Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2461
AMSTERDAMSCHE BIJZONDER
HEDEN IX
DE KRIJTBERG
Een van de meest bekende kerken van Amster
dam is zeker wel de Krijtberg of, zooals zij officieel
heet, de St. Franciscus Xaverius-kerk aan het
Singel. Er is daar aan het Singel aan den overkant
der kerk een druk verkeer en duizenden zien zoo
dagelijks op naar haar forsche, hoogopstrevende
lijnen, die culminëeren in de twee van verre reeds
zichtbare torenspitsen. De imposante baksteen
gevel met zijn mooie rood-bruine kleuren is op
die eminente plaats een sieraad van Amsterdam.
Ook hier staan wij op historischen bodem. De
overzijde van het Singel lag tot de vergrooting
van het einde der zestiende eeuw buiten de stad.
Het Singel was wat de naam dan ook aanduidt,
de grachtgordel der stad; aan den overkant begon
het land. Maar bij de eerste vergrooting na de
alteratie, die van 1585, werden deze terreinen
binnen de stad getrokken; de Heerengracht werd
toen de grens, die met het Singel verbonden was
of werd door de Beulingsloot; waarschijnlijk heb
ben wij hier te doen met een vergraven oude sloot.
In die buurt, tegenover het oude Boerenverdriet,
kwamen burgerhuizen te staan. In een van die
burgerhuizen moet pater Oerardus Maertens
van de orde der Jezuïeten in 1624 een schuilkerk
hebben gevestigd, zoodat in dit jaar de orde het
derde eeuwfeest van haar werkzaamheid aan het
Singel heeft kunnen vieren. De Jezuïeten waren
IN OERKERK DE KRIJTBERG
reeds eerder in Amsterdam gekomen. In 1606
kwam pater Arnout Bijlen zich in Amsterdam
vestigen; toen of kort daarna woonde hij aan de
Raamgracht hoek Zandstraat, waar hij natuurlijk
ook een schuilkerk zal hebben gehad. Men mag
aannemen, dat daar dus de eerste statie der
Jezuieten is geweest; de tweede was de Krijtberg.
De statie aan het Singel blijkt zich voorspoedig
te hebben ontwikkeld door de ongetwijfeld krach
tige werkzaamheid der Jezuieten. Althans de
bekende pater Petrus Laurentius heeft in 1641
kans gezien daar een huis te koopen, waarschijn
lijk hetzelfde huis, waar reeds sedert 1624 de
statie en de schuilkerk was gevestigd geweest. De
pater kon dat natuurlijk niet op eigen naam doen;
men leefde nog in een tijd van nauwgezet argwa
nend toezicht der overheid; vooral de Jezuieten
werden als zeer verdachte elementen zeer scherp
in het oog gehouden. De koop geschiedde dan ook
op naam van een zekeren Jan Pietersz. Noorman,
waarschijnlijk een bekend en voornaam Katholiek
in die dagen. In de koopacte heet het perceel ,,een
huis ende erve, staende ende gelegen aen het
Cingel, nu de Koningsgraft . . een huisgen
daerachter, benevens een slopsteeghe, ook wel
genoemd de Bokkengang, benevens nog een huis
gen in het Katersteeghe". Men merkt de voordeelen
op, die dit huizencomplex aanbiedt voor een schuil
kerk; aan drie zijden, aan het Singel, aan de
Katersteeg en aan de Bokkengang, had het in
gangen of liever uitgangen; want bij het voort
durende gevaar, dat de gemeente liep om te worden
gestoord door het onwelkome bezoek van den
schout en zijn rakkers, was het zeer geschikt, dat
men naar drie zijden kon ontkomen naar den
publieken weg.
Het is hier niet de plaats om dieper in te gaan
op de beteekenis van de werkzaamheid van de
paters van den Krijtberg voor het katholieke
leven van Amsterdam in vroegere eeuwen en ook
nog tegenwoordig. Dat de orde ook in Amsterdam
zeer moeilijke jaren heeft gekend, is bekend genoeg.
Want hoe welwillend de overheid ook soms mocht
zijn jegens de dissenters, de Jezuieten placht zij
uit te sluiten van haar genade. De orde werd haast
staatsgevaarlijk geacht en dikwijls scherp ver
volgd. Intusschen was men in Amsterdam in den
regel heel wat gematigder dan overal elders, vooral
in de behandeling der Katholieken. De Krijtberg
heeft zich althans voortdurend kunnen handhaven;
geregeld volgden de paters elkander op. Wellicht
gevaarlijker voor den Krijtberg dan de toch altijd
dreigende vervolging der overheid waren de onder
linge geschillen onder de Katholieken zelf op den
overgang der zeventiende naar de achttiende eeuw.
In den strijd tegen de Jansenisten, die ook in
Holland vrij wat aanhangers vonden, hebben de
Jezuieten zich natuurlijk niet onbetuigd gelaten.
