Historisch Archief 1877-1940
DE AMSfËRDAMtöR, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2455
DE TOONEELSCHOOL
II
Het onderwijs op de tooneelschool zal dus
ide dagbladen hebben ons daaromtrent nader
ingelicht 'voortaan zooveel mogelijk hoofdelijk
wora'en gegeven en zich in het bijzonder bepalen
tot de intensieve ontwikkeling van wat wij altijd
maar het best vergelijken met: een instrument.
Het lichaam van den aspirant-tooneelspeler, dat
moet winnen aan souplesse, aanpassingsvermogen
en expressiviteit, het orgaan, dat gewis niet
minder zorg en oefening vereischt dan de stem
van den zanger, het rhythme van zijn wezen, dat
zoo nauw de oorsprong der dramatische kunst
ligt in den dans verband houdt met de atmos
feer, die de kunstenaar op het tooneel om zich
weeft. Eerst in hoogste instantie zal het aldus
gevormd, gestemd en beheerscht instrument in
dienst worden gesteld van hart en geest. Hoofd
doel blijft: het natuurlijk gevoel, voor zoover het
in den leerling zuiver aanwezig is, of in hem kan
wórden gewekt, den weg te effenen.
Zich-kunnen-uiten, in opdracht van de ziel,
op een wijze die waarachtig is, duidelijk, en schoon.
Naast deze practische oefening, de geestelijke
opvoeding. Hier zal, zooals we de vorige week reeds
opmerkten, de leeraar altijd gehandicapt zijn
wegens de ongelijke ontwikkeling der leerlingen,
die deze school bezoeken. Het drama is niet alleen
de hoogste vorm waarin een dichter zich kan uiten,
het is tevens de moeilijkste. De klassieken voeren
naarde toppen van het mensch-zijn. Deze kunnen
den achttienjarige, geroepen binnenkort een rol
in Qoethe's Faust" te vervullen", hoogstens
worden getoond, wat hij er beleeft, kan zijn binnen
ste niet raken zoolang hij er niet rijp voor is.
Het gezamenlijk lezen van meesterwerken brengt
het kan niet anders vaak onoverkomelijke
bezwaren mede, zoowel wat de keuze van het
werk betreft, als om de perspectieven, die elke
versregel voor leeraar en leerling opent; niet
alleen als litteratuur, maar ook en hierom
gaat het op deze school in het theatraal verband.
Daarom zal de school voornamelijk leidsvrouw
moeten zijn, een voorzichtige leidsvrouw,-van wie
een beschavende, opwekkende invloed uitgaat,
zonder dat zij den leerling de wet stelt of over
belast met wetenswaardigheden boven zijn be
vatting, en die hem dikwijls ook nog in geen
jaren te pas zullen komen. Een driejarige cursus
kan niet in alle behoeften van den tegenwoordigen
cultuürmensch voorzien. De school zal hem, naar
zijn aard en neiging, den weg wijzen tot bibliotheek
en museum, waar hij zelf voelt welke leemten
in hem vragen te worden aangevuld. De letter
kunde moet zich tot de dramatische letterkunde
bepalen. Bijvakken, zooals teekenen,
costuumteekenen o.a., moesten op het nieuwe leerplan
vervallen, hoe gaarne men ze had gehandhaafd.
Hoofdzaak is: het dragen" van het costuum,
dit is de directe opgave, Waarvoor de jonge
speler in de praktijk komt te staan, en met het
onmiddellijke" heeft de school, gegeven haar
korten termijn en beperkte middelen, in de eerste
plaats rekening te houden.
En sluit bovendien niet de kunst een costuum
te dragen natuurlijk aan bij de lichamelijke
opvoeding", waaraan wij voor den tooneelspeler
zopveelwaarde hechten? Al deze concreete vakken
grijpen zuiver en vast in elkaar en daarom ver
wachten wij juist van dit onderwijs van de
physieke training als basis voor een expressieve
plastiek zooveel goeds, verdient zij, vooral in
de eerste klassen, de aandacht boven de meer
abstracte-psychische ontwikkeling, valt o.i. daar
het zwaartepunt van tooneelonderwijs.
Wij zullen den belangstellende niet vermoeien
met systemen, met modewoorden, die onze tijd
voor al haar weldaden op dit gebied heeft uit
gevonden, noch namen noemen ter aanbeveling
van deze of gene. Van bijzonder belang dunkt mij,
dat de anatomische gymnastiek voor den a.s.
cursus kon worden toevertrouwd aan een vrouwe
lijke arts, die, op grond der door dr. Bess Mensen
dieck beproefde methode, zich in dit merk
waardig vak*; den volwassen mensch te leeren
loopen, zitten, opstaan enz., heeft gespecializeerd.
Ook wat de stemvorming betreft, zijn voor
het met September aanvangend studie-jaar in
grijpende maatregelen getroffen. Voortaan zal
elke leerling in tegenwoordigheid der klasse
dagelijks op de school privaatonderricht ontvangen
waarbij de fouten worden gecorrigeerd en de
zelf-oefeningen voor den verderen dag worden
vastgesteld. In het eerste
studie-jaar zal de aandacht
zichzoodanigconcentreeren
op:- ademhaling en uit
spraak, op het timbre,
de draagkracht, den om
vang, de bewe gelijkheid
derstem,dat?hetspreken"
in de overige lesuren zoo
noodig tot fluisteren zal
worden beperkt totdat de
fouten overwonnen zijn en
de stem staat. De onrust
barende toeneming van het
aantal spraakgebrekkigen
op ons officieel tooneel
dat, voor zoover de leer
lingen der school betreft,
niet was te wijten aan de
qualiteit der spreeklessen
maar aan de quantiteit.en
aan den geringen ij ver de r
leerlingen om door inten
sieve oefening thuis mede
te werken doet van deze
nieuwe regeling het beste
hopen.
En daarnaast, of liever
in dit verband, zullen dan
de beginselen
dertooneelspeelkunst worden onder
wezen en vooral dit onder
wijs zal een meer rationeel
en elementair karakter
dragen dan het tot dusver
deed. Steunend op wat de
leerling zich in de lessen,
waar hij leerde hoe zijn
lichaam te doen gehoor
zamen aan zijn, hetzij
impulsieven, hetzij be
zonken wil, hoe zijn stem
zóó te gebruiken, dat het
woord uit zijn hart of hoofd
zuiver en gemakkelijk over
zijn lippen welt.reeds eigen
heeft gemaakt, zal de
spelleeraar zijn
verbeeldingopwekken en hem brengen tot
handelen". Handelen naar
een doodsimpel schema, voor de gelegenheid ont
worpen, bewust-worden van hetgeen de natuur
dicteert. Een kind doet het onbewust naar de
regelen der kunst, een mensch bederft het spel, een
kunstenaar kan het herstellen. Dit, even
practisch, als boeiend onderwijs, dat het voordeel
heeft een eenvoudige taak te stellen, waarvan de
volmaking binnen het vermogen Van den leerling
ligt, en dat geleidelijk opvoert naar het gecom
pliceerd droombeeld, zonder dat het puur en
innig gebaar verliest aan zuiverheid en kracht,
bereidt het wezen van den aanstaandeu tooneel
speler voor de transformatle-van-binnen-uit. Om
zich in een rol te kunnen verliezen", dient men
zichzelf eerst te bezitten. Ieder, die wel eens een kind
heeft gadegeslagen op het oogenblik dat bijvoor
beeld het touwtje van zijn luchtballon breekt,
heeft in de werkelijkheid gezien, wat hier de leer
aar den leerling in de verbeelding zoodanig
tracht te suggereeren, dat hij den ballon als het
ware ziet wegzweven, den schrik en het groeiend
verdriet van het kind aan den lijve voelt, en on
willekeurig de uitdrukking van ontsteltenis, het
ongeval Waardig, aanneemt. Deze uitdrukking
kan in het bewustzijn worden opgenomen, en
daar worden bewaard.
