Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2464
CHARIVARIA
Uit de Haarlemsche bladen:
Aan Orest D. Emrik, Secr. van Toonkunst, 2 Sept.
1899?i Sept. 1924.
Gij hebt thans vijf en twintig jaar uw stoere krachten
Der Maatschappij van Toonkunst onvermoeid gewijd.
Gij hebt gearbeid, rustloos, dagen lang en nachten,
Gij gaaft uw gansene hart, uw kennis en uw vlijt.
Geen zucht naar ijdlen roem vond plaats in uw ge
dachten;
Wat gij gewrocht hebt, wrocht gij in ootmoedigheid,
De liefde voor uw kunst alleen heeft u geleid:
U vergenoegt het loon van wie hun plicht betrachten.
Sta stil een wijl, en wend den blik naar uw verleden,
Staar vrij met welgevallen op uw levensbaan....
Dan wandel rustig door, blijmoedig en tevreden.
Maar de gedachte, dat gij eenmaal zoudt verlangen
Naar uw verdiende rust, en van ons heen zoudt gaan,
Vult ons de ziel van zorg. Want wie zal u vervangen?
Charivarius.
Het laatste is onjuist. Charivariu; zal hem
niet opvolgen.
rederijkerskamer! En toch toch laat
ik maar eerlijk bekennen, dat ik met zeer
sterke emoties van de goeie soort, dit filmwerk
heb gezien. Waarom? Ik zal 't probeeren uit te
,,De twee oprichters van de firma Volker, Adriaan
Volker, de vader van de thans overledene en Dirk
Volker, de vader van zijn ouderen broer zijn onder
scheidenlijk in 1903 en in 1890 gestojven." (N. R. C.)
Laat ons hopen, dat de andere brocis hun
vaiers nog behoucen mogen hebben.
,,De firma Knorr heeft een luchtrem op alle wielen
gelijkmatig vervaardigd, die op alle wielen gelijkmatig
werkt." (O. H. C).
Nu mogen wij er niet langer aan twijfelen.
TA.ALVERRIJKING
,,Hij handelt als een niet toerekeningsvatbare."
( Vrijt. Dem.)
Afgedacht nog van bijzondere buitenkansjes."
(Kotten!.)
AANEENLIJMSELS
,,Mars-waarnemingen." (Tel.)
De interesse-posities." (Tel.)
De onderwijsmogelijkheid." (Hbl)
Het Goethe-woord." (Til.)
De politie-inspecteur." (Hbl.)
HET WEESMEISJE
De gewone doorsnee Sommerfrische." (N. R. C.)
Hetdoorsneeniveauvanden Nederlandschen werkman."
(Nota- Vliegen)
HET LEVENDE LIJK
Wijlen dr. Anna Croiset van der Kop ontving uit
handen van den overleden Tsaar de gouden medaille
aan het lint der orde van St. Anna." (Hbl.)
De landbouwer Jan Hutten heeft bij de begraafplaats
te Harderwijk een kangeroe gevangen. Jammer dat de
hond het dier zoo gebeten had dat het eenige uren na
de vangst stierf." (Hbl.)
Goed gezegd de hond!
[ (Met teekeningen voor de Amsterdammer"
door den schrijver)
DE GROOTE HISTORISCHE FILM
«.
DE VAL VAN TROJE" Rembrandt Theater.
EE ik kan met de
beste wil van de we
reld niet boos zijn op
deze Emelka-heeren, 't
Beiersche Filmgezel
schap, dat toch de
weinig sympathieke
vrijmoedigheid had, 't
geweldig epos van Ho
merus te ver-filmen. Ik
weet wel 't idee op
zich zelf is monsterach
tig : 'n gefotografeerde
,, Ilias" dat is de,, Ero
ca" op 'n gramofoon --- dat is de Laókoon"
in gekleurd was dat is Oedipus'1 door 'n
PA-R i
Ik heb vroeger al eens 'n lans gebroken voor de
historische film, omdat ze, los van scenario en
spel, elementen van lichtaansprekende schoon
heid bevat, die 'n welsprekend pleidooi zijn voor
haar bestaansrecht. Wat de schmiere en de opera
misdreven, door ridders en edellieden uit de
Bethaniënstraat voor plaatkoeken kasteelen neer
te planten kan de goeie historische film ruim
schoots herstellen. Of is 't voor wie oog heeft
voor rythme van lijn en beweging geen genot
'n geharnast ruiter met wuivende vederbos door
't wijde landschap te zien trekken? Of den
zwierigen jonker door de schilderachtige straatjes van
'n oud stadje?
