Historisch Archief 1877-1940
1T. 3450
Zaterdag 31 Mei
A°. 1934
DE AMSTERDAMMER
WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Onder Hoofdredactie van G. W. KERN K A MP
Redacteuren: H. BRUGMANS, HERMAN HEYERMANS, TOP NAEFF en G. NOLST TRENIT
Secretaris der Redactie: C. P. VAN DAM
UITGEVERS: VAN HOLKEMA & WARENDORF
Prijs per jaargang f 10.
b(| vooruitbetaling. Per No. f 0.25
Redactie en Administratie :
Keizersgracht 333, Amsterdam
Advertentiën f 0.75 per regel
Dispositiekosten 20 cent
DE NIEUWE H.B.S. EN DE HANDELSSCHOLEN
Door de oprichting van de litterair-economische afdeeling of
de H. B. S. A., zooals wij haar naar het voorbeeld van den heer
Bolkestein zullen noemen, zijn de grenslijnen tusschen de scholen
van voorbereidend hooger onderwijs zuiver getrokken. Gymna
sium, H. B. S. A. en H. B. S. B. bestrijken elk een eigen terrein.
Er dreigt echter reeds dadelijk gevaar, dat de grens van het
gebied der H. B. S. A. wordt verdoezeld.
En wel door de pogingen der handelsscholen om zich te
assimileeren aan de H. B. S. A.
Er zijn handelsscholen in allerlei soorten. Wanneer hier verder
van handelsscholen wordt gesproken, bedoel ik daarmede: de
hoogere handelsscholen (waar op een onderbouw, die overeen
komt met de drie laagste klassen eener H. B. S., een bovenbouw
van twee klassen is opgetrokken, waar hoofdzakelijk
handelsonderwijs wordt gegeven) en de handelsscholen met 5 jar. cursus,
waar bijna van den beginne af het onderwijs rekening houdt met
de behoeften van den handel.
Onder deze scholen zijn er, die :i wat het onderwijs, n wat de
bevoegdheid der leerkrachten betreft, groote overeenkomst
vertoonen met de H. B. S. A. Zonder noemenswaardige verandering
van programma kunnen zij in zulk een school worden omgezet.
Daartegen bestaat niet het minste bezwaar, mits deze scholen
dan ook de opleiding tot den handel niet meer als haar hoofdoel
beschouwen.
Er zijn echter ook handelsscholen, die veel meer als zuivere
vakschool zijn ingericht en waar het peil der algemeene ontwikke
ling, dat de leerlingen er kunnen bereiken, lager staat. Ook voor
deze is thans de mogelijkheid geopend, al of niet met behoud
van den naam handelsschool, hun programma in overeenstemming
te brengen met de minimum-eischen voor een H. B. S. A. en
aldus de rechten deelachtig te worden, die aan het eindexamen
van deze laatste school worden verbonden.
Dat nu is te betreuren. Daardoor wordt de geheele H. B. S. A.
naar beneden gehaald. Daardoor kunnen vakscholen den schijn
aannemen van scholen te zijn, die een algemeene opleiding geven
voor allerlei maatschappelijke betrekkingen.
De zucht om leerlingen tot zich te lokken, om concurrentie aan
te doen aan andere scholen, heeft bij ons onderwijs reeds veel
kwaads gebrouwen. Zulk een streven wordt helaas ! dikwijls
bevorderd door onderwijs-autoriteiten, wier plicht het was een
zuivere, principieele afbakening van grenzen te bevorderen,
maar die zich ertoe laten verleiden uit eerzucht, om zooveel
mogelijk tot zich te trekken, of uit verkeerde liefde voor den aan
hunne zorgen toevertrouwden tak van onderwijs deze grenzen
vaag te maken, opdat zij hun eigen gebied kunnen uitbreiden.
Zulk een concurrentie wordt de H. B. S. A. aangedaan door
sommige handelsscholen. Zelfs heeft het gevaar gedreigd, dat in
plaatsen, waar naast een H. B. S. met 5 jar. cursus een handels
school bestond, aan de eerste het recht zou worden ontzegd een
litt-econom. afdeeling op te richten. Dit gevaar schijnt gelukkig
afgewend te zijn. Dat het bestaan heeft, teekent echter den toe
stand. In plaats van orde, schept men wanorde; in plaats van
gescheiden te houden wat niet bijeen behoort, bevordert men
begripsverwarring.
Juist voor de nieuwe H. B. S., die zich nog ontwikkelen moet,
was eenheid van leiding gewenscht. De nieuwe school behoorde
te staan onder het toezicht der inspecteurs van het M. O., aan
wie de zorg voor de reeds bestaande H. B. S. is toevertrouwd.
Dit zal echter alleen het geval zijn met die litt.-econom, af deelingen,
die naast een gewone H. B. S. met 5 jar. cursus worden opgericht;
de overige, de op zich zelf staande, komen onder de inspectie van
een inspecteur van het vakonderwijs!
Nog eens: hier wordt niet geopponeerd tegen de omzetting van
handelsscholen in litt. econom. afdeelingen, wanneer dit bona
fide geschiedt, wanneer deze scholen f reeds gelijkwaardig zijn
met de nieuwe H. B. S., of dit zullen worden.
Maar scherpe afkeuring verdient het, wanneer handelsscholen,
die geen breede ontwikkeling beoogen, maar zuivere vakscholen
zijn, van de nieuwe bepalingen gebruik maken om zich den schijn
van gelijkheid met de nieuwe H. B. S. te geven en dezelfde rechten
als deze te verwerven.
De nieuwe H. B. S. is bestemd de opleidingsschool te worden
voor een groot aantal beroepen en ambten. Verlangen ook zij,
die voor den handel bestemd zijn, de algemeene ontwikkeling te
verkrijgen, die deze school hun kan aanbrengen, des te beter. De
ouders, die hunne kinderen daarheen sturen, dienen dan echter
te weten, dat het doel van de school niet is: uitsluitend op te.
leiden voor den handel.
Zoo er, naast deze scholen, nog plaats is voor zuivere
handelsvakscholen, kunnen de handelsscholen in deze behoefte voorzien..
Maar zij moeten zich dan ook als vakscholen blijven aanmelden
en niet onder vreemde vlag varen.
Ten slotte nog ne opmerking.
Wie voor de nieuwe H. B. S. den naam litt.-econom. afdeeling''
hebben uitgedacht, bewezen haar een slechten dienst.
Niet immers het litteraire", maar het economische" onderwijs
dient er op den voorgrond te staan. Er moet de grondslag gelegd
worden van een juiste kennis der tegenwoordige maatschappij.
Economische geschiedenis, sociale aardrijkskunde, staathuishoud
kunde en handelswetenschappen: dat zijn de vakken, die den aard
der nieuwe H. B. S. bepalen.
Voor de beoefening van deze vakken is evenveel, zij het ander
soortig, begrip noodig als voor die van de natuurwetenschappen.
Er zal op de nieuwe H. B. S. even goed gewerkt moeten worden
als op de oude. Men nieene vooral niet, dat zij, makkelijker"
zal zijn, dat het onderscheid tusschen nieuwe en oude H. B. S.
hierin ligt, dat de laatste bestemd is voor de vlugge, de eerste
voor de domme leerlingen. De nieuwe H. B. S. is geen toevluchts
oord voor de meisjes, die in de andere afdeeling niet mee konden
komen. Zij is vooral ook niet een school, waar de leerlingen aan
genaam bezig" worden gehouden met litteratuur en kunst
geschiedenis.
Bij het onderwijs in Nederlandsen en moderne talen dient de
kennis van de taal op den voorgrond te staan. Er zijn een aantal
leeraren, die ook niet verder kunnen springen met hun stok, bij
wie het onderwijs in de litteratuur verdort tot een opsomming
van namen en feiten.
Wie dit wél naar den eisen kunnen geven, wie bij hunne leer
lingen den zin voor het schoone kunnen wekken, zij zullen ook
op de nieuwe H. B. S. niet nalaten dit te doen en, door het grooter
aantal lesuren, meer gelegenheid daartoe vinden. Maar deze soort
van onderwijs ??? zij behoort tot de allerbeste kan men niet
voorschrijven. Hier hangt alles af van de persoonlijkheid van den
leeraar.
Ook daarom, maarniet alleen daarom, is de naam,,litt.-econom"
afdeeling misleidend. De omgekeerde volgorde ware beter. Maar
voor de praktijk is de naam H. B. S. A. het best. Zoo moge de
nieuwe H. B. S. dan gedoopt worden. Haar zij een voorspoedige
groei toegewenscht, een onbelemmerde ontwikkeling naar eigen
aard !
KERNRAMP