Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2450
Marie Verstraete in Helene Seiglière
Tjasink in Kloris>n Roosje
Cath, Beersmans in Zwarte Griet
Alida Klein in Bohemers in Parijs
EEN PRACHTIGE VERZAMELING
TOONEELPORTRETTEN
|f Het was mij een groote vreugde bij mijn bezoek aan
mijne geboortestad eene uitnoodiging te ontvangen
van den bekenden tponeelverzamelaar, den heer Daniël
Crena de Jongh te Dordrecht, om zijne, zoo interes
sante collectie portretten te komen zien, die van 1857
af dateert en die reeds tot twee duizend exemplaren is
aangegroeid.
Van de vele oude portretten, die ik zag en waarvan
hierbij een afdruk geplaatst wordt, scheen mij de eerste
foto van de eerste leerlingen van de Tooneelschool
wel zeer interessant
voor onze lezeressen
en lezers van de oude
garde.
Zij zullen zich stel
lig nog wel Me
vrouw Kleine Gartman
herinneren, en ook
waarschijnlijk de namen
harer eerste leerlingen:
Marie Lorjé,
Wilhelmina Wellman, later
gehuwd met Her
man Schwab,
CorSchulze, Anna Sablairolles,
Jan Malherbes, Tonia
Poolman, Christine
Ferron, Mientje Bourette
en Sophie Bos.
Verder trok mijn aan
dacht een portret van
onzen Louis op nog
jeugdigen leeftijd in
een van zijne eerste
rollen in het stuk Marmeren Beelden" of Ijskoude
harten". Victor Driessens, de groote man, die het
realisme bracht, ontbreekt in deze belangrijke verza
meling evenmin als J. H. Albregt, Majofski, Korijn,
Spoormans.
Een portret van Dirk Haspels in een zijner beste crea
ties (in Jonkvrouw de la Seiglière") scheen mij ook
aardig voor reproductie in dit weekblad. Natuurlijk
ontbreekt ook niet de foto van Jacques de Boer,
den bekenden acteur, die korten tijd geleden, in weerwil
van zijn hoogen leeftijd, nogmaals optrad in zijn
succesrol Lubowsky in Dr. Claus, dat destijds bij de K- V.
Het Nederlandsch Tooneel" werd gegeven.
Voorts de portretten van mevrouw Korlaar?van
Willem van Zuylen
Louis Bouwmeester
Dam, de bekende actrice, die we zoo noode afscheid
zagen nemen van het tooneel en van Jaap Haspels, die
eens jaar in jaar uit de marqué, (de verrader) was bij
het gezelschap Le Gras & Haspels.
Verder zien we Tjasink vertegenwoordigd zooals hij in
1860 den Thomasvaer speelde.
Interessant zijn ook de foto's van de Twee Wee
zen" waarin Rika Haspels en AH", Alida Klein, de
beide ongelukkigen voorstelden. Verder de Faassens,
Rosier en Alex, van wie de eerste overleden is, ter
wijl de andere ondanks zijn meer dan tachtig jaren
zich in een goede gezondheid verheugt en met zijn
trouwe gade genoegelijk in de residentie zijn welver
diende rust geniet.
Vertegenwoordigd
zien wij ook Klaas Vos
en mevrouw
Faassenvan Velzen.
Een grappig portret
is dat van Jan C. de Vos.
Onze Don Juans" en
een joyeus portret van
Royaards in: De
Ster" waarin hij des
tijds zooveel succes
had. Wij zien verder
Marie Verstraete, die
wij bij het vroegere
Tooneel",directie Roy
aards nog zoo vaak
bewonderd hebben.
Zij is de moeder van
Jules Verstraete, een
eer allerbeste spelers
van het huidige
Rotterdamsche Tooneel.
Verder Bredee,
Valois, Bamberg en ook
Mina Kniseman en Elize Baart, die bij de eerste op
voering van Vorstenschool" de hoofdrollen hebben
vervuld.
Van Dirk van Eijsden, kort geleden afgetreden als
directeur van het Vereenigd Hofstadtooneel" en de
N.V. Het Rotterdamsch Tooneel" zien we hier de
foto in travesti van een zijner eerste rollen.
Natuurlijk ontbreekt evenmin zijne echtgenoote,
Marie van Eijsden?Vink, de lievelinge van het
Rotterdamsche publiek, als Madame Sans-Gêne7', een
harer beste rollen.
Op hetzelfde portret ziet men Rosier Paassen, die
haar als dansmeester de eerste stappen in de schoone
en, voor haar moeielijke danskunst leert.
Nathan Judels
Dirk Haspels in Seiglière
Mevr. Kleine?Oartman
Victor Driessens in Egmond en Hoorn
Mw;Korlaar?van Dam in Vriend Fritz