De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 30 augustus pagina 20

30 augustus 1924 – pagina 20

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No. 2463 i? t C Den eersten keer was ik met tegenzin naar Laren gegaan, omdat men in een kunstcentrum zich toch niet op zijn gemak gevoelt met al die overdreven menschen, die alleen maar over kunst en elkaar praten, en ons alleen maar goed vin den als ze wat van ons noodig hebben. Eenigszins schuchter ging ik maar mede, vast besloten mij niet door die lui daar te laten bepraten en mijn handen op mijn zak te houden. Op de Brink, het heerlijke rustige dorpspleintje, was een heele oploop van auto's. Eindelijk, na veel gedrang en dank zij goeden zorg van verkeerspolitie, kwamen wij met de anderen zoo dicht mogelijk bij een soort van ingang: twee wit houten /.uilen met kroonlijst, waarop het veelbeom aan den eigen lijken tentoonstel lingsingang te ko men, waar 50 cents entree (luxe dagen een gulden) geheven wordt. Ik herinnerde direct mijn goede voornemen en vroeg me af of er nog niet genoeg verkocht werd (die artisten moeten altijd het onderste uit de kan hebben). Ik hield lovend opschrift Tentoonstelling" stond. Hier was 't brandpunt van kunst en artistengedoe l Een goeie zaak is 't hier. En dan zeggen ze nog, dat er niet veel belang stelling voor kunst is. Een tentoonstelling met autogedrang en verkeerspolitie! Nou zie je toch weer een?, allemaal praat jes: dat schilders niets verkoopen, en de zaken zoo slecht gaan! Maar waarom loopen dan, nu 't zóó goed gaat, die artisten er nog altijd even nebbisch bij? Naast den Spijker, dicht bij den ingang, stond zoo'n paar met hongerige gezichten naar binnen te kijken, zeker of er weer wat ver kocht werd. * * * Door den ingang kwa men we in een mooien tuin, dien men door moet dan ook mijn handen op mijn zak en liet m'n vrind, die meer voor de kunst voelt dan ik, betalen. Ik moet hier even tot mijn voordeel bij vertellen, dat ik mij later, toen het mij goed bevallen was, heb gereha biliteerd en op eigen reke ning een seizoenabonne ment heb genomen. Maar ja, in 't eerst kan je nooit te voorzichtig zijn. Binnen was 't prachtig. ^en kciin'ge Jazz-band speelde dansmuziek. Heerlijke tuin, feestelijk licht van kleurige ba'.lohs in yolzomersche boomen, nachtstil boven de schuivende dansmassa. Snelle Jazz, allerlei paren, laaiend dansgenot, stampvolle drom, dansvloer in 't midden. Withouten tafels ^ en stoelen, verlichte zuilen gang rondom. Kunstzinnige Amsterdammers in Laren-buiten. Geen wonder dat 't me meeviel. v Ik was in een oogenblik thuis, direkt onder kennis sen en geen een ergen artist gezien, verrukkelijk ge danst, zoo buiten is 't toch heerlijk. Je ziet er anders wat. Daar dansen lange vrouwen met korte mannen, kleine vrouwen met groote mannen. Bekoorlijke jonge dames met oude heertjes zie je er, of net andersom, je kunt je, al dans je niet, den heelen avond best anuizeeren, 't is er keurig netjes, 't is me zóó meegevallen ! Na de eerste flesch was ik al zoo heelemaal gerust en van mijn voornemen afgestapt, dat ik zelf de tweede bestelde. Om 12 uur was 'tafgeloopen, en moesten we al naar huif. Dat is 't nadeel van buiten. 't Was in n woord een heerlijke avond geweest, zoo'n kunstcentrum had ik me heel veel minder voorgesteld. Wij waren vast besloten om gauw eens terug te ko men. Ik zat nog geen mi nuut achter 't stuur of we reden, o, lastige wande laars, waarachtig rakelings langs hetzelf de artistenpaar van zoo even. Wat deden in Laren? Onwillekeurig voelde ik naar m'n borstzak. 't Schoot me ook te binnen, dat wij aanvankelijk naar de tentoonstelling zouden gaan. (Teekenir.gen voor de Amsterdammer" door H. Pieck) CHARIVARIA RULE BRITANNIA ! De suggesties der D.-nationalen." (Tel.) Hij schudde hem de hand." (N. R. C.) Dat hangt af van de toegeefelijkheid van de husbands." (Hbl.) WOE, BRITANNIA! Lunch- en thea-room. Maison Sprecher, La Haye." ONZE TEEKENAARS Het spel stond in het " der meest klenrloozc middelmatigheid." (N.K.C.) De conferentie stond in het 0 van wederzijdsch dienstbetoon." (N.R.C.) ONZE TOONEELSPELERS Er zijn fracties, die questies van wereldbeschouwing een rol laten spelen bij benoemingen. Ook dat kwaad kan ten gevolge hebben, dat bij de beoordeeling van wetenschappelijk werk geestelijke sympathie een rol speelt." (Hbl.) (Le tableau de la troupe: Qitaesties van Wereldbe schouwing, Gteftelijke sympathie.) De waarnemend burgemeester.1' (H. D.) De plaatsvervangend commissaris." (Hbl.) De zonderling term. NADEKI-: BEVICSTKilNCi MEDEDEËUNGEN, L BEHOEVEN Men vond er met beeldhouwwerk versierde rotsen, oud aardewerk en steenen werktuigen, die alle met grooten zorg aan boord van het schip zijn gebracht en thans reeds onderweg zijn naar Engeland." (N. R. C.) W. Schutz, de bekende kunstschilder, die heden zijn zeventigsten geboortedag herdenkt," schrijft het Hbl. onder een portret, maar men zou hem naar het kiekje te ourdeelen niet meer dan zeventig f geven. Dl: SCIIEI'l'ENDE IJZERVRETER De Staten Generaal schiep de forensenregeling." ======== (H.D.) Wie is u, en hoe kunt u mij?" (Hbl.) 't Ken wel een zetfout zijn. NIEUWE UITGAVEN Willidmina Reynbach, (Anna van Gogh-Kaulbach), OTTO VAN LANEVEI.DT, tweede druk. Ver schenen bij L. J. Veen te Amsterdam. De Tariefwetgeving van hel koninkrijk der Neder landen, door Dr. W. L. GROENEVELD MEYEK, eerste deel van de serie: Rotterdamsche Bijdragen voor Economische geschiedenis. Uitgave van Wed. S. Benedictus te Rotterdam. Leerboekder Accountancy, handleiding ten dienste van accountants en assistent-accountants, direc teuren en commissarissen van naamlooze vennoot schappen, kooplieden, bankiers en industrieelen, door Dr. A. STERNHEIM. Uitgeven bij de N. V. Uitgeversmaatschappij voorheen O, Delwel te Wassenaar.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl