Historisch Archief 1877-1940
22
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2458
DE KOMISCHE FILM.
HAROLD LLOYD. CINEMA"?DE MUNT".
, iets triester, dan 't ver
schijnsel: komische film!
De kilometers flauwe
nonsens, die nu als om
te brullen" en om te
schudden" worden af
gedraaid, zullen eenmaal
bij 't nageslacht 'n pijn
lijke aanklacht vormen
tegen de mentaliteit van
ons hedendaagschpubliek
en deszelfs illustre voor
lichters. Wat toch zal
men over honderd jaar
moeten denken van 'n tijd, waarin de massa
fanatiek werd bestookt met volksconcerten en
volksvoorstellingen ? met lezingen en tentoon
stellingen met verbetering van den volkszang
en zelfs met veredeling van 't volksvermaak
terwijl in dienzelfden tijd de film en speciaal de
komische film ongemoeid bleef! Want wat is
naargeestiger, dan die eindelooze reeks griezelig
toegetakelde zenuwpatië'nten en volslagen gekken,
die in verwikkelingen, zonder kop of staart,
ronddazen en Wat stemt bedenkelijker, dan 'n
publiek, dat daar nog breed om kan lachen?
Na eeuwen ethiek zijn we eindelijk zoover gekomen,
dat we inzien, hoe 't niet de nobelste vorm van
vroolijkheid is, zich te vermaken met de
lichaamsen zielsgebreken van z'n medemenschen; zelfs
heeft men deswege de hofnarren afgeschaft als
zijnde van onmiskenbare barbaarsche allure. De
komische film echter doet haar best die beminne
lijke instincten weer bij het publiek wakker te
roepen, door 't te laten genieten van 'n keurbende
moreel- of physiek-defecten in hun natuurlijken
staat, dames en heeren !" Teekenend daarbij is,
dat de Werkelijk mismaakte en niet de imitatie 't
meest in trekis. Bij de Fox Film Cy. is men zoo for
tuinlijk geweest de hand te leggen o p'n man, die
afgrijselijk scheel ziet en hij is 't succes van den
dag. Natuurlijk zullen nu de concurreerende film
fabrieken op zoek gaan naar echte verminkten en
't toppunt van humor en gezonden jolijt zal zijn
'n man zonder armen of 'n medisch gewaarborgde
zwakzinnige en ik lees al 'n
vriendelijk-anaemischcritiekje,datzal gewagen van 'n , wezen
lijk aardige film, eenen gang naar dit theater ten
volle waard !" is zoo niet de geijkte, om niet
te zeggen, beschimmelde term?
Wat eigenlijk 't meest verbaast is de hardnek
kigheid, waarmee 't bioscooppubliek denzelfden
kost blijft slikken ? zonder iets nieuws of zelfs
maar 'n bescheiden variatie te verlangen. Goeie
genade je moet toch eindelijk genoeg krijgen
van die kerels met druipsnorren en hangbuiken,
die eeuwig op dezelfde manier min of meer onbe
schrijfelijke politiebeambten op hun koppen slaan,
met 't ge volg,
dat deze hee
ren op steeds
dezelfde wijze
van htm dui
zeligheid blijk
geven, door
langs den
muur op hun
zitvlak neer
te glijden,
vangeestighedenals
Vroolijk Frans je is
verliefd
Oerkomisch ! wat
altijd hier
op neerkomt,
dat gezegd
Fransje" z'n
geliefde 't hof maakt op 'n manier, die om 'n
dwangbuis schreeuwt.
En deze soort kcmjekigheiiJ, die'onvermijdelijk
eindigt in 'n opgewekte schietpartij met
bijbehoorende wilde jacht, wordt nu al jaren en jaren
met smaak gesavoureerd zonder variatie,
zonder noviteit 't zij dan 't scheele genie van
de Fox-film.
Wat 'n verademing, wat 'n verfrissching is in
deze beangstigende gekkenhuiswereld de figuur
van Harold. Lloyd, die met geen andere afwijking
dan 'n hoornen bril zonder glazen den moed had
voor de lens te treden. Inderdaad beteekent de
verschijning van dezen beschaafden, intelligenten
jongen, 'n keerpunt in de filmhistorie. Hij breekt
met 't systeem van den caricatuurmensch en waagt
't, kluchten te spelen, gewoonweg in z'n colb:rtje
en met 'n
keurigen stroohoed.
En hij doet 't
zóó, dat de nogal
wijd geopende
monden van 't
geachte publiek,
dat zich reeds
pre pareerde p p'n
reuze-komiek"
van'tbekende pa
thologische genre
van pure ver
bazing ^blijven
openstaan.
Langzaam-aan begint
in deze, door
jaren filmhumor
eenigszins ver
weekte hersenen
'n vage appreci
atie te ontstaan
van de fijne,
kostelijke ge
laatsplastiek en 't af en toe geestige, maar
altijd voorname spel van den voortreffelijken acteur.
Ja, ik weet wel, ookin zyn rolprenten wordt nog
gevochten, gesmeten en gerend, maar hoofdzaak
blijft toch de prachtige mimiek van Harold Lloyd.
Daarom is 't succes van Grootmoeders jongen"
Pas op, val niet!" en nu dit Twaalf-ambachten,
dertien ongelukken" 'n symbool 't symbool
van de overwinning der artistieke soberheid op
de grove effectjagerij zij 't ook in nog zoo
elementairen vorm. En ik eisch voor Harold
Lloyd, behalve de vermelding, dat z'n Werk is
, eene wezenlijk aardige film, eenen gang
naar het theater Weet-ik-veel ten volle waard !"
'n eeresaluut, dat klinkt als 'n klok !
In dit kader kon ik den grootsten film-komiek,
den genialen clown, die onder en boven de wet is,
niet behandelen. Daarom over Charlie Chaplin
'n volgend maal.
J o R D A A N
PEDANTE PIET JE'S
PAEDAGOGISCHE PEINZINGEN
(Ongecorrigeerd)
(13 jaar)
(Niew-neederlans)
XII.
Mot je nou de krant gelove? d'r staat in dat
dokter wullem roojaars nadat tic met t vlammende
zwaard van meneer wiebaut uit de kemedie
op t leitse plein is gebanne (die is uit adam in
ballingschap) veertig lange daage hét gezworve
door de amsterdamse kunstwoestein en dat die
eindelluk 't manna-brood za! gaan ete in de
hollanse schouwburg waar ze dus die Kaïn van
'n loewie de vries as zondebok de deur uit motte
zette om voor 't neederlans toneel ruimte te maake.
Maar net sting dat in de krant met allemaal
bizonderheede over de kleur van de voorschootjes
van de programjuffies en de breedte van de
zittinke van de fetuils, of daar staat weer 'n nieuw
beriggie in de krant dat meneer roojaars zich
bedenk en dattie tog maar liever n eige schouw
burg gaat bouwe. Wie bout er nou de dokter
of de wethouder die wie bout" hiet? Meteen
wor dr vertelt dat de twee beroemde amsterdamse
wullerne ik bedoel wullem roojaars en wullem
mengelberg samsam gaan doen en dat de eene
wullem van de andere wullem n stükkie van zn
tuin van t konsertgebouw hét gekog. Dat zou
de eene wullem gedaan hebbe om graties meziek
tusse z'n bedrijve door te krijge terwijl bij de
uitvoering van Zweers' gijsbreg" de andere
wullem maar n tussedetirtje hét oope te zette
om de mense te laate luistere naarde geressiteerde
rije van de eene wullem zn engele (ik bedoel
zn vrouw sjakelien). 't Schijnt volleges de krant
n heel bizondere kemedie te motte worde. Alles
wat dr niew bestaat op t gebied van kemedie
zul je dr kunne gaan kijke. t toneel zelf is gemaakt
net as n gramofoon met vervangbaare plaate.
bij ellek niew bed rijf schuif je dr maar n niewe plaat
op. Ik denk haas dat ze wel n grootc toeter zulle
motte gebruike om de heele zaal vol te schreeuwe.
in t buitenland noemc ze dat n hautparletir"
of n loudspeaker". nou as meneer wullem
roojaars daardoor zn geboorteklok gaat opzegge
zul je die klok wel tot in arnemuide kennen
hoore luije, 't allerniewste op kemediegebied zal
dr vertoont worde, dr prukke zette ze achterste
voore op. dr kostuums trekke ze ondersteboove an.
de heere zegge de daamesrolle en omgekeerd op.
er komme 20 soufleurshokkies en n toneeltje
met net plaats voor l akteur die tellekers mot
plaats make voor de vollegede. Dekoretief wor
niet meer gebruik vanwege de niewe steil en ook
LAAT UWE CENTRALE VERWARMING
EN BIJKOMENDE II
AANLEGGEN DOOR
DEKON.FABR.F.W.BRAAT-DELFT
EN GE ZULi i
vanweege de duurte, dat npeme ze dan
ultraneo-futuurisme. ellek bedrijf is drie bedrijve lang.
