De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 23 augustus pagina 19

23 augustus 1924 – pagina 19

Dit is een ingescande tekst.

No. 2462 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 19 CHARIVARIA fceutfcljfanb, Deutfcftfanb ueber ,,Een DOOït uur van de thans bestaande Bertjoubingen." (Handelsblad) Een eigenbo vmelijt stukje Scheveningen." (Handelsblad) TAALVERRIJKING Daardoor werd het verschil sterk benadrukt." (De Ger. Kerk) Dan worden partijen bederfelijke goederen naar Lon den geladen, welke om 8 uur v. m. zijn aangeleverd." (Ho». Stoomboot-Mij.) Een plaquette met manskop was fraai van doening." (De Banketb.\ Dat moet meer zijn dan een verenigingsleven met eigenbatige doelstelling." (Oen. Gids) DE MEERLOOZEN Ik zou dit denkbeeld stellig niet zonder meer willen verwerpen." (Handelsblad). Het was schoon woordenspel zonder meer." (Vaderland). ONZE KUNSTCRITICI Van Vermeire zagen wij te Rotterdam de fraaie, innige vouwbeenen. Het samenspel van de vrouw met het door groen gezeefde licht van den achter grond. Ravel's Valse met de deinende verrukkingen van zijn obsedeerend rythme, met de stalen, rotsvaste krachten van zijn thematische ontwikkeling en met de ?witgloeiende climaxen als van Mengelberg." (N. R. C.) MEDEDEELINGEN, DIE NADERE BEVESTIGING BE HOEVEN Hij heeft in het knoopsgat een bloem, in de hand een struik." (Tel.) Een ruiter rijdt behalve zijn eigen paard nog een los paard voor zich uit aan een langen teugel. Met de tong en de chambrière bewerkt de ruiter het voorste paard." (Vad.) Ged. Staten van Utrecht voelen alles voor het wezen van natuttrschoon." (Volk) ONZE LEVENSMOEDE KUNSTENAARS Dit zijn de affiches, die Willy Sluiter en andere kunstenaars leveren om ter bevordering van het vreemde lingenverkeer te worden opgehangen." (Hbl.) CORRESPONDENTIE P te H. Zonder meer" is een staande uitdrukking bij Bolland. Vermoedelijk heeft zijn invloed hier sterk gewerkt. In het Collegium Logicum van 1905 komt het 174 maal in Deel l, n 187 maal in Deel II, samen 331 -voor. Dank u. accountant! HET POPPENBOEKJE Jon. SCHAAKE: Het Poppenboekje. Hand leiding voor het zelf-vervaardigen en zeltvertoonen van een poppenspel. Uitgegeven door de Maatschappij voor Goede en Goedkoope Lektuur Amsterdam. Een aardig pretentieloos boekje, een echt praktische handleiding voor eerstbeginnenden! Juist nu de weer herlevende marionetten-kunst verstikt dreigt te worden in eindeloos theoretisch gedaas dient men het extra te waardeeren wanneer iemand aan 't woord komt die naast liefde voor het poppenspel ook de noodige eigen ervaring blijkt te bezitten. Want het wachtwoord van deze lang vergeten kunst luidt: ,,doen." Alleen door /elf te beginnen en gewillig de noodige offers aan tijd, geduld en onkosten te brengen kan men op het .-gebied van marionetten wat bereiken. De schrijver heeft blijk baar met opzet zijn hand leiding een opvallend popu lair en eenvoudig cachet gegeven. Hij leert u van meet af aan te beginnen en beoogt resultaten die niet boven talent en beurs van den algemeenen ama teur gaan. Des te beter ! Want voor herleving is vóór alles noodig: verspreiding in breeden kring. Geldt het betoog in hoofdzaak de door draden bewogen pop, dus de eigen lijke marionet, voor andere systemen: de platte poppen, van beneden af door middel van roeden of op andere wijze ver toond, vóór een scherm (wajang) of als schaduw beelden er achter, wordt ook een lans gebroken. Ook lezen we wat over de op de handen vertoonde pop pen, (?burattini" of ,,guignols") bestaande uit kop, handen plus het daaraan verbonden kostuum(m.a.w. onze ouderwetsche, meer en meer verdwijnende pop penkast). Maar de voornaamste inlichtingen gelden toch de marionet en zullen voor een ieder die zelf met het vervaardigen en vertoonen daarvan wil beginnen een welkome wegwijzing zijn. Ik voor mij betreur alleen dat de schrijver blijkbaar enkel ondervinding en kennis heeft opgedaan op het gebied van de aan draden hangende en met de hulp van een zooge naamd vertoonhout door die draden bewogen mari onet, en geen woord rept over het (heden ten dage bij de volks-poppenspelen op Siciliënog toegepaste) systeem, waarbij de pop pen door middel van een stevige, onbuigbare stang met de onzichtbare hand van de vertooner verbon den zijn. Deze manier, die geheel andere zwaartekracht-resultaten geeft (de marionetten benge len" niet en kunnen met veel impulsiever wil be wogen en verplaatst wor den) leidt m.i. onein dig veel minder dan het hang-systeem tot imitatietooneelspel. En aan imitatie-tooneelspel gaat wat er van de door de M ncheners in ons land bekend geworden marionettenkunst in het openbaar tot nu toe vertoond werd, nog erg mank. Deze opmerking (min der als aanmerking be doeld; de handleiding spreekt immers vooral tot eerstbeginnenden) geldt ook schrijvers leiddraad bij het maken en inrich ten van een eenvoudig tooneel: zijn opvattin gen omtrent geschilderd decor en hers-verlichting lijken me nog wat te veel beïnvloed door de gedachte aan onze bestaande scho::-vburgen, en te weinig gegroeid uit aard en wezen van het in den grond aan alle realisme vijan dige poppenspel zelf. Dit vindt ik te meer jammer omdat de heer C^haake volstrekt geen voorstander van realisme bij r'arionetten-vertooningen blijkt te wezen, en menig'vvnardevolle opmerking dien aangaande bij zijn practi^rhe wenken invlecht. Het boekje behandelt (na ten Inleiding waarin over de beteekenis van poppen. A. als speelgoed, B. bij het aanschouwelijk onderwijs, en C. als ontspanningsmiddel in huiselijken kring, ook voor volwassenen gesproken wordt) achtereenvol gens l: de korte geschiedenis van het poppenspel. 11: het vervaardigen der poppen. 111: het maken en inrichten van htt tooneel, en IV: de vertooning en het répertoire'. UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE Kunst Bronsgieterij Da Kroon" Haarlem Tel. 3899 Houtmartt 23 Bronzen Boeldon en Plaquettes. Foto's van Münchener marionetten en enkele praktische constructie-krabbels maken het voor den geringen prijs dubbel aantrekkelijk. HERMAN R o E L v i N K

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl