Historisch Archief 1877-1940
20
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2449
VACANTIEUITSTAPJES PER
VLIEGTUIG
(Mét teekeningen voor de Amsterdammer" door
S. L. Schwarz)
In de jaren na den oorlog is ons Nederlanders de
lust tot reizen buiten de grenzen bijgebracht,
en wanneer in het voorjaar de vacantiedagen van
Paschen en Pinksteren naderen, worden plannen
gemaakt voor korte uitgangen; voor langdurige
uitstapjes of verre reizen is de tijd te kort.
Het is voor velen geen Paasch- of Pinksterfeest
geweest als zij niet over de Zuidelijke grens zijn
getrokken om in Ostende en Brussel de dans- en
eethuizen, en in Antwerpen of Brugge de
estaminetten onveilig te maken. Langzamerhand zijn wij
??of meenen te zijn in Belgiëuit- (en door
onvriendelijke Belgen weg)gekeken; toch blijven
velen er getrouw komen.
Een andere route in te slaan, wordt wel een
enkelen keer overwogen, maar de lange
treinof bootreis schrikt af. Londen, Hamburg, Berlijn
liggen te ver, de reis duurt te lang en neemt teveel
van den kostbaren vacantietijd.
_ Aan een uitstapje naar Kopenhagen wordt
'n 't geheel niet gedacht; de reis daarheen duurt
vier en twintig uren met den trein ! Toch is deze
stad niet alleen een lange reis waard, maar de
Denen zijn ook ons in vele opzichten nauw ver
want. Zij doen daar ook heel erg in boter en kaas;
zij zijn eveneens gezellige koffie- en theeleuten
en ook van. de opvatting, dat 's menschen lichaam
is een tempel God's, waarin de lamp moet branden.
Met bewonderenswaardigen ijver zorgen zij voor
brandstoffen in vloeibaren en vasten vorm. Zij
zijn zelfs nog iets langzamer dan de Hollanders
en hebben ook dit met ons gemeen: verbazend
trouw." Deze laatste karaktereigenschap wordt
ons en hun toegedacht door de N. R. Ct., die
in haar blad van 19 Mei hoog opgaf van de steeds
betere, inniger verstandhouding tusschen Neder
land en Denemarken, meer in het bijzonder de
Vacantieuitstapjes per vliegtuig. Zoo ziet de passag'er het landschap.
groeiende belangstelling, waarin Nederland en te brengen.
werking verzekerd van een reisgenoot, die ons bij
eventueele luchtziekte moet bijstaan: Dr. Hennesy.
Zijn naam kan ook Martel zijn, maar in ieder
geval: hij is prettig om mee om te gaan en hoewel
Dr. Hennesy weinig spraakzaam is, weet hij
onzen teekenenden reismakker in een levendig
enthousiasme over de schoonheid van ons land
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
POL ROGER & Cie.
Agent General: JAGER BERLINBS, Haarlem
zijn koloniën zich in Denemarken mogen verheugen'
In elk geval hebben wij van het tegendeel bij een
kort bezoek aan Kopenhagen geen ervaring
opgedaan.
Tot dit korte bezoek waren wij in staat gesteld
door den nieuwen vliegdienst van de Koninklijke
Maatschappij voor Nederland en
en Hamburg, een vliegtuig naar
Kopenhagen (en een in omgekeerde richting)
Iaat vertrekken. Deze route wordt in vijf en een
half uur, inbegrepen de rusttijden te Amsterdam en
Hamburg, gemaakt, zoodat eene besparing van
18£ uur wordt verkregen, wat voor een
vacantiereiziger met veel geld en weinig vrijen tijd en
voor een zakenman, die in Hamburg of Kopen
hagen persoonlijk zijn belangen wil behartigen,
veel zegt.
Over Bussum koersen wij naar Osnabrück boven
een prachtig gedeelte van Nederland; de
Loosdrechter plassen lijken kleine meren; de heide
is in groote donkere en lichte plekken verdeeld;
kasteelen en groote buitenplaatsen liggen als
speelgoedhuisjes in doosjes gevuld met
sparregroen. Wij denken aan den Algemeenen
Wielrijmeer hun hart verpand aan het Hollandsche
meisje Duveke, de dochter van Moeder Sigbrit."
De laatste was vele eeuwen geleden de adviseur
van Koning Christiaan II, terwijl de dochter
Duveke in nog nauwer relatie met den koning
Wij klimmen op een Vrijdag des middags ti
12 uur in het vliegtuig. Onze reisgenoot is de
teekenaar van de bij dit artikel gevoegde prenten;
piloot is de zeer bekwame K. L.M.vliegerSmirnoff,
een Rus, die de route op zijn pantoffeltjes aflegt.
Hij heeft namelijk over zijn molières warme
wintersloffen getrokken.
Voor alle zekerheid hebben wij ons de
medeVacantieuitstapjes per vliegtuig. Een toegangs
poort tot de citadel te Kopenhagen.
serie: Ken ons land en heb het lief", waaraan
onze vliegende Hollanders zeer zeker willen bij
dragen.
De grens . . Duitschland: Osnabrück . .
Bremen . . Wij vliegen over de haven van
Hamburg . . Stad en haven maken een gewel
digen indruk. Kort daarna landen wij op het
vliegveld . . Drie uur hebben wij op acht honderd
meter hoogte vertoefd. Wij hebben steden en
provincies zien voorbijtrekken. Kleine steden,
groote steden. Voor architecten moet het leerrijk
e|i«zijn op deze wijze stedenbouw te bestudeeren.
eJ^ Veertig minuten verblijven wij op Duitschen
grond, waarvoor wij vier gulden en vijftig cents
aan den Duitschen consul te Amsterdam hebben
betaald, zijnde de helft van negen gulden voor
een visum voor een verblijf in de Duitsche
vlieghaven van veertig minuten op de heen- en en
veertig minuten op de terugreis, 't Is geen geld:
iets meer dan een dubbeltje per minuut. Overigens
zijn die Duitschers zeer hoffelijk en gelukkig
zijn de consumptietarieven in het herbergje in de
vlieghaven slechts twee of driemaal zoo duur als
in Holland.
Dan gaan wij verder. De motor gromt regel
matig. Duitschland trekt onder ons weg; wij
vliegen over water: Fehmarn Belt. Dene
marken . . lange, rechte wegen; prachtig
groen van weiden en zwart van vruchtbaren
grond. Om en om, groen en zwart, groote vier
kanten als een schaakbord. De boerenhofsteden
zijn alle wit geverfd.
Later vliegen wij geruimen tijd boven het
strand als wij de kust van Seeland houden.
Plotseling zien wij een schoone stad met prachtige
oude en nieuwe gebouwen. Op de daken van de
oude bouwsels is veel koper verwerkt, welks
groen met het rood der andere daken een ver
rassend effect geeft. Een zwenking, nog een
zwenking, even zweven wij boven den Sont en nu
zijn wij aan het einde der reis. Het is tien minuten
over vijven. In vier en een halve vlieguren heeft
onze piloot een afstand van 750 kilometers af
gelegd.
De Denen zijn allerhartelijkst. Wij zijn over
tuigd, dat zij bij het zien van een Hollander
onmiddellijk denken aan Amager, dat men
Kopenhagen's moestuin noemt en waar indertijd de
Denen van de Hollanders landbouwonderwijs
ontvingen. Waarschijnlijk hebben allen min of
Een vergelijking van de Duitsche en de Deensche
lieghavens met de onze te Amsterdam en
Rottervalt zeer ten gunste van de laatste twee uit.
In Nederland is er alle mogelijke comfort; in
Hamburg en Kopenhagen weinig. Ook de machines,
die de Nederlanders gebruiken, zijn beter.
Maar . . de stad Kopenhagen en de inboor
lingen vergoeden veel. Er zijn vele mooie, oude
en nieuwe, gebouwen; de straten zijn ruim en
opvallend helder. Prachtige wandelingen
(Frederiksberg); een mooie haven; een stokoude citadel,
diep in het groen van groote parken verscholen;
statige koninklijke paleizen met een eenvoudigen
bewoner en leuke soldaaties om hem te bewaken.
Zij gaan twee aan twee voor de paleizen, die
in een kring zijn gelegen, op en neer, getooid
met enorme hooge mutsen en het keukengerei
meewiebelend op de pandjes van de jas. Musea
zijn er verschillende en in het nationaal museum
zijn o. a. collecties oude Noord- en
Zuid-Nederlandsche en Italiaansche kunst, waarvoor een
langdurig verblijf in Kopenhagen gewenscht is.
En met de avonden behoeft ge niet verlegen te
zijn; er wordt veel en overal gedanst en de Deensche
meisjes laten zich niet lang smeeken; zij zijn
van een aristocratische vrijmoedigheid. En dan
is er, als ge moe zijt van het bewonderen der
stad en de bezienswaardigheden, Tivoli . .
Revue, operette, vaudeville, concert, specialiteiten,
dansgelegenheden . .
Dat moet ge zelf een keer mee beleven; wellicht
zal de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij dan
later tarieven voor abonnementen moeten vast
stellen.
* . *
Door het vliegtuig is de mogelijkheid geschapen
in enkele dagen verre vrienden of relaties te
bezoeken. Er zijn nu geregelde, dagelijksche
diensten op Londen, Parijs, Berlijn, Hamburg,
Kopenhagen. Wellicht kunnen we het volgend
jaar onze week-ends doorbrengen aan de Riviera,
want vloog de Fransche aviateur Pelletier d'Oisy
niet op een gewoon verkeersvliegtuig nu reeds
verscheidene dagen achtereen zijn 1200 K- M.
per dag? Ookeene verbinding Londen?New-York
is in voorbereiding; machines, met slaapgelegen
heid, die den weg over den Oceaan in 18 uren
afleggen, zijn in aanbouw.
Een mensch van dezen tijd leeft vijfmaal
sneller dan een van vroegere generaties; het heeft
er allen schijn van, dat hij ook eerder aan zijn
einde is,
C. F. VAN DAM