Van zelf werd hun positie rechtens zeer zwak,
toen Paus Clemens XIV den 21 Juli 1773 bij de
bekende bul Dominus ac redemptor noster de orde
ophief. Feitelijk bleef zij evenwel bestaan, ook te
Amsterdam, waar zij ten slotte veiliger was dan in
de meeste katholieke landen. Ook in Pruisen en
Rusland was dat het geval, zoodat de continuiteit
niet verbroken was, toen Paus Pius VII in 1814
de orde der Jezuieten weer herstelde.
Het ligt voor de hand, dat in het koninkrijk
der Nederlanden van belemmering of bemoeilijking
van eenigen godsdienst of van eenig kerkgenoot
schap geen sprake meer was. De paters van den
Krijtberg hebben hun werk geregeld in volle
vrijheid van het openbaar gezag kunnen verrich
ten. In de negentiende eeuw kon dan ook worden
gedacht aan een vergrooting der gebouwen. Dat
gebeurde in 1835; toen is de kerk gebouwd, zooals
oudere Amsterdammers zich die stellig nog wel
zullen herinneren. Ook deze kerk was een halve
eeuw later te klein geworden. Daarom
werd in 1880 begonnen aan den bouw
van het tegenwoordige monumentale
gebouw, dat in December 1883 door den
bisschop van Haarlem werd ingewijd;
architect was A. Tepe, die consequent
den gothischen stijl bij den bouw toe
paste.
Ten slotte nog deze bijzonderheid,
dat niemand weet, wat eigenlijk de
Krijtberg beteekent. Het is zeker een
gevelsteen of een uithangbord geweest,
maar wat eigenlijk een krijtberg is, is
niet duidelijk. De naam komt niet in
den ouden koopbrief voor; eerst in 1654
wordt het huis en de kerk zoo ge
noemd. In een stuk van 1787 komt de
naam de Kruytbergh" voor, maar dat
is te laat om eenig gezag te hebben.
Wij moeten ons dus maar houden aan
den oudsten naam, die ook is blijven
voortleven; wij blijven zoo spreken van
den Krijtberg, ook al kunnen wij den
naam niet verklaren.
H. BRUGMANS
Ik kan niet nalaten u te zeggen, dat het stukje,
door den heer Alexander Cohen in uw laatste
Weekblad" over Alexandre Dumas fils geplaatst,
mij buitengewoon heeft geërgerd. Ik houd mij
ervan overtuigd, dat velen met mij zich daarover
zullen geërgerd hebben. De schrijver van den
roman van Marie Duplessis, en van tal van salon
stukken, die aan de besten zijner tijdgenooten
voor het minst belangstelling afdwongen, Alexan
dre Dumas fils, door den heer Alexander Cohen
bij gelegenheid van zijn eeuwfeest voor morsdood
verklaard, zal zeer zeker nog springlevend zijn
DE KRI.ITBERG MET PASTORIE
in de hem toekomende waardeering van vele
komende generaties, die zich van den heer Alexan
der Cohen waarschijnlijk slechts /.uilen herinneren,
dat hij in het jaar 1924 Alexander Dumas fils
voor totaal vergeten heeft verklaard.
Hoogachtend,
W I L L E M R O Y A A R n S
KUNST EN CULTUUR IN
SOWJET-RUSLAND
De heer Boris Raptschinsky heeft in het nummer
van 2 Augustus het verschijnen van mijn werkje
Kunst en Cultuur in Sowjet-Rusland," aangegre
pen, om eerren ander over den stand der Russische
cultuur onder het communistische regime te
zeggen. Daar ons uitgangspunt geheel verschillend
is en de recensent meestal niet aan de hand van
mijn werkje, doch in het algemeen, zijne
mededeelingen deed, lijkt het mij ongewenscht hierover
met hem van gedachten te wisselen. Ik zou het
met den heer Raptschinsky toch niet eens worden,
daar ik de elementaire grondslagen der Russische
cultuur van na 1917 op den voorgrond zou
stellen
de recensent mij echter steeds mijn algeheel gebrek
aan kennis der Russische grammatica (die ik
gaarne toegeef) zou voorhouden, alsof hierdoor
alleen deze wezenlijke omwenteling kon worden
begrepen. Nietwaar, waarom een debat aanvangen
wanneer men van tevoren weet het toch niet eens
te zullen worden? Het zij mij echter vergund tegen
de volgende onjuistheden in dit artikel stelling
te nemen. Ik wil slechts tegen enkele door den
heer R. vermelde feiten mijn kennis der jeitcn
stellen. Elke andere wisseling van gedachten lijkt
mij onvruchtbaar.
1. ,,De Operette Koldoenje" is niet door
DE AMSTERDAMSCHE WAL TEN WESTEN VAN DE HEILIGENWEGPOORT, ONGEVEER DE PLAATS
WAAR DE KRIJTBERG" is GEBOUWD. (Teekening van Rembrandt)
J