Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2463
i?
t
C
Den eersten keer was ik met tegenzin naar
Laren gegaan, omdat men in een kunstcentrum
zich toch niet op zijn gemak gevoelt met al die
overdreven menschen, die alleen maar over kunst
en elkaar praten, en ons alleen maar goed vin
den als ze wat van ons noodig hebben.
Eenigszins schuchter ging ik maar mede, vast besloten
mij niet door die lui daar te laten bepraten en
mijn handen op mijn zak te houden.
Op de Brink, het heerlijke rustige dorpspleintje,
was een heele oploop van auto's. Eindelijk, na
veel gedrang en dank zij goeden zorg van
verkeerspolitie, kwamen wij met de anderen zoo
dicht mogelijk bij een soort van ingang: twee wit
houten /.uilen met kroonlijst, waarop het
veelbeom aan den eigen
lijken tentoonstel
lingsingang te ko
men, waar 50 cents
entree (luxe dagen
een gulden) geheven
wordt. Ik herinnerde
direct mijn goede
voornemen en vroeg
me af of er nog niet
genoeg verkocht
werd (die artisten
moeten altijd het
onderste uit de kan
hebben). Ik hield
lovend opschrift Tentoonstelling" stond.
Hier was 't brandpunt van kunst en
artistengedoe l
Een goeie zaak is 't hier. En dan zeggen ze nog,
dat er niet veel belang
stelling voor kunst is.
Een tentoonstelling met
autogedrang en
verkeerspolitie! Nou zie je toch
weer een?, allemaal praat
jes: dat schilders niets
verkoopen, en de zaken
zoo slecht gaan!
Maar waarom loopen
dan, nu 't zóó goed gaat,
die artisten er nog altijd
even nebbisch bij? Naast
den Spijker, dicht bij den
ingang, stond zoo'n paar
met hongerige gezichten
naar binnen te kijken,
zeker of er weer wat ver
kocht werd.
* *
*
Door den ingang kwa
men we in een mooien tuin, dien men door moet
dan ook mijn handen op mijn zak en liet m'n
vrind, die meer voor de kunst voelt dan ik,
betalen. Ik moet hier even tot mijn voordeel
bij vertellen, dat ik mij
later, toen het mij goed
bevallen was, heb gereha
biliteerd en op eigen reke
ning een seizoenabonne
ment heb genomen. Maar
ja, in 't eerst kan je nooit
te voorzichtig zijn.
Binnen was 't prachtig.
^en kciin'ge Jazz-band
speelde dansmuziek.
Heerlijke tuin, feestelijk
licht van kleurige ba'.lohs
in yolzomersche boomen, nachtstil boven de
schuivende dansmassa. Snelle Jazz, allerlei paren,
laaiend dansgenot, stampvolle drom, dansvloer
in 't midden. Withouten tafels ^
en stoelen, verlichte zuilen
gang rondom.
Kunstzinnige Amsterdammers
in Laren-buiten.
Geen wonder dat 't me
meeviel.
v
Ik was in een
oogenblik thuis,
direkt onder kennis
sen en geen een
ergen artist gezien,
verrukkelijk ge
danst, zoo buiten is
't toch heerlijk. Je ziet er anders wat.
Daar dansen lange vrouwen met
korte mannen, kleine vrouwen met
groote mannen. Bekoorlijke jonge
dames met oude heertjes zie je er,
of net andersom, je kunt je, al dans
je niet, den heelen avond best
anuizeeren, 't is er keurig netjes, 't is
me zóó meegevallen !
Na de eerste flesch was ik al zoo heelemaal
gerust en van mijn voornemen afgestapt, dat ik
zelf de tweede bestelde.
Om 12 uur was
'tafgeloopen, en moesten we al
naar huif. Dat is 't nadeel
van buiten.
't Was in n woord een
heerlijke avond geweest,
zoo'n kunstcentrum had
ik me heel veel minder
voorgesteld.
Wij waren vast besloten
om gauw eens terug te ko
men. Ik zat nog geen mi
nuut achter 't stuur of we
reden, o, lastige wande
laars, waarachtig rakelings
langs hetzelf de artistenpaar
van zoo even. Wat deden
in Laren?
Onwillekeurig voelde ik naar m'n borstzak.
't Schoot me ook te binnen, dat wij aanvankelijk
naar de tentoonstelling zouden gaan.
(Teekenir.gen voor de Amsterdammer"
door H. Pieck)
CHARIVARIA
RULE BRITANNIA !
De suggesties der D.-nationalen." (Tel.)
Hij schudde hem de hand." (N. R. C.)
Dat hangt af van de toegeefelijkheid van de
husbands." (Hbl.)
WOE, BRITANNIA!
Lunch- en thea-room. Maison Sprecher, La Haye."
ONZE TEEKENAARS
Het spel stond in het " der meest klenrloozc
middelmatigheid." (N.K.C.)
De conferentie stond in het 0 van wederzijdsch
dienstbetoon." (N.R.C.)
ONZE TOONEELSPELERS
Er zijn fracties, die questies van wereldbeschouwing
een rol laten spelen bij benoemingen. Ook dat kwaad
kan ten gevolge hebben, dat bij de beoordeeling van
wetenschappelijk werk geestelijke sympathie een rol
speelt." (Hbl.)
(Le tableau de la troupe: Qitaesties van Wereldbe
schouwing, Gteftelijke sympathie.)
De waarnemend burgemeester.1' (H. D.)
De plaatsvervangend commissaris." (Hbl.)
De zonderling term.
NADEKI-: BEVICSTKilNCi
MEDEDEËUNGEN, L
BEHOEVEN
Men vond er met beeldhouwwerk versierde rotsen,
oud aardewerk en steenen werktuigen, die alle met
grooten zorg aan boord van het schip zijn gebracht en
thans reeds onderweg zijn naar Engeland." (N. R. C.)
W. Schutz, de bekende kunstschilder, die heden
zijn zeventigsten geboortedag herdenkt," schrijft
het Hbl. onder een portret, maar men zou hem
naar het kiekje te ourdeelen niet meer dan
zeventig f geven.
Dl: SCIIEI'l'ENDE IJZERVRETER
De Staten Generaal schiep de forensenregeling."
======== (H.D.)
Wie is u, en hoe kunt u mij?" (Hbl.)
't Ken wel een zetfout zijn.
NIEUWE UITGAVEN
Willidmina Reynbach, (Anna van
Gogh-Kaulbach), OTTO VAN LANEVEI.DT, tweede druk. Ver
schenen bij L. J. Veen te Amsterdam.
De Tariefwetgeving van hel koninkrijk der Neder
landen, door Dr. W. L. GROENEVELD MEYEK,
eerste deel van de serie: Rotterdamsche Bijdragen
voor Economische geschiedenis. Uitgave van Wed.
S. Benedictus te Rotterdam.
Leerboekder Accountancy, handleiding ten dienste
van accountants en assistent-accountants, direc
teuren en commissarissen van naamlooze vennoot
schappen, kooplieden, bankiers en industrieelen,
door Dr. A. STERNHEIM. Uitgeven bij de N. V.
Uitgeversmaatschappij voorheen O, Delwel te
Wassenaar.