De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 19 juli pagina 21

19 juli 1924 – pagina 21

Dit is een ingescande tekst.

No. 2457 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 21 Kelono-dans SCHILDERKUNST-KRONIEK DE VERZAMELING BOENDERMAKER. Er bestaat door een adres van een kimstgenootschap een quaestie Boendermaker. Deze is in 't kort saam te vatten op deze wijs: het schildergenootschap Arti et Amicitiae vindt, dat den heer Boender maker feitelijk, gratis, een te goede gelegenheid gegeven wordt tot uitstalling van zijn bezit in het Stedelijk Museum te Amsterdam; dat deze plaats voorts dient om de schilderijen, die de heer Boen dermaker verkoopen wil van daaruit, Iaat ik niet zeggen gemakkelijker, maar toch zeker gemakke lijk te verkoopen zijn, juist doordat zij in een Ste delijk Museum te zien zijn geweest, etc." Dat is de quintessens van het adres van Arti, en dit is een actie, die allerlei schijn van redelijkheid heeft. Ze zou dat echter meer hebben, zóó de verzame ling Boendermaker bestond uit onbestreden, volledig, dat is door het publiek uit algemeen geaccepteerd werk," zooals het werk van vele Arti-Ieden, met of zonder verdienste in de schil derkunst, d'at is. Ik zou dan, als Arti, ganschelijk ?zijn tegen deze faveur, aan den heer Boender maker bewezen. Maar voor mij is deze verzame ling Boendermaker een bizondere, en al zou de heer Boendermaker zich wat vrij gedragen met zijn eigendom, uitgestald in 't Museum, dan is de rekening niet zóó klakkeloos op te maken als Arti et Amicitiae" in dit geval meent. Want de verzameling Boendermaker is een verzameling van werken, die nu misschien gedeeltelijk al aanvaard door het publiek, toch het wezen behouden heeft van een verzameling ,,d'avant-garde" te zijn. Deze verzamelaar, Boendermaker, heeft van een aantal te loven schilders een aantal te loven schil derijen gekocht, toen andere verzamelaars dat niet dorsten te bestaan. Of hij door zich zelf geleid, of door anderen geraden, of zelfs luk-raak dat heeft gedaan, is, nu de verzameling van zoo danige qualiteit is, als ze inderdaad is voor ons, de beschouwers, een vraag van de 2de orde. De verzameling Boendermaker is allicht de belang rijkste der modernen in ons land. Zij is niet alleen, daardoor, te zien als een eigendom van een betrekkelijk willekeurig iemand, zij is tevens te erkennen als een stoutmoedige daad; zij heeft de kracht gehad een stoutmoedige propaganda te zijn voor het werk van een aantal, toen nog miskende kunstenaars; zij is goed gekozen; dit alles is voor mij toch wel iets, wat de bizondere gunst, den heer Boendermaker bewezen om een gedeelte desnoods van zijn bezit uit het Museum te verkoopen, met meer gemak te doen aanvaarden, dan dat ik deze gunst zou aanvaarden, bewezen aan een verzamelaar, die b.v. zijn Marissen of zijn Bosbooms van daaruit zou verkoopen. Daar is geen stoutmoedigheid voor noodig om zich die aan te schaffen; voor een aantal der moderne werken, die de heer Boendermaker bezit, is durf noodig die zich aan te schaffen en laten wij hier, als elders, den durver meer eeren, dan den bange, die te laat koopt; laten wij zelfs den stout moedige iets meer geven, dan hem misschien toe komt; laten we royaal zijn ! . . PULCHRI STUDIO(GROEP). Niet de groep van Ruys, de hoofdgroep dezer uitstalling, is het te waardeeren werk in Pulchri Studio (er is geen toekomst in dit werk) maar wat de Rouville zond. Het werk is als steeds bij de Rouville beschaafd en vlot. Hij is een impressionist in den zin, dat hij werkt met plotselingen omstandigheid, en dan alleen kan werken, maar een waterverfteekening als de in het rond-rijdende cavallerie, rondrijdend vóór een groot wit huis, waarnaast boomen staan, is toch een uiting met leven en ik herhaal: beschaafd en er zijn altijd zoo veel doode en niet be