Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2454
GHARIVARIA
AANEENLIJMSELS
Kranslegging. Het Artis-aquarium.
Wierbegroeide steenen School levende haringen." (N.K.C.)
De oorlogsminister." (H. D.)
De tram- en trein-botsing." (Hbl.)
«eutf<$lanb, J)eutfc^laiü> nebet SHIeJ !
,,De voorgestelde herziening zal vrij diep ingrijpen in
de bestaande oerljoubingen." (Hbl.)
Dit biljet ie gedurende de reis te beroorett. Bij
overstappen tg de reis met den eerstvolgenden rit
nooit te jetten." (E.N. E. T.)
©vonbjalelijte wetten." De onbetbvofen reeks der
Devmibbelingen. (gioebettborgëcbe geschriften.
(De Stem)
Naar wij vernemen is in den toestand van den wet
houder eenige verbetering in gunstigen zin gekomen."
(Pr. Gr. Cl.)
Zijn vijanden laten nog niet alle hoop varen
op andere verbeteringen.
VROUWELIJKE ZELFVERLOOCHENING
Er waren verschillende amendementen ingekomen.
De Afdeeling Utrecht (van de Nederlandsche
Vereeniging van Staatsburgeressen) stelde voor: de achteruit
zetting van de vrouw. Dit amendement werd bij accla
matie aangenomen." (N. R. C.)
OP DE GLIBBERIGE PADEN
Het is een macht in den staat, die een doorn in
het oog is van het leger." (Prov. Gr. Ct.)
. Hij is de vader geworden van een twintigste eeuwsche
Nederlandsche organistenschool." (Verst Tel.)
VROEGRIJPE KINDERTJES
Ondertrouwd: Mr. FréGodschalk en Mr. M. L. Kan,
E. S. Snapper en les Snulff, Dr. K. J. Gezelius en An
van Leyden. Getrouwd: Ed. A. J. Reedljk en Bep
Schönthaler." (Adv.)
De Tel. heeft een nieuw woord bedacht:
kerkistisch." Het is zoo afschuwelijk, dat het
zeker populair zal worden.
(Met teekeningen voor de Amsterdammer"
door den schrijver)
PROLOOG : OVER FILM EN FILM-CRITIEK
et is niet dan met
schroom" zooals
onze brave vóór
tachtigers gaarne
zeiden, speciaal
wanneer ze
neelemaai niet schroom
vallig waren?het
is niet dan met
schroom," dat ik 't
waag'n zoo frivool
onderwerp in dit
blad te behandelen.
>)Hoe?r zal de
trouwe lezer van de Groene" zeggen zie ik
goed ?1 Bioscoop?!" en ik vrees, dat 't hem
koud langs z'n rugjzal loopen.
Want voor z'n verbeelding zullen film-draken
verrijzen, met revolver-schietende helden en
boezemjagende heldinnen met blinkende deugd
en zwarte boosheid met vertrapte onschuld en
edelaardige zelfopoffering kortom meester
werken, waaraan niets echt is, dan de daverende
nonsens. Of nog erger: hij zal denken aan de
rampzalige komische" films, met 't dreigende
imperatief: Nu zult u lachen, zooals u nog nooit
gelachen hebt," en z'n geestes-oog zal griezelig
verminkte en toegetakelde gekken aanschouwen,
die elkaar nazitten en vallen en vechten. En met
afkeer zal-ie zich de gangbare recensie" te binnen
roepen, zooais-ie ze kent uit de dag- en week
blad-pers, 't midden houdende (de weinige uit
zonderingen daargelaten) tübschen 'n wee-schuch
ter kritiekje en 'n gedienstig-prijzende ingezonden
mededeeling."
Inderdaad het is niet, dan met schroom !"
De bioscoop heeft de Wereld overvallen en
stormenderhand veroverd. Wat 't tooneel in
eeuwen nog niet gelukte, speelde de film in enkele
decennia klaar: zij werd 't dagelijksch
volksvermaak en 't geestelijk voedsel bij uitnemendheid
der minder ontwikkelden. Haar macht en invloed
op de volkspsyche, wordt aileen door de sport
overtroffen. En geen wonder ! Men bedenke: toch
eens even, wat de populaire,, biejeskaup"
beteekent voor den man in de siraat.
