Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2459
CHEMISCHE OORLOGVOERING
EN VOLKENBOND
In het vorige artikel 1) werd nog geen
rekening gehouden met het bestaan van den
V. B., waarvan het hoofddoel is: de hand
having van den Vrede. De eenige afdoende wijze
waarop het oorlogsgevaar kan worden gekeerd, is
het eendrachtelijk samenwerken der Bondsleden
om dit duidelijk in het Grondverdrag aangegeven
doel te bevorderen. Met gejammer over de
vreeselijke gevolgen der toepassing van het door het
Volkenrecht met beslistheid verboden oorlogs
middel: vergif, komt men geen schrede verder;
met het aanprijzen van de weerloosheid der kleine
staten, staat men voor dezen een stelsel voor,
dat hen met zekerheid in een eventueelen oorlog,
in de nabijheid hunner grenzen gevoerd, zal
betrekken. Men moet de gifplant in hare wortels
aantasten, en dit kan slechts door den V.B.
geschieden. Het Grondverdrag wil vóór alles twee
zaken, die onderling in het nauwste verband staan:
vermindering der nationale bewapeningen en
onderlinge militaire garantie der Bondsleden tot
handhaving van den Vrede. Het verband tusschen
deze beide is zóó innig/datde eene zonderde andere
ten eenenmale onoplosbaar is. Zonder vermindering
en begrenzing van de nationale bewapeningen kan
van eene verzekerde garantie geen sprake zijn
omdat de weg niet wordt afgesloten, die tot het
voortdurend opdrijven dier bewapeningen leidt,
die iedere garantie op losse schroeven stelt. Zonder
onderlinge garantie, waarop vast kan worden
gerekend, kan geen staat aan eene vermindering
zijner bewapening denken- Daar nu echter door
eene verwaterende Résolution interprétative de
onderlinge militaire garantie van het Grondverdrag
geheel illusoir is gemaakt, is door Lord Robert
Cecil het initiatief genomen, om door een onder
de auspiciën van den V.B. te sluiten algemeen
garantieverdrag de hoofdbepaling van het
Bondsverdrag weder te herstellen.
Het is hier niet mijn doel het ontwerp
CecilRéquin in bijzonderheden te bespreken en de
wijzigingen en aanvullingen, die er m.i. in zouden
dienen te worden aangebracht, te vermelden. Het
bevat vele goede, enkele zelfs uitmuntende bepa
lingen. Vóór alles moet men het echter eens zijn
over het beginsel van de op de algemeene onder
linge garantie gegrondveste vermindering der
bewapeningen. Aanvaardt men dat beginsel niet,
dan wordt natuurlijk elk garantieverdrag, hoe
goed ook geredigeerd, verworpen, en tracht men
dit door eene afbrekende critiek te motiveeren.
Hoe het met die beginselquaestie is gesteld,
zal hieronder worden aangegeven. Vooraf echter
nog enkele opmerkingen over de beteekenis der
algemeene garantie.
Deze, aangegaan onder de auspiciën van den V.B.,
zou den Bond niet verzwakken, zooals somtijds
wordt beweerd 2), maar hem integendeel verster
ken, door het bevorderen van zijn hoofddoel: de
handhaving van den Vrede. Met name zou de
algemeene garantie het den V.B. mogelijk maken
het gifmonster te verdelgen. De alleen door eene
algemeene onderlinge garantie te verwezenlijken
vermindering der bewapeningen zou den V.B.
in staat stellen bij die vermindering tevens de
gifstoffen als oorlogsmiddel te verbieden en aan
1) Zie het artikel: De chemische oorlog en de
nationale ontwapening in het nummer van 28 Juli 11.
In de 3e alinea v. o. van dat artikel (blz. 3)
zijn de hieronder gecuisiveerce woorden uitge
vallen. De zin moet luiden: Wie echter, die
met aandacht de verschillende phases van den
wereldoorlog heeft gevolgd, kan ontkennen, dat
zelfs een onvoldoend geoutilleerde strijdmacht
als die waarover Nederland beschikte (vóór of
tegen, di s met twee vermenigvuldigd), een
afstootende kracht heeft uitgeoefend, zoodot dus de bewe
ring niet opgaat, dat zij geen gewicht in de
schaal heeft gelegd?"