schaafde dingen op zulke groepentenvoorstelling op Pulchri! dat ge het levende van zelf al waardeert. Naast dezen de Rouville is het wat overdreven zelfportret van denzelf den te noemen (uit 1924). Mevrouw van WaningStevels beteekent dezen keer iets in haar zee-anemonen; Ritsetna zond een studie in brui nen, Schregel een grauwe binnen plaats, Verstijnen een houtsnede, en Termote de beeldhouwer,een bobje", dat goed is. MEJ. VAN HETTINGA TROMP BIJ D'AUDRETSCH, DEN HAAG. Laten wij praecies blijven; van al de kleine, alleen geduldige werkjes van Mej. v. H. T. zijn twee stukjes van twee schilderijen, twee gedeelten dus, op zijn hoogst in aanmerking te nemen bij 't kritiseeren: op 't een een wit potje, op een ander een paar kruikjes (tegen een hoe slechten achtergrond). Het overige is te zwak om te noemen. TOON KELDER. Er zijn van die naturen, voor wie de heele waereld bestaat uit een spel van levende kleuren. Daar-in drukken zij zich uit; daar-in en daardoor bestaan zij. Hiertoe behoort, tegenwoordig zeker, Kelder. Hij is meer een schilder van kleur dan van wat ge tegenwoordig onder licht" verstaat. Zijn schilderij heeft niets van Isaac Israëls' werk waar een lichte atmospheer staat tusschen, om en rond de dingen. Het schil derij van Kelder heeft dat zwevende niet; een stoutmoedige techniek, een forsch gehanteerd paletmes, zou u dat eveneens duidelijk moeten maken. Deze techniek is geboren uit vrees voor een te groote vlotheid, waarvan hij zich bewust is. Het werk is tegenwoordig zeer forsch. De bloemstukken, die hij schildert, geven de bloemen in groote partijen, en de zware sonoriteit der kleuren maakt hem tot een moderne. Maar tot een Moderne, dien ge van Suze Robertson afkom stig zoudt kunnen denken; mannelijker natuurlijk, Parodie op de Kelono Tentoonstelling van werken door GERM DE JONG Vin 5 tot 28 Juli Dagelijks ook des Zondags geopend KUNSTZAAL VAN LIER naast bat Postkantoor te LAREN (N.-H.) niet zoo tragisch echter van innerlijk. Ook zijn landschap is anders dan dat van Suze Robertson; het is meer visueel gegeven. Toch ware het onjuist te zeggen, dat in dit zwaar en groot gehouden werk de gewone vorm afwezig is. Integendeel: Kelder formeert" gemakkelijk. En een laatste en gehoopte verbetering is gekomen. Het werk was vroeger rul en rauw, niet edel genoeg. In den laatsten tijd speurt ge meer beschaving. Het is dan, om dit alles te hopen, dat deze ontplooiing voortgaand, ons een te loven schilder meer zal doen zien. PLASSCHAERT DE» HAACt Lunchroom de Bijenkorf", Wagenstraat 45 Complete dagschotel» met Soep f 1.50 Diners a f 2.50 Dagelijks Concert Zondags Matinee NIEUWE UITGAVEN De Westerveldjes, door WJLLY BKINKGREVE is een kinderboek, geïllustreerd door Rie Cramer en uitgegeven door W. de Haan te Utrecht. In de brochurenreeks de Jeugd (uitgave O. J. A. Ruys te Utrecht) verscheen een tweede druk van problemen der rijpere jeugd, door Dr. J. H. GUNNING Wzn., bewerkt door Dr. C. P. Gunning en H. L. F. J. Deelen. Leesboek voor de Kop- en vervolgscholen, door H. VAN DER GRAAF en J. B. UBINK. II. Dageraad. Met teekeningen door Pol Dom. Uitgave J. B. Wolters. Oroningen-Den Haag. Van de Geïllustreerde Flora van Nederland door E. HEIMANS, Dr. H. W. HEiNSiusen Dr. JAC. P. TIIIJSSE verscheen bij W. Versluys te Amsterdam een zesde druk. Deze uitgave bevat meer dan vijfduizend figuurtjes van bloemen en planten en zij is meer veranderd en aangevuld dan alle vorige drukken van dit werk. Er is veel zorg besteed aan de aanvoerplanten en verschillende tabellen zijn vernieuwd. Londen praktisch bekeken geeft wenken voor den toerist door J. W. F. STOPPEL.MAN. De Nederiandschc reisvereeniging te 's-Gravenhagc is de uitgeefster. Parodie op de Kelono Algem. Nederlandsche Automobiel Mij. 'sOKAVEWnAOE

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl