Historisch Archief 1877-1940
t *
o
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2461
f
CLOTILDE SAKHAROFF
in Chanson Négre"
KRONIEK VAN DEN DANS
X.
CLOTILDE En ALEXANDER SAKHAROIT.
Parijsche herinneringen van een viertal jaren
geleden deden reeds vreezen, dat de
Scheveningsche dansavond der Sakharoffs eenigszins
teleurstellend zou zijn. Zij maakten indertijd
den indruk van twee dansers die weliswaar niet
van den eersten rang waren, omdat zij te weinig
groote lijn en elementair gevoel bezaten dan dat
men hen naast Mary Wigrnan, Edith von
Schrenck, Gertrud Leistikow zou mogen noemen,
maar die toen toch een goed geschoold paar
schenen, met verfijningen in vele onderdeden en
een voortdurende decoratieve en uiterlijke ver
zorging, die hun kunst iets eigens en bijzonders
gaf. Daartegenover stond, dat reeds toen hét eigen
aardige karakter van dit dansen opviel: de samen
gesteldheid uit allerlei kleine bewegingen en
fragmenten, het al te bewuste ineengezette, het
gebrek aan groote, vloeiende lijnen en aan die
eenheid van beweging en dansvorm die de ware
danser kenmerkt. Er was iets onder den
niterlijken schijn, onder de gepolijste oppervlakte
.en de kieskeurige costunms, dat zich bij elke nieuwe
herinnering aan deSakharoffs
sterker op den voorgrond
drong en dat thans, bij een
weerzien, een innerlijke ar
moede, liever nog: een'gebrek
aan ui tdrukkings vermogen
blijkt te zijn.
Er viel indertijd een ver
gelijking op tusschen de ge
breken van een groote dan
seres als Isadora Duncan en
dansers als Sakharoff.
Waar Isadora Duncan
somtijds niet in staat was
haar gebaren gevormd naar
Grieksche beelden en vazen,
en vervuld met een waar
achtige vervoering, op te
doen gaan in een voortdu
rende eenheid van bewe
ging, was er een duidelijk
zichtbare leemte en leegte,het
lichaam voelde te elementair
om dit te verbloemen. Het
het was dat van een
meesCLOTILDE
in Chanson Nègre"
De Sakharoffs herstellen dergelijke leemten
en fouten met groote zorgvuldigheid: ze verbergen
de leege plekken en verdoezelen ze met al de be
hendigheid van een talent. Die vroegere indrukken
werden door het Scheveningsche programma,
waarop weinig nieuws was, bevestigd;de zuivering,
die grootere dansers in ons zien gebracht hebben,
maakte de onzuiverheden der Sakharoffs dui
delijker en ook de oorzaken zijn thans beter
verklaarbaar.
Alexander Sakharoff, de leider van dit paar
is een van de eerste dansers na Isadora Duncan
geweest, hij zal zijn plaats in de ontwikkeling ook
behouden, want hij heeft, als een der eersten,
die vele problemen scherp zag, der beweging vele
diensten bewezen. Hij kwam tot den dans met een
veelzijdig, wellicht typisch voor-oorlogsch veel
zijdig talent, een scherp intellect, uitgesproken
neiging voor de schilderkunst en onmiskenbaar
decadente eigenschappen. Hij ontdekte zeer snel
het zwakke punt in de scholing van Duncan:
het gebrek aan technische grondslagen, en hij was
een der eersten die de balletschool om hulp
vroeg. Maar hij schiep, en dat is karakteristiek
voor hem, geen eigen bezit aan bewegingen, hij
paste toe wat zijn kieskeurigheid behaagde:
een weinig ballet, een weinig acrobatie, een weinig
klassieke vorm, een weinig cabaret. En dat
stempel zal de dans der Sakharoffs blijven dragen:
hun dans is slechts een toegepaste, decoratieve kunst,
waarin muziek, costunm, gebaar en schilderkunst
op de beweging zijn toegepast, maar waarin de
beweging nooit een eigen vrij, creatief leven
leidt, gelijk men het bij grooteren dan zij kon
aanschouwen. Het is een dans voor intieme salon
uitvoeringen, voor kleine zaaltjes, en als men er
dan niet meer van vraagt dan een licht, opper
vlakkig spel, is er een zekere gratie te waardeeren.
In de ontwikkeling der grootere danskunst behoeft
men echter met de Sakharoffs geen rekening meer
te houden. Trouwens, Alexander Sakharoff ver
klaarde kort geleden: wij zijn geen dansers".
Wat dit paar wel is, valt moeilijk te definieeren,
wellicht in de eerste plaats een paar aangename
artisten voor diegenen die van dtn dans alleen
het meest uiterlijke aan bekoring vergen en een
paar uitstekende voorbeelden om beperkingen
en gebreken aan te demonstreeren voor hen die
er meer van vragen.
In de eerste jaren der nieuwe ontwikkeling gal
Sakharoff met zijn scherpzinnigheid en ballet
scholing een sterken indruk tegenover het on
zekere van vele anderen. Sindsdien hebben de
besten daarvan zich een eigen vorm geschapen;
Sakharoff vermeerderde alleen} zijn\ kieskeurig
bezit aan bewegingsfragmenten. De beweging
is hem voorbijgegaan en het lot vaifvelen, die een
Ci.oTii.Dr: SAKII
\KuriI-: P;<i vr.\Mi:
falen was duidelijk
ter.
bepaalde richting in den aanvang beïnvloedden,
om later te worden achtergelaten, is hier duidelijk
zichtbaar.
Wat eens hun beste bezit was: de scholing,
is thans elders zooveel beter, dat het hier een /.eer
beperkt en tweedehandsch kunnen lijkt, verborgen
onder schijnbare verzorgdheid van vorm.
Clotilde Sakharoff, eens Clotilde van Derp, is
in haar vroegen tijd door bevoegden erkend als
een zeer jonge danseres van een frissche, grillige,
ALliXAMDIiR HAIvIlAROFF
in ,,Vi^iutic del Ouatroceuto"
aandoenlijk jonge en onzekere gave. Misschien
toont zich dat vroegere karakter het meest in
een dans des Pocme Frintanier", een verfijning
van een volksdans, waarin zij vrij en eigen en
behoorlijk is. Elders, in het,,Chanson Nègre", leeft
dezelfde gratie onder een zeer samengesteld
eostiunn en velerlei wispelturige en uitdagende
beweging. In verscheidene dansen treft het dat zij,
hoewel technisch de mindere, toch veel meer
danseres is dan haar leider, omdat er telkens
zuivere beweging en natuurlijke stuwkracht
verschijnen in het brie abrac van allerhande vond
sten, standen en fragmenten, die dikwijls kennelijk
door Alexander Sakharot'f zijn samengesteld.
Sakharoff /elf treft weinig. Hen van zijn oudste
dansen, de Visione del Qaatrocento", herinnert
met zijn vele losse standen aan het genre van
Cliarlofte Bara en op dien clnodloopenden zijweg
v;ui nagebootste en omgev.ette plastiek en schilder
kunst waarop zoovele danser.-; vcrüv/üliicn,!;;;;;
men ook /ijn ,,Caprice du Lirque rangeeren.
Het beste is dan nog een ..(iavotte'1, een Pavane
Royale", een Goliwogg's Cake Walk" waarin
tenminste gedanst wordt. Maar hier ziet men dan
ook hoe beperkt Sakharoff's kunnen in wezen is
en welk een klein gebied dit paar slechts
beheerscht. Enkele balletbewegingen, het naar voren
ontwikkelen en strekken van het been.
enkelepassen, waarbij de voet
ejnige malen aanslaat, ko
men telkens terug; de
karakteristieke sterke
heupbeweging van het Visione"
van Sakharoff verschijnt
direkt daarna in Clotilde's
Danse Sainte" en maakt
ze eer zinnelijk dan heilig;
telkens verwacht men, na
een in/.et die groote bewe
ging belooft, een ontwikke
ling en ziet men slechts
herhaling of verval. Kn als
men den Sakharoff's de eer
laat dat zij in enkele dansen
iets persoonlijk» toonen, en
dns verre boven de massa
staan, moet daaraan wor
den toegevoegd, dat zij
elders dat weinige in zoo
pretentieus opgedienden en
opgesierden vorm geven,
dat de zeepbel barst en spat in lucht en ledigheid.
CLOTILDF.
in ..Chanson Nèi
F. W i: K u M E u s B i.' N i N c.