Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
VEREENIOD TOONEEL".
Carlo Goldoni.
De waaier, door
Op den drempel van een nieuw seizoen overvalt
mij altijd n helder oogenblik, waarin ik mij
afvraag: waarvoor doe ik 't? Kritiek schrijven,
dat is niet alleen de dame inlichten die, vóór zij
zich op het pad der kunst begeeft, wil weten: ,,of
het stuk de moeite waard is", het kan nog wat
anders zijn, namelijk op de bres staan en voor iets
strijden. Maar dat iets" moet er dan ook zijn,
onmiddellijk of in 't verschiet, en in ons land, waar
het stuivertje wisselen der gezelschappen zich
pleegt te bewegen om de kas en de zorg het den
man die het scherrn ophaalt zoo goed mogelijk
naar den zin te maken, wordt de vraag met elk
seizoen klemmender: wat zal er met dit al voor ons
te verdedigen overblijven, en wie zullen er op den
duur nog meer in de tooneelkunst geïnteresseerd
zijn dan de dame bovengenoemd, en de heer die het
Avondblad leest tusschen de bedrijven?
In 1921 maakte Comoedia" in het tooneelzaaltje
op de Weteringschans haar joyeuse entree met
een blijspel van den ten onzent vermoedelijk
om de onoverkomelijke moeilijkheden die deze
zuidelijke improvisatie het lauwere bloed oplegt
nog ongespeelden Carlo Ooldoni. Thans schrijven
wij 1924, en op het Leidsche Plein vinden wij het
gezelschap terug onder den naam Vereenigd
Tooneel", en wederom staat in haar vaandel ge
schreven: Carlo Goldoni. Plus que 53 change..
Als schutspatroon had men intusschen een
mindere kunnen kiezen dan den beminneüjken
mensch, die de Molière van Italiëzou zijn geworden
als hij wat minder op zijn gemak gesteld was
geweest qualitatief, quantitatief waarborgt
zijn oeuvre Comoedia" nog circa honderdachten
negentig kansen haar positie in de wereld te ver
beteren?? doch het experiment met De waaier",
als eerste proeve op een nieuw tooneel, met een
door het toeval saamgebracht, oningespeeld ensem
ble, had al niet hachelijker kunnen zijn. Ook
om het precedent van De Herbergierster", dat
als stuk meer substantie bood, en dat niettegen
staande het bedompt décortje een gevolg van
het kleine podium in dit noodgedwongen
poppenkast-formaat, met het miniatuur-figuurtje
van Greta Lobo in het midden en een
voortreffelijken knecht van Lobo, de herinnering naliet niet
slechts aan een bekoorlijken avond, maar aan
een eenheid", een op zekere wijze afgerond geheel,
dat juist in het fluweelen doosje der gordijnen
paste.
Wat mij in den Stadsschouwburg tot dusver
bovenal den strijd waard toescheen, heet: stijl.
In den stijl gespeeld is op het tooneel alles van
waarde, en nog bij de zwakste bezetting blijft
zulk een voorstelling genietbaar, van de simpele
klucht tot het melo-drama. Zonder stijl, dat wil
zeggen: in velerlei stijlen door elkaar, iedere
speler naar zijn aard en lust, wordt het beste werk
beladen met ballast en zinkt als een te zwaar
bevracht schip. Tot de erkenning van den speel
stijl" als eerste vereischte voor het welslagen van
een werk, is de gemiddelde toeschouwer altijd
moeilijk te brengen geweest; hij verraadt het
gemis wanneer hij in de pauze bekent: ja, eigenlijk
kon ik er nu niet zóó om lachen", en bewijst daar
mee de ingrijpende beteekenis van den stijl" in
dubbelen zin: 1°. hem werd van het tooneel iets
opgedrongen, 1°. hij heeft tot zijn teleurstelling aan
den gestelden eisen niet kunnen voldoen.
Ongeveer als het gemoed van dien toeschouwer
kwam mij de feestelijk gestemde zaal voor bij de
eerste vertooning van Goldoni's als uit glas ge
sponnen blijspel: de stijl ontbrak, waarin wij dit
vederlicht stofje-onder met den waaier onbevangen
hadden kunnen meespelen. Als de wind zoo vlug
moet hij vliegen van hand in hand, zóó zie je 'm,
zóó zie je 'm niet. En nooit mogen wij, toeschouwers,
vergeten dat dit, door het kloppend vrouwen
hartje bewogen attribuut der ijdelheid de hoofdrol
speelt. Juist als hij onzichtbaar is, moeten wij,
als zagen wij door den jaszak heen, voortdurend
weten: daar zit hij! Want zóó alleen kan het een
sierlijk en spannend spelletje worden, een dans
spelletje, simpel verwant aan al wat ons uit de
jaren van verstoppertje en kruip-door, sluip-door,
dierbaar bleef.
Wij waren te veel afgeleid. Door het realistisch
geschilderd decor, dat intusschen weer echte"
zonneschermpjes uitspande, door de mandoline
spelers, die, getooid met authentieke
gondoliershoeden, zaten schuitje te varen in het orchest,
door een heuschen hond op het tooneel, door
een demonstratie met het berucht wolkenapparaat,
WILT GIJ DEN VREDE, BEREIDT U TEN OORLOG!
