Historisch Archief 1877-1940
No. 2461
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
21
(Met ieekeningen voor de Amsterdammer"
door den schrijver)
DE EEUW VAN HET KIND
JACKIE COOGAN Cinema Palace.
DINKËY DEAN Tuschinsky.
E leven inde eeuw van het
kind ook cinematogra
fisch gesproken. Ik bedoel
hier niet 't groote kind,
dat bioscoopbezoeker"
heet en met ademlooze
belangstelling dramati
sche verwikkelingen volgt,
die in de hoogste klasse
der lagere school als te
flauw" zouden worden
genegeerd nee, ik
meenden ernstigen, knap
pen mensch van drie
turven hoog, door
ouderwetsche luitjes abusievelijk voor 'n baby aan
gezien, die evenwel bezig is z'n vaste plaats op
't witte doek te veroveren.
't Is 'n wonderlijke historie met die
kinderdramatiek. Eigenlijk heeft er 'n soort geestelijke
omwisseling plaats: de volwassene zoekt hoc
langer zoo meer onnoozele amusementen terwijl
't kind zich werpt op een kunst, die meer dan welke
andere ook bij den rijperen leeftijd hoort. Of is niet
't vermogen, om de illusie, den schijn te verwekken
iets zóó absoluut in strijd met aard en wezen van
't kind, dat het feitelijk ophoudt kind te zijn als het
z'n grootste charme,de goddelijke onbevangenheid
mist? Wij, die 't Marconigram en de Rauio-speecli
als iets doodgewoons aanvaarden, zijn te veel
aan wonderen gewend geraakt, om 't fenomeen,
Jackie Coogan, als alarmeerend verschijnsel in
z'n juisten omvang te zien. Maar men bedenke
eens hoe vreemd 't met zoo'n kinderzieltje gesteld
moet wezen, dat alle emoties perfect weet te
simuleeren. Nietwaar, daar is iets niet in den haak
bij 'n hummel van zeven, acht jaar, die zich
nauwkeurig rekenschap geef t van iedere beweging,
van iedere gelaatsuitdrukking die alle gemoeds
aandoeningen weet te veinzen met 'n geraffi
neerde virtuositeit, die verbijsterend is. Mij dunkt
daar moet iets kapot zijn, dat door geen talenten,
van welke kwaliteit ook, is goed te maken.
Nu zou men in zulk een op zichzelf staand geval
als geniale abnormaliteit kunnen berusten
ware 't niet, dat 't succes van Jackie Coogan 'n
regelrechte cultus van kinder-acteurs in 't leven
schijnt te roepen, 'n Jaar of vijftien geleden maakte
't eerste film-wonderkind ik meen onder den
naam van baby Lucien of zooiets opgang en
't bleef tot onze dagen zonder noemenswaardige
concurrentie.
De tijden zijn echter veranderd we tellen
er nu al verscheidene en 't aantal neemt steeds toe.
De gentlemen, die de wereld van films voorzien,
hebben blijkbaar ontdekt, dat 't kind-acteur
'n groote attractie is, die veel geld in 't laadje
brengt en dies moet 't artikel in voldoende hoe
veelheid worden geleverd om in de behoefte te
voorzien. Zoo is naast Jackie Coogan verschenen
de jongen met de zomersproeten" benevens
vele anderen terwijl ons nu als jongste
filmwonder wordt gepresenteerd de heer Dinkey
Dean, oud zes jaar. 't Ventje is 't levend bewijs
van de ellendige speculatiezucht der gentlemen
voornoemd. Kan men bij den jeugdigen Coogan
nog spreken van 'n onmiskenbaar talent, dat zich
ondanks alle leeftijdsgrenzen baan breekt
bij dit kind is hiervan geen sprake, 't Wurm is
eenvoudig voorde lens gesleeptom de goe gemeente
te verrukken als de jongste acteur en acrobaat
der wereld" maar behalve dat 't een paar
onnoozele kunstjes verricht, speelt het z'n rol
minder expressief en stellig met minder intelli
gentie dan de hond, die hem terzijde staat, 't Is 'n
trieste gewaarwording dit publiek gade te slaan,
dat zalig en verteederd lacht als 't scenario 't
stumperdje komiekig laat zeggen: Ikke niet
moe maar hij (de hond)!" en de verrukte
uitroepen te hooren als 't kind z'n gebedje doet
en de hond meebidt." Zie, 't maakt je tureluursch
te bedenken, dat 'n instituut als de wereldbibli
otheek al jaren moeite doet bij de massa belang
stelling te wekken voor 'n Sprotje"of 'n Jaapje"
maar daarin nooit behoorlijk slagen zal, zoolang
dergelijke Weeë, door-en-door valsche sentimen
taliteit als kunst wordt gepropageerd.
