De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1924 6 september pagina 23

6 september 1924 – pagina 23

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND de oorzaken van zoodanig gebeuren (e rechtvaar digen. Men had ook vroeger soms tooneelspeelsters de paarden van haar rijtuig afgespannen en daar de paardekrachten van den motor niet dezelfde liefdes betuigingen veroorlooven, is een zekere wijziging in de regie der artistieken geestdrift gemotiveerd. Nimmer te voren echter was vernomen, dat het verkeer moest stilstaan en tienduizenden heele reeksen van straten verstopten, hun leven of ten minste hun gezondheid op het spel zetten en zoowel eigenaressen van paarlensnoeren als hunne koetsiers in onstuimige kreten uitbarstten toen de diva het station verliet. Wie van snelle verklaringen houdt, zal eenvoudig zeggen, dat dit een gevolg is van de groote ver breiding van den bioskoop, die dezelfde kunst prestatie gelijktijdig in honderd talen kan laten zien en bereikbaar is voor veel kleiner beurzen dan het tooneel. Voor het aantal geestdriftigen moge deze verklaring juist zijn, van dema(eder geestdrift geldt zij niet. Weenen heeft tijden gekend, toen niet minder, maar veel, veel meer menschen dweepten'met Qirardi en toen het percentage der RINGERö' KROKANTE CHOCOLADE 15 as. inwoners, dat hem op het toonecf gezien had, zeker veel grooter was. Een krantenbericht, dat Oirardi morgen aan het Westerstation zou aan komen, zou niettemin nauwelijks een klein oploopje veroorzaakt hebben. Want.... Qirardi was tegen entreegeld voor iedereen in heel zijn westerlij kheid te zien, maar de bioscoop-kunstenaren kent men slechts in zwart en wit en in twee dimensies en ook wanneer men maar nooit een Henny-Porten-film verzuimd heeft, blijft er toch nog rondom de bewonderde een laatste geheimzinnigheid ! En dat is het juist, wat het huidige publfek absoluut niet verdraagt; dat wat onze grootvaders naief en onbedorven illusie" noemden, neen daarvoor is men tegenwoordig niet te vinden. Men wil alles kunnen betasten, kontroleeren, verifieeren, men wil weten hoe alles gemaakt" wordt, hoe het er in werkelijkheid" uitziet, want op de werkelijkheid," lieve hemel, daarop komt toch ten slotte alles maar aan. Deze realiteit, die zich achter de coulissen ver bergt, is wat Henny Porten betreft slechts te betrappen, als zij aan het station arriveert, precies op het aangekondigde uur! De wezenlijke de lijfelijke Henny Porten is alleen daar te vinden en dat is de bekoring ! Het is de lijnrechte omkeering van het vroegere proces: men bekijkt zoolang de fotografie van den kunstenaar, tot men eindelijk tot eiken prijs het origineel zelf aanschouwen wil. De controle stelt gerust: het is fabelachtig, zoozeer als kunstenaar en fotografie op elkaar gelijken ! Onmiskenbaar is er een konsekwente ontwikke lingslijn! Toen Shakespeare dichtte, waren kleine bordjes met het opschrift bosch" of troonzaal" voldoende; er was geenerlei realiteit voorhanden; alles schiep de toehoorder uit zijn eigen fantasie. Het woord alleen volstond. Thans wordt in werke lijke troonzalen en bosschen gespeeld en slechts drie dingen moet het publiek met eigen middelen opbrengen: de derde dimensie, de kleuren (voorloopig nog) en.... het gedicht! Het woord, vroeger de projector die alle beelden schiep, wordt thans door den toeschouwer zelf zonder moeite erbij gedicht. De ontlaste fantasie van het publiek behoeft zich niet meer in te spannen tot het er bij denken van decors, en levert, in stede van bosch en troonzaal, surrogaat van Shakespeare ! Onmiskenbaar is een konsekwentie ontwikke lingslijn ! LEES HEI SUCCESBOEK Ank is 'n DOOR PAMELA WIJNNE Prijs gebonden in geïllustr. omslag f2.50 PERSBEOORDEEL1NGEN: Een snoezig boek over een snoes van een meisje. Haagscï.e Post. Zonder twijfel is Pamela Wynne" voor bestemd n van de populairste schrijfsters te worden. Bergen op Zoomsche Courant. Een roman van groote bekoring, sterk avontuurlijk en boeiend van de eerste tot de laatste bladzijde. De Standaard. Iedere kooper kans op f 100.?. Verkrijgbaar in den boekhandel, aan de kiosken en bij de uitgevers Van Holkema & Warendorf Amsterdam (By stander) i'Purcli) De p o l i t i e - a g e n t: (zijn boekje u :t den zak haler.d) ,, L'w naam ?'' De m o t o r i s t: Maximilianus - Aloysius - Ahasverus --" De p o l i t i e-a g e n t: (zijn boekje in <lm zak stekend) Afijn, laat ik u niet weer betrappen !" (Londo:i Opinion) Haar bewonderaar: Je ziet 'r van avond uit, schat, om zóó op te eten!" De kellner: En wat wenscht meneer daarna?" Waarom zouc'en die meisjes ons genegeerd hebben, toen we ze aanspraken?" Ik denk dit 't tclefoonjuffrou\v:n zijn."

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl