De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 24 mei pagina 20

24 mei 1924 – pagina 20

Dit is een ingescande tekst.

20 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No. 2449 VACANTIEUITSTAPJES PER VLIEGTUIG (Mét teekeningen voor de Amsterdammer" door S. L. Schwarz) In de jaren na den oorlog is ons Nederlanders de lust tot reizen buiten de grenzen bijgebracht, en wanneer in het voorjaar de vacantiedagen van Paschen en Pinksteren naderen, worden plannen gemaakt voor korte uitgangen; voor langdurige uitstapjes of verre reizen is de tijd te kort. Het is voor velen geen Paasch- of Pinksterfeest geweest als zij niet over de Zuidelijke grens zijn getrokken om in Ostende en Brussel de dans- en eethuizen, en in Antwerpen of Brugge de estaminetten onveilig te maken. Langzamerhand zijn wij ??of meenen te zijn in Belgiëuit- (en door onvriendelijke Belgen weg)gekeken; toch blijven velen er getrouw komen. Een andere route in te slaan, wordt wel een enkelen keer overwogen, maar de lange treinof bootreis schrikt af. Londen, Hamburg, Berlijn liggen te ver, de reis duurt te lang en neemt teveel van den kostbaren vacantietijd. _ Aan een uitstapje naar Kopenhagen wordt 'n 't geheel niet gedacht; de reis daarheen duurt vier en twintig uren met den trein ! Toch is deze stad niet alleen een lange reis waard, maar de Denen zijn ook ons in vele opzichten nauw ver want. Zij doen daar ook heel erg in boter en kaas; zij zijn eveneens gezellige koffie- en theeleuten en ook van. de opvatting, dat 's menschen lichaam is een tempel God's, waarin de lamp moet branden. Met bewonderenswaardigen ijver zorgen zij voor brandstoffen in vloeibaren en vasten vorm. Zij zijn zelfs nog iets langzamer dan de Hollanders en hebben ook dit met ons gemeen: verbazend trouw." Deze laatste karaktereigenschap wordt ons en hun toegedacht door de N. R. Ct., die in haar blad van 19 Mei hoog opgaf van de steeds betere, inniger verstandhouding tusschen Neder land en Denemarken, meer in het bijzonder de Vacantieuitstapjes per vliegtuig. Zoo ziet de passag'er het landschap. groeiende belangstelling, waarin Nederland en te brengen. werking verzekerd van een reisgenoot, die ons bij eventueele luchtziekte moet bijstaan: Dr. Hennesy. Zijn naam kan ook Martel zijn, maar in ieder geval: hij is prettig om mee om te gaan en hoewel Dr. Hennesy weinig spraakzaam is, weet hij onzen teekenenden reismakker in een levendig enthousiasme over de schoonheid van ons land GRANDS VINS DE CHAMPAGNE POL ROGER & Cie. Agent General: JAGER BERLINBS, Haarlem zijn koloniën zich in Denemarken mogen verheugen' In elk geval hebben wij van het tegendeel bij een kort bezoek aan Kopenhagen geen ervaring opgedaan. Tot dit korte bezoek waren wij in staat gesteld door den nieuwen vliegdienst van de Koninklijke Maatschappij voor Nederland en en Hamburg, een vliegtuig naar Kopenhagen (en een in omgekeerde richting) Iaat vertrekken. Deze route wordt in vijf en een half uur, inbegrepen de rusttijden te Amsterdam en Hamburg, gemaakt, zoodat eene besparing van 18£ uur wordt verkregen, wat voor een vacantiereiziger met veel geld en weinig vrijen tijd en voor een zakenman, die in Hamburg of Kopen hagen persoonlijk zijn belangen wil behartigen, veel zegt. Over Bussum koersen wij naar Osnabrück boven een prachtig gedeelte van Nederland; de Loosdrechter plassen lijken kleine meren; de heide is in groote donkere en lichte plekken verdeeld; kasteelen en groote buitenplaatsen liggen als speelgoedhuisjes in doosjes gevuld met sparregroen. Wij denken aan den Algemeenen Wielrijmeer hun hart verpand aan het Hollandsche meisje Duveke, de dochter van Moeder Sigbrit." De laatste was vele eeuwen geleden de adviseur van Koning Christiaan II, terwijl de dochter Duveke in nog nauwer relatie met den koning Wij klimmen op een Vrijdag des middags ti 12 uur in het vliegtuig. Onze reisgenoot is de teekenaar van de bij dit artikel gevoegde prenten; piloot is de zeer bekwame K. L.M.vliegerSmirnoff, een Rus, die de route op zijn pantoffeltjes aflegt. Hij heeft namelijk over zijn molières warme wintersloffen getrokken. Voor alle zekerheid hebben wij ons de medeVacantieuitstapjes per vliegtuig. Een toegangs poort tot de citadel te Kopenhagen. serie: Ken ons land en heb het lief", waaraan onze vliegende Hollanders zeer zeker willen bij dragen. De grens . . Duitschland: Osnabrück . . Bremen . . Wij vliegen over de haven van Hamburg . . Stad en haven maken een gewel digen indruk. Kort daarna landen wij op het vliegveld . . Drie uur hebben wij op acht honderd meter hoogte vertoefd. Wij hebben steden en provincies zien voorbijtrekken. Kleine steden, groote steden. Voor architecten moet het leerrijk e|i«zijn op deze wijze stedenbouw te bestudeeren. eJ^ Veertig minuten verblijven wij op Duitschen grond, waarvoor wij vier gulden en vijftig cents aan den Duitschen consul te Amsterdam hebben betaald, zijnde de helft van negen gulden voor een visum voor een verblijf in de Duitsche vlieghaven van veertig minuten op de heen- en en veertig minuten op de terugreis, 't Is geen geld: iets meer dan een dubbeltje per minuut. Overigens zijn die Duitschers zeer hoffelijk en gelukkig zijn de consumptietarieven in het herbergje in de vlieghaven slechts twee of driemaal zoo duur als in Holland. Dan gaan wij verder. De motor gromt regel matig. Duitschland trekt onder ons weg; wij vliegen over water: Fehmarn Belt. Dene marken . . lange, rechte wegen; prachtig groen van weiden en zwart van vruchtbaren grond. Om en om, groen en zwart, groote vier kanten als een schaakbord. De boerenhofsteden zijn alle wit geverfd. Later vliegen wij geruimen tijd boven het strand als wij de kust van Seeland houden. Plotseling zien wij een schoone stad met prachtige oude en nieuwe gebouwen. Op de daken van de oude bouwsels is veel koper verwerkt, welks groen met het rood der andere daken een ver rassend effect geeft. Een zwenking, nog een zwenking, even zweven wij boven den Sont en nu zijn wij aan het einde der reis. Het is tien minuten over vijven. In vier en een halve vlieguren heeft onze piloot een afstand van 750 kilometers af gelegd. De Denen zijn allerhartelijkst. Wij zijn over tuigd, dat zij bij het zien van een Hollander onmiddellijk denken aan Amager, dat men Kopenhagen's moestuin noemt en waar indertijd de Denen van de Hollanders landbouwonderwijs ontvingen. Waarschijnlijk hebben allen min of Een vergelijking van de Duitsche en de Deensche lieghavens met de onze te Amsterdam en Rottervalt zeer ten gunste van de laatste twee uit. In Nederland is er alle mogelijke comfort; in Hamburg en Kopenhagen weinig. Ook de machines, die de Nederlanders gebruiken, zijn beter. Maar . . de stad Kopenhagen en de inboor lingen vergoeden veel. Er zijn vele mooie, oude en nieuwe, gebouwen; de straten zijn ruim en opvallend helder. Prachtige wandelingen (Frederiksberg); een mooie haven; een stokoude citadel, diep in het groen van groote parken verscholen; statige koninklijke paleizen met een eenvoudigen bewoner en leuke soldaaties om hem te bewaken. Zij gaan twee aan twee voor de paleizen, die in een kring zijn gelegen, op en neer, getooid met enorme hooge mutsen en het keukengerei meewiebelend op de pandjes van de jas. Musea zijn er verschillende en in het nationaal museum zijn o. a. collecties oude Noord- en Zuid-Nederlandsche en Italiaansche kunst, waarvoor een langdurig verblijf in Kopenhagen gewenscht is. En met de avonden behoeft ge niet verlegen te zijn; er wordt veel en overal gedanst en de Deensche meisjes laten zich niet lang smeeken; zij zijn van een aristocratische vrijmoedigheid. En dan is er, als ge moe zijt van het bewonderen der stad en de bezienswaardigheden, Tivoli . . Revue, operette, vaudeville, concert, specialiteiten, dansgelegenheden . . Dat moet ge zelf een keer mee beleven; wellicht zal de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij dan later tarieven voor abonnementen moeten vast stellen. * . * Door het vliegtuig is de mogelijkheid geschapen in enkele dagen verre vrienden of relaties te bezoeken. Er zijn nu geregelde, dagelijksche diensten op Londen, Parijs, Berlijn, Hamburg, Kopenhagen. Wellicht kunnen we het volgend jaar onze week-ends doorbrengen aan de Riviera, want vloog de Fransche aviateur Pelletier d'Oisy niet op een gewoon verkeersvliegtuig nu reeds verscheidene dagen achtereen zijn 1200 K- M. per dag? Ookeene verbinding Londen?New-York is in voorbereiding; machines, met slaapgelegen heid, die den weg over den Oceaan in 18 uren afleggen, zijn in aanbouw. Een mensch van dezen tijd leeft vijfmaal sneller dan een van vroegere generaties; het heeft er allen schijn van, dat hij ook eerder aan zijn einde is, C. F. VAN DAM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl