Historisch Archief 1877-1940
No. 2455
13
ZOMERTOONEEL
Teekeningen voor de Amsterdammer" door B. van Vlijmen
VRIJGEZELLEN (opgevoerd door het gezelschap van Cor Ruys in het Centraal Theater)
COR RUYS
(als Jantje met verlof uit Indië)
WILLY RUYS
(als Dr. v. d. Mark)
A. RUYS
(als de Resident)
NONNY VAN NOOTEN
(als Residentsdochter)
SCHILDERKUNST-KRONIEK
TENTOONSTELLING
bij OOUDSTIKKER.
DUITSCHE PRIMITIEVEN,
Het was een gelukkige gedachte van den heer
Ooudstikker de schilderijen af te wisselen met
exemplaren van vroeg Duitsch beeldhouwwerk.
Voor een deel bleek dit gepolychromeerd; de kleur
was vergaan of had haar te sterken glans verloren
en de beelden min of meer ongeschonden bewaard
en dikwijls bevallig van vorm, hadden die aparte
charme aangenomen, die meer van hun decora
tieve dan van hun sculpturale kwaliteiten een
gevolg was. Slechts n sculptuur, een houten
Petrusu ongekleurd, had niets van zijn plastische
schoonheid ingeboet en kon misschien voor het
fraaiste stuk der expositie doorgaan. Het religieus
sentiment scheen bijzaak. Wie weet welk nederig
handwerksman aan deze zuiver realistische schep
ping ten voorbeeld had gestrekt. Maar het karakter
van zijn soort kon niet treffender en tegelijk voor
namer tot uitdrukking zijn gebracht, dan in dien
kleinen, hoekigen kop met het hooge gewelfde
voorhoofd, den spitzen neus en den mageren hals
en in die nerveuze, beenige, gevoelig gemodelleerde
handen. In dit soort plastiek moet de kracht
gelegen hebben der vroege Duitsche kunstenaars
en het beste in hun schilderijen gaat hierop terug.
Ge vindt het vooral in de meer om den vorm en
het karakter dan om de kleur interessante
portretten, waarvan een van Luther door Cranach
en een ander door Hans Memlinggoede|voorbeelden
waren.
De religieuse voorstellingen missen de innigheid
en de coloristische bekoring van de
Nederlandsche primitieven. Een meer uitgesproken zin
voor beweging en sterke hartstochten vergoedt
deze tekortkoming niet. Ook nu nog leek mij het
groote drieluik van Hans Baldung, Grien, af
komstig van eene veiling bij Frederik Muller,
meer kunsthistorisch interessant dan mooi, hoe
uitvoerig dan ook geschilderd en hoe rijk ook van
kleur. Bekoorlijk als schilderwerk daarentegen
was een fragment van Lucas Cranach, borstbeeld
eener jonge vrouw op een groen kussen geleund,
verleidelijk ondanks het fragmentarische en de
sobere schildering.
VEILINGEN BIJ FREDERIK MULLER.
Van de beide groote Voorjaarsveilingen" die
elkaar op den voet volgden.won de eerste het verre
l»
OUDE KUNSTHANDEL
HET HUYS VAN JOHAN DE WITT
Een der waardevolste en uitgebreidste collecties
van XVIde en XVIIde eeuwsche meesters
KNEUTERDIJK 6 DEN HAAG DORUS HERMSEN
van de tweede. De collectie Goldschmidt, die
voorafging, droeg geheel het karakter van eene
buitenlandsche verzameling. Het blauw en ge
kleurd chineesch porselein, het Delftsch aarde
werk, de Hollandsche kasten en de Hollandsche
schilders ontbraken zoo goed als geheel; daar
entegen waren er Italiaansche bronzen uit den
bloeitijd, en medailles uit den voortijd der renais
sance, emaux van Limoges, juweelen en
vitrinevoorwerpen, Europeesche porseleinen, schilderijen
van Nederlandsche primitieven en Barbizon
meesters en etsen van Rembrandt. Waaruit men
zou kunnen afleiden dat die etsen het meest
internationale zijn, dat de Hollandsche kunst heeft
voortgebracht.
Al dit moois, deels van den eersten rang werd
plotseling in zulk een hoeveelheid aangeboden dat
de beschouwer er toe moest komen te kiezen. Tot
het merkwaardigste behoorden zeker de medailles
van Pisano.. Zelden komt de gelegenheid voor
om zich van het tegelijk volmaakte en in den
grond primitieve van deze opera Pisani Pictoris"
te overtuigen. Hier is inderdaad met de eenvou
digste middelen een summum van effect bereikt.
Allerlei idealen van onze tegenwoordige kunste
naars: klaarheid, samenvatting, karakteristiek,
breedheid van voordracht vondt ge hier verwe
zenlijkt. De keerzijden waren in dit opzicht het
leerzaamst; die der medaille van koning Alphons l
van Napels, waar een adelaar zijn buit aan de
gieren afstaat, in het bijzonder: vorstelijke illustra
tie eener liberalitas Augusta". Als een even gave,
even karaktervolle, even besloten kunstuiting,
schoon dan uit een geheel anderen geest geboren,
handhaafden zich de etsen van Rembrandt.
Maar een minder gelukkige keus had de verzame
laar geleid bij het bijeenbrengen zijner moderne
schilderijen. De Barbizonners waren hier wel zeer
van hun romantischen kant bekeken en de hooge
prijs besteed voor een grooten kleurigen Decamps
mocht voornamelijk als een onverhoopt blijmoe
dig teeken voor de bezitters van dergelijke schil
derijen gelden. Van de primitieven bracht een
drieluik met de voorstelling van het martelaar
schap van St. Sebastiaan, een vroeg werk van
Hans Baldung Grün, om de uitvoerige en niets
voorbijziende schildering meer curieus dan tref
fend, het tot een prijs van ?99000.?.
De tweede veiling was meer een allegaartje.
Men kon er hoofdzakelijk schilderijen uit velerlei
tijdperken bewonderen; daaronder een tweetal vrij
omvangrijke schetsen toegeschreven aan den
jong gestorven, hier weinig voorkomenden en
vooral als lithograaf verdienstelijken Bonington.
Een daarvan, No. 70, stelde vermoedelijk niet een
stad in Italië, maar Rouaan voor, waar hij zijn
beste werk maakte. Onder de Franschen vondt ge
een smakelijk pastelportret door den herlevenden
Perronneau; onder de Nederlanders een fijne
Jacob Maris (stadsgezicht). Het aantrekkelijkste
zal voor velen een collectie meest achttiend'
.eeuwsche boeken geweest zijn, gebonden in
roodmarokkijnen banden uit dien tijd, met wapens
op het plat versierd, welsprekende rechtvaardiging
van hen, wien het koopen van boeken alleen
om den band" als een smaad pleegt te worden
aangewreven.
H E N N u s
Tentoonstelling van werken door
GERM DE JONG
Van 5 tot 28 Jj!l Dagelijks ook dos Zondag» geopend
KUNSTZAAL VAN LIER
naast het Postkantoor te LAREN (N.-H.)