Dit mag nu niet de filmkunst der toekomst zijn,
waarover ik in 'n vorig artikel sprak, voorloopig
behooren we, dunkt mij, dankbaar te zijn voor de/.e
momenten van bescheiden, maar absoluut gezonde
acsthetiek in 't platte, banale amusementsleven
van ons uitgaand" mcnschdom.
En als ik denk aan de Amerikaansche
societyf ihns, met hun valschc sentimentaliteit, hun
twecdehandsch millionnairs-interieurs, hun krampachtige
cabaret-vreugde, hun eeuwige talentvolle danse
res" en hun brillantine-Adonissen van 't
Valentinotype. . . . dan wend ik
me met innig plezier
tot deze opeenvolging
van wagenremien,
zwaardgevechten en an
dere hevigheden, al heet
ze dan wat
euphemistisch de Ilias".
De historische film
vertoont zich, ruw ge
schat, in drie soorten,
die elkaar op 't we
reldrepertoire nogal on
regelmatig afwisselen.
Daar is in de eerste
plaats de slecht-gespeelde en slecht-verzorgde
historische rolprent. Zij is Icelijker, belachelijker
en armoediger dan welke andere ook onder haar
zusteren en dient zoo snel mogelijk pijnloos afge
maakt, 'n Buitengewoon sterk staaltje was 't
ridicule on-ding: De Dochter van Keizer Napo
leon."
De tweede en verreweg talrijkste soort vormen
de historische films wier aantrekkelijkheid in de
eerste plaats bestaat in hun zorgvuldige en fraaie
monteering en mise-en-scene - - terwijl 't spel eerst
in de tweede plaats komt en vaak niets te beduiden
heeft (?Fridericus Rex"?Weezen der Revolutie"
Vrouw van Pharao".)
Zoo af en toe veel te weinig helaas wordt
de wereld 'n film rijker van de derde soort, die
en wat spel en wat regie en wat uiterlijk
betreft 'n kunstwerk is. Ze zijn op de vingers af te
tellen, jammer genoeg, de/e films. Met Madame
Dubarry" L'agonic des aigles", Danton's
Dood", Vlam" en nu laatstelijk De oude wet"
zijn ze vrijwel bekeken.
' t Spreekt vanzelf, dat er grensgevallen zijn,
niet precies bij n der rubrieken onder te brengen.
Tot die grensgevallen behoort nu de veelbesproken
historische film Helena". De groote verdiensten
zijn de uitmuntende regie en monteering met,
voorzoover daartoe gelegenheid is, goed spel.
Voorzoover daartoe gelegenheid is juist, daar
zit 'm de kneep ! Men draait maar niet ongestraft
'n monumentaal klassiek werk als de Ondergang
van Troje" in twee avonden af, zonder gevaar te
l oopen jachtig, bont en onrustig te worden al
zij dadelijk erkend, dat de regie de/.e onvermijde
lijke kaleidoscopische eigenschappen nog bewon
derenswaardig heeft weten in te perken. Maar
er is hier 'n onmiskenbaar teveel". Men beleeft
'n te groot aantal spannende en geweldige gebeur
tenissen achter elkaar, die op den duur verbijste
rend werken en de toeschouwer is al gauw geneigd
(vooral in I) om de oorzaken van al die ruzies en
vechtpartijen maar hlaiiw-biaiiw te laten en alleen
te genieten van 't over
donderende kijkspel. |a
ik ben er van overtuigd
dat een groot deel van
't publiek al dat
geduveljaag met Menelaos,
Priamos, Patrokles en
hoe /e meer heeten
mogen niet meer
uit elkaar kan houden
en aan 't eind van 't
eerste deel alleen nog
maar weet, dat men
in 't Oude Griekenland
heel anders oorlog voer
de dan tegenwoordig, dat ze Achilles hest'res als
kampioen-zwaargewicht in den ring /miden willen
zien en dat Helena 'n drommelsch knap wijfje is.