Velen zullen zich van haar laatste bezoek
Yvette Ouilbert herinneren, zooals zij, bij een
liedje dat ze neurde, zat te naaien zonder eenig
materiaal. Zooals ze een puntje likte aan het
draadje, dat er niet was. het draadje wipte door
het oogje van de ontbrekende naald, eerst er
naast en toen erin, een zoompje legde in haar
zakdoek, de afwezige spelden een voor een aan
haar boezem stak, het draadje met haar tanden
afbeet.
In hoogste instantie, in de klassieke tragedie,
herinnere men zich hoe bij de opvoering van Elek
tra", Orestes met de bijl in de hand de treden
vóór het paleis van Aigisthos opging, en hoe in deze
gespannen figuur, in het zwijgend, vastberaden
schrijden, reeds de daad, die worden ging, de
moord, zich voor ons geestesoog voltrok. Al deze
voorbeelden getuigen van dezelfde bewuste con
centratie van den geheelen mensch op het
moment", dat hij moet maken", opde bewogen
heid, die hij schept.
De leerling, die zijn oogenblik" vervult met
de natuurlijkheid van het ballonkind, met
de innigheid van Yvette Ouilbert, met de geladen
heid van Orestes, is rijp voor de hoogste klasse,
waarin zijn oogenblikken zich aaneenschakelen
mogen tot een klein tooneel".
Ik geloof, dat een einddiploma op grond van een
dergelijke studie in de toekomst voor den
tooneelWEER EEN NIEUWE BELASTING
Teekening voor de Amsterdammer" door George van Raamdonck
De huwelijkspenning.
HET adres voor prima
PARKETVLOEREN
tegen sterk concurreerende prijzen is
FRED.MEIJER, Amsterdam
v. Baerlestraat 160 - Tel 25615 - Qev 1908
directeur meer waarde zal hebben, dan een
praestatie" als Koningin Louise of Richard de
Derde in zakformaat.
Waarlijk, het is geen geringe bemiddeling"
waar de Tooneelschool in onzen tijd voor staat.
Hoeveel kan zij bijdragen tot den goeden geest
in de tooneelwereld, tot den ernst en de waardig
heid van het vak, dat kunstenaars vraagt, maar
tot op zekere hoogte ook bekwame secondanten
noodig heeft. Wanneer mettertijd alle oorzaken
zullen worden blootgelegd waardoor het tooneel
in Nederland, niettegenstaande een aantal superi
eure vertooningen, den strijd: een veredeld
tooneel te vestigen, heeft moeten opgeven, dan
zal als een der ongelukkigste verschijnselen ge
noemd worden de omstandigheid, dat een groot
aantal tooneelspelers en speelsters, zonder de
geringste voorbereiding de planken zijnopgeloopen
en zich daar, faute de inieux, hebben weten te
handhaven. Om hunnentwil moest het groote tooneel
vaak een Lagere school worden, ten koste van het
werk, dat met dit tijdroovend vallen- en opstaan
niet werd gediend. En al zal nu onze Tooneelschool
ik herhaal het met haar bezwaarlijke huis
houding, nimmer beantwoorden aan het ideaal,
dat elke tooneelmees ter voor zich anders zou s tellen,
de hoop, dat er nog eens een tijd z?l komen waarin
de directies bij hetengageeren van jonge krachten
de voorkeur zullen geven aan haar oud-leerlingen,
geven wij niet op. Dat er dan een keurcorps van
flink geschoolde aspiranten ter keuze mag staan,
die het werk op het tooneel bevorderen, die zich
daar onbezwaard als kunstenaars kunnen ont
plooien en verder ontwikkelen.
De geest op de school is een opbouwende.
Dit geeft haar recht op een ieders welwillende
belangstelling.
TOP N A E F F
Hotel DUIN EN DAAL
CENTR. VERW. PRIVÉBADKAMER
VASTE WASCHVAFELS