Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
de oorzaken van zoodanig gebeuren (e rechtvaar
digen.
Men had ook vroeger soms tooneelspeelsters
de paarden van haar rijtuig afgespannen en daar de
paardekrachten van den motor niet dezelfde liefdes
betuigingen veroorlooven, is een zekere wijziging
in de regie der artistieken geestdrift gemotiveerd.
Nimmer te voren echter was vernomen, dat het
verkeer moest stilstaan en tienduizenden heele
reeksen van straten verstopten, hun leven of
ten minste hun gezondheid op het spel zetten en
zoowel eigenaressen van paarlensnoeren als hunne
koetsiers in onstuimige kreten uitbarstten toen
de diva het station verliet.
Wie van snelle verklaringen houdt, zal eenvoudig
zeggen, dat dit een gevolg is van de groote ver
breiding van den bioskoop, die dezelfde kunst
prestatie gelijktijdig in honderd talen kan laten
zien en bereikbaar is voor veel kleiner beurzen dan
het tooneel. Voor het aantal geestdriftigen moge
deze verklaring juist zijn, van dema(eder geestdrift
geldt zij niet. Weenen heeft tijden gekend, toen
niet minder, maar veel, veel meer menschen
dweepten'met Qirardi en toen het percentage der
RINGERö'
KROKANTE
CHOCOLADE
15 as.
inwoners, dat hem op het toonecf gezien had,
zeker veel grooter was. Een krantenbericht, dat
Oirardi morgen aan het Westerstation zou aan
komen, zou niettemin nauwelijks een klein oploopje
veroorzaakt hebben.
Want.... Qirardi was tegen entreegeld voor
iedereen in heel zijn westerlij kheid te zien, maar de
bioscoop-kunstenaren kent men slechts in zwart
en wit en in twee dimensies en ook wanneer men
maar nooit een Henny-Porten-film verzuimd heeft,
blijft er toch nog rondom de bewonderde een
laatste geheimzinnigheid ! En dat is het juist, wat
het huidige publfek absoluut niet verdraagt; dat
wat onze grootvaders naief en onbedorven illusie"
noemden, neen daarvoor is men tegenwoordig
niet te vinden. Men wil alles kunnen betasten,
kontroleeren, verifieeren, men wil weten hoe alles
gemaakt" wordt, hoe het er in werkelijkheid"
uitziet, want op de werkelijkheid," lieve hemel,
daarop komt toch ten slotte alles maar aan.
Deze realiteit, die zich achter de coulissen ver
bergt, is wat Henny Porten betreft slechts te
betrappen, als zij aan het station arriveert, precies
op het aangekondigde uur! De wezenlijke de
lijfelijke Henny Porten is alleen daar te vinden en
dat is de bekoring ! Het is de lijnrechte omkeering
van het vroegere proces: men bekijkt zoolang de
fotografie van den kunstenaar, tot men eindelijk
tot eiken prijs het origineel zelf aanschouwen wil.
De controle stelt gerust: het is fabelachtig, zoozeer
als kunstenaar en fotografie op elkaar gelijken !
Onmiskenbaar is er een konsekwente ontwikke
lingslijn! Toen Shakespeare dichtte, waren kleine
bordjes met het opschrift bosch" of troonzaal"
voldoende; er was geenerlei realiteit voorhanden;
alles schiep de toehoorder uit zijn eigen fantasie.
Het woord alleen volstond. Thans wordt in werke
lijke troonzalen en bosschen gespeeld en slechts
drie dingen moet het publiek met eigen middelen
opbrengen: de derde dimensie, de kleuren
(voorloopig nog) en.... het gedicht! Het woord, vroeger
de projector die alle beelden schiep, wordt thans
door den toeschouwer zelf zonder moeite erbij
gedicht. De ontlaste fantasie van het publiek
behoeft zich niet meer in te spannen tot het er bij
denken van decors, en levert, in stede van bosch
en troonzaal, surrogaat van Shakespeare !
Onmiskenbaar is een konsekwentie ontwikke
lingslijn !
LEES HEI SUCCESBOEK
Ank is 'n
DOOR
PAMELA WIJNNE
Prijs gebonden in geïllustr. omslag
f2.50
PERSBEOORDEEL1NGEN:
Een snoezig boek over een snoes van een
meisje. Haagscï.e Post.
Zonder twijfel is Pamela Wynne" voor
bestemd n van de populairste schrijfsters
te worden. Bergen op Zoomsche Courant.
Een roman van groote bekoring, sterk
avontuurlijk en boeiend van de eerste tot
de laatste bladzijde. De Standaard.
Iedere kooper kans op f 100.?.
Verkrijgbaar in den boekhandel,
aan de kiosken en bij de uitgevers
Van Holkema & Warendorf Amsterdam
(By stander)
i'Purcli)
De p o l i t i e - a g e n t: (zijn boekje u :t den zak haler.d) ,, L'w naam ?''
De m o t o r i s t: Maximilianus - Aloysius - Ahasverus --"
De p o l i t i e-a g e n t: (zijn boekje in <lm zak stekend) Afijn,
laat ik u niet weer betrappen !"
(Londo:i Opinion)
Haar bewonderaar: Je ziet 'r van avond uit, schat,
om zóó op te eten!"
De kellner: En wat wenscht meneer daarna?"
Waarom zouc'en die meisjes ons genegeerd hebben, toen we
ze aanspraken?"
Ik denk dit 't tclefoonjuffrou\v:n zijn."