Historisch Archief 1877-1940
20
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2452
I Balletdanser uit Blasis' Methode" (1820)
KRONIEK VAN DEN DANS
VIII
Allerlei Nabetrachiing
De komst der Russen met hun zekere kunst van
vorstelijk ballet en krachtigen volksdans is niet
alleen door wat zij opvoerden een gebeurtenis ge
weest voor het leven van den dans in Nederland;
de wijze waarop men hen ontvangen heeft had
evenzeer groote beteekenis.
Er moest immers blijken, hoe de toeschouwer,
die meestal voor het eerst den klassieken balletdans
zag en die den dans leerde zien in de school van
Isadora Duncan, tegenover het ballet zou staan.
Er is gebleken, dat de Europeesche faam van het
Russisch ballet de verwachtingen te sterk gespan
nen had; dat er, naast groote waardeering voor som
mige balletten, gesproken mag worden van
teleurstelling in andere opzichten.
Deze teleurstelling was slechts ten deele redelijk,
maar steeds verklaarbaar. De toenemende belang
stelling voor den dans in leven en
kunst is meer dan een vluchtige
mode, ze is een uiting die nauw
verband houdt met vele andere
verschijnselen: toenemende beoe
fening van gezelschapsdans, sport,
athletiek, toenemende kentering
in de gymnastiekwereld, toene
mende kracht van de plastische
en dynamische elementen in de
tooneelkunstj na lange litteraire
overheersching. Het is opvallend
dat tusschen gymnastiek, athle
tiek en dans in de laatste jaren
een nieuw velband groeit, een
bezieling met verwante principes
bij een natuurlijk te handhaven
scheiding tusschen alle drie.
Kortom, men ziet de uiting
van een geleidelijk en langzaam
veranderend levensbegrip waarin,
na de mechanische negentiende
eeuw met haar vernedering van het
lichaam, haar romantische vlucht
van de ziel naar steeds eenzamer gewesten en haar
bittere en gruwelijke scheiding van beide onder
de overheerschende kracht van verstandelijke en
eenzijdige ontleding, een vernieuwende kracht
van leven en bezieling zich tracht te doen gelden.
Dat ze zichvoorloopigzeer vaak verwarden chaotisch
uit, ligt voor de hand; dat de kunst zich in de laatste
jaren in een chaotisch, vormzoekend expressio
nisme en daarnaast in een streng geordend,
vormbezittend, neo-classicisme beweegt, spreekt bijna
evenzeer vanzelf. Het onzekere vernieuwde levens
gevoel breekt de oude vormen en zoekt nieuwe; de
traditioneele veilige vormen vanhetoude verzetten
zich. En, om in de omgeving van het Russisch
ballet te blijven: Picasso bereikt, na de ervaring
van het cubisme, een gezuiverde, welhaast klas
siek gespannen en sobere lijn, de choregrafen der
Russen bereiken, nadat zij den ouden balletvorm
verlaten hebben, na de halfslachtigheden van
Puldnella" en Sheherazade", de nieuwe
beheersching en spanning van ,,Le Sacre du
Printemps" en Noces". De andere stroom der
danskunst begint, na vele troebelheden, de strenger
vormbeheersching te vinden van b.v. Mary Wigman
en Edith vanSchrenck.en de afstanden tusschen de
laatste goede pogingen van het ballet en die van
de daaraan zoo vaak vijandelijk geachte andere
dans zijn waarschijnlijk geringer dan men vermoedt.
De toeschouwer nu staat in het algemeen tegen
over den dans met een onzeker en chaotisch gemoed:
hij bezit het vaste maar vage verlangen dat de dans
hem iets van het levensgevoel geven zal, dat hij
zelf aan het zoeken is en dat hij er als het ware een
openbaring van een nieuwe wereld in vinden zal;
hij is ook herhaaldelijk teleurgesteld het nog niet
te vinden, maar hij leeft de ontwikkeling van den
dans steeds aandachtiger en talrijker mede en zoekt
tevens in sport, athletiek en eigen dans zijn deel
neming. De faam der Russen heeft hemdoen denken
dat dit een openbaring zijn zou; ze was het niet
of slechts gedeeltelijk en hij voelde zich meer
malen teleurgesteld en zag vele goede kwaliteiten
over het hoofd.
Het Russische ballet deed, in wat er hier te lande
gedanst werd, nergens werk uit den laatsten tijd
zien; het toonde als zijn bezit twee verschil
lende elementen van danskunst, de klassieke
balletscholing in oude vormen: Sylphides",
Carnaval", Mariage d'Aurore" en de volks
dans, in Prince Igor". Alleen in Petrouchka"
zijn deze beide elementen zoo gelukkig naast
elkaar gesteld dat er een eenheid ontstaat; ze zijn
er echter niet saamgesmolten tot de eenheid van
een anderen dansvorm, ze vullen er elkaar slechts
aan. Vergelijkt men, met deze ongetwijfeld
strenge critiek, die dan ook meer de algemeene
ontwikkeling van dans en balletvorm treft dan wel
de kwaliteit van het dansen dat er in gegeven werd,
de genoemde balletten met Pulcinella", Fem
mes de Bonne Humeur" en Sheherazade", dan
treft in deze laatste telkens de'onvolledigheid of
onsamenhangendheid. Pulcinella" werd slordig
gedanst: men zag echter dat het naast oude ballet
figuren plotseling nieuwe vormen gaf zonder tot
eenheid te raken. De Femmes de Bonne Humeur"
is een gedanst blijspel: men verwachtte telkens dat
een der figuren zou gaan spreken en eigenlijk was
hier dus het woord slechts vervangen door bewe
ging. In Sheherazade" zou het evenmin vreemd
zijn geweest als de machtige Schariar, of de
favorite, of wel de vorstelijke broeder plotseling in een
opera-aria was overgegaan: maar wie verwachtte
dat bij de waarachtige, de zuivere dansvormen van de
Sylphides", Prince Igor', bij de hoofdfiguren
van Petrouchka"? To dance or not to dance;
that is the question".
