Historisch Archief 1877-1940
16
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2458
FOTOGRAFIE UIT DE LUCHT EN
HAAR TOEPASSINGSMOGELIJK
HEDEN IN HET HEDEN EN IN
DE TOEKOMST
't Vogelvluchtbeeld is van oudsher 'n
illusstratiemiddel geweest van veelvuldige toepassing.
Om ons tot eigen land te bepalen: reeds in de
illustratieve kunst der Middeleeuwen b.v., die
overigens uit een perspectief-oogpunt vaak vrij
gebrekkig was, nam 't vogelvluchtbeeld 'n
voorname plaats in. Talrijke oude prenten,
dateerende uit dit tijdvak, weergevende verster
kingen of belegerde vestingsteden met haar
omgeving in vogelvlucht, zijn voldoende getui
genis, hoe reeds destijds de vcgelvluchtteekening
werd beschouwd en bij voorkeur werd toegepast
daar, waar n enkel beeld 'n sprekend, volledig
overzicht moest geven van uitgestrekte terreinen,
van de ligging van steden ten opzichte van
verkeers- en waterwegen in onderling verband,
e.d., zonder hiertoe gebruik te maken van
plattegrondteekeningen.
Ongetwijfeld dient de horizontale projectie,
de gebruikelijke plattegrond of de geografische
kaart hetzelfde doel, en is onze moderne samen
leving zonder haar gebruik zelfs nauwelijks meer
denkbaar, doch zij is a.h.w. zuiver objectief:
zij verstrekt weliswaar alle gewenschte situatie
gegevens, maar spreekt in geenerlei opzicht tot
de verbeelding, en is op zichzelf beschouwd
slechts een primitieve wedergave van de werke
lijkheid.
Deze overweging gaf vermoedelijk reeds des
tijds 't aanzijn aan 't vogelvluchtbeeld, dat
door alle eeuwen heen de eenmaal ingenomen
plaats dank zij zijn bijzondere kwaliteiten, heeft
weten te behouden. Deze omstandigheid is te
meer kenschetsend, omdat tot voor kort.
illustraties-in-vogelvlucht zelden anders te verkrijgen
waren dan als producten van de hand van ver
beeldingrijke teekenaars, die zich voor de taak
geplaatst zagen 'n werkelijkheid uit te beelden,
die zij zelf nimmer hadden aanschouwd, zoodat
het peil der resultaten noodzakelijkerwijze vaak
vrij laag bleef.
De ontwikkeling der fotografie sedert 't begin
der vorige eeuw, in 't bijzonder de uitvinding
der droge broomzilverplaat in 1885, bracht in 't
algemeen in de bestaande methoden van uit
beeldingstechniek 'n algeheele revolutie.
Wel was reeds een pogen in de nieuwe richting
mogelijk geworden, en bleef dit streven niet geheel
zonder succes; immers reeds in 1808 was 't eerste
fotografische vogelvluchtbeeld van Parijs ver
vaardigd door Nadar uit 'n vrijen ballon, en werd
nadien voor wetenschappelijke en militaire doel
einden veelal gebruik gemaakt van fotografische
opnamen uit de lucht met behulp van
cerfsvolants, of vrije- en kabelballons, doch het op
nemen van bepaalde doelen bleef uitreraard bij
beide methoden dikwijls 'n bezwaar.
Tot de plotselinge zeer snelle ontwikkeling der
vliegtuigtechniek in korten tijd ruime perspec
tieven opende.
Immers reeds onmiddellijk na Augustus 1914
bleek luchtverkenning een schat van informatie
te kunnen leveren voor de legerleidingen der
strijdende mogendheden. Werden aanvankelijk
de verlangde gegevens verkregen uit
aanteekeningen van de betrokken waarnemers, aldra
werden de opdrachten te veelomvattend, de
te verkennen gebieden te uitgestrekt, en een
bepaald vertrouwen in een absoluut objectief
observatie- en herinneringsvermogen van den
waarnemer bleek een te zware eisch. Men zag
om naar een betrouwbaar en nauwkeurig regi
stratieapparaat ter vastlegging van de verkenning
uit vliegtuigen.
Luchtfotografie ter illustratie van uitgestrekt grondbezit
De Koninklijke Paleizen Het Loo" (Foto K. L. M.)
Havenwerken onder constructie: de Vulcaanhaven te VIaardingen
(Foto K- L. M.)
Een oplossing bracht hier de fotografie.
Alf enkele der voornaamste moeilijkheden die
hier overwonnen moesten worden noemen wij hier
de groote vliegsnelheid, die een snelle verplaatsing
van de camera t.o.v. het op te nemen doel met zich
brengt, dus een uiterst korten belichtingstijd vor
dert, en gebruik van zeer lichtsterke objectieven;
den grooten afstand der objecten, waardoor slechts
bij aanwending van objectieven met langen brand
puntsafstand beelden van voldoende grootte ont
staan ; de permanente aanwezigheid van een
nevelsluier boven alle objecten. Nemen wij daarbij
nog in aanmerking, dat het voorkomen van het
aardoppervlak van het gezichtspunt van den
luchtfotograaf af nimmer een plastisch beeld
levert, a.h.w. alle diepte mist; dat vaak op
groote hoogte wordt gewerkt, waar door den
invloed der lage temperaturen de gevoeligheid
der platenemulsie belangrijk terugloopt ter
ondervanging waarvan zelfs electrische verwar
mingssystemen voor de platenmagazijnen worden
gebruikt zoo behoeft het geen bevreemding
te wekken, dat een bevredigende oplossing van
deze talrijke optische en technische vraagstukken
in hun onderling verband, niet het werk van
een oogenblik is geweest.