2) Toen onze regeering van'de door de
Japansche, Amerikaansche en Britsche gezanten afge
legde verklaring van 5 Februari 1922 nopens
de eerbiediging van Nederlands eilandenbezit
in den Stillen Oceaan, met levendige voldoening
akte nam (brief v. d. Min. v. Buit. Zaken van 12
Maart 1922), heeft niemand er aan gedacht (en
terecht)eronze regeeringeen verwijt van te maken,
dat zij niet aan de Japansche, Fransche en
Britsche regeeringen heeft doen weten dat zij
die verklaring ongewenscht achtte, omdat arti
kel 10 van het V.B.-verdrag reeds eene be
sliste garantie bevat, zopdat het geven en aan
vaarden van die verklaring den V.B. slechts zou
verzwakken, terwijl alleen eene aanvullende ver
klaring van de V. St., die geen Bondslid zijn,
noodig was. Maar wanneer men deze feitelijke
garantie van Japan, Frankrijk en Gr. Brittanje
geen verzwakking van den V.B. noemt, waarom
beschouwt men dan de algemeene garantie onder
de auspiciën van den V.B. wel als zoodanig?
de uit te breiden militaire controlecommissie de
taak op te dragen de eventueele vervaardiging
en het gereedhouden van gifstoffen voor oorlogs
doeleinden te constateeren en tegen te gaan. De
verbodsbepalingen tegen het bezigen van vergif
in den oorlog zouden in de meest ondubbeïzinm)^
bewoordingen in het garantietractaat moeten zijn
vervat. Hierbij kan worden verwezer.i naar het
conventioneele Volkenrecht, dat het bez:'gen y^ri
vergif als krijgsmiddel met beslistheid \ 'erbieü1
(artikel 23 sub. a van het Oorlogsreg! .etnent,
Verklaring van 1899).
Artikel 5 van het Washingtonsche tractaat .
6 Februari 1922 luidt:
The use in war of asphyxiating, po/sonï.^tl
or other gases, and all analogous liquids, mater ia,
or devices, hoving been justly condemned by t' .
general opinion of the civilised world and a prohibi1 '?
of such use hoving been declared in Treatfes to
which a majority of the civilised Powers are porties:
The signatory Powers, to the end that this prohibition
sho.ll be universally accepted as a part of inter
national law binding alike the conscience and
practice of nations, declare their assent to such
prohibition, agree to be bound thereby as between
themselves and invite all other civilised nations to
adhere thereto."
Het eenige afdoende middel daartoe is de alge
meene wederkeerige waarborg die slechts de V.B.
vermag in het leven te roepen, met de daaraan
verbonden vermindering der nationale bewape
ningen en onder het algemeen aanvaarde beginsel,
dat het gebruik van vergif als oorlogsmiddel
onherroepelijk verboden is. Zonder zulk een
algemeen garantie verdrag kan geen staat, hoezeer
ook het gebruik van de gifstoffen in den oorlog
verfoeiende, er van afzien ze in gereedheid te
houden, wil hij zich niet weerloos maken tegenover
een eventueelen tegenstander die het wél mocht
bezigen. 3)
Toen in de zitting der Assemblee van 1922 de be
kende Résolution XIV me t algemeene stemmen was
aanvaard, was er reden hoopvol gestemd te zijn.
Doch terstond daarop begonnen vooral de neu
trale" staten zich reeds tegen het algemeen
garnnttedenkbeeld te verzetten, en speelden daar
door in de kaart der groote staten, die hun vrijheid
van handelen niet aan banden gelegd wilden zien.