stukke van l bedrijf worde agter mekaar door
gespeelt en duure de heele avent. stukke van 5
bedrijve worde saamgevat in l bedrijf van 5
minuute met 3 pauzes, in verband met de
tysgebeurtenisse wor t program tellekens verandert.
dat is naar t voorbeel van loewie de vries die deze
week zulleke leege zaale had omdattie t verkeerde
stuk gekooze had voor de feestgangers van t
eugarristies kongres op ons terrein van blauwwit en de
mootorreesses. as dr dan weer n katteliek kongres
wor gehouwe in Amsterdam dan zal dokter
wullem de borgiaas" speele of kruissemunt".
as dr soms n anterevoolusionnair kongres mot
gehouwe worde dan speelt niet dokter wullem
maar meneer Kolijn de hoofdrol met n
gereffernieert stuk door generaal Doemaar Vantwis
geschreeve. En as de israeliete dr kongres komme
houwe dan wor netuurluk de wandelende jood"
gespeelt of de joodsche invaliede" heelemaal
met 'n joodse bezetting. Voor de SDAPjers wor
ingestudeer De rooje lap", woorde van eitje
polaken meziek van mieranda. En as de beurtkomp
an de Kemmeniste dan speelt dokter wullem
de kerier van de Tsaar" met me ouwste broer
in e gasrol. ik hoop maar dat dokter wullem niet
vergeet 'n vrijplaassie an de minderjaarige
kunstredakteur te stuure van de groene".
PIETJE
TAALVERWOESTING
30. DE TOEËOVERGORDIJNEN
Een krankzinnig bedrijf wordt het tegenwoordig,
om bijwoorden te verwringen tot bijv. n.w., ze
vóór het substantief te draaien en
onbeschaamdweg te gaan verbuigen.
De regel, dat het bijwoord onverbuigbaar is,
kan niet in volle strengheid worden toegepast
op de naar hun afkomst onzelfstandige adverbia
namelijk die met werkwoorden of naamwoorden
in betrekking staan. Wei maakt de economist
Frank v. d. Goes ons aan 't schrikken met de
censklapsche uitbreiding van het kapitalisme" en
doet de psycholoog dr. F. Roels ons huiveren
van de ongeveere waarde van den wilsakt"
(! Zum D. W. !), maar aan den anderen kant
durf ik niet met wijlen mijn leermeester Soera
Rana zonder meer het rake antwoord" ver
werpen. Waar bleven dan: de lekke schuit, het
wrakke vaartuig, de dichte deur, het open raam?
Ook zouden dan plotseling, onverwacht e.a.
bijvoegelijk gebruikt, moeten worden afgekeurd.
Hierin te beslissen laat ik aan de fijnproevers over.
Ik heb mij slechts te beperken tot de oorspronke
lijke bijwoorden, het kleine goedje, (af, bij, om,
uit, toe, mee, hier, daar, heen, toen, dan, en wat
er meer is) dat met de voorzetsels, voegwoorden
en tusschenwerpsels diep en taai in den grond der
taal vastzit. Deze klankwortelwoordjes mag men
niet naar eigen willekeur verfatsoeneeren of
anders moet men ze eerst met geweld uit hun
grond rukken met het eenig gevolg dat men ze
verminkt en doodmaakt.
Aan zulke wandaden maakt men zich tegen
woordig telkens schuldig. Anna v. Gogh-Kaulbach
ontvangt achter toeëovergordijnen. Een ander wee
klaagt over het voorbije geluk. Een derde bejam
mert de omme jeugd. Een vierde weer hobbelt over
onaffe straten. De jounalisten hebben naburig" in
den ban gedaan en zweren bij het nabije Oosten.
Op het punt te verschijnen zijn de ane boot, de
uite school, het achtere horloge, de toene tijd, de
oppe schatkist. Zoo worden wij kindsch en gaan
in volle vaart terug naar het wau-wau en boe-boe
van Darwins praecreatuur.
HAJE
Mng ik even de volgorde van het onderwerp
verbreken? Het is te mooi om het lang in de kast
te laten: een duvekaters prachtig germanisme,
vorige week op den kop getikt. In een missive van
de hand des Directeurs van het Inlichtingsbureau
van den Indischen dienst, d.d. 26 Mei: Ten
vervolge van mijn rondschrijven (het Duitsch
begint hier al) van 17 April j.!, en met terugzicht op
het voorkomende in de vijfde zinsnede daarvan....
heb ik de eer...."
,,Ik heb de eer, U den ontvang te berichten...."
Gefeliciteerd, heeren van het Departement van
O.W.K. Dat is de ware bezuiniging: die met st.
H.