Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
HET NIEUWE CHINA
Hoe is de verhouding tusschen Europeanen en
het nieuwe China, dat eigenlijk met het zich
ontwikkelend China" beter betiteld ware? Ziehier
een vraagstuk van bizonder groote beteekenis,
niet alleen voor de in China wonende Europeanen,
maar ook voor die landen, wier industrie en
handel voor een deel op het afzetgebied in uitge
strekt China zijn aangewezen.
Het is niet verstandig de waarheid te ontkennen,
dat wij westerlingen in China ongenoode gasten
zijn, die getolereerd worden, mits zij zich aan de
bestaande Chineesche toestanden onderwerpen
en geen machtsmiddel gebruiken om zich speciale
voorrechten te verzekeren.
De Chineezen profiteeren gaarne van buiten
landers, maar zoodra zij in hen geen voordeel
meer zien, is de liefde geweken en in elk geval zag
men het met leede oogen aan, dat Europeanen
van China voordeel trokken, zonder dat het land
er zelf op vooruit ging.
De meerdere kennis van Europeanen wordt
gaarne benut, om daarmede eigen tekorten aan te
vullen, maar hiermede en met het koopen van in
Europa vervaardigde machines voor electrische
centralen of katoenspinnerijen, worden geen
Europeesche opvattingen geaccepteerd.
Wat we van jelui kunnen gebruiken, nemen wij
volgaarne aan, maar voor de rest, laat ons met
rust. Willen jelui hier geld verdienen en wij onder
vinden er geen last van, goed, maar aanvaardt
dan tevens de risiko's. Reist met onze spoorwegen,
zoo je dit verkiest, maar eischt geen schadever
goeding, als jelui door roovers worden opgelicht
of beroofd. Willen jelui je, schoon ongevraagd,
met ons zieleheil bemoeien, ga je gang, stuurt
zendelingen, maar schreeuwt dan niet moord en
brand, als zendingsstations vernield worden
tijdens binnenlandsche onlusten en zendelingen
worden ontvoerd of gedood. Het is ons goed recht
in eigen huis te doen, zoóals wij dat verkiezen:
dit ongeveer is de opvatting van hedendaagsch
China.
De kloof tusschen Oost en West is geweldig
groot en hoe meer men met het Oosten bekend
wordt, des- te sterker springt deze waarheid naar
voren. Het is niet de kwestie, of een enkele kunste
naar de Oostersche atmosfeer kan aanvoelen,
maar: hoe staat de massa tegenover de massa?
Wij bezien het leven geheel en al anders, hebben
een geheel andere moraal dan onze gele broeders.
Het is voor ons daarom zoo uiterst moeilijk van
ziel tot ziel. te spreken en meestal blijven de
onderhandelingen hard en koud, in het beste geval
de Europeaan zich krampachtig vasthoudend
aan zijn principes, de Chinees niet begrijpend
waarom het menschelijk (Chineesch-menschelijk)
gevoel geen woordje meespreekt.
Dergelijke onderhandelingen loopen natuurlijk
mis uit voor die partij, welke de minste troeven
in handen heeft, tenzij de belangen van beide
partijen min of meer overeenkomen.
De Chinees gevoelt zich in eigen land. als een
ridder in zijn kasteel en wij Europeanen worden
slechts noodgedwongen geduld. Wij hebben ons in
elk opzicht naar de Chineezen te schikken en hun
zienswijze te laten meetellen, hoe uiterst moeilijk
dit dikwijls is. In den regel neemt de Chinees niet
de moeite ons tegemoet te komen, zich te verdiepen
in onze opvattingen, te bedenken, dat wij Europea
nen de kwesties anders bekijken. Trouwens het
moge voor ons lastig zijn denChineeschen gedachte
gang te peilen, voor een Chinees in China is het
welhaast onmogelijk Europeanen te begrijpen.
De zeer internationale verzameling buitenlanders
in China vormen geen Europeesche maatschappij,
daar zijn zij te eenzijdig voor.
De meesten toch zijn kooplieden, in elk geval
menschen hier in China gekomen, om meer geld
te verdienen, dan in eigen land mogelijk was. De
Chinees zal daarom in China nimmer in de gelegen
heid zijn het Europeesche cultuurleven goed te
beoordeelen en te apprecieeren.
Als bewijs hiervan haal ik even aan, dat een
Chineesche magistraat, die een uitvoering bijwoon
de van een amateurs-tooneelvereeniging, niet kon
gelooven, dat de in het ballet dansende dames
(N.B. de meesten waren vrouwen van vooraan
staande kooplieden) geen prostituees waren.
De oorlog heeft het prestige van de Europeanen
in China bizonder veel schade gedaan. Duizenden
Russen stroomden van Siberiënaar China, waar
ze in groote armoede leefden en vele mannen
deden vaak werk, ais nooit tevoren door Europea
nen in China gedaan werd. Van de Russische
vrouwen en meisjes zal ik maar niet reppen.
Nu is het een feit, dat de slechte Europeesche
elementen spoediger in contact komen met de
Chineezen, zij 't dan de laagstaande klasse, dan
dat het goede type van Europeaan zich met hoog
staande Chineezen verbroedert. Het is, geloof ik,
niet moeilijk Chineezen te vinden, die aan smok
kelen van opium en wapens willen meehelpen,
tegen een aandeel in de winst.
Juist door zijn strengere Europeesche
opvattinAMSTERDAM ONTVANGT ZIJN GASTEN
Teekening voor de Amsterdammer" door L. J. Jordaan
LET UWE ASJEBLIEFT NIET OP M'N TWELET,.... 'K BEN KASUEEL DRUK BEZIG!"
gen kan de beschaafde Europeaan zich zoo moeilijk
aanpassen en vooral de manier, waarop in China
handel gedreven wordt, stuit hem tegen de borst.
Het is juist die aanhoudende strijd om eigen
bestaan als Europeaan, die zoo enerveerend
werkt, dat dagelijks vechten tegen zichzelf, dat
trachten principes te bewaren, niettegenstaande
de noodzakelijkheid er telkens weer tegen te
moeten zondigen.
Door hun numerieke meerderheid (een heel
belangrijk feit) en hun sterk ontwikkeld cultuur
leven, zij 't ook Chineesch cultuurleven, hebben
de Chineezen zich niet alleen door alle eeuwen
heen staande kunnen houden, maar alle indringers
lieten zich op den duur kalmweg door den kolos
opslokken.
Wij Europeanen zouden ongetwijfeld denzelfden
weg opgaan, indien wij niet zoozeer van cultuur
leven verschilden, indien wij geen Europeanen
konden blijven.
E. P. B o o D E
NIEUWE UITGAVEN
In Psychotechniek en wetenschappelijke bedrijfs
leiding (f aylorstelsel) geeft A. E. C. van Saarloos
een inleidende beschouwing overde verschillende
elementen der moderne arbeidskunde en de be
teekenis daarvan voor den ondernemer en ar
beider. Het boek verscheen bij de N.V. Uit
gevers Mij. v/h Delwel, te Wassenaar.
**
N. A. DE VRIES en P. VAN DER MEULEN hebben
als afgevaardigden van de Nederlandsche
Vereeniging tot afschaffing van alcoholhoudende
dranken een reis gemaakt naar de Vereenigde
Hotel des Pays Bas
Den Haag Wagenstraat 102
KAMER MET DEGELIJK ONTBIJT VANAF f 3.
Staten ten einde daar de werking van het drank
verbod te bestudeeren. Eerstgenoemde vertelt
van deze reis in een boek: De Nieuwe Wereld,
Amerika 1923, dat verscheen bij J. B. Wolters'
te Groningen?Den Haag.
Bij denzelfden uitgever verschenen het eerste en
tweede stukje van de Leesbockjes voor het tweede
leerjaar door T. VAN DER BLINK en J. EIGENHUIS.
Deze boekjes, die onder den algemeenen titel
Langs Bloemen paden worden uitgegeven, bevatten
voor het grootste gedeelte sprookjes. De teekenaar
C. JETSES heeft ook in de plaatjes de sprookjes
sfeer weten te brengen.
L. DORSMAN en JAC. VAN DER KLEI vertellen
in Dieremreugd en Leed met veel liefde over het
leven der dieren. De schrijvers willen door de
uitgave van dit boekje den kinderen liefde voor de
dieren bijbrengen. De teekenaar H. VERSTIJNEN
draagt met zijn plaatjes daartoe het zijne bij.
J. B. Wolters is de uitgever.
Levensverzekering Maatschappij
H A A H l. E iti"
W 11 H o ii s p l e i n ft
DE VOORDEELIGSTE TARIEVEN