Historisch Archief 1877-1940
No. 2457
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
ZOMERKWAU
ffEDERLxn KOLONIËN
Liefde-Kunst-Huwelijk
Jongeman, 36 jaar, vrij goede vaste
p«itie, schilder in zijn vrijen
tijd, verlangt kennismaking, met
harteiyk kunstlievend meisje.
Brieven onder motto St. Lucas, aan
het Bureau van dit blad.
Spoors
Mosterd
_ CulemL'cr
Het feit, dat er dagelijks meer
WHITE
VRACHTWAGENS EN OMNIBUSSEN
op den weg verschijnen, spreekt voor zich zelf.
De prijzen zijn concurreerend.
ALLEENVERTEOENWOORDIOINO VOOR NEDERLAND:
N.V. Gebrs. NE F KEN S' Automobiel Maatschappij
ALLEEN: AMSTERDAM, Jacob Obrechtstraat 26, Tel. 22507.
UTRECHT, Nachtegaalstraat 55, Tel. 3061.
Geen filialen, ook niet in andere plaatsen.
NAAR MAAT
Fr. SINEMUS
20 Leidschestraat 22 - Amsterdam
UerptnsionJOIINEHOEK'
Voor vacantie - Doorloopend
Goede scholen Huisonderwijs.
J. KIEFT, Tafelbergweg, Laren N.-H
DE AMSTERDAMMER
^Weekblad voor Nederland
kost slechts f 10.?per Jaar
SOIREES DE PARIS'
1.
Sommigen in Holland stellen zich, naar aan
leiding der Olympische Spelen, Parijs thans voor
als een groote corrida. De gewone man te Parijs,
de flaneur der boulevards, de kleine speculant, die
voor de ramen der banken de fondsen raadpleegt
en de baisse van den franc volgt, merkt er echter
niets van, en de buitenlander, die meent voor uit
verkochte hotels te staan of voor onbetaalbaar
dure appartementen, merkt er evenmin iets van.
Parijs is niet anders dan vroeger, niet veel drukker,
niet veel duurder zelfs. Het is waar, dat het zich
anders liet aanzien en dat eenige maanden terug
de hotels zelfs niet genegen bleken vooruit kamers
te reserveeren. Doch het aanbod heeft de vraag
verre overtroffen. De particulieren, die hun huis
tijdelijk als pension hadden ingericht, zitten met
leege kamers en in de hotels kan men terecht zon
der vooruit aan te vragen. Hollanders die zich
hebben laten afschrikken naar Parijs te gaan,
kunnen zich dus gerust nog bedenken. De kleine
verhooging van sommige prijzen een ver
hooging, die niet verband houdt met de Olympi
sche Spelen blijft in evenwicht met den lageren
stand van den franc (waarvan men voorspelt, dat
hij aan het eind van het jaar weer op 9 zal staan).
Neen, Parijs trekt zich van de Olympische Spelen
weinig aan. Wat men er van weten wil ziet men in
de cinema. De cinema heeft zelfs de
sportliefhebbers gemakzuchtig gemaakt. Men hoeft niet te
dringen, men hoeft niet in een file te staan, men
betaalt hoogstens drie of vier francs (zegge 42 cent)
en men ziet alles opperbest. De mooiste momenten
krijgt men zelfs naar genoegen nog eens in een
vertraagde opname te zien, als waren het Russi
sche dansers, die, als de onvergetelijke Nijinsky,
door de lucht zeilen, of het nieuwste
cabaretnummer a la Boeuf sur Ie toit" van Milhaud
(waarin de clowns met verlangzaamde bewegingen
op razend snelle muziek dansen). Neen, men ziet
den wedstrijd in de cinema zelfs zekerder en beter
dan op het sportterrein, dat hoogstens 50.000
menschen kan bevatten. Kunt ge daar zoo duidelijk
de resultaten van de hardhandig- en
hardbeenigheid van Rugby volgen, als in de film, waar de
operateur dadelijk bij de hand is om voor u af te
draaien hoe de doktoren ontwrichte armen en
beenspieren weer in der haast bijmasseeren of hoe
brancardeurs ijlings een bewusteloos geschopte
vervoeren? Neen, de fotographie, de film is meer
nog dan het moderne nieuwsbericht, het laat u
ook zien hoe Amerika met 17 tegen 3 van Frankrijk
heeft gewonnen!
Ik ben weinig Olympisch aangelegd en ik ben
blij dat Parijs ook dezer dagen niet zijn oude
charme van mooie karakteristieke Fransche stad
heeft ingeboet terwille van de vier en veertig naties,
die zich voor de Olympische Spelen hebben in
geschreven, en zich nog altijd weer interesseert
voor wat het dagelijksch leven biedt, voor de
schandalen, moorden en terechtzittingen, die de
kranten met groote koppen afdrukken en waarover
de journalisten ten pleziere van het publiek zelfs
de meening van een zekere Madame X of Madame
U gaan vragen, voor het mooie weer, de verkiezin
gen, de wedrennen te Longchamps, etc. Ik vind de
affiche der Olympische Spelen heel mooi en be
wonder al die jongelui, die met sportief ontbloot
bovenlijf en met opgeheven handen het Ave
Caesar"-gebaar maken, maar als het park van
Luxembourg zoo prachtig groen is en de zon zoo
heerlijk voorjaars schijnt, en de studenten met hun
meisjes rond de Fontaine de Medicis zitten niets te
doen dan te genieten van het gevoel te leven, dan
loop ook ik daar liever rond en zoek mijn Olympia
de maar in de parklanen, waar jonge meisjes ten
nisspelen, die geen Suzanne Lenglen's zijn (en het
niet zullen worden ook), of wat verder op bij de
draaimolen waar, gezeten op hun Riri, Loulou en
Rapide de kleintjes hun steeple-chase" houden,
die voor hen niet minder opwindend is.