Is 't dan zoo
vreeselijk als 't publiek dol
is op zoo'n aardigen
peuter? Natuurlijk niet
't kind, gefilmd of
niet, is altijd 'n genot
om te zien maar't
wordt heel wat anders,
Wanneer 't als acteur
en kunstenaar de aan
dacht vraagt. Indien
Kunst", ruw gefor
muleerd, emotie" is,
dan dient die emotie
zoo zuiver mogelijk te
blijven. Ik heb er vroeger al eens op gewezen, dat
't wonderkind inde concertzaal, zoowel als op 't
filmdoek, door z'n persoonlijke charmes reeds
'n stemming van verteedering en sympathie
teweegbrengt, die op zichzelf heel mooi kan zijn
maar die voor 't zuivere onderscheidingsvermogen
funest is. 'n Publiek, dat bij 't zien alleen van 'n
aanvalligen dreumes uitbarst in dierbare Och's"
en Ach's" is artistiek on toerekenbaar. En
afgezien nog van de groote onrechtvaardigheid
tegenover de hard ploeterende volwassen artisten
er ontstaat die ellendige verwarring van senti
mentaliteit en kunstgenot, welke steeds de kwaad
aardigste vijand van alle waarachtige Kunst is
geweest. Voor 't werkelijk begaafde kind geldt
deze waarheid dubbel, omdat 't door z'n succes
den weg wijst tot kunstlooze imitatie omdcrwille
van 't geld. En zoo kom ik weer terug op Jackie
Coogan! Ik erken 't graag: dit talent i's iets
merkwaar&igs en moreele bezwaren terzijde gesteld
't cultiveeren waard, 't Filmwerk, dat onder
den ontzaglijk conscientietizen artist Chaplin
als The Kjd" de wereld veroverde is film
kunst van den eersten rang en op zichzelf 'n af
doend pleidooi voor 't bestaansrecht van de
bioscoop als kunstuiting. Helaas 't bleek, dat
met den kleinen Jackie heel wat meer te ver
dienen was zonder al die zorg en moeite. Hij
Nederlandsche
Automobiel MIJ.
FRANKENSTBAAT S7'83i, 'sOnAVENHAOB
een aard had en 't publiek vond dit eigenlijk wél
zoo mooi. Het lachte en griende om 't schattige
jog zonder iets te merken van de artistieke
misdaad aan dit opmerkelijke, teere talent begaan.
En de pers? Och, zij noemde al die latere ver
minkingen (?Vadertje" Circuskind" enz.)
wezenlijk heel aardige films" of iets van die
scherpte.
Toch al doet 't je zeer dit jonge talentje
als 'n citroen te zien uitknijpen blijft 't spel
van Jackie Coogan ondanks slechte regie en
omgeving, ondanks miserabele scenario's, van
'n ongelooflijke virtuositeit, die je in de meeste
gevallen ontwapent.
Maar welke verontschuldiging bestaat er voor
het ten tooneele sleepen van stakkerdjes als 't
met veel ophef aangekondigde film-wonder Dinkey
Dean? De om-te-gapen vervelende film Een dag
koning!" is als 'n worst voigestopt met
requisieten, stoffig van ouderdom als daar zijn: de
stervende koning ??de snoode verrader 't
verdonkeremaande prinsje de reizende acro
baten de nobele kluizenaar en de schrandere
hond. In deze origineele, frissche omgeving wordt
nu 't kind neergezet, 't Wonderkind, dat op z'n
teere schoudertjes 't stuk" zal moeten dragen.
Eilacie 't lieve joggie laat geduldig met zich
sollen staat netjes op z'n handjes en huilt
en lacht gehoorzaam dat is alles. Niets van
Jackie's pienterheid niets van z'n prachtige
expressiviteit noch van z'n intelligent aanvoelen
van de situatie. Hier is de talentlooze imitatie,
door gewetenlooze, onverschillige geldploerten in
't filmgcdoe gesleurd om recettes te graaien over
de heele wereld. En 't publiek, 't hooggeachte
royaal betalende publiek stort evengoed
sentimenteele tranen bij dezen schwindel, bij dit
boerenbedrog en is alweer in vadzige
onverschilheid 'n paar sporten lager gezakt op de ladder,
die naar werkelijke film-kunst voert.
Maar wat doe je er tegen met 'n simpel arti
keltje? Wat begin je tegen dit kleffe plakken
van millioenen zitvlakken op de heerlijk makke
lijke banken van duffe conventie? Wat bereik je
als de brave anonymi, die de gemeentelijke
controle vormen en de films nauwgezet verdeden
in nette, minder nette en onfatsoenlijke, ze
respectievelijk toewijzende aan kinderen be
neden?en ver boven den 18-jarigen leeftijd,
als deze goede lieden van zulke problemen nooit
gehoord hebben of ze schichtig uit den weg gaan?
.... Laten we er ons niet in verdiepen, maar
doen wat onze hand te doen vindt.
Eindelijk moet de stem des roependen ook
buiten de woestijn doordringen en zullen 't groote.
en 't kleine kind hun eigen mentaliteit terugkrijgen.
Misschien nog voor 't einde dezer eeuw, die immers
de eeuw van 't kind is.
J O K D A A N
WAN
verhuisde uit de handen van den artist in de nobele
klavieren van H.H. Managing Directors, die
al wat fijn, sober en gevoelig in The Kid" was
als larie en apekool beschouwden. Ze legden 't er
extra lekker-dik op, er werd ge-Coogan'd dat 't
JERRY
DOOR
JEAN WEBSTER
Vert. door
\. QUARLES DE QUARLES
Oeïll. door J. WIEOMAN
Geïll. omslag van IS. VAN MENS
Prijs gebonden f 1.50
UitgivavanVAIIHOLKEHA&WAIEIIDOIF.A'diin