Historisch Archief 1877-1940
No. ^455
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
Van de school naar het kantkussen
Marker kantklossters
VROUWEN-VOLKSKUNST
TE MARKEN.
't Is druk tusschen de huizenrijen te Marken,
vooral in de havenbuurt. De vrouwen in haar
kleurige kleedij laten de waschtobbe 't is Maan
dag in den steek, ze staan in groepjes te zamen
en de Markerjeugd, te jong nog om de school te
bezoeken, huppelt in de zware, lange rokken,
die tot op de straatsteenen reiken, om de moeders
heen. De joggies met 't rozetje op het mutsje
joelen en stoeien dat 't een aard heeft.
't Is dan ook een gebeurtenis die Kanttentoon
stelling op het eiland en dat die Markermeisjes
daar nu zelf zitten te klossen! Kijk P.etertje
Zondervan, ze zit daar voor het raam in 't hotel
de Jong met het kantkussen vóór haar en ze gooit
de klosjes op zoo'n handige wijze dooreen, alsof
ze haar heele leven niet anders deed. Mej. Timmer
mans doet voor haar niet onder en als straks 't
kleine meisje van school komt, dan staat ook
voor haar 't kleine kussen klaar, dan zit ze op een
geestig geschilderd Marker bankje en een hooge,
hemelsblauwe met figuren bont versierde houten
Marker doos, is de staander" waarop de
paddestoelvorm met de klosjes zijn plaats vindt. Ze
kent nog maar de eenvoudige slagen, doch met
een gevoel van eigenwaarde hanteert ook zij reeds
de klosjesparen.
bewaard zijn en die slechts gedragen worden op
n jaarfeest, en wel op Pinksteren ! Als ze die
roosieskanten" konden leeren maken !
Mevr. de Jager Meezenbroek beijvert zich om in
Noord-Holland het klossen van kant voor de
kleeding inheemsch te maken. De stichting der
kantschool te Wijdenes, waar haar man destijds
predikant was, bewijst hoe groot de kans van
slagen is, mits de leergang oordeelkundig wordt
aangepakt. Op de Kanttentoonstelling is de school
van Wijdenes flink vertegenwoordigd, een mooi
theebladkleed, kanten en tusschenzetsels voor
lakens en sloopen doen nauwkeurig, zuiver
kloswerk zien. Ook van de Amsterdamsche cursus,
staande onder leiding van Mevr. de Jager is goed
werk aanwezig, wel niet van een zuiver oorspronke
lijke ornamentiek, doch vrij verwerkt naar be
staande gegevens, 't geen de etiketten eerlijk aan
geven.
Kantwerk vol sentiment en van ware kunst
geeft Mevr. de Jager zelf. In een van raffiabast
gevlochten fruitmand ligt een rond kleedje Aan
den slootkant". Eenpronkje van gevoeligen arbeid
is die rand van libellen- met grassprieten-motief.
En dan verder het kleedje Molenwieken", waarin
de molenkappen als een telkens wederkeerende
verzwaring zijn. 't Zijn kantstukken van het
Noord-Hollandsche waterland, dat de klosster
zóó lief heeft, en waar zij al haar krachten wijdt
aan de ontwikkeling van den handenarbeid der
Kantjes uit Wijdenes
De tentoonstelling is zoo juist geopend, de zaal
wordt druk bezocht, de vrouwen verdringen
zich eerst vóór de ramen, totdat een ontelbaar
aantal zwarte en witte klompen vóór den deur
drempel bewijst, dat de tocht naar binnen is onder
nomen. En nu loopen ze aanhoudend op de
kousen in en op de klompen uit om buurvrouwen
of buurtgenooten te halen en in 't dorp te
vertellen dat 't daarbinnen de moeite van 't zien
waard is.
Ze bekijken 't werk goed die Markerinnen. Een
nauwlettend oog kan al spoedig bemerken welk
soort van kantwerk in den smaak valt. 't Zijn de
kanten die streng zijn van patroon met tamelijk
dicht fond, waarin het ornament zonder eenig
relief verwerkt is, de kanten die verband houden
met de mooie breede en smalle opennaaisels van
mutsen en huishoudgoed en den strengen bouw
van 't kruisjeswerk op lakens en pronksloopen.
In een der vitrines achter in de zaal liggen stukjes
Oud-Nederlandsche kant met dicht verwerkte
bloemcomplexén. De Markervrouwen ontdekken
die terstond. Dat zijn de mooie kanten, die nog in
zooveel gezinnen op het eiland van ouder tot ouder
Noord-Hollandsche jeugd.
Nog zijn aan de collectie toegevoegd een groot
aantal oude kantstukken in historische volgorde,
benevens een verzameling antieke en moderne
kant uit de collectie van Mevr.
Wertheim-Hijmans.
Mevrouwde Jager organiseerde deze tentoonstel
ling te Marken met het doel om, waar de dracht van
het eiland voor vrouwen en kinderen in groote
mate het gebruik van kant vraagt er de aandacht
op te vestigen, dat zelf gekloste Nederlandsche
kant zooveel hooger staat en meer waarde heeft
dan de futlooze machinale prullige Belgische
kanten die thans de kleeding sieren. De Marker
heeft oog voor goeden handenarbeid, de oude
rijkgeborduurde corsetten ze worden trouw in eere
gehouden en bij enkele feestelijke gelegenheden
gedragen. De kostbare ,,roosieskanten" bergt
men als familiestukken zorgvuldig op en pronkt
er mede slechts een paar dagen in 't jaar. Waar
zóó der vrouwen kunst wordt gewaardeerd, zou
daar de kloskant als volkswerk niet kunnen bren
gen welvaart in zoo menig gezin? En dit niet
alleen door het werken voor eigen dracht maar
npersoons wit ijzeren ledikant
met staaldraad matras
f 14.75
ook voor den verkoop? Want Marken, het schilder
achtige visschersdorp, wordt in den zomer veel
bezocht door de toeristen. Indien men in de kant
weet te brengen een oorspronkelijk Hollandsen
accent, als men de bekende Marker patronen,
waarmede de Markervrouw vertrouwd is, evenals
in Zweden de landspatronen, in de kant weet
vast te leggen dan kan men er bijna zeker van zijn
dat die kanten, mits ook per ellemaat verkocht en
niet enkel als gebruikstukken,hun weg zullen vinden
in het buitenland. En is dit het geval dan zullen
weldra in den winter als het eiland daar vrijwel
afgesloten ligt, vele Markermeisjes de klosjes laten
rikketikken, en ze zullen zelf haar eigen patro
nen weten te vinden, want ze bemerken dat juist
die oorspronkelijke typische kanten gewild zijn;
dat daarin de verdienste schuilt, omdat ze
ctilturistische volkskunst geven, karakterstukken
van het beste gehalte.
Te Marken kan, als we ons niet vergissen,
geboren worden een kantindustrie, wars van
vreemden invloed. De ontwikkeling daarvan
vraagt evenwel alle zorg. Ze is echter bij Mevr.
de Jager Meezenbroek, de oorspronkelijkste onzer
Nederlandsche kantwerksters in uitstekende han
den. Dat men haar te Marken met hulp tegemoet
komt, dat de heer de Jong haar de zaal voor de
expositie gratis afstond, en dat tijdens mijn bezoek
te Marken reeds verschillende Markermeisjes zich
voor een cursus aangaven, zal haar zeker bemoedi
gend stemmen.
Moge thans door daartoe bevoegden die poging
om Nederland's welvaren te bevorderen door het
scheppen van een speciale Nederlandsche
Vrouwenvolkskunst gesteund worden.
ELI s. M. ROGGE
VERZOEKE ALLE STUKKEN VOOR DE RUBRIEK
VOOR VROUWEN" IN TE ZENDEN AAN HET
SECRETARIAAT VAN DE AMSTERDAMMER"
KEIZERSGRACHT 333, AMSTERDAM.
Koopt U een gouden ring
zonder merk ?
Waarom dan wel boter
zonder Rijksmerk?
Hofstede Oud-Bussem"
Kerkstraat 187. Tel. 49344.