Historisch Archief 1877-1940
No. 2449
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
BOUWKUNDE-TENTOONSTELLING ..PRACflSCHE STUDIE"
IN DEN HAAGSCHEN KUNST
KRING.
Deze tentoonstelling, welke voor enkele weken
in Delft gehouden werd, is nu naar den Haag
verhuisd. Zij wordt geopend in de minst geschikte
gelegenheid die zich voor expositie denken laat,
namelijk in de gewelfkelders onder de Graaflijke
zalen van het Binnenhof !
We waren er jongstleden Zaterdag omstreeks
n uur bij het prachtigste weer van de wereld.
Er werd toen kunstlicht gebrand, terwijl de paar,
schaarsche ramen door gordijnen bedekt waren;
daar deze toch niet in staat zijn, het geheel vol
doende te verlichten, en tegelijk met het kunst
licht natuurlijk een valsch effect zouden geven.
Ais geheel genomen, is mij het werk werkelijk
meegevallen. Het is goed, middenklasse. Dit
middenklasse dan bedoeld in den juisten zin. Dit
wil dus zeggen, dat er niets slechts, doch ook niets
waarlijk superieurs tentoongesteld is.
Goed, degelijk werk over 't algemeen, waaraan
echter de groote hartklop der diepe emotie ont
breekt die men allereerst hier onder de jongeren
zou zoeken. Doch misschien smeult ze nog onder
hen. Toch mogen we dergelijk werk daarom niet
afkeuren; daar het hier de bouwkunde en niet de
vrije beeldende kunsten betreft. Deze laatste
zijn zonder waarachtige inspiratie waardeloos;
dit geldt echter niet voor dienende" kunst.
Wat deze tijd van de bouwkunde eischt, is, dat
zij wederom, als in alle goede tijdperken, een
echte, solide, neutrale, algemeene middenslof
van bouwwerken leveren zal. Het ontbreken hier
van is juist, wat alle bouwerij gedurende de laatste
eeuw, en ook nu grootendeels nog, zoo hopeloos
ellendig maakte en den ondergang van zooveel
schoonheid voor stad en land tot gevolg had.
We beginnen het nu langzamerhand toch te be
seffen, dat hier in den kern de schoen wringt.
Jaren en jaren moeten de eenvoudigste en nuch
terste zaken ons vlak voor den geest staan, om
van hun waarheid volkomen doordrongen te
worden. Weten" is nog zoo geheel iets anders,
dan van iets doordrongen" zijn.
Nogmaals, wat ons ontbreekt, is vóór alles de
goede middelmatige ongezochte, dus natuurlijke
bouwerij allerwege; de bouwerij zonder pretentie
en zonder Kunst met de groote K. En om deze
wederom te doen ontstaan, hebben we het kunst
en ambachtsonderwijs noodig. Zoolang dit nog
niet in alle opzichten superieur is, blijft het knoeien.
Aan eenige inrichtingen blijkt men dit tegenwoor
dig zeer goed in te zien, waartoe ook de Technische
Hoogeschool behoort. Kunst, hooge kunst
kan niet geleerd worden; die wordt geboren;
maar een fatsoenlijk gebouw maken, kan men
leeren aan ieder normaal hersenstel. Weg dus
met genieënkweekerij, welke zoo ontzettende
Reisschets van J. Leupen
Affiche ontwerp L. Kalf f
teleurstelllingen baart; de bende arme slacht
offers van verloopen of mislukte genieën ! De
arme dwazen die zich Goden wanen, en maar
in den grond niets anders dan hopelooze lawaaierige
prutsers zijn.
Uit dit oogpunt beschouwd, is deze tentoon
stelling der Delftsche studeerende Bouwkundig
ingenieurs-in-wording mij werkelijk meegevallen.
Er is niets hopeloos verouderds zooals vroeger
aan dergelijke Hoogere- en Middelbare inrich
tingen van onderwijs. Dit kan ons respect doen
gevoelen voor de thans doceerende professoren.
