven,
dat elk oogenblik voor hem dreigde af te breken,
hebben gevoeld als wekker onzer latente
krachten, te bewijzen. Maar dan in een opvoe
ring, die vóór alles in het rhythme Schiller's,
onstuimigen hartklop doet gevoelen, die het
nadenken belet, het matelooze met een glimlach
van verteedering doet aanvaarden en in de
uiterlijke verschijning de uitersten van helden
moed, lieftalligheid en schtirkerij driedubbel recht
doet. Voor het publiek staat of valt dit werk met
den held, heimelijk met de heldin." Schaarden
zich niet alle feeën om de wieg dezer uitverkoren
actrice, mist zij n gave, haar in onze verhitte
verbeelding toegedacht, de illusie in de hemelsche
en wreede ervaringen waartoe zij is bestemd,
blijft uit. Dat een gezelschap over een Ferdinand"
beschikt is een zeldzaamheid en ook een Luise"
steekt niet in elke ingénue. Omtrent Lothar
Müthel was onze verwachting, naar de herinnering
van zijn sterk lyrisch spel in Hasenclever's Der
Sohn", gespannen. In Schiller's werk bleef zijn
pathos hol, zijn hartstocht rhetoriek en, alhoewel
zijn uiterlijke verschijning boeide, gelukte het
hem niet ons jong" te maken, ontvankelijk
noch geestdriftig voor zijn rechtvaardige zaak.
Teleurstellend werkte ook Luise" (Marga Reuter)
&1 valt er in haar spel der laatste tafereelen veel
te prijzen, het timbre van haar stem eigende zich
niet voor deze zielsmuziek. Mari? Eis, fascineerend
in rollen van het modern repertoire, toonde als
Lady Milford hoe geheel anderen eisch deze
romantiek stelt. Het Engelsch portret, dat in
elke plooi de meesterhand in het genre
(Gainsborough, Reynolds) doet erkennen, vraagt hooger
honding en oppervlakkiger, doch tevens breeder
sentiment.
Afgezien van de drie hoofdpersonen, bleef deze
Duitsche opvoering van Kabale und Liebe" ook
als geheel als tijdsbeeld te ver beneden den
eisch tm het ueberschwenglich werk voor ons
aannemelijk te maken. Het is kennelijk een dier
zeer middelmatige vertooningen, welke in
Dtiitschland nochtans opvallend trouw bezocht plegen te
worden, aangezien daar de burgerij behoefte heeft
aan zijn klassieken te worden herinnerd. Hier
kent men een dergelijke behoefte met. In ons
land kan alleen een superieure opvoering een
klassiek werk aan den man brengen", uit be
langstelling in het werk op zichzelf komt men niet,
en ook uit paedagogisch oogpunt achten onze
ouders zich zelden verplicht door middel van het
tooneel het klassiek school-onderwijs wat fleur
bij te brengen. De impresario van Duitsche
voorstellingen zal derhalve goed doen, bij de
verscheidenheid der keuze, zich te bepalen tot
het theatraal'allerbeste. Ooethe, noch Schiller,
als dichters, trekken" in liet land van Vondel.
TOP N A E F
i