Verder zijn daar alsjnadeelige factoren de
groote temperatuurschommelingen, waaraan het
fotografisch materieel uitteraard onderhevig is,
welk materieel tevens berekend moet zijn voor
een ruwe manipulatie der verschillende organen
met zwaargehandschoende, door koude onge
voelige handen. Ook de onmogelijkheid voor
den fotograaf moest in het oog worden gehouden,
om bepaalde verrichtingen van het mechanisme
op gehoor te controleeren immers het geronk
van den vliegtuigmotor maakt dit onmogelijk.
Van fotografie uit vliegtuigen kan in het
algemeen een tweeledig gebruik worden gemaakt.
Ten eerste ter verkrijging van een duidelijk per
spectivisch inzicht in het terrein, door ge
nclineerde opname (hoekfot-o's of overboord-opnamen),
welke uit de hand worden vervaardigd met de
camera onder een bepaalden hoek; ten tweede
door plaatsing van den optischen as in den ver
ticaal, waarbij de camera loodrecht
is opgehangen boven een opening
in den bodem van het vliegtuig
en aldus een horizontale projectie
levert van het overvlogen terrein
(verticaal-opname).
Wordt aldus een bepaald gebied
afgevlogen, waarbij met een tevo
ren berekende geregelde
tusschenruiinte (interval) verticaal-opna
men worden vervaardigd, dan kan
na samenstelling der
componeerende beelden een fotografisch
schetsmatig kaartbeeld (sericbeeld)
worden verkregen van het afge
legde traject. De schaal van dit
beeld is, gelijk zonder meer dui
delijk zal zijn, omgekeerd evenre
dig met de vlieghoogte en recht
evenredig met den brandpuntsaf
stand van het objectief; de
vereischte interval wordt bepaald be
halve door de absolute snelheid
van het vliegtuig door vlieghoogte,
brandpuntsafstand en plaatfor
maat. Het zou ons te ver voeren hier een
volledige beschrijving te geven van de practische
moeilijkheden, welke bij opname en constructie
van dergelijke kaartbeelden een rol spelen.
Een volkomen zuiver kaartbeeld, zooals o.a.
verlangd voor topografische doeleinden, is na
correctie, waartoe verschillende uitmuntende
systemen bestaan, te bereiken.
De groote beteekenis, die het fotografische
kaartbeeld in den oorlog verkreeg, en zijn talrijke
toepassingsmogelijkheden zoowel voor
industrieele als voor exploratiedoeleinden in het
heden en in de toekomst, zal den lezer uit het
voorgaande voldoende gebleken zijn. Er is zoo
doende een groot belang mede gemoeid geweest
het fotografisch opname-materieel zooveel mo
gelijk te vervolmaken, en de huidige perfectie,
die in dit opzicht op het gebied van camera
constructie bereikt is, mag alleszins bevredigend
genoemd worden: het streven naar een
zco-vermogelijk-doorgevoerde nauwkeurigheid in de op
name der beelden leidde tot uitnemende systemen,
waarbij na bepaalde afstelling alle verrichtingen
automatisch worden bewerkstelligd, met gebruik
making van een dynamo met electromotor, of
van een windturbine ter opwekking van de hiertoe
benoodigde energie.
Komen wij thans terug op het begrip
vogelvluchtteekening, nog dagelijks veelvuldig
benoodigd ter uitbeelding van uitgebreide fa
briekscomplexen, e.d. men herinnere zich
slechts de talrijke briefhoofden en illustratiën
van catalogi enz., waarop min of meer gebrekkige
afbeeldingen van dezen aard zijn weergegeven
??zoo treedt onmiddellijk in het licht, welk
een onmisbaar hulpmiddel van superieure
kwaliteiten in dergelijke gevallen de luchtfoto
is geworden voor reclame-doeleinden ten behoeve
van handel en industrie.
Overigens biedt ook in vele gevallen lucht
fotografie belangrijke voordeden boven
terrestrische fotografie. De luchtfoto immers onder
scheidt zich, behalve door een uitnemende
scherpte in alle details, door haar overzichtelijk
heid in een klein bestek, en door meer: zij
vereenigt in zich de eigenschappen van het foto
grafische beeld en van den "plattegrond, geeft
een betrouwbaar (en niet fantastisch) beeld van
de werkelijkheid, in correcte verhoudingen,
zonder overdrijving.
Hoe vaak treffen wij niet kerken aan, of
kasteelen, en gebouwen van historische beteekenis,
die dusdanig zijn omgeven door de oorspronkelijke
oude omgeving, dat het onmogelijk is den ervaren
indruk van den beganen grond af fotografisch
vast te leggen: dergelijke bouwwerken komen
eerst in alle schoonheid en bekoring tot volkomen
recht van het verheven standpunt van den
luchtfotograaf, en in dit opzicht is de luchtfoto
voor architectonische studiedoeleinden van groote
waarde. :"
Bij propaganda voor vreemdelingenverkeer
levert de luchtopname alle gegevens omtrent de
natuurlijke charme van een bepaalde streek,
omtrent de amusementsmogclijkhcden en de
verkeersverbindingen te land en te water, in
een simpel beeld. De hedendaagsche reisgids
kan onvolledig genoemd worden, wanneer er
niet talrijke luchtfoto's in zijn opgenomen, die
den vreemdeling een alleszins duidelijker begrip