Het Russisch ballet was zijn geschiedenis trouw:
het is de kunst die ontstaan is en bewaard aan
vorstenhoven, het bezit de twee elementen van die
orde: de zuivere, aristocratische balletvormen, en
den forschen volksdans. Het is daarna in
Pulcinella" midden in een verwarring van
moIII Egyptische danseressen
derne kunstpogingen geraakt, het toont in She
herazade" de overweldigende sensatie van een
tweedehandsch oosten, zonder diepere beteekenis,
en het toont in geen van die beiden de zuiverheid van
die oude vorstelijke orde; de dans is er niet zelf
standig, evenmin dienend, maar onzeker en half
slachtig. Daarbij moet dan b.v. bij Sheherazade"
uitzondering gemaakt worden voor de
oogenblikken waarbij de beweging en de handeling wél
samengaan: de prachtige sprongen van den neger,
de dramatische stijging in het binnenrennen der
benden gewapenden, e. d. Nu is het merkwaardige
geweest dat men algemeen het vaste karakter van
Petrouchka" Prince Igor" en de andere
volksdanselementen het sterkst waardeerde, dat de Pul
cinella" en Femmes de Bonne Humeur" vrij koud
ontvangen werden en dat de zuivere balletfiguren
den eersten avond meerschenen te bekoren dan latei
en eigenlijk niet de waardeering hebben gevonden
die zij toch verdienen. Men was kennelijk
ingesteld op de vrijere volksdansen en zag de stren
ge balletgratie te weinig in haar eigenaardige be
koring.
Dat het een beperkte bekoring is, daarvan gaven
ook ditmaal deze Russen ons de overtuiging, maar
zij overtuigden er ons tevens van dat het zuivere,
traditioneele balletdansen, het moge dan een
kunstvorm van een afstervende orde zijn en een
II Edith von Schrenck
vorm waarin de dans zich thans niet meer geheel
uiten kan, toch tot een volmaaktheid kon ge
raken waarin dit bijna abstracte spel van lijnen en
figuren tot een gratie komt die, in haar
lichaamloosheid, haar zweven, haar onstoffelijkheid, wel
haast mystiek kan worden.
Vera Nemchimova en Wilzak, het eerste dansers
paar der Russen, heeft dat bij wat zij te genieten
gaven, doen vermoeden, meer dan doen zien;
want zij is nog geen prima ballerina", al is
zij een zeer goede danseres en hij is geen
Nijinski, bij alle lichtheid en vaardigheid.
Dat vermoeden beteekent evenwel reeds dat
er over het verleden van het ballet veel te veel
kwaad is gesproken, wat in den strijd tegenover
de andere en nieuwere danskunst begrijpelijk was.
De beteekenis van dat verleden is thans duidelijker
geworden; het klinkt minder vreemd dat entz
van Fanny Elsler schreef dat zij Hegel danste,
dat Theodore de Banville
Taglioni een ange de deux
imaginaires" noemde, dat Theophily
Gautier haar als un des plus
grands poètes" naast Lamartinc
stelde en dat Stendhal de verge
lijking tusschen Vigano en
Shakespeare trok.
Die beteekenis van het verle
den, van den klassieken
balletdans, heeft men bij de Russen te
weinig erkend. Dat zij zelf nieuwe
wegen zoeken, beteekent reeds
voldoende dat deze dansvorm
veranderen gaat; maar de Russen
hebben .ons vooreerst geleerd om
de historie van den dans met
scherper oogen te zien en daarbij
is de toekomst ook helderder ge
worden.
Het is niet onwaarschijnlijk
dat de nieuwe dans eens even
strenge Hiiien zal vcrtoonen, in
anderen vorm, als die welke men
thans, in hun stervende laatste gratie wat.
lichtvaardig beoordeeld heeft tegenover de zooveel
lichter aansprekende ongebonden en eeuwige
levenskracht van den prachtigen Russischen
volksdans.
J. W. F. W E K U M E U S B U N l N (i
Bij de afbeeldingen: De drie afbeeldingen
brengen verwante danshoudingcn uit zeer ver
schillenden tijd; hoewel bij II de steun meer
op het achterste been is, treft toch de algemeene
overeenkomst. Men kan duidelijk :/ien dat 11 en
III sterk verwant zijn: romp en ledematen be
wegen hier in ecu zelfde stuwkracht; bij l, de
balletdanser, bewegen daarentegen alleen de
ledematen en de romp heeft nauwelijks harmo
nisch deel aan de beweging: men voelt een zekere
leemte en beperking.
DEN HAA«
Lunchroom de Bijenkorf", Wagenstraat 45
Bekende keuken, geopend tot 12 uur 's avonds
Grootste inrichting ter plaatse