Historisch Archief 1877-1940
fe,
Een reis door Syrtëdoet Palestina beter be
grijpen. Het landschap is er armer, waar water is
.ook wel rijker, rnaar altijd toevalliger, niet zoo
streng en klassiek. Misschien zijn het ook de asso
ciaties in anten geest, die onze oogen beïnvloeden.
Want Damascus n Jeruzalem! Welk een verschil
in de voorstellingen door die namen in ons opge
roepen. Hetzelfde verschil uit zich in de steden
zelf. Damascus is wel echt de stad uit de Duizend
en-én-nacht, met Arabische fonteinen op eiken
binnenhof van elk huis, met Arabische ingelegde
muren en zolderingen in de prachtige oude paleizen,
met het gebrande glaswerk en de Perzische
tapijten in de groote souks te koop, en de mooie
Arabische muiltjes en het Damascener koper.
Het Damascener koper en staal doet dan wel aan
de kruisvaarders denken, waarvan in Syriëen
vooral langs de kust nog wel sporen zijn, ruïnen
van burchten maar het is toch bovenal Arabisch,
oude Arabische cultuur in dit land.
En in Palestina is het alles Joodsch, en oude
, Joodsche historie. In Palestina léft ge in de
historie,elke oude naam.honderdmaalleeguitgesproken,
wordt hier levende werkelijkheid. Ja, hier voelt
ge eerst hoe alles om Jezus heen ook Joodsche
historie is. Die groote tragische episode, die uit
het bewustzijn der Joden is uitgeschakeld, die
voegt zich hier in, in dat ontzaglijk verleden dat u
hier zoo sterk doordringt. En bij de booten op het
meer van Galilea denkt ge aan de visschers,
Simeon en Andreas, en bij de Jordaan aan
Johannes en aan de menigte die zich verzamelde om
door hem gedoopt te worden, zooals bij het
"gebergte van Gilboa aan Koning Schaoul, en
"overal, overal in het land aan den blonden zwerver
"en vrijbuiter, die later Koning David werd. En
al beweren twee hoven dat zij Gethsémanézijn
en drie heuvels Golgotha, die terrasjes met ae
"kleine olijfboomen zijn wel het landschap waarin
ge Jezus wandelend denkt en de bergen van
Galilea hebben de zacht koepelende lijnen en de
lucht van Judea is zoo ijl, het geheele landschap
zoo zacht en tegelijk zoo pathetisch, dat alle
religiositeit van alle voorvaderen, en al hun
'eeuwig hunkeren naar God, n wordt en niet
meer gesplitst, n en begrijpelijk en eigen.
Maar het wonderlijke voor ons geslacht als
het naar Palestina trekt, datgene dat ons onder
scheidt van vorige geslachten die er toch ook door
alle eeuwen zijn heengetogen om der wille van
het verleden, dat is juist dat wij er de toekomst
zien opkomen. Op dienzelfden grond van Jeruza
lem, waar zoo verwoed gevochten werd vóór het
laatste bolwerk, de Tempel, in handen der Ro
meinen viel, daar zien wij nu, in de sfeer van
feestelijke rust die den Palestijnschen Schabbath
kenmerkt, netjes schoon in hun frissche kielen de
Chaloetziem en de Chaloetsoth 1) uit den omtrek
rondwandelen, en temidden van al het Verleden
voelen wij hun hoopvolle jeugd toch als het belang
rijkst. En rondom het meer van Galilea, en op
zoovele plaatsen in het land waar het verleden
sterk spreekt, daar wordt ge toch bovenal ge
boeid door de machtige pogingen der nieuwe
joodsche kolonisatie.
De pogingen zijn machtig, het resultaat nog
niet. De kolonies zijn allen nog klein, van de
nieuwere staat er nog geen op eigen beenen, ze
moeten allen nog gesteund worden door de
Zionistische Organisatie.
Wat mij voor de niet-Palestijnsche en
niet: Joodsche wereld aan deze kolonies het merk
waardigst voorkomt, isdat zij?ten deele zuivere
.proeven zijn van communistische gemeenschappen.
En nog wel anders dan, in den goeden ouden tijd,
Walden in het Gooi bij Laren, waar naar men
zegt de jongelieden van goeden huize en met
toentertijd gangbare barrevoetersneigingen in
pension konden gaan voor zooveel gulden per
dag. Communistje spelen doet men in die
Palestjjnsche kolonies niet. Die arbeiders en arbeidsters
maken er bloedigen ernst van. En het werkop het
land daar is ook geen pretje zonder meer! Pales
tina is Holland niet, en van 's morgens vroeg
werken die menschen die langer of korter,
maar toch geen van allen van jongs af aan in het
boerenbedrijf zijn grootgebracht in ae gloeiende
zon-op een'steenigen grond, dikwijls in
malariastreken, want er is geen geld of niet dadelijk geld
.om te draineeren en de eucalyptus groeit wel snel,
maarniet zóó snel. Of ze werken in den stal waar
de vliegen als n gesloten krioelende laag de
muren bedekken, de beesten verontrusten, de
menschen infecteeren. En ze leven op schrale,
dikwijls onvoldoende kost, want er is geen geld
voor meeren men koopt liever dure broedmachines
die men noodig heeft, dan voedsel, en ze wonen
In meestal onvoldoende woningen, want de houten
, Va-ban qus!"
barakken, waar ook al, ondanks het vliegengaas,
de vliegen krioelen, bieden tegen de warmte geen
beschutting.
Al die jongens en meisjes, die van kantoren
komen of van de Universiteit en stellig elk uit
een heel ander klimaat en kring, hoe zouden die
dat zware ongewone leven kunnen volhouden als
het niet in een gemeenschap van gelijkgezinden
was dat zij kwamen, en als ze ook eigenlijk niet
hun sociale idealen zochten te verwezenlijken,
die ze allemaal naast de nationale hebben. Het
is immers niet uit liefde tot het boerenleven,
het is uit een of andere nationaal-sociale overwe
ging, dat deze menschen als landarbeider naar
Palestina gingen; en die idealen zien ze verwezen
lijkt in de kolonies. Daar leeft men in een groot
gemeenschappelijk huis (een houten barak meestal
nog of een tent), en men eet aan een gemeen
schappelijke tafel. Gemeenschappelijk krijgt men
den grond in pacht, van het Joodsch Nationale
Fonds. Er is een eigen gekozen leider, en ieder
heeft zijn eigen taak, maar niemand die een eigen
stukje grond heeft. De producten als melk
en boter: met tabak, koren en vruchten gaat het
weer anders worden aan een algemeene
verkoopcentrale verkocht, en men krijgt betaald in
bons. Bons op kleederen, op voedingsmiddelen en
dergelijke levensbehoeften.
En de kinderen wonen niet bij de ouders, maar
worden bij elkander, in een afzonderlijk kinderhuis
opgevoed. Uitteraard zijn het nog jonge kinderen
in die nieuwere kolonies. Ik heb ze gezien in n
kolonie, welverzorgd door eenige Chaloetsoth
onder toezicht van den dokter die zelf ook Chawér
(= lid der kolonie) is en die ook hèt hos pi taal leidde.
En ik moet zeggen, ze zagen er opvallend bloeiend
en blozend uit. In een andere kolonie zag ik de
kinderen niet: daar worden ze zelfs heelemaal niet
bij de gemeenschap opgevoed, maar weggezonden
naar een arbeidersgroep bij Jeruzalem. Om het
klimaat dat daar gezonder was, zeiden ze.
Ja, wie zooveel theorie zóó straf verwezenlijkt
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
POL ROGER & Cie.
Agent General: JAGER BERLINBS, Haarlem
wil zien, of misschien het leven zoo
vertheoretiseerd, die moet terecht in Palestina, bij die rare
combinatie van Russendom en Jodendom (die
wel iets heel anders zal opleveren dan cie antieke
combinatie Grieken- en Jodendom). Wie het
communisme wil zien toegepast, moet niet naar
Sovjet-Rusland maar naar Palestina komen"
zeiden vol trots eenige arbeidersleiders die pas
van een Congres uit Rusland terugkwamen.
Is dat gelukkig voor Palestina? Het is waar
schijnlijk de eenige weg. Het leven in zulk een
commune, hoe zwaar ook, geeft bevredigingen
steun in die eerste allermoeilijkste jaren. Maar
men moet wel heel jong zijn om aan de bestendig
heid zulker communistische kolonies te kunnen
gelooven. Zij zullen stellig eens uiteenvallen. De
best-gebouwde, modernste kolonie, de model
kolonie Nahalal, bestaat ook uit grootendeels
ex-communistische kolonisten, die hier elk in een
eigen huisje wonen en elk hun eigen grond be
werken en hun eigen stal verzorgen met die
overgroote toewijding en inspanning, waartoe alleen
de eigen grond en de persoonlijke verantwoorde
lijkheid den prikkel geven. Daarbij zijn ook de
gemeenschappelijke instellingen van deze kolonie
bloeiend en door en door gezond.
Neen, in de toekomstvan het communisme inde
kolonies kan ik niet gelooven. En als ze uiteen
vallen, zal het een kostbaar experiment geweest
zijn, want met al hun armelijk leven werken deze
kolonies nog niet zuinig. In een rapport, uitge
bracht door den bekenden Caüfornischen speciali
teit Prof. Mead over den stand der kolonisatie,
komt hij tot deze conclusie. Maar men mag niet
uit het oog verliezen dat de Californische Regeering