De biejeskaup" die
'r deuren, dankzij de
doorloopende
voorstelling"als liefdevolle
armen bijna den
heelen dag voor 'em ge
opend houdt die
'n minimum kost aan
entree en geestelijke
inspanning die z'n
instincten, ook de
minder nobele, zonder
scrupules tegemoet
komt die z'n grau
we alledagsch leven
verzoet met gulle
keukenmeiden-romantiek ? die z'n verlangen
naar schoonheid tracht te bevredigen, godbetert!,
en tevens de vrijheid neemt z'n wereldbeschou
wing te beïnvloeden, zoowel op 't stuk van
sociale evolutie als van moraal in 't algemeen.
En daar staan wij nou ??wij, vrlksverbeteraars
wij, paedagogen wij,
intellectueelen-bij-degratie-van-onze-H.B.S. wij pers-menschen.
Daar staan we nou en zien 't rijzend wonder
wassen" of beter gezegd, we zien 't niet, omdat
we d'r eenvoudig niet naar omkijken. Nou ja ?
we loopen er zoo af en toe es binnen, lachen 'n
beetje om de clowneske grollen, die er verkocht
worden halen onze schouders op over de ijselijk
heden van 'n twaalf de rangsch drama en voelen
ons op 'n plezierige manier superieur aan 't gros
van 't publiek, dat zich daar in volle overgave aan
verzadigt. En als we journalisten zijn, door 't
noodlot met de rubriek bioscoop" opgescheept,
dan toonen we, in 't gunstigste geval, onze
allround vaardigheid, door zelfs over dit onderwerp
geestige, vlotte artikeltjes te schrijven of
(wat, helaas, 't meeste voorkomt) we kalken de
scenario-nonsens iedere week vlijtig en met 'n
effen gezicht over, verkoopen onze
pijnlijkstonnoozele gemeenplaatsen en verzekeren ten
slotte den lezers, dat 't toch zoo'n schitterende"
respectievelijk bijzonder aardige" film is.
Dat is alles! Voor de rest worden publiek en
bioscoop aan elkaar overgelaten, om, als de fameu
ze lamme en biinde, langs vele en velerlei dwaal
wegen te strompelem.
Toegegeven, dat 't moeizame
pionniersarbeid is voor den eenzamen journalist, tegenover
den oceaan van film-producten te staan en te
probeeren, als 'n bescheiden Demosthcnesjc,de
donderende branding der reclame te overschreeu
wen. Maar, wat drommel, ns moet 't toch
gebeuren ??eens moet er toch 'n aanvang gemaakt
worden met serieuze kritiek, die meedoogenloos
inhakt op den minderwaardigen,
smaakbedervenden rommel, die dagelijks den geest der massa
vergiftigt ??en de o, zoo zeldzame, gogie en artis
tieke dingen verdringt.
Eens moet er gebroken worden met de be
schrijving-met-lof", die geeuwend geschreven en
geeuwend gelezen wordt, om plaats te maken
voor 'n sfeer van belangstellingcnernst rondom dit
cultuur-verschijnsel dat toch waarachtig belang
rijk genoeg is. Nietwaar 't is immers te gek,
om 'n bedrijf, dat op 't geestelijk Ie «n van
millioenen parasiteert, dat zoo'n ontzaglijken invloed
heeft op den volkssmaak niet alleen, maar even
goed op de volksmoraal en de volksontwikkeling
om dit geweldige maatschappelijk uitwas zoo
maar zonder controle te laten voorttieren. 't Gaat
toch niet aan deze machtige ctiltuurfactor uit
sluitend in handen te laten van goud-jagende
filmfabrikanten, met geen ander toezicht, dan
dat der Gemeente, die de blootigheden rantsoeneert
en op de zedeijlkheid" past in haar burgerlijksten
en platsten vorm !
Hotel des Pays Bas
Den Haag Wagenstraat 102
KAMER MET DEGELIJK ONTBIJT VANAF f 3.
Daar komt nog iets bij, maar 't moet onder ons
blijven ! Er zijn n.l. 'n massa menschen, die 't
woord bioscoop" onberispelijk uitspreken ?
die geen première van Royaards overslaan en de
verzamelde werken van Charivarius gelezen
hebben en die desondanks dolgraag naar de
cinema gaan.
Me dunkt, ook voor
dezulken, die in 'n
Charlie Chaplin nog
wel wat anders zien,
dan 'n ordinairen clown
die in 'n Asta Nielsen
nog iets beters waardee
ren, dan de geraffineer
de draken-film-ster, in
't algemeen voor hen,
die 't vertrouwen in 'n
artistieke toekomst der
it cinema nog niet verlo
ren hebben, moet 'n
serieuze bespreking van 't bioscoopleven welkom
zijn, zooals schrijver dezes op 'n verrassende wijze
gebleken is, toen-ie z'n campagne elders begon
uit de talrijke bewijzen van instemming zoo
wel als de hartstochtelijke bestrijding, die z'n ge
schrijf deed loskomen.
Er was, naar 't scheen, iets bij 't publiek wakker
geschud.
Ziezoo und jetzt geht's los ! Volgende keer
aanvang van de groote vervolgfilm: De slachting
onder de Bioscoop-schund l" Sensationeel drama
van liefde en wreedheid bloeddorsten
vroolijkheid l! U rilt u schreit u lacht u geniet!!!
Het zal weer stormloopen bij de Groene"
Prijs voor alle rangen 25 ets !
J o R D A A N
TAALVERWOESTING
29. DE LATERE J AREN 1. P. V. DE LAATSTE J AKEN.
In het begin van dit zondenregister ben ik reeds
opgekomen tegen de ellendige sleur, om naar
Duitsch model een in de lucht hangenden
comparativus te verkiezen boven den eenvoudigen Nederl.
positivus. Ik stip hiervan nog de volgende krasse
staaltjes aan:
Vele fijnere (i. p. v. fijne) dichters gebruiken
gaarne een woord zo, dat . . (J. H. v. d. Bosch)
Een van de bekoorlijkste dingskes van de vrouw
is wel (?) het fijnere zakdoekje (Helen Vahna in de
Groene). Frankrijk was vóór den oorlog in het bezit
van vijf grootere (i. p. v. groote) werven. (Telegraaf).
De Alpine Montangesellschaft" werd eerst tijde
lijk Italiaansch bezitomna/a/igwen tijd (i. p. v. een
tijd later) in handen te komen van Hugo Stinnes.
(Prof. Dr. H. Blink in het Tijdschrift voor Econo
mische Aardrijkskunde).
Niet minder hatelijk dan dit misbruik is een
ander, dat in denzelfden knoeiwinkel thuishoort,
namelijk het schrijven van een comparativus, als
men den superlativus bedoelt. Het vertoont zich
vooral bij later 1), dat ze allemaal gaan schrijven in
plaats van laatste. Men oordeele:
Mr. v. Rossum, een onzer beste feuilletonisteii
van den later en tijd. (Dit zal ook wel uit de Tele
graaf zijn). Het toekennen van deze bevoegdheid
ligt geheel in de lijn van de wetgeving en rechts
wetenschap der latere jaren (Mr. Israëls.) Zonder
dat, zooals in de latere jaren uit nood is
geschied, de bodem van het publiek recht wordt
verlaten. (Memorie van toelichting op het wetsont
werp tot herziening van de Gemeentewet).
Amici taalschenners, gij moogt wat mij betreft
nog een stap verder gaan. Gij kent toch letzterer
in het Duitsch: een superlativus (letzte) nog eens
voorzien van een comparatieven uitgang? Welnu,
wat belet u, dezen monstervorm metén maar over
te nemen en uw Nederlandsen op te knappen niet
de laatstere jaren en den laatstcrcn tijd? Vooruit
maar, gij staat toch voor niets.
H A J E
1) In het jargon der schaakrubrieken kalt men
steevast van het hetere spel, terwijl men bedoelt
het beste spel, bijv. Wit kreeg na dezen zet het
betere'spti".
DE KON.FABR.F.W.BRAAT-DELFT
VERZIN KT,VERLOODT, VERKOPERT
ONAFHANKELIJK VAN VORM EN AFMETING
TEGEN BILLIJKE PRIJZEN.
LOONSCHOOPEERAFDEELING.