Inplaats van met allen invloed die hun ten dienste
stond in opbouwenden zin te werken, hebben de
neutrale" staten afbrekend werk gedaan: alles
wat hun in het ontwerp niet beviel werd breed
uitgemeten, het juiste beginsel werd niet onom
wonden aanvaard (integendeel de poging om tot
de eenig mogelijke oplossing te komen werd met
wantrouwen beschouwd); de goede en zelfs de
uitmuntende bepalingen van het ontwerp werden
over het hoofd gezien of verdacht gemaakt. Het
resultaat van dit alles is nu geweest, dat alle groote
staten, behalve Frankrijk, tengevolge van den
weikomen steun dien zij van de zijde der neutra
len" hebben ondervonden, onder bemanteling
hunner ware bedoelingen het
algemeene-garantieplan konden doen in duigen vallen. Onder deze
omstandigheden doet het eigenaardig aan als men
hoort beweren, dat onze regeering aan de pressie"
der ons omringende groote mogendheden nethoofd
zou hebben moeten bieden toen zij het
onderlingegarantie-denkbeeld met beslistheid verwierp !
In elk geval kon aan den V.B. geen beter
getuigschrift van objectiviteit en onpartijdigheid
worden uitgereikt dan de weigering der groote
mogendheden om de algemeene Volkenbonds
garantie te aanvaarden, die hunne agressieve
neigingen of hun materialistisch-egoïstisch streven
aan banden zou leggen.
Japan is er tegen. Het wil de vrije hand" in
den Pacific niet verliezen. Italië, het rumoerige
land, dat niet voor de toepassing van
geweldmiddelen terugdeinst(Corfu),iser tegen. Het werpt
nog steeds begeerige blikken naar het Oosten en
wil zijne eventueele agressieve handelingen niet
door den V.B. belet zien. V. St. van Amerika
zijn er tegen omdat zij in het W. werelddeel de vrije
hand willen houden en zich verre verheven achten
boven den V.B. En nu onlangs heeft ook Gr.
Brittanje zich er tegen verklaard ! Het wil zijn
splendid isolation, zijn eeuwenoude politiek van
right or wrong, my country, niet prijsgeven ! Moge
ook volgens sommigen Mac Donalds afwijzend
schrijven aan den V.B. zijn beïnvloed door de
3) Zie het artikel van Capitaine Fonck in de
Revue des Deux Mondes l mai 1924: Le danger
aérien allemand." Schr. die zich in den wereld
oorlog als aviateur heeft onderscheiden, is Voor
zitter van de LigueAéronautique, en publiceerde het
werk: L'Aviation et la Sécuritéfranchise", door
mij aangekondigd in Het Fransche Boek", April
1924. Verblijdend en hoopgevend is het bericht,
dat de Britsche onderstaatssecretaris voor de
Luchtvaart in het Lagerhuis heeft verklaard, dat
de Britsche luchtstrijdkrachten niet beschikken
over bommen,rgevuld met gif gassend Maar zonder
algemeene garantie moeten de staten wel op het
gifmisbruik^bedacht zijn.
E. J. VAN SCHAICK
MAKELAAR
tjftrte Jansstraat 25b" - Utrecht
WONINGBUREAU
ASSURANTIES
TELEFOON 125
mstandigheid, dat deze tot de Labourparty
oehoorende Minister zich geplaatst ziet tegenover
een voorstel van den conservatieven Lord Cecil,
m.i. ligt de oorzaak dieper. Ieder die de geschiede
nis van Engeland, en met name die van den
allerlaatsten tijd, aandachtig heeft gevolgd, weet,
dat het streven van dit land er steeds op is gericht
zijn meest rechtstreeks
materialistisch-eigenbelang te dienen. 4) Zoo het door den V.B. kon
worden verplicht zich aan de zijde van den staat
te stellen, die het slachtoffer is van een aanval,
zou het dat standpunt moeten prijsgeven.
