Historisch Archief 1877-1940
V
SCHILDERKUNST-KRONIEK
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
G. HOGERWAARD, SUASSO MUSEUM, AMSTERDAM
Twee hoófdindrukken blijven over na de bezich
tiging van deze verzameling werken door Hoger
waard, of liever, drie: geen colorist; een lust tot
athletiek; een overeenkomst met Duitsche affiche
kunst (soms een met Willem van Konijnenburg's
Zacharia: No. 3, de strijdende Menschen). Dat
is wat overblijft na het bezien, en wat eenigszins
uitvoeriger moet worden behandeld. Het duide
lijkst is, dat Hogerwaard geen colorist is; geen
schilder, die in een geschakeerd, maar altijd
schoonklinkend spel van kleuren zich uit. Wanneer ge
toch woudt aangeven welke werken eenigszins
werkelijk kleur hebben, dan vindt ge op deze
tentoonstelling daarvoor drie schilderijen, die ge
nog'met bedeesdheid als met werkelijke kleur durft
aanwijzen; 't zijn twee bloemstukken (52 en 48,
met de witte pot en 54, het roodgedaakte dorpje).
Hier zijn geen nieuwe vondsten gedaan, noch
werden hier subtiele schakeeringen gegeven
maar de kleur leeft ietwat. Van zelf spreekt hier
uit dat wat anders in deze tentoonstelling haar u
doet bijblijven, voor zoover zij dat doet. Ik schreef,
dat er een zekere lust tot athletiek is te vinden. Ik
weet toevallig, dat Hogerwaard physiek zeer be
gaafd was, maar al had ik dat niet geweten, dan
hadt ge toch door deze tentoonstelling dat willen
vermoeden.
Er zijn hier te vele Simsonnades" (men
veroorlove mij dat woord) om geen lust tot gepronon
ceerde lichaamsuitingen of liever geen mogelijkheid
tot spier-praestaties in den schilder te kunnen
erkennen. Er wordt hier meer dan n paard weer
houden in zijn gang: er wordt met lan tegen een
stier opgetreden; er is een schets van een man
met een germanenbaard, die een zelfden eerbied
voor lichaamskracht openbaart: en er is Simson;
er zijn daarbij nog boogschutters staande of lig
gend, die den boog tot het uiterste spannen, 't zij
ze naar beneden schieten, of naar boven den
schicht willen jagen. Deze Simson-lusten zijn
het meest kenmerkende van de tentoonstelling, en
zij geven enkele werken een physieke driftigheid....
zooals in de Martelaars der eerste Christenen."
Naast deze voorstellingen schilderde Hogewaard
naakten en portretten. Ook daar heeft hij het
bezwaar, dat hij geen colorist is, noch edel bouwt:
zulke fouten worden duidelijk in het heerenportret
van den heer S. v. W., waar de afgebeelde psy
chisch werd gegeven als een vos in rust, die op
nieuwe streken zinnende is.
Dan blijft nog te verklaren de overeenkomst met
Duitsche affichekunst. Maar eerst nog iets anders.
Hogewaard heeft een lust tot zeekre styleeringen,
en tot een openbaarder handhaven van het vlakke
in de teekening. Dat is niet steeds bereikt; in de
twee wilde beesten, waarvan d'eene steil omhoog
staat, komen de klauwen, voor het oog, vóór het
vlak van de teekening. Het vlak-zijn is daar niet
bereikt; beter is dat in de twee paarden, waarvan
't eene ook oprijst, 't andere met den ruiter neer
zonk . .
De overeenkomst met Duitsche affichekunst is
niet alleen gegeven doordat Hogerwaard geen
colorist is. Die komt nog ergens anders in uit. Ge
vindt ze in de oplossing van het geval" (b.v. de
liggende boogschutter, met aan weerszijden gelijk
hoog opstijgende steden) ge vindt ze ook in de
kleuren van de figuren, van zulke boogschutters,
in hun rood en zwart, waar als bij een gevilde, ge
de spierbundels van 't heele lijf ziet liggen, en
waar er geen spier is, alles in zwart is gegeven, om
zóó den lichaamsvorm duidelijk te houden. Hier
is een onmiskenbare Duitsche trek in het werk . .
Wanneer we ten slotte deze tentoonstelling
vergelijken met wat Hogerwaard vroeger kon en
vermocht, dan zijn er technische vooruitgang en
vlotter hanteering van de vormen te erkennen,
ofschoon in deze zijn Leeuw een teleurstelling is.
Het- psychologisch moment is bij Hogerwaard
menigmaal afwezig; dat geeft een gevoel, voort
durend, van te groote eenderheid.
PLASSCHAERT
TENTOONSTELLING COLLECTIE KUNSTHANDEL
D. KOMTER. A. Mak, Rokin. l?22 September.
De heer Komter staat in den reuk van een fijnen
neus. Het schilderij gaat bij hem vóór den maker.
Hij koopt geen namen maar kwaliteiten. Inderdaad
bevat de omvangrijke verzameling die hij thans
exposeert (en waarvoor hij in de zalen van den
heer Mak zelfs een nietj te overdadige ruimte
vond), menig aantrekkelijk en curieus werk.