Hiermee is de film van streng-artistiek standpunt
bezien natuurlijk veroordeeld ondanks de
klassiekepische aureool, waarmee de reclame (neem 't ze
kwalijk!) haar omgeeft. Want 't zij opnieuw
gezegd: voor de werkelijk artistieke film, zoogoed
als voor ieder ander kunstwerk is de eerste voor
waarde bezonnenheid, evenwicht, rust! Rust in
den opbouw van 't drama, in 't rythme der hande
ling, in den gang naar de ontknooping ! Rust in de
compositie der beelden, in de verdeeling van licht
en donker, in de vulling van 't beeldvlak ! Rust
tenslotte in de regie, óók waar 't de beweging van
groote volksmassa's geldt en heftige gebeurtenis
sen, 't Is nu te begrijpen en tot op zekere hoogte
te verontschuldigen, dat de samenstellers deze
klassische Ruhe" ('t onderwerp ten spijt) niet
bereikten en niet kónden bereiken omdat hier veel
te hoog gegrepen werd.'t Beste bewijs is wel, dat
zoodra in 't tweede deel de geschiedenis zich begint
toe te spitsen op de krijgslist met 't houten paard
de eigenlijke ondergang van Troje dus en de
gang der gebeurtenissen rustiger en overzichtelijker
wordt, 't spel-peil der personages verwonderlijk
stijgt. Er wordt zoodoende nog 'n spanning,
hoogtepunt en ontknooping bereikt, die verrassen
en die niemand, uit 't tamelijk rammelende eerste
deel zou verwachten.
't Merkwaardige is tenslotte dat, al moge 't film
werk met de onsterfelijke Ilias" alleen den naam
gemeen hebben, het toch aan dit hyper-moderne
producl dat rolprent" heet, gelukt om in onze
nuchtere na-oorlogsche gemoederen zoo af en toe
waarlijk-Homerische gevoelens wakker te roepen.
't Verraad en den val van Achilles vervult ons met
verlangensnaar
wraak en ver
gelding, die
zcoal niet Christe
lijk, dan toch
diep -
menschelijk zijn ter
wijl de strijd en
dood van Hek
tor (prachtig
van compositie
enjbelichting!)
^^^ de apotheose is
*-^^k ^^^r van 'n
manne^y^^^r lijkheid, die ons
/ ^^T in deze dagen
/ JP van van
Embj! den en Snijders
l\_ volkomen
/P\.GAM"£MKsOM vreemd is ge
worden, maar
niettemin onze wonderlijk-atavistische ziel in
haar diepste vezelen roert.
Na deze bespreking meen ik tot de volgende
conclusie te moeten komen: 'n Gaaf kunstwerk
is hier niet bereikt maar de film heeft fragmen
tarisch zulke prachtige kwaliteiten in spel en
uiterlijke verzorging, dat ze zeer zeker 'n vermel
ding verdient, 'n Werk, dat tooncelen bevat als de
tweekamp van Hektor en Achilles de dood van
Aisakos (Bassermann !) 't Paard binnen Troje
(tonaliteit-compositie) en vele andere is 'n ver
blijdende gebeurtenis. Het injecteert den door
modeplaat-stars over voeden bioscoopbezoeker,
clandes tien me t schoonheid-tegengif, hetgeen uiterst
noodzakelijk is.
Wat Homeros betreft nou ja, de groote
dichter heeft zich waarschijnlijk al zooveel malen
in z'n graf omgekeerd, dat 't niet meer is uit te
maken of-ie goed dan wel verkeerd ligt.
ALS or: WINTER KOMT!" Tuschinsky.
Over de/e film werd zooveel goeds gezegd en
geschreven, dat ik half en half spijt kreeg van m'n
appointment met de schoone Helena. Toen
evenwel de recensent van 'n groot dagblad schreef
dat dit ,,'t beste filmwerk is, ooit te Amsterdam
vertoond !" (Merkwaardig die treffende gelijke
nis van sommige critiekcn met de zuiverste
advertentie-lyriek !) was ik niet meer te houden en
ben den gefilmden Hutchinson gaan zien. 't Bleek
in typisch Angelsaksische magazine-story: vlak,
beschaafd, ietwat matjes en rijkelijk sentimenteel
'n werk, dat leeft bij de gratie van Mark Sabre's
innemendenglimlach. Zonder het 'n zekere fijnheid
te willen betwisten gaat 't toch stellig niet uit
boven films als Het oude nest" en Moeder".
'n Consciëntieus behandelde film maar het
beste filmwerk ooit te Amsterdam. ... !" Enfin
't is de bioscooprubriek maar!
l o H u A A N
Kunstzaal De Rietvink"
J. A. A. M. VAN ES,
WASSENAAR
Permanente tentoonstelling van schilderijen.