Men vergeve mij dezen aanhef voor een paar
brieven, die ik u vanuit Parijs wilde schrijven en
waarin ik u tot mijn spijt slechts de subjectieve
indrukken kan geven van iemand, die van Parijs
M. LE COMTE DE BEAUMONT
(Comoedia)
houdt en er ieder jaar een tijdje uit Holland" wil
zijn.
Ik schrijf boven deze brieven den naam Soirees
de Paris", een naam, die aan den tijd van het
tweede Keizerrijk herinnert en die op het
oogenblik te Parijs werkelijk weer in zwang is door de
Soirees de Paris", die de graaf Etienne de
Beaumont in de Cigale" organiseert als niet-officieele,
d.w.z. niet in de Grand Saison d'Art" opgenomen,
bijdrage der jonge kunstenaars voor de Olympische
Spelen.
Werk van snobs, zegt ge, deze geheele
jongekunstonderneming?
Zonder snobs kan in Parijs geen enkele jonge
kunst-onderneming bestaan. Zij zijn noodig en er
zijn er juist genoeg om de kosten van het geval te
dekken. Zij geven misschien een minder sympa
thieke sfeer aan het geheel en dat stoot de ernstige
ieden wellicht af, maar zij maken ook mogelijk
wat zonder geld niet mogelijk is: dat men de kunst
van zijn eigen tijd kan zien, en wat in wording is
en naar erkenning streeft. Daarom, zonder een
pleidooi te houden over de superioriteit van alles
wat Etienne de Beaumont, de organisator in de
Soirees de Paris" geeft, moet erkend worden dat
de snobs, die misschien dan niet in de eerste plaats
het artistieke beoogen bij hun steun en veeleer op
zoek zijn naar het buitenkansje een genie" te
hebben ontdekt, indirect ook hun goede zijde
hebben.
De Soirees de Paris" is een opiet geheel in
den geest van den tijd, die den music-hall wil
hervormen door het geheel op een artistiek hooger
peil te brengen. Jean Cocteau, die bij deze onder
neming ook een werkzaam aandeel heeft, hield
voor deze hervorming reeds een warm pleidooi
in zijn boekje Le coq et Parlequin". De music-hall
het tooneel, het circus heeft reeds vele kunstenaars
aangetrokken en de Soirees de Paris" vereenigt
hun pogingen in een eenigszins demonstratief
geheel. Schilders en decorateurs, . schrijvers en
componisten, dansers en tooneelspelers vindt men
hier aan het werk. Wij noemen de namen van
Picasso Derain, Braque, Cocteau, Tristan Tzara,
Paul Morand, Darius Milhaud, Eric Satie, Leonid
Massine, Lopokowa, Harry Wills, Andrée Pascal,
Marcel Herrand.
Over hun arbeid en het slagen van hun pogingen
valt nog een ander maal uitvoerig te schrijven.
Voor dezen eersten brief kan volstaan worden met
de vermelding dat de belangrijkste nieuwe drama
tische prestatie van het geheele Parijsche
tooneelseizoen bij deze Soirees de Paris" wordt gevonden
en wel in een adaptatie van Shakespeare's Romeo
et Juliette" door Jean Cocteau.
Tot slot vertel ik nog van een kleine staking",
die de onderneming een oogenblik in gevaar bracht.
De graaf de Beaumont had voor het
tarievenstelsel zijn onderneming onder de music-halls
gerangschikt en zijn orkest-musici dienovereen
komstig betaald. In de music-hall speelt men
lichte" muziek. Doch het orkest oordeelde na
eenige dagen dat de music-hall van den graaf de
Beaumont eigenlijk een ballet en een opera was en
dat de muziek niet licht, maar serieus" was
en meer inspanning vereischte van de spelers, dus
beter betaald behoorde te worden en wel volgens
de tarieven van de opera. Op een goeden avond,
na vruchtelooze debatten, ging het orkest een
kwartier vóór de voorstelling in staking. Wat
te doen? De voorstelling niet door laten gaan,
de entrée's restitueeren? De Beaumont had er
weinig zin in. Er moest iets op gevonden worden.
Twee jonge musici, waaronder de componist van
een der op te voeren balletten, boden aan samen
de geheele muziek op twee piano's te spelen.
De ballet-componist ging naar het orkest toe
en sprak een klassiek te worden zin: Als jullie
binnen drie minuten niet speelt, speel ik". De
Beaumont kon op het tooneel komen, mededeeling
doen van het gebeurde en zeggen dat de muziek
op twee piano's door zou gaan. En het publiek
accepteerde de schikking onder applaus. Het
recht van staken hebben ze hier in Parijs, maar
de kracht van staken nog niet: de orkestmusici
zaten den volgenden avond weer gehoorzaam
op hun plaatsen.
CONSTANT VAN W E s s E M