De Hollanders uit de gouden" eeuw vormen
de kern. Maar er zijn er anderen, zooals te ver
wachten was: Nederlandsche primitieven, latere
Vlamingen, achttiende-eeuwsche Franschen, een
Spanjaard, een Italiaan; modernen ook: van
Gogh, Redon. Onder de namen vindt ge bijna
vergetene, maar ook de grootste: Adriaan Brouwer,
ZWIJNDRECHT
Teekening voor de Amsterdammer" door L. J. Jordaan
DE RAADSVERGADERING WORDT* MET GEBED GEOPEND EN MET HET WILHELMUS GESLOTEN
Rubens, Pieter de Hoogh, Thomas de Keyser,
Jan van Goyen.
In sommige gevallen is de naam van belang.
Het is aardig een voluit gesigneerd en met 1614
gedateerd, goed bewaard en goed geschilderd
mansportret tegen te komen van Pieter Fransz
Isaaksz (1569?1625), of een wat gepolijste maar
nog zeer waardeerbare herbergscène van den niet
minder zeldzamen H. Valk, eveneens gesigneerd
en gedateerd 1697. In andere gevallen staat de
naam niet vast, maar interesseert hij u om het
schilderij. Ik denk aan dien manskop uit de
Spaansche school waarvan de catalogus zegt: misschien
een vroege Dominico Theotocopuli, El Greco", en
die in elk geval voor de laatste helft der zestiende
eeuw buitengewoon onbevangen en manhaftig
geschilderd is; of aan dat portret eener dame waar
voor de catalogus Joseph Ducreux"? aarzelt en
dat zeker den lieftallig-gemoedelijken kant
van het achttiend'eeuwsche Frankrijk
allergenoegelijkst illustreert. Er zijn ook gevallen
waarin de naam verrast en waarin de beschouwer
zou willen aarzelen, als de catalogus niet zoo
definitief-geruststellend was. Hier denk ik aan het
zonnigste schilderij der tentoonstelling, de char
mante interpretatie van een bekoorlijk onderwerp:
een binnenplaats vol zonlicht; een jonge vrouw en
kind naar den beschouwer gekeerd voor een wijd
opengeslagen, kleingeruit venster; een blinkend
stilleven op den vensterbank voor hen; een af
dakje met prachtige roode pannen achter hen; lucht,
licht en warmdoorstoofde muren rondom; een
buiten-interieur vol naïeve blijdschap. Maar ais
Pieter de Hoogh het geschilderd heeft, had hij dan,
ondanks dat alles, niet een zwak oogenblik
voor zijn doen?
Maar in de meeste gevallen dekt de naam de
verwachtingen volkomen: breed en grootsch is een
visch-stilleven van Van Beyeren; deftig en stemmig
het vogelstuk van Jacomo Victor, minder brillant
dan d'Hondecoeter, maar ook minder luidruchtig;
onberispelijk ziet een vroeg duinlandschap van
Jan van Goyen er uit met drie figuurtjes in zijn
meest lossen trant; ruig en mannelijk doet een
stal-interieur van Benjamin Cuyp (een van
's Heeren Komtersopmerkelijkstestukken); roman
tisch elk der drie landschappen van G. Dubois,
waarvan het vroegste kleurig, de beide latere bijna
Vraagt onze specialiteit
PRISMAKIJKER
Alleenverkoop voor Ned. & Koloniën
8 x vergr. a ?40.
JOS. HARTO6. Opticien
Rotterdam, Hoofdsteeg 17. Tel. 3343
Utrecht, Nobelstraat 28. Tel. 1063
4r^A1I(
Koloniën
- J
«J
kleurloos zijn, maar waarin ge altijd een fijnen
schilder herkent; het groote portret van Thomas
de Keyser ten slotte is in alle deelen zoo voortref
felijk geschilderd, dat ge gevaar loopt om de
handen en den zakdoek, het gelaat te vergeten.
Afzonderlijke aandacht verdienen de stillevens.
De heer Komter zou geen waar liefhebber zijn als
hij daar geen stille voorkeur voor had ge vindt
er met groote namen, deftig en ingetogen, maar
ook vele van onbekenden, waarin de kleur het
wint van den toon. Die laatsten geven den
vroolijken noot in het wat sobere kleuren-gamma der
collectie. Ook bij de primitieven domineert de
kleur. Een ,,verzoeking van den Heiligen Antonius"
die eens op naam stond van den grooten Jeroen
Bosch, nu op dien van Herri met de Bles worde
afzonderlijk genoemd.
Onder de vele Egyptische, Chineesche en
Europeesche antiquiteiten valt de bronzen kop van een
monnik, vermoedelijk uit den bloeitijd der
Italiaansche renaissance, om de machtige conceptie
en de forsche modelleering, op.
H EN N us
E. J. VAN SCHAICK
MAKELAAR
Korte Jansstraat 25"" - Utrecht
WONINGBUREAU
ASSURANTIES
TELEFOON 125