Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
WOORDEN GESPREKEN TOT
LODEWIJK VAN DEYSSEL
'AAN DEN FEESTMA'ALTIJD OP ZJJN
ZESTIGSTEN VERJAARDAG
Naar de verhalen luiden, moet, toen tijdens de
Rembrandt-feesten verschillende schilders n de
letterkundige van Deyssel aan de Koningin
werden voorgesteld, Professor Quack naar voren
zijn geijld, en hebben uitgeroepen: Majesteit,
mijnheer Thijm is de grootste schilder van allen,
hij schildert met woorden!" Voor de
phonographisch en phqtographisch juiste weergave van het
geval.sta ik niet in, maar wel hiervoor, dat Quack
van Deyssel genoemd heeft: een schilder met
woorden.
Schilder met woorden. Wie van Deyssels proza
kent, acht deze karakteristiek verrassend juist, wie
door van Deyssels proza werd heengeleid naar een
begrip van zijn diepere beteekenis, acht haar even
uiterlijk en onvolledig als geniaal.
Want schilderen met woorden beteekent bij van
Deyssel meer dan het leven uitbeelden in woord
plastiek, van Deyssels plastiek is uiting van een
overtuiging die hij geldig maakt in elke daad.
De overtuiging van het gebaar.
Ja, van het gebaar, de houding, den levensstijl,
dat zijn de minst zinledige, dat zijn de allernood
zakelijkste waarden in deze dagen van
platvloerschheid, gelykmaking en uniformiteit; indien
ieder die iets meer is-dan de logge massa, indien
elk ernstig mensen die waarden niet verzorgt met
de uiterste voorzichtigheid en niet verdedigt met
wanhopige hardnekkigheid, dan gaat de geheele
beschaving verloren, omdat zij de waarden zijn
waarop de beschaving rust.
Want wat wil dat zeggen: het gebaar? Het be
teekent dat er een onverbreekbaar verband be
staat tusschen de geestelijke kern in ons en al
onze gedragingen in het uiterlijk leven, tusschen
haar en den omgang met onze medemenschen,
het beteekent dat de edele mensch voortdurend,
zelfs in zijn lichamelijke bewegingen, zich er
rekenschap van heeft te geven dat de geest het
heele menschelijk leven heeft te doordringen.
Indien wij dit bewustzijn niet koesteren met die
uiterste zorg, waarin van Deyssel ons is voorge
gaan, dan zal het geestelijke de nederlaag lijden in
deze wereld van praktisch materialisme, waar de
schoonheid aan alle kanten wordt vernietigd, en
alle stillere aandacht met gedachtelooze gebaren
overvleugeld.
Zóó hebben wij, jongeren, uw gebarenspraak, de
: philosophie uwer levenshoudingen begrepen,
Lode, wijk van Deyssel; als een verdediging van den
. geest in onze samenleving, met het sierlijk rapier
? van.het formalisme. En in eene maatschappij die
in vormeloosheid en bruutheid dreigt te verzinken,
hebben wij uwe vormelijke gedraging als eene
opdracht beschouwd, om te blijven strijden, voor
de geldigmaking yan het Innerlijk.
Uw kunst is meer dan een schildering met
. woorden, uw kunst is levensverzinnebeelding, het
-onzienlijke kreeg dbor haar gestalte. En
onwille, keurig zien wij u nu in n verband met hem, die
naast u het moderne denken en leven in Nederland
heeft bepaald, omdat bij u beiden een hooger be
ginsel de dogmatische overtuiging te boven ging;
met Bolland.
Tóch, hoe volstrekt verschillend was uw beider
verschijning en persoonlijkheid. Bolland. in zijn
katheder was een blok lichamelijkheid, zijn
woorden waren een hagel van steenen, die de
weeke zielen verbrijzelden alvorens de Meester ze
ten hemel voerde. Bolland geleek een Pater
Redemptorist, die de geheimste gedachtenzonden
kende en ophief in de openbaarheid. De
leerlingenschare-zat daar ter neer, bevende en tot op haar
wezen uitgeschud. Maar dan . . dan gebeurde
het wonder. Deze volkomen lichamelijke, breede,
donderende reus, ging op in de verijling. Niet
alleen de zielen, ook de begrippen werden murw
gekneed onder zijn boetseerende handen. Steeds
ijler en ongrijpbaarder werd het leven van den
geest, de ideeën vervluchtigden tot ijle zeepbellen,
de logica' verpuurde tot wezensleven, waaraan
geen woord meer verklanking geeft.
