Historisch Archief 1877-1940
No. 2462
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
f
f'
(Met teekeningen voor de Amsterdammer"
door den schrijver)
HET EXPERIMENT
HALLUCINATIES" Uni n bioscope
aar brandt, geachte lezers
van dit blad, in uwe
onmiddellijke nabijheid 'n
vraagstuk even belangrijk
als" de niet-doodende
doodende straal" of de
vorderingen van de
radiotechniek of 't wereld
kampioenschap in 't ten
nissen. De scherpzinnigen
onder u hebben't geraden:
ik bedoel 't film-vraagstuk,
door zoovelen, helaas, nog
met vorstelijke minachting bejegend gedeelte
lijk om de minachting en ook wel 'n beetje van
wege de vorstelijkheid. Ik wensen hier voor de
zooveelste maal (frappez toujours !) te protesteeren
tegen deze negativiteit. De bioscoop is van onzen
iijd zoo goed als de ijzer- enbetonbouw, zoogoed
als de jazz band. Qroote kunstenaars onder de
architekten en musici hebben dit begrepen en de
beide laatste uitingen van onze moderne psyche,
tegelijk zoo formidabel en zoo decadent, in hun
arbeid opgenomen. Welnu, zoo zal ook, zoo moet
ook eenmaal de merkwaardige materie, die de
film levert, door den artist worden aangegrepen en
gevormd tot 't waarachtige cinematografische
kunstwerk.
't Spreekt vanzelf, dat in afwachting hiervan,
niet genoeg waarde kan worden toegekend aan
't experiment. ledere ernstige proefneming, hoe
bescheiden ook, behoort uit den drabbigen stroom
van film-vuilnis, die wekelijks de wereld overspoelt,
te worden opgeheven en met liefdevolle attentie
bekeken want 't kan 'n stap in de goeie richting
beteekenen. Daarom wil ik 'n oogenblik stilstaan
bij Hallucinaties", 'n Duitsche film van den mij
tot nu toe onbekenden regisseur Fritz Robison.
Als experiment nu is dit werk, 't zij maar dade
lijk gezegd, vrij zwak en niet te vergelijken met
Die Strasse" en ,,Dr. Caligari". 't Mist 't belang
rijke scenario van de eerste en de hartstochtelijke
durf van de laatste film maar toch heeft 't
bijzondere kwaliteiten, 't Meest verdient deze
proefneming de aandacht om de interessante toe
passing van een der voornaamste en meest karak
teristieke eigenschappen van de cinematografie:
't licht en donker of zoo ge wilt 't zwart-wit.
Voor wie met belangstelling de ontwikkeling
van de filmkunst volgt zal 't duidelijk zijn, dat
haar toekomst niet ligt in, wat ik zou willen noemen
't gefotografeerde tooneelstuk. Zeker, er zijn in
dezen vorm merkwaardige en zelfs mooie werken
uitgebracht, maar een zelfstandige kunst, die natist
't tooneel (en niet als surrogaat daarvan) 'n eigen
plaats inneemt zal langs dezen weg nooit
bereikt worden. Daarom is 't groote feit in de bios
coopwereld geweest de veel te weinig als zoodanig
erkende ,,Caligari"-film. De regisseur plaatste zich
hier voor z'n projectie-vlak als de zwart-wit
kunstenaar voor zijn teekenpapier. Hij stelde zich
't probleem dit vlak te vullen met 'n reeks even
wichtige, goed gecomponeerde beelden, die straks
zouden samenvloeien tot 'n levenden stroom van
dramatisch gebeuren ziehier de nieuwe en m.i.
juiste opvatting. Hachelijke onderneming overi
gens ! De quaestie van 't decor was natuurlijk vrij
makkelijk op te lossen en de kunstenaar, die daar
z'n krachten aan wijdde, bereikte, over 't geheel
genomen dan ook schitterende resultaten in 't
streng expressionistische genre. Veel moeilijker
was 't evenwel den naturalistischen" levenden
mensch in deze tableaux te plaatsen zonder de
stijleenheid te verstoren en 't is te begrijpen, dat
de experimentator hierin nogal eens tekort schoot.
Maar dit alles neemt niet weg, dat de proefneming
zeer belangrijk was en nieuwe perspectieven voor
de cinematografie opende.