Veelal hoort men hier te lande onomwonden
verklaren, dat het ontwerp Cecil-Requin tegen
Duitschland is gericht. Indien men echter niet
willens blind is voor Engelands houding sedert
de laatste jaren moet men er van overtuigd zijn,
dat indien het gelukt ware eene algemeene garantie
(althans voor Europa) tot stand te brengen,
waarin dus ook Engeland ware vertegenwoordigd,
die garantie minstens evenzeer gericht zou zijn
tegen eene eventueele agressie van Frankrijk als
tegen eene van Duitschland of van welk ander
land dan ook. Maar.... Engeland verkoos vrij
te blijven om steeds te kunnen handelen naar het
materialistisch-egoïstisch eigenbelang des
oogenbliks.
De omstandigheden waren juist in dezen tijd
gunstig om de grondslagen te leggen voor een
algemeene Europeesche garantie. Eene belangrijke
schrede in de goede richting ware de toetreding
van Duitschland tot den V.B. (met een vasten
zetel in den Raad) nadat de garantie van den V.B.
onomwonden ware aanvaard. Reeds in Januari
1921 zeide Viviani in de Sorbonne, dat deV.B.
niet volkomen aan zijne roeping kan beantwoorden
tenzij hij algemeen is. Herriot verklaarde in zijne
eerste ministerieele rede, dat ook Duitschland,
evenals ieder ander land, behoefte heeft aan een
gevoel van veiligheid. Hij wil aansturen cp een
algemeen verdrag van wederkeerige garantie,
waartoe ook Duitschland kan toetreden. Dat
Engeland de toetreding van Duitschland tot den
V.B. voorstaat (zooals nog onlangs weder door
Lord Parmoor werd gezegd) spreekt van zelf.
Nu echter, tengevolge van de weigering der
groote staten, de algemeene garantie voorloopig
in de doofpot is gestopt, kan er vaneen systemati
sche, doelbewuste vermindering der bewapeningen
ook geen sprake zijn. Nu zal ook voorloopig met
den chemischen oorlog in al zijn diabolischen
omvang rekening moeten worden gehouden ! De
neutralen" moeten er zich rekenschap van geven,
dat zij door hunne kortzichtigheid die hen
zich met hand en tand tegen het garantieontwerp
deed verzetten, de bestendiging van dien toe
stand hebben bevorderd.
Nadat bovenstaande regelen reeds waren ge
schreven, las ik een uitvoerig overzicht van Mac
Donalds schrijven aan den V.B. waarin de reeds
bekende bezwaren" tegen het garantieontwerp
weder breed worden uitgemeten. Wellicht geeft
mij ditaanleidingdie bezwaren nader te bespreken.
Zij kunnen m.i. den toets eene r opbouwende critiek
niet doorstaan. Hiermede is niet gezegd, dat het
ontwerp geen wijziging en aanvulling zou behoeven,
maar wél, dat het bij aanvaarding van het grond
beginsel, en gelet op den weg dien het Grondver
drag aangeeft, welke moet worden gevolgd bij het
ontstaan van een geschil dat oorlogsgevaar
insluit, een zeer goeden grondslag aanbiedt om op
voort te bouwen. Geen oorlog valt als een bliksem
straal uit onbewolkten hemel, (dit was ook niet
me t dien van 1914 hèt ge val) en allerminst wanneer
de algemeene vermindering der bewapeningen
onder toezicht van den V.B. is doorgevoerd, het
geen een fundamenteele eisch der verplichte
garantie is. Een staat die weigert het geschil voor
den V.B. te brengen in weerwil van de waarborgen
voor onpartijdigheid, die thans reeds de Raad
biedt en die nog kunnen worden vermeerderd,
schendt zijn Bondsplicht. Een aanval ter ver
dediging" is slechts noodig voor een staat die een
onpartijdig onderzoek in zijne zaak schuwt. Mac
Donald wil nu eene conferentie der staten buiten
den V.B. om \ De beide Vredesconferenties" te
's Gravenhage gehouden hebben geleerd wat daar
van in het belang van den vrede te verwachten is.
| H. LTv A N O o R D T
4) Ik moge hier verwijzen naar mijn artikel in
Onze Eeuw (1904): De vrede van Amiens, wat er
aan voorafging en op volgde."