Maar Gij, van Deyssel, daartegenover. U lezen
is aanstonds fn aanraking komen met den geest
.en met de ziel. Door uw oog bekeken wordt het
onbelangrijkste voorwerp een symbool van God.
Wie het Voorrecht had, met u een gesprek te
voeren, kwam tot inkeer door de spheer die u
omgeeft, door de stille aandacht waarin de waar
den van kunst en leven worden afgewogen met
teedere nauwkeurigheid. Het eerste bij u is, rust;
men treedt binnen in een stille kapel. Maar
dan . . in die stilte komt haast onmerkbaar uw
gebaar, uw kunstig typeerende volzin, uw gra
cieuze ironie. Het aanvankelijk stille en bedacht
zame krijgt gestalte, het leven krijgt houding.
Niet lost zich het gebarende op in de verijling,
zooals bij Bolland, maar het haast niet meer
te vatten, het ragfijne zieleleven krijgt vorm,
beeldt zich uit in de wereld der zichtbaarheid.
Bolland leidde van het woord tot het
woordenlooze, Gij leidt van het woordenlooze tot het woord.
Ge gevoelt dat wij, jongeren, wij die tot harts
tocht voor de literatuur zijn gewekt door uwe
eerste, ademloos-gepassioneerde periode, de periode
waardoor een wijder publiek u is gaan be
wonderen, het eigenlijkst zijn beïnvloed door
uw later werk, dat juist de ontwikkeling van uw
arbeid en van uw schrijverspersoonlijkheid onze
geesten heeft gevormd en onze gezindheden be
paald. .Maar er is n centraal oogenblik in uw
geestelijk leven, waarin ge met uw eigen persoon
hebt doorgemaakt datgene wat in het diepst
bewustzijn ligt van hen die na den Nieuwen Gids
zijn gekomen/ wat de evolutie der modernste
literatuur kenmerkt, en waardoor wij, ook in zoo
verre wij misschien af gaan wijken van den
Nieuwen Gids, in u de bron vinden van onze be
doelingen. Dirk, Coster, die mij als woordvoerder
der jongeren aan dezen disch is voorgegaan, heeft
er reeds op gewezen, dat er. geene nieuwe gedachte
in die jongeren is opgekomen, die niet weer
spiegeld ligt in uw werk. Laat mij die opmerking,
waarbij ik mij aansluit, verbizonderen. Het centraal
moment in uw leven, waarop ge geopenbaard hebt
niet langer te willen toeven in schoonen Hoogmoed
en Verachting, maar in schoone nederigheid en
bewondering, dat is het oogenblik, waarop gij de
bedoeling der nieuwste richtingen in onze lite
ratuur hebt uitgezegd, waarop gij, de Leider der
oude revolutie, de verkondiger zijt geworden van
de nieuwe revolutie, die zich voltrekt in ons hart.
Hier zijn wij dan en komen tot u aan den disch
der geestelijke gemeenschap, met nog iets anders
dan onze hulde, met onze belijdenis.
Past na een belijdenis een feestdronk? De oude
Hellenen wisten hunne onsterfelijken geen hooger
eer te bewijzen dan hun te plengen den edelen
wijn, die de kleur heeft van het bloed des levens.
Laat ons hun voorbeeld volgen en den wijn toe
wijden aan hem, die het Gebod der schoonheid
heeft uitgesproken en de taak der bezinning heeft
gesteld in een tijd die ons alzijdig met het
onschoone en liefdelooze bedreigt.
De schrijvers die na den Nieuwen Gids komen,
stellen den dronk in op
Lodewijk van Deyssel.
P. H. R i T T E R Jr.
JONGENS EN MEISJESBOEKEN
C. JOH. KIEVIET, De Woelwater, met teekeningen
door Joh. Braakensiek. Amsterdam, Van Holkema
en Warendorf.
C. Joh. Kieviet heef t allang begrepen, dat voor
Hollandsche jongens de beste sporten zijn, die op
en in het water worden uitgeoefend. Hij heeft
daarvan fijn verteld in het verhaal van de lotge
vallen van drie vrienden, die in een mooien
motorboot (?De Woelwater") op de Hollandsche
wateren hun vacantie doorbrengen. Door dit
verhaal heen is geweven de geschiedenis van
een belangrijken diefstal, waarbij de ontmaskering
van den dief voor een groot gedeelte is te danken
aan de passagiers van De Woelwater".
Braakensiek teekende daarbij mooie platen.
EVA ADAMS, Tusschen de vijftien en achttien.
Bandteekening en illustraties van Piet C. Wagner.
Leiden, Leidsche uitgevers Mij.
De wijze van uitgave van dit boek doet ver
moeden, dat de schrijfster en uitgever het
hebben bestemd voor jonge meisjes. O.i. is het
? voor deze niet geschikt. Dit is wel jammer, omdat
wij maar weinig meisjesboeken hebben die zoo
goed geschreven zijn als dit. Behalve de voor
naamste figuur denken de in dit boek voorkomende
jongens en meisjes (gymnasiasten) aan niet veel
anders dan aan scharrelen" en met jongens
loopen." En de wijze waarop het bijna sterven
door verdrinking van een der jonge meisjes (die
na het afgaan" der verloving tusschen deze
zeventienjarige en haar negentienjarigen minnaar
in het water springt) wordt beschreven, is
animeerend voor jeugdige, gevoelige naturen.
Het boek zal echter zijn weg wel vinden onder
oudere menschen.
RESTAURATEUR VAN SCHILDERIJEN
C. B. VAN BOHEMEN DEN HAAG
J. G. KRAMER, Om de schatten der onoverwinne
lijke vloot. Oranje Bibliotheek voor jongens en
meisjes.
Een boek vol avonturen te water uit den tijd
van de Armada, de Spaansche z.g. Onoverwinlijke
vloot, die in 1588 zoo goed als geheel vernietigd
werd.
Het begin van het verhaal brengt ons naar
Hoorn, waar allerlei geruchten over de Onover
winlijke vloot verbazing, verwondering en vrees
verwekken.
Geert Janez., de vader van den hoofdpersoon
uit het boek, wordt belast met het overbrengen
van een brief naar Engeland. Zijn zoon zal hem
vergezellen. Door de Spanjaarden worden zij
gevangen genomen; allerlei avonturen beleven
zij, maar ten slotte komen zij weer in het vader
land terug.
Die tocht als gevangene van de Spanjaarden
leidt tot nieuwe avonturen met den schipper
Pikmans, met wien de jongen van Geert Jansz.
het goud van de gezonken Spaansche schepen
gaat delven.
Het boek is vol wederwaardigheden en voor
vallen waarin jonge lezers belang stellen. Wins
maakte eenige goede illustraties.
WILLY PÉTILLON, Lydia's moeilijkheden, Prenten
van Netty Heyligers. Amsterdam, Van Holkema
en. Warendorf.
Deze geschiedenis van de veertienjarige Lydia
is uitstekende en prettige lectuur voor jonge
meisjes. Lydia gevoelt zich, ten onrechte, veron
achtzaamd en achtergesteld bij hare broertjes
en zusjes; zij meent, dat alle onaangenaamheden
haar door anderen worden aangedaan. Langzamer
hand, mede dank zij de opvoeding van hare ver
standige, lieve moeder en niettegenstaande het
kind gezegend is met een vervelenden, pedanten,
sloomen,eigenwijzen vader, komt zij tot het inzicht,
dat zij bij zichzelf de oorzaak voor al de verdriete
lijkheden moet zorgen. En dan trekken de donkere
wolken weg. De schrijfster heeft met talent
het gezin, met kinderen van verschillenden leeftijd,
geteekend. D.
Nodorl. Munt
Hallmndm bmmtm tO ootttm ml a m» f
LEES HET SUCCESBOEK
Hnk is 'n
DOOR
PAMELA WIJNNE
Prijs gebonden in geïllustr. omslag
f 2.5O
PERSBEOORDEELINGEN:
Een snoezig boek over een snoes van een
meisje. Haagsche Post.
Zonder twijfel is Pamela Wynne" voor
bestemd n van de populairste schrijfsters
te worden. Bergen op Zoomsche Courant.
Een roman van groote bekoring, sterk
avontuurlijk en boeiend van de eerste tot
de laatste bladzijde. De Standaard.
Iedere kooper kans op f 100.?.
Verkrijgbaar in den boekhandel,
aan de kiosken en bij de uitgevers
Van Holkema & Warendorf Amsterdam