Historisch Archief 1877-1940
i
a
tfi
t'
NEDERLANDSCHE
VOLKSKUNDE
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2462
De polemiek gevoerd tusschen de H.H. Meertens
en Danner, die mij eerst heden bekend werd,
(28 Juni en 2 Augustus) geeft mij aanleiding om
iets in 't midden te brengen over de beteekenis
van het verzamelen van feiten betreffende de
Volkskunde, zonder in te gaan op hetgeen door
genoemde heeren geschreven werd.
Het is vermoedelijk een gevolg van de ontwik
keling van het parlementaire stelsel, dat alle
volkeren nu een splitsing vertoonen in tallooze
groepen, die elkander bestrijden, dikwijls met zulk
eene felheid, dat de belangen van den staat er
door uit het oog verloren worden. Men is in ver
schillende landen gaan inzien, dat de sociaal
voelende burger naar middelen moet zoeken om
weer uit deze verdeeldheid te komen tot gemeen
schapszin en het gevoel der nationale
saamhoorigheid." De een handelt in deze nu bewust, de ander
wordt door onduidelijke gevoelens in dezelfde
.richting gedreven. In dien geest werkt onze
koningin, zonder twijfel bewust, zoo zij de ver
schillende provincies van ons land bezoekt en
dit aanleiding geeft tot feesten en vreugdebetoon,
die niet der persoonlijkheid maar der in haar
belichaamde nationale eenheid gelden. Het is
aardig daarbij waar te nemen, dat deze feesten er
nu ook toe leiden, dat de nationale kleeder
drachten weer meer gewaardeerd worden, wat
natuurlijk niet het geval zoir zijn, als men niet
voelde, wat deze feesten eigenlijk te beteekenen
hebben. Te Amsterdam werd dit jaar opgericht
de Vereeniging voor Nationale Volksopvoeding",
die samenwerking wil zoeken met alle godsdienstige,
politieke en economische groepen. Op haar pro
gramma staat ook weer: de kennis van het
Nederlandsche volk en het bevorderen van liefde voor
zijn groote mannen en vrouwen in verleden en
heden. Ook het laatste wekt het gevoel der
saamhoorigheid. Zoo men te Koevorden een monu
ment opricht voor Meindert van der Thijnen,
zoo er gedenkzuilen verrijzen voor een Gouver
neur Generaal van Heutz of een pastoor
Verbraak, als wij historische optochten houden, dan
hebben wij in dit alles te zoeken de diepere betee
kenis, namelijk het aankweeken van al wat
vereenigt en wat het solidariteitsgevoel in ons volk
kan versterken.
Ik heb een onderzoek ingesteld naar de werkwijze
van de vrije jeugdorganisaties en ik moet erkennen,
dat ik diep onder den indruk kwam van _het
enthusiasme in de Arbeidersjeugd-Centrale. Merkwaardig
is het, dat de leiding ook hier aansluiting zocht
aan de volkskunde, dat zij oude volksdansen
weer deed herleven en voor haar kamp een terrein
verkoos, dat folkloristische beteekenis heeft.
Wij komen dus tot het resultaat, dat de beoefe
ning der Volkskunde een groote sociale beteekenis
heeft, in de eerste plaats ter ontwikkeling der
nationale saamhoorigheid.
Nu heeft het Ethnologisch Instituut te Utrecht
meerdere afdeelingen, waarvan hier slechts die
voor Nederlandsche volkskunde en die voor Sociaal
werk verdienen genoemd te worden. Het ligt
voor de hand, dat beide telkens in aanraking
komen en elkander influenceeren. Het instituut
heeft nu in de eerste plaats de geheele literatuur
over Volkskunde bijeen willen brengen, daarna
gegevens willen verzamelen uit het geheele land.
Dit verzamelen heeft een dubbel doel: eenerzijds
verkrijgt men hierdoor materiaal voor folkloristi
sche studiën, anderzijds zullen al degenen, die
helpen verzamelen, veel meer belang gaan stellen
in de volkskunde en geleidelijk, ieder in zijn buurt,
verspreiders der volkskunde worden of oude ge
bruiken doen herleven. Het is dus zaak veel
medewerkers te winnen; er kunnen er nooit genoeg
zijn.