En nu deze Hallucinaties". Hoezeer van minder
beteekenis valt hier toch veel te waardeeren -- in
de eerste plaats 'n loffelijke, zij 't ook iang niet
altijd geslaagde, poging tot synthese en styleering.
Voorts is streng vast gehouden aan 't zuivere
gebarenspel, waardoor de hinderlijke en storende
teksten geheel uitvielen. Dit alles saamgenomen
geeft aan 't geheel 'n eenheid en rust, die iedere
beeldende kunst dus ook de film noodig heeft.
Maar 't belangrijkste is, als gezegd, de toepassing
van 't zwart-wit. 't Is inderdaad verrassend wat
hier met prachtige grijzen en gedurfde zwarten is
bereikt oneindig artistieker en voornamer, dan
de z.g. scherpe" foto-producten, waarin de Ameri
kanen tot groote voldoening van het publiek
zoo uitblinken. Hoe machtig en alles beheerschend
deze stemmingsfactor is, blijkt wel hieruit, dat de
suggestie van 't beangstigend mysterie, ondanks 't
onbeholpen en vaak onbegrijpelijk scenario, uit
stekend bereikt wordt.
Opmerkelijk is ook de zorg, waarmee de typen
en de maskers der spelers gekozen zijn. Ik hoop
later nog eens uitvoerig aan te toonen hoeveel
beter deze belangrijke kwestie door de Duitschen
regisseurs is begrepen, dan door de Amerikanen, die
verslaaf d zijn aan hun conventioneelesujetten, welke
in de eerste plaats smart" en charming" moeten
zijn. 'n Kop als die van Fritz Kortner 'n soort
diabolisch Beet
hoven-masker
is op zich zelf 'n
genot om te zien
en voor deze
chimerieke historie
zeer oordeelkun
dig gekozen.
Jammer dat de
acteur in spel te
kort schiet en op
den duur mono
toon wordt en
te weinig expres
sief.
Uit deze vluch
tige opmerkingen
moge blijken, hoe
ontzaglijk moei
lijk 't cinemato
grafische kunst
werk te benaderen valt maar ook welke groote
en absoluut eigen uitdrukkingsmiddelen het ten
dienste staan. En 't is te betreuren, dat 'n on
danks z'n fouten toch zeer belangrijk experiment
als dit, door de critiek met dezelfde vriendelijke'
onverschilligheid wordt bejegend als 't Circus
des Doods" of de wederwaardigheden van Schele
Ben". Maar zoolang 't gros der journalisten voor de
evolutie van de filmkunst gelijke belangstelling
heeft als voor den heer, die in 't schitterend"
bijprogramma driemaal over z'n hoofd duikelt
en de dame die op de xylophoon Ouillaume Teil"
tot moes hakt zoolang is van dien kant niets te
hopen. In vredesnaam dan maar zónder de hulp
dezer nuttige heeren.... ende desespereert niet!
J o R n -\ A N
PEDANTE PIET JE 'S
PAEDAGOGISCHE PEINZINGEN
(13 jaar)
(Ongecorrigeerd)
(Niew-neederlans)
raal heeft de beste kans, zeit Paa, want die zn vak
is strijt. Maar me ouste broer (de propegandis)
zeit dat n professer vanweege zn beroep altijt t
laatste woord het. In ellek geval hét onze opper
bevelhebber van leeger en vloot de handschoen
die meneer Jordaan voor hem op de grond had
geteekent opgeraapt en geduurende n maand zijn
de twee teegenstanders in treening gegaan om t
grote geveg over ontwaapening voor de Vrijzinnige
Bond uit te nokke. Ik gaan dr zeeker heen tzij met
Paa as die bij de oorlogvoerende partei van de
vrijheitsbonders gaat zitte die voor n gewaapent
vaaderland zijn, tzij met me broer Sjaak as die
met de kommeniste ter vergaadering trek om
stinkbomme te werrepe naar de aktealiste. Waar
zouwe ze dat ternooj houwe? In t vreedespalijs
of in t Stadion? En zal de Generaal zn uuniefonn
antrekke en de professer zn gekleede jas? Of zouwe
ze in hemsmouwe bakeleije met de voorzitter van de
Neederlandse Boksbond as refferie? Me vrindje
Jef Schaap hét me al n prentkaart met angezig
uit zn jongeskamp bij 4-Houte geskreeve om me te
raaje dr niet heen te gaan. "t wor moord en dood
slag" schrijft ie want asje je goed herinner is de
Emden n oud duits oorlogschip dat onze indiese
neutralietijd indertijt nog in gevaar hét gebrag".
Dus begrijp je hoe gelaaje onze ex-legerbevelhebber
teege zoon roet-in-t-eete-gooier is. En wat motte
we met de Java" en Sumatra" beginne as we de
professer zn zin geeve? En wat komp dr tereg van
de paaraade op Konegins verjaardag zonder leeger?
Maar an de andere kant had Moes tog weer gelijk
toen ze ons uit de krant die baksille-toespraak van
de professer in de 1ste Kamer voorlas. Ik geloof
nooit dat de Generaal de vliegtuige van de
Lugtvaartmaatschappei zou afstaan om vergiftige
stinkbommemet duuveltjesdrek oover vijandelukke
steede en dorpe te strooje. Daar benne onze
aviateurs te fesoenluk voor. Maar asse nauw de vijant
beginne met dodeluk stinkgas, wat dan? Motte we
ons hier dan maar kalmpies laate vergeeve terwijl
we onze onkristelukke vijande vergeeve? Ze moste
al die chemiste maar onschaadeluk maake. En al
die mooderne oorlogsdinge verbieje. En ook niet
zooveel huisvaaders as landweerders onder de
waapene roepe. Twee man is voldoende, of as dr
vrouwe kiesreg is in n land dan nog liever 2 vrouwe.
De l pro en de ander kontraa. En die saame n
robbert je laate. doppe. Met handschoene an (ala
Jordaan) dan komme de meppe niet eens zoo hard
an. Price fight, noeme ze dat in de bioskoop.
Tusse Fairbnnk en Talmedsj. Of tusse Mia May
en Hennie Poorte. Of tusse Albert Voogel en Laudy.
Of Wijnkoop en Duimaar van Twis. Of de
burregemeester van Amsterdam teege van Rotterdam.
Maar allemaal eerluk en veer. Zonder
geniepigheitjes of mesioegelarijtjes. Elleke avond n niewe
partij, l teege 1. Zonder helpers, zonder
versterkinge, zonder vieze luggies. En met handschoene an
voor de buile en bloedneuze. Asse ze dat n jaar
volhouwe zou je dris zien hoe gauw de mense dr
genog van hadde. Nimant sprak dr meer oover
oorlog of vreede, oover weerbaar of ontwaapening.
En de Generaal en de Prufesser kunde n
vrindschappeluk potje gaan domeneere. Maar zoover
zijne we nog niet helaas. Eers de groote
kampioenmets tusse Snijder en Emden. Gaat dat zien,
milieteere en burgers, wie dr onder komp te legge of
boove. Oorlog of vreede? P i E T | i:
E. te R. Onlangs las ik: Pol de Munt, de leeuwe
rik van liet Payottenland". Met ,.Payottenland"
i(il wel Vlaanderen bedoeld sijn; wat Meekent die
bijnaam'?
In den bundel Lentesotterni/en van Pul de
Mont (3e druk in 1920 te Antwerpen) staat het
gedicht: Aan een Brabantschen Leeuwerik".
Naar aanleiding van die verzen hebhen cenigen
het leuk gevonden hem den Brabantschen leeuwe
rik" te noemen. Nu heet de Mont's geboortestreek
het Payottenland". Dit beteekent niet Vlaanderen
maar het heel schilderachtige, heuvelachtige ge
west liggend bezuiden Assche?Aalst en tusschen
Deucr en Zenne tot aan de Henegouwsche grens.
Daardoor komt het dat men wel eens gewaagt van
den leeuwerik uit het Payottenland." in plaats
van.... uit Brabant.
XVI.
Ik ben beniew hoe dat geveg tusse Generaal
Snijder en Professer Einden zal afloope? de
geneLevensverzekering Maatschappij
H A A R Li E JU"
11 il «o u* p l ei ii ft
DE VOORDEELIGSTE TARIEVEN