Er straalt ook een zekere gemoedelijkheid uit
dit werk, een zekere opgewektheid en pretentie
loosheid; doch de liefde, de toewijding zou
grooter kunnen zijn. En wat was het ook weer,
dat Paulus van de eerste zeide ?
De" plaats ontbreekt hier om over het tentoon"
gestelde categorisch uit te weiden. Laat ons dus
terloops opmerken, dat er een merkwaardige
hang" naar het decoratieve bij deze aanstaande
bouwkundig-ingenieurs waar te nemen valt.
Het decoratieve werk is op deze tentoonstelling
zelfs veel te overheerschend. Er is veel te weinig
zuiver bouwkunstig werk. De oud-leden komen,
wat de hoeveelheid der inzendingen betreft, hier
droevig voor den dag. Was het niet om enkele
goede dingen, dan zouden we gewenscht hebben,
dat deze groep maar weggelaten was. Enfin, hierna
beter ! zullen we maar zeggen.
Van het werk der leden noteerden we in 't
voorbijgaan het aardig gevonden en levend ge
kleurde affiche van L. Kalff voor de afgeloopen
Lustrumfeesten (de kleurentegenstelling komt op
bijgaande reproductie niet voldoende tot haar
recht) en de fantastische decoratieve ontwerpen
van G. Hordijk voor de zelfde gelegenheid, plus
de fijne en geestige Laga-tnedaille" van een
zelfde. Van Dijkstra een mooi, tegelijk Grieksch
en Japansch aandoend masker.
De groote ontwerpen voor gebrandschilderde
ramen van Kalff en Hordijk zijn flink van
teekening, maar te mat en somber van toon. Voor
gebrandschilderd glas niet diep en vurig genoeg;
niet fonkend of vloeiend 'n donkere toon is nog
niet altijd diepzinnig! (Op m'n reis over Utrecht
naar den Haag kon ik niet nalaten, in Gouda uit
te stappen om de glazen in de St. Janskerk te
gaan zten.
Welk wonder bezit Nederland toch in die gla
zen ! 't Is onbeschrijfelijk, dat zoo iets kon gemaakt
worden. Zij evenaren de beste glazen der wereld.
Zelfs die van Chartres (het juweel der juweelen);
ofschoon zij niet zóó fonkelend en diepzinnig zijn
als deze. De Goudsche ramen zijn opener, vreugde
voller, jonger, jeugdiger. Deze te zien, is een zuiver
geestelijke verkwikking, een opwekking, een op
beuring voor de moede ziel; zelfs voor den dood.
moede.)
De reisschetsen zijn over 't algemeen vlot
geteekend ; maar te deroratief of te schilderstrant
achtig; dus geen bouwkunst genoeg. Zij lijken
gedaan doormiddelmatig goede schilders; niet door
scherpziende bouwkunstenaars-in-spe.
Wat nu de zuiver bouwkundige ontwerpen
betreft, memoreeren we ten slotte het forsche
strandhotel van Hordijk, het gebouw voor Haven
en loodsdienst van G. L. van Straaten met mooie
oorspronkelijke perspectief in de sneeuw, het
goede landhuis van J. P. Smits en de dito van
J. D. Hanrath, de studieprojecten van Bourdier,
en J. H. van den Broek en van J. Leupen; een
interessant ontwerp van een beurszaal van B.
Reinders en Alexander Luriers. enz. enz.
Indien ik hier eenige belangrijke inzendingen
niet noem, hebben de exposanten dat aan zich
zelf te wijten. Er was zelfs niet het eenvoudigste
vodje papier met de vermelding der inzendingen
en namen verkrijgbaar.
Veel succes verder, en tot een volgende gelegen
heid !
H. J. M. WALENKAMP C?.
'W
Detail Landverhuizershötel, ontw. B. Reinders
en Alexander Luriers