Het aantal correspondenten kan ik niet opgeven,
daar mijne assistente, die dit gedeelte behandelt,
thans vacantie heeft, maar het zullen ruim 100
zijn; de meesten zijn onderwijzers, toch worden alle
standen der maatschappij er onder gevonden.
Nu hebben alle deze medewerkers (enkele uit
zonderingen daargelaten) geen volkenkundige
opleiding gehad. Om hen nu in staat te stellen
toch bruikbare gegevens te verzamelen wordt
altijd slechts een klein onderdeel der volkskunde
in bewerking genomen; voor dit onderdeel worden
op grond der reeds bestaande literatuur uitvoerige
vraaglijsten opgemaakt en de medewerkers hebben
slechts deze vragen te beantwoorden, dikwijls
slechts met ja", of neen". Zoo leeren zij met
een de volkskunde kennen, al gaat het bij deze
methode slechts langzaam.
Nu had het mij bij het verzamelen van gegevens
betreffende de sociale voorzorg getroffen, dat er ten
platten lande zoo weinig sociale voorzorg is. Verder,
dat er door de clubs, die men daar aantreft en
veelal meisjes-clubs zijn, zoo weinig werk verricht
wordt, dat der gemeenschap ten goede komt.
DE COALITIE HERSTELD
Teeker.ing voor de Amsterdammer" door L. J. Jordaan
POTASCH EN PERLEMOER: NAH.... ZAKEN BINNE TOCH ZAKEN!.
Zoo ontstond, na overleg met de assistente voor
s jciaal werk, de gedachte om te beproeven deze
latente krachten tot activiteit te prikkelen, door
ze op te wekken, zoowel op het gebied der volks
kunde te verzamelen als om vast te stellen, water
in haar omgeving aan sociaal werk geschiedt of
ontbreekt. Ook hier zou dan met vraaglijsten
gewerkt worden en de beantwoording zou den
vorm van een wedstrijd aannemen, met uit te
loven prijzen, volgens eene in Engeland meer
toegepaste methode. Het paedagogische stond bij
dit plan op den voorgrond; in hoeverre het dienstig
zou zijn voor het verkrijgen van gegevens zou
later wel blijken. De laatste gedachte was niette
verwerpen, daar toch volksgebruiken (zooals
kleeding) door de vrouw langer gehandhaafd
worden dan door den man, daar verder de vrouw
is de verhaalster van sproken en legenden (van
welke eigenschap reeds door de Gebr. Grimm een
ruim gebruik is gemaakt), daar zij ook degene is,
cue op de goede vervulling der burendiensten
staat. De onderwijzer is gemeenlijk een vreemde
ling en het volk spreekt niet gaarne met een
vreemdeling en meerdere in ontwikkeling over
oude gebruiken. Het was niet buitengesloten, dat
deze door meisjes, die ter plaatse geboren en
getogen zijn, beter voor den dag zouden kunnen
worden gebracht.
Er waren hier dus allerlei mogelijkheden; even
wel vielen allen weg, want men voelde er niet
voor. De muur van konservatisme, waarmede
zulke clubs omgeven zijn, is niet te breken met
den eersten aanloop. Dit betreur ik minder voor
de folklore dan voor het sociale werk, want er
zoude zulk een opvoedende werking van zijn
uitgegaan, als het antwoord op vele vragen had
PARK-HOTEL
BOTTER!) AM
moeten luiden hier onbekend, men doet er hier
niet aan" enz.
De doelstelling is nu wel duidelijk uiteen
gezet. De critiek en anticritiek der H.H. Meertens
en Danner bracht mij een hoogst belangrijken
correspondent. Mogen velen door het bovenstaande
zich geroepen achten met het Ethnologisch Insti
tuut in relatie te treden. Dit kan hun weer van
dienst zijn, daar het in staat is voor bijna elk
onderwerp, dat men wenscht te onderzoeken,
de bekend geworden literatuur op te geven met
aanwijzing in welke bibliotheek de publicaties
te vinden zijn. Dit geldt natuurlijk niet alleen
voor de Nederl. Volkskunde maar ook voor die
van alle andere volkeren der aarde.
Utrecht
24.
K O H L B R U G G E
PAST STALEN RAMEN TOE
VAN DE
KON.FABR.F.W.BRAAT-DELFT.
SPECIALITEIT:VERZINKTE STALEN RAMEN.