Historisch Archief 1877-1940
No. 2462
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
DE NEDERL. MAATSCHAPPIJ
VOOR HAVENWERKEN
Deze vennootschap is in 1912 opgericht ter uit
oefening van het oud-Hollandsche bedrijf van uit
voeren van havenwerken. Reeds dadelijk vond zij
hiervoor een loonend arbeidsveld in China, hetgeen
in verband is te brengen met de omstandigheid,
dat Hollandsche aannemers reeds vóór de op
richting der vennootschap zich in China bezig
hielden met den aanleg van havenwerken en het
reguleeren van den loop van rivieren, zooals van de
Yang-tse. Trouwens niet alleen in China, maar ook
in Japan hebben onze haven-ingenieurs den
Hollandschen naam steeds hoog weten te houden,
zoodat de maatschappij zich zeer terecht juist
OostAziëals arbeidsveld heeft gekozen. Daar komt nog
bij, dat zij aldus ook gemakkelijk entree tot
Nederlandsen-Indiëkon krijgen, waar zij dan ook
reeds belangrijke werken tot stand heeft gebracht.
In China heeft de' Nedérlandsche Maatschappij
voor Havenwerken allereerst te Shanghai en te
Chefoo werken van beteekenis uitgevoerd. Wat
de latere jaren betreft, zoo sloot zij in October
1922 een contract af voor den aanleg van haven
werken te Macao, waarmede een bedrag van rond
? 10 millioen gemoeid is en dat de maatschappij
voor eenige jaren werk verschaft. Het werk wordt
aldaar uitgevoerd voor gemeenschappelijke reke
ning met een buitenlandsche groep, maar onder
leiding van de Nedérlandsche Maatschappij voor
Havenwerken. Van haren kant stelt laatstge
noemde al het benoodigde baggermateriëel be
schikbaar, waardoor nagenoeg haar geheele vloot,
die nog aanmerkelijk werd uitgebreid en verbeterd,
gedurende eenige jaren op loonende wijze in bedrijf
werd gesteld. Na de noodzakelijke Voorbereidingen
werd in Mei 1923 met de uitvoering dezer werken
aangevangen, waarbij verschillende technische
moeilijkheden te overwinnen waren. Van de
Portugeesche autoriteiten werd echter steeds welwillend
medewerking ondervonden en de betalingen ge
schiedden ook steeds geheel overeenkomstig de
contractbepalingen.
Aan China blijft de vennootschap bij voort
during haar aandacht schenken. Aan de aldaar
sinds jaren verworven bekendheid en de eenmaal
bestaande relaties heeft zij te danken, dat haar
telkens nieuwe projecten ter bestudeering worden
aangeboden. Er bestaat dan ook alleszins gelegen
heid het arbeidsveld der maatschappij in het
Hemelsche Rijk te verruimen. Zoo sloot zij in de
maand Juni van dit jaar nog een onderhandsch
contract voor den aanleg van een kaaimuur te
Hongkong. De plannen daarvoor waren oorspron
kelijk ontworpen door Engelsche ingenieurs, doch
hun Hollandsche vakgenooten achtten het noodig
geheel nieuwe plannen te ontwerpen, waaraan na
breedvoerige besprekingen en uitgebreide corres
pondentie door de Engelsche autoriteiten te Hong
kong ten slotte de voorkeur werd gegeven. Hoewel
aanvankelijk nog een aanbesteding van het
Engelsche project werd gehouden, waaraan de
Nedérlandsche Maatschappij voor Havenwerken
toen begrijpelijkerwijze niet wenschte deel te
nemen, leidde zulks niet tot bevredigende resul
taten en ten slotte werd het ontwerp van de Hol
landers toch overgenomen en de uitvoering daar
van aan de Nedérlandsche Maatschappij opgedra
gen.
Dit mag ongetwijfeld als een overwinning van de
Hollandsche ingenieurskunst op Engelsch grond
gebied geboekt worden.
De raming der kosten van dit werk beloopt
ongeveer 1.800.000 Hongkong Dollar. Het benoo
digde materiaal heeft de maatschappij grooten
deels in China beschikbaar, terwijl eenig bijkomend
transport-materiaal uit Nederland zal worden
toegezonden. De plannen, die op het hoofdkantoor
te Amsterdam zijn ontworpen en vastgesteld,
worden uitgevoerd onder toezicht van de Public
Works Department van Hongkong. In verband
met dit belangrijke werk achtte de Nedérlandsche
Maatschappij het wenschelijk een eigen kantoor te
Hongkong te openen.
Maar de vennootschap bepaalt hare werkzaam
heid toch geenszins tot China. Ook in Nederlandsch
Indiëwist zij zich reeds belangrijke opdrachten
te verzekeren. Zoo bouwde zij te Tandjong Priok
een aantal havenloodsen, waarvan de aanbouw
in begin 1923 werd voltooid. Op Zuid-Sumatra
werd een spoorweg van Moeara Enim naar Lahat
aangelegd. Beide werken werden blijkbaar voor te
i
DIERSTUDIE : BRUINE OF SCHABRACK HYAENA
schillende onberekenbare Teekening voor de Amsterdammer" door H. Verstijnen
factoren buiten beschou
wing waren gelaten. Voor
den loodsenbouw
teTardjong Priok werd van den
opdrachtgever een bijslag
op de aannemingssom \
erkregen, doch omtrent een
dergelijk verzoek, gericht
tot het
NederlandschIndis<;he Gouvernement,
werd tot dusverre nog geen
beslissing genomen.
Wat de werkzaamheid
der vennootschap in Indi
overigens betreft, zoo ver
luidde eenigen tijd geleden,
dat zij haar bedrijf aldaar
zou liquideeren. Inderdaad
is hier echter niets van
aan. Wel is het Indische
hoofdkantoor in verband
met de beëindiging van
den spoorwegaanleg op
Zuid-Sumatra
naar'Bandoeng verlegd, maar juist /
met de bedoeling nieuwe/
opdrachten te zoeken, zoo-1 |
dat men met een blijvende V
vestiging der maatschappij |"
in onze koloniën moet reke- j
ning houden. !
Maar niet alleen in Azi
ziet men de maatschappij
werkzaam. Ook tot Afrika's
Noordkust strekt zich haar
belangstelling uit. In
Fransch Marokko n.l. heeft
zij deelgenomen aan de uit
voering van eenige kleine
havenwerken, waarvan de
financiëcle resultaten wel
niet aan de verwachtingen
hebben beantwoord, maar
die uit een oogpunt van
reclame voor de onder- U
neming toch wel niet H
geheel nutteloos zullen zijn
geweest. Ten gevolge van DE MILMOENAIRSZOON/DIEEENSWOU ZIEN HOE 'N MCORD op HEM I<I--/\GI-TKUE
verschillende omstandig- _____ _______
heden werden deze haven
werken door de Cherifijnsche regeering in eigen
beheer voltooid.
Ook in andere landen bevinden zich momenteel
eenige projecten in voorbereiding en bieden daar
kans van slagen.
De maatschappij heeft het vorige jaar een uit
breiding ondergaan door de overneming van de
Aanneming Maatschappij Grotius" tegen maxi
maal / 2.000.000 aandeden der Nedérlandsche
Maatschappij voor Havenwerken, welker kapitaal
door deze uitgifte, die in de jaren 1924 en 1925
geleidelijk zal plaats vinden (tenzij zulks door het
verkrijgen van nieuwe opdrachten eerder
wenschelijk wordt geacht), van ? 2.500.000 tot / 4.50O.OOO
zal stijgen. In den loop van dit jaar zijn aldus
reeds tweemaal / 500.000 aandeden uitgegeven.
zoodat het kapitaal momenteel op / 3.500.000 is
gebracht. De nieuwe aandeden worden door de
,,Grotius" voor 2/5 betaald in contanten en voor
het restant met door de Nedérlandsche Maatschap
pij goed te keuren en te taxeeren baggermateriaal.