Teekening voor de Amsterdammer" door George van Raemdonck
OüK TUSSCHEN UUREN?
dat plotseling ongemotiveerde donderwolken over
het zonnig stadje joeg en herinnerde aan een
loosalarm-brandje om de nieuwe spuit te beproeven. Het
werkte perfect. En voorts door het meer en minder
verdienstelijk, maar aldoorzooveel hoofden zooveel
zinnen verradend spel der verschillende
medespelenden. Daar waren mevr. Marie Paassen en
Hunsche uit de school van het degelijke Duitsche
blijspel, daar was Joh. Kaart, ongetwijfeld een be
gaafd speler, als maar Goldoni Breèro had geheeten,
Gimberg-Malvolio, in de charmante rol van den
berooiden edelman, naar wien, indien de figuur
naar den eisch gespeeld werd, ons hart bovenal
zou uitgaan. Wij zijn aan den vóóravond van de
Fransche revolutie en deze adellijke avonturier
had de vader van Beaumarchais' Figaro kunnen
zijn. Daar waren Dirk Verbeek, in den Schiller
stijl, Willy Haak, précieuse, en Greta Lobo, de
pittigste, het meest en rapport met den
wisselvalligen waaier, al kan men zich dit boerinnetje,
dat een onnoozelen vrijer als Crespino bemint,
ook naïever opgevat denken. Daar was van ieder
en van alles te veel en te weinig, daar was vooral
een overvloed van woorden. Over den stijl,
waarin Goldoni in onzen tijd bij voorkeur gespeeld
zou moeten worden, mag verschil van opvatting
gelden. In Italië, waar dit alles uit de natuur van
het volk opwelt, wordt het vanzelf eenvoudig,
zonnig en gul. Ik woonde eens een opvoering bij in
het Teatro Goldoni in Venetië, in een fragmenta
risch décortje, dat inderhaast leek opgesteld. De
drie bedrijven duurden daar anderhalf uur, wat
mij den juisten tijd voorkomt, en de oude beroemde
Goldoni-speler Emilio Zago, een heel eind in de
tachtig, leerde ons bij die gelegenheid eens-vooral
hoe Goldoni eiken avond op het tooneel opnieuw
geboren kan worden, wat zijn allerinnemendst
gebaar ons nog te vertellen heeft, en volledig
duidelijk maakt ook aan wie de taal onvoldoende
verstaat.
Voor de noordelijke landen, waarin een derge
lijke relevatie door het spel alleen, niet bereik
baar is, wordt de regie door den afstand al vanzelf
gedwongen tot een verfijning boven de eigenlijke
portee van het werk, en tot een vaste hanteering
der figuren binnen de lijst. Voor deze opvatting,
die er ook zijn mag Greta Lobo ging, zooals
gezegd, in deze richting?houdt dan in het bijzon
der de schilder Longhi het geheele speelplan in,
zoowel voor de uiterlijke als voor de innerlijke
monteering. Men lette maar eens op de gelaats
uitdrukking van bijv. het koopvrouwtje op
La venditrice di essenze."
Doch óf de eene gebondenheid, óf de andere, en de
fantaisie in n bepaalde richting geleid. Zullen,
bij de eerste opvatting, de zeer begaafde spelers
over den tekst, die dan louter melodie wordt,
PARK-HOTEL
ROTTERDAM
volledig heenspelen, bij de tweede zal men met
middelmatige krachten het werk vertoonen in
historisch-litterair verband zonder natuurlijk,
zooals hier geschiedde, met het volle gewicht
tegen den woordelijden tekst aan te leunen
als een achttiende-eeuwsche bibelot. En altijd
zal, ook bij de sterkste stylleering, de gefixeerde
improvisatie van het hart moeten uitgaan en het
verstandelijk effect aardige ideetjes in het genre
der gehoede orchestleden vermeden moeten
worden, wil de opdracht tot op zekere hoogte
vervuld worden, en het kinderlijk gemoed beha
gen scheppen in den meer of minder verfijnden
eenvoud van het Goldoni-stramien, in den
vlinderigen waaier, gevat in het foudraal van een ver
rukkelijke cultuur.
Dat de fantaisie der individueele spelers voor
dit spel te kort schoot, vond ik minder teleur
stellend het was niet veel anders te verwachten
dan het feit dat de regie wat er dan aan vitali
teit op het tooneel was, niet in de hand gehouden
had, en de een op deze wijze de kans voor den ander
bedierf.
Het publiek, dat veel te kijken kreeg, toonde
zich daarvoor dankbaar, en men bewees ook op
het tooneel mevr. Ranucci, die het stuk vertaald
en geregisseerd had, de eer van den avond;daarbij
een onwillekeurig verzuim plegend jegens Rie
Cramer, welke, op het plan waarop deze heterogene
vertooning stond, voor haar deel, o.a. met het
brillant figuurtje dat zij van Candida-Willy
Haak ontwierp, ongetwijfeld niet minder heeft
bijgedragen tot dit succes. Quand on n'a pas ce
qu'on aime, il faut aimer ce qu'on a. Alleen, gij,
die tegen kostbare monteering pleit, laat alle
hope varen . .
TOP N A E F F
HTEN1IIK t F1LMEI
Huijginspark II
SPECIALITEITs
Verhuizingen onder Garantie
Bergplaatsen voor Inboedel*