De reserves bestaan thans uit een statutaire
reserve ad / 283.794, een reserve voor werken in
uitvoering ad ? 500.000 en een reserve voor deel
name in andere vennootschappen ad ? 100.000.
totaal dus /8S3.794. Waarde deelneming in andere
vennootschappen voor slechts/150.975 op de balans
voorkomt en daartegen een reserve van ? 100.000
is gecreëerd, is het risico, dat de maatschappij
met deze deelname loopt, van geringe 'oeteekenis.
Ten slotte dient nog gememoreerd te worden,
dat de Nedérlandsche Maatschappij voor Haven
werken relaties onderhoudt met hef Nederlandsen
Syndicaat voor China, dat in 1919 door een aantal
Nedérlandsche bankinstellingen en industriëele
ondernemingen werd opgericht en later den vorm
van een naamlooze vennootschap aannam. Dit
Syndicaat stelde zich in verbinding met de Bel
gische maatschappij, die zich den aanleg van een
spoorweg van Lanchow via Sian, Kaifong en
Suchow naar de Gele Zee ten doel stelde. In ver
band met den aanleg van den Lunghai-Spoorweg
werden hier te lande in 1922 / 16.057.000 8 pCt.
Chineesche Schatkistbiljetten uitgegeven,
aflosbaar in de jaren 1926 tot en met 1930. De Nedér
landsche nijverheid heeft reeds in verband met deze
financiëele deelneming van hetHollandsche kapitaal
belangrijke orders ontvangen en het is geenszins
uitgesloten, dat ook de Nedérlandsche Maatschap
pij voor Havenwerken in de toekomst vruchten
van de nauwe relaties, waarin zij tot het
Nederlandsch Syndicaat voor China staat, zal plukken.
QQKTFRED:.IROESKE
ZANDBLAD - SIGAREN 8 en10 ets
Alle teekenen wijzen er dan ook op, dat voor de
Nedérlandsche Maatschappij voor Havenwerken
een ruim en vruchtbaar arbeidsveld blijft weg
gelegd.
P
i. S A n i: i.
NIEUWE UITGAVEN
Proeve eener descriptieve, methodiek van liet
nndcnvijs in ile Nedérlandsche letterkunde aan de
schelen vonr middelbaar en voorbereidend hooier
onderwijs in Nederland, door DR. Pu. A.
LANSBERG. (Uitgave J. B. Wolters).
Deze beschrijvende methodiek richt zich aller
eerst tot de leeraren in de Nedérlandsche Letter
kunde. Gedurende de jaren, dat de schrijver
les geeft in de letterkunde heeft hij in toenemende
mate de groote problemen hiervan leeren kennen.
Dit ondeiwijs kan alleen gced worden gegeven,
wanneer de ieeraar zijn persoonlijkheid doelbewust
en geheel daarbij inzet. Dan komt de tweede
factor: de letterkunde welke zij hebben te onder
wijzen. Deze b.ide" zegt de schrijver moeten
wij met elkaar in verband brengen, moeten wij te
samen zien: wij willen weten, welke waarde de
letterkunde vuor onze persoonlijkheid heelt om dun
die waarde op onze leerlingen over te dragen."
De schrijver tracht de veelheid van middelen
die tot de bereiking van dit doel ten dienste staan
eenigszins te ordenen, doch verheelt zicii niet
dat zich in dezen eersten druk vele onvolkomen
heden zullen voordoen.
Tentoonstelling van nieuwe werken door
JAN SLUIJTERS
van 2 tot 31 Augustus 1924
KUNSTZAAL VAN LIER
naast het Postkantoor